Onkruid in het gras bestrijden... hoe doe je dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bedankt voor de antwoorden en Namornik bedankt voor je pm-etjes,
de link werkt hier in dit topic dus wel. ;)
De afdeling onkruidbstrijding in je gras gevonden, maar het lijkt voor mij allemaal heftig spul. :denk: Die MCPP lijkt me een betere oplossing, ik ben benieuwd naar je ervaringen tzt.
Op die site staan trouwens nog meer tips voor je grasveldje, even vooruit of terug bladeren.
 
Ik dacht in het verleden gelezen te hebben dat de Tsjechen brandnetels met brandnetels bestrijden. Een aantal brandnetels afsnijden, in water dompelen en laten rotten. De "drap" die dan ontstaat over de brandnetelplanten en wortels sproeien en zie daar ..... ze verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik heb dit nooit uitgeprobeerd dus ik weet niet of het werkt.
 
bedankt Mastino, heb ondertussen ook een belgische site gevonden waar ik de ingredienten van het groeistof mcpp en mcpa heb gevonden en biofix wat ze hier in cz ook gebruiken www.phytosystem.be dus ik ga snel aan de slag

Die MCPP lijkt me een betere oplossing, ik ben benieuwd naar je ervaringen tzt.
Het zevenblad in een ander topic maakt dit voor mij ook even weer actueel, heb je nog resultaten geboekt namornik?
 
Een milieu vriendelijk maar zeer tijdrovende bezigheid.

ONKRUID ERUIT TREKKEN

Elke keer een stukje en daarna graszaad zaaien.

Nadeel hiervan is. Als je dit dagenlang achter elkaar doet kunnen je handen amper een pivo-tje vasthouden en been-en bilspieren zijn behoorlijk voelbaar.

Hopelijk EENS een voordeel. Na jaaaaaaaaaaaren dit vol te houden een prachtig gazon.

Andere optie :overgave:: grasmaaien, daarna genieten van een mooi gazon en dagen erna OOK genieten van een mooi afwisselend bloeiend gazon onder het genot van een pivo/wijn/neutje/koffie en dit zonder spierpijn.

S6 ;)

Malmug
 
Jaaa, :stout: dat kan als je (bijna) elke dag in Tsjechië bent. ;)

Helaas helaas, is dat voor ons nog niet weggelegd, dus zoeken wij een iets betere, nee fout, een sneller alternatief. Als we willen genieten van die prachige veldbloemen, elders :stout: hebben we nog 2000m2 waar de natuur naar hartelust zijn gang kan gaan....
en waar we dus samen kunnen genieten van het prachtige onkruid onder het genot van een drankje.

Ik wacht nog steeds op dé tip. :)
 
MCPA of MCPP

Ik werk zelf al een jaar of vijtien met MCPP en tot volle tevredenheid. MCPA is een alternatief en beide laten het gras intact en vernietigen alle onkruiden.

Een selectief middel dus wat bij de grotere Welkoopwinkels te krijgen is.

Over Roundup het volgende, de Nederlandse RoundUp Evolution is redelijk onschadelijk maar wel effectief en is binnen veertien dagen volledig afgebroken.

Milieu-onvriendelijke tip; meng RoundUp met MCPP en je hebt een middel waar je zelfs bomen mee kunt rooien. Gebruik ik zelf tegen het hardnekkig uitlopen van ongewenste struiken en heesters nadat deze op de bodem zijn afgezaagd, zelfs Hedera laat zich daardoor temmen.
 
Lina :),

Ook al ben je niet altijd in Tsj. (maar wel regelmatig gelukkig) is onkruid trekken toch nog een optie.

HET DOOR IEMAND ANDERS LATEN DOEN ;)

Nadeel: kost heeeeel veel tijd en energie om zo n iemand te vinden :wow:
Wacht op anderen die misschien toch een beter idee hebben. Zit n.l. met hetzelfde probleem.

:zwaai: Malmug
 
Mijn onkruid

Ik strijd al jaren tegen onkruid in mijn gazon en dat doe ik zoals al gezegd met Agrofix die redelijk goed werkt. Het is een strijd die ik ondanks mijn koppigheid nooit zal winnen.
Het probleem bij mij is dat ik de ± 750 m2 “gazon” niet heb laten aanleggen maar ik begon de oude bestaande grasveld te onderhouden d.w.z. bemesten, maaien,spuiten en bij zaaien. Maar door de verkeerde grassoorten is de structuur van mijn grasveld niet echt gesloten en juist in die gaten dat het onkruid telkens de kop opsteekt.
Remedie: de grond van het bestaande veld 60 cm diep losmaken en mengen met koemest daarna rollen om vervolgens wachten dat het onkruid zal uitkiemen. Dan met herbicide spuiten en als het onkruid dood is harken, maar niet dieper dan 5/7 cm om niet weer onkruid zaad te laten ontkiemen, nu zaaien en bidden dat deze aanpak overgenomen uit Herwig’s Practische Tuin Encyclopedie zal slagen.
Sneller is om grasmatten te laten aanleggen maar waar ze bestellen en hoeveel ze kosten weet ik niet om maar te zwijgen over de dan geleverde kwaliteit.
 
Dit lijkt me wel een heftige klus. Ik zal eens kijken naar het middel MCPA en misschien een keertje proberen. Wij hebben ook geen aangelegde strakke grasmat, dat willen we helemaal niet, gewoon het stugge gras wat er al stond vinden wij prima. Met op kale stukken nieuw ingezaaid gras en langs de rand wat klaproosjes en andere bermbloemetjes zaaien, mooi!
Een onkruidje hier en daar, is dus helemaal geen probleem. Maar zo denkt het onkruid niet. "Ga heen en vermenigvuldig u" is hun motto. Emmers vol onkruid hebben wij er al uitgestoken, en na afgelopen weekend lijkt het weer ergens op. Totdat we over 4 weken weerkomen...:(
 
Tja, ieder zijn meug Corrie, met sommige geschenken van de natuur ben ik gewoon minder blij op bepaalde plekken. :oeps:
Mijn okselhaar heeft de natuur mij ook geschonken, maar ik blijf het halsstarrig verwijderen, dat onkruid. :lmfao:
 
En "kweekgras", wat doen jullie daar mee? Wij hebben een omheind grasveld van ong 350 m2 met het vreselijkste grassoort wat je maar kunt bedenken! Hard, stug en het groeit als een gek. Het ziet er uit als een woeste poesta of zo. Hier is ook het zwembad, dus om alles er een beetje aangenaam uit te laten zien, maaien onze lokale hulpen zich het ongans! Daarom hebben we besloten dat in het najaar de hele bubs vervangen moet worden. Maar hoe? Afgraven? Omspitten? Eerst met roundup doodmaken? Wie het weet mag het zeggen!:beleefd:
 
Kan dit wel, 5 jaar later nog een reactie insturen??

Er zijn talloze beschrijvingen te lezen via internet over het gezond houden van je grasveld en hoe onkruiden minder kans krijgen/hebben.
Wij steken de ergste onkruiden uit, vooral degene die een wat groter, plat rozet bladeren maken waardoor alles wat eronder zit geen kans meer heeft. De rest laten we zitten.

Nog even over Round Up. Een vriend van ons bestreed het onkruid inclusief gras rondom zijn jonge notenboom enthousiast met Round Up. Ging prima zei hij... Alleen vond hij het wel vreemd dat de boom niet veel groeide. Maar dat lag aan de droogte, zei hij.

Thuis kon ik het niet nalaten om het hardnekkige gras in/om een paar Zwartebessenstruiken aan te pakken. Ach die oude struiken zullen wel zulke lange wortels hebben, die kan je rustig bovengronds raken met Round Up, dacht ik.

Het gras is (voorlopig ) inderdaad dood, maar niet alleen het gras:
De struiken hebben het ternauwernood overleefd, en gaan verminkt verder.
We proberen er de komende jaren weer struiken van te maken. Wees gewaarschuwd.

PS. Overigens heb ik dezelfde behandeling uitgevoerd bij een stel oude Azalea struiken. Die lijken het echter wel doorstaan te hebben.
 

Bijlagen

  • P6282959 Zw bes na Round Up.jpg
    P6282959 Zw bes na Round Up.jpg
    143,9 KB · Bekeken: 10
  • P6282960 Zwarte bes na Round Up.jpg
    P6282960 Zwarte bes na Round Up.jpg
    218,6 KB · Bekeken: 10
Laatst bewerkt:
Beste Domatje, wij doen een dike laag slecht hooi om de zwarte bessen struiken. Dat is heel biologisch en het werkt veel beeter als die smeerige vergiftige troep voor die arme struikjes.Slecht hooi is hooi wat wij aan de dieren niet durven voeren omdat het beschimmeld is door de regen.Vanjaar hebben wij er niet veel van, een van onze buurmensen doet het gemaaide gras om de stammen van de kersenboomen. De andere buurman doet dat niet en het verschil is aan de boomen deudelijk te zien. Trouwens ik ben er achtergekoomen dat in het dorp Rtyne v Podkrkonosi(en dat is toch ergens in de buurt va Jullie) ergens voor 1560 eene Kaspar van Nijvelt( zijn waapen is het van de van Zuilen van Nievelt) zich heeft gezeteld en zijn naazaat Antonin Nyvlt daar een erg belangrijke rol heeft gespeeld rond de boerenopstand van 1775 daar. Weeten Jullie daar iets van? Groetjes en sucess met de zwarte bessen!
 
Hallo Mazackova, ik dacht juist dat gras verzuurt, maar je schrijft dat het om hooi gaat, dus gedroogd gras.
Bedankt voor die tip. We gaan kijken of we ook zoiets kunnen doen.

Vraag: ligt dat oude hooi het gehele jaar rond de bomen of alleen in de lente/zomer?

Rtyne ligt 5 km hier vandaan, dus is vlakbij. Ik vind zo snel niets over die Kaspar. Kan je me misschien een aanwijzing geven waar ik hierover meer kan vinden?
 
Beste Domatje, dat hooi verteert in loop van het jaar er blijvt geen bult die is steeds slinkende tenzij men er weer wat er op doet naar het maaien. Dat is gewoon als in de kompost.
Na ja, wij zijn 2 jaar geleeden door Rtyne gereeden en ik vond dat het bijzonder mooi gelegen is en boven op die standbeeld met dat aparte huis....was ik toen aleen geweest had ik toen gestopt en gekijken maar onze schoonzoon houdt niet van dat soort openthoud. Nou en nu had ik weer zin in een uitstapje maar dat gaat nu niet dus heb ik voor vermaak een beetje in de internetsites van Rtyne verdiept en daar was een genealogie van die Antonin Nyvelt die boerenvoorman van 1775 maar daarvoor moet men het tsjechisch wel machtig zijn. Op nederlandse internet kent men geen Kaspar wel een heele boel andere naamen met die familienaam. Na ja en het is toch leuk en interessant dat toen al een of ander ridder uit het 1000km ver liggende landje aan de zee de in de zonschijn zacht glooiende hangen daar verkoozen heeft.
 
Hallo Mazackovatje,

dat is erg leuk om te lezen. Die website leg ik even vast. Wij woonden niet ver van De Meern.

Zo zie je maar waar een topic over onkruid in gazons toe kan leiden...
 
Bovenaan