Onkruid in het gras bestrijden... hoe doe je dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, wij hebben een hele grote tuin en hebben een paar jaar geleden, gras laten zaaien...het gras maaien is geen probleem, daar hebben we een meisje in het dorp voor...maar al dat onkruid wat ertussen groeit..we gebruiken round up spray, voor het onkruid wat apart groeit..tussen stenen enzo..maar is er ook iets wat ik over het grasveld kan sproeien, wat alleen het onkruid dood maar niet het gras? Heb er vaag iets over gehoord, maar hoop hier op het forum meer advies op te krijgen...ook wat in tjechie mogelijk en legaal is...
hoop dat iemand mij hierbij kan helpen:denk:
 
Round up?

NIET DOEN.

Je verontreinigd de grond, lees drinkwater er mee waar andere mensen drinkwater uit de bron halen.
En de korreltjes zijn waarschijnlijk een soort kalk waarmee het gras een vruchtbare groei van zal krijgen.

En onkruid in Tsjechie tegen gaan? Vergeet het.

Gewoon lekker maaien en genieten van het groene tapijt, gelardeerd met "onkruid".
 

pepo

† In Memoriam
Roundup doodt alles, ook het gras en de struiken en als het waait bij het sproeien, kunnen de buren ook ellendig kijken 14 dagen later. En na het sproeien onder de douche en alle kleren in de wasmachine. Anders groei jij zelf misschien ook niet meer.
 

Marcel

Moderator
gewoon om de week het grasveld maaien, dan geven op een gegeven moment de ongewenste plantjes de moed op en zal het gras overwinnen.
onze vorige tuinman in Tsjechie maaide 1x per maand, dus bijna al het gras was "professioneel" om zeep geholpen. sinds mei wordt het om de 2 weken gemaaid en nu ziet het er alweer stukken beter uit.
 

Tabe

† In Memoriam
Roundup doodt alles, ook het gras en de struiken en als het waait bij het sproeien, kunnen de buren ook ellendig kijken 14 dagen later. ........

Ik vond onze buurman er de laatste tijd al wat rottig uitzien. Ben toch misschien wat te ruig met Round-up bezig geweest ?.....:denk:

Om de tuin in Tsjechie een beetje onkruidvrij te houden gebruik ik dit spul al jaren en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat het niet zo goed voor het millieu zou kunnen zijn. Het belangrijkste voor mij was dat ik in ieder geval van die onuitroeibare paardebloemen af was. Elk jaar weer die strijd.

Overigens is dat goedje (Round-up) ook in Nederland verkrijgbaar; ruim twee keer zo duur dan in Tsjechie.
 
Roundup heb ik zelf ook, gebruik ik alleen voor tussen de rotsen en tegels...niet over het gras...want wil het gras houden..maar distels,paardesla,brandnetelsetc uit de weg ruimen zodat we ook lekker gewoon op het gras kunnen zitten en spelen...
 

Tabe

† In Memoriam
Ik ben een beetje geschrokken van Pepo zijn reactie. Nogmaals, ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat Round-up schadelijk zou kunnen zijn voor mens en dier. Op de Tsjechise verpakking stond, volgens mij, ook een egeltje. Goed voor het millieu, denk je dan. En (uiteraard) geen Nederlandse beschrijving bij dit spul.


Inmiddels heb ik eventjes de Nederlandse verpakking bekeken en de bijgeleverde beschrijving gelezen. Tsjonge, wat een rotzooi is dat. Eventjes een klein deel van de beschrijving;
- WAARSCHUWING.
Voor elke toepassing van Roud-up Huis en Tuin dient men er op bedacht te zijn dat het middel niet selectief is en dus planten, struiken en bomen rechtstreeks of na overwaaien ernstig kan beschadigen of doden, Werk dus nauwkeurig, behandel dus de alleen de planten die bestreden moeten worden en spuit zoveel mogelijk bij windstil weer of met afschermkap etc. etc. etc.

Nu begrijp ik waarom mijn andere buurman met dit spul werkte met een kwastje. Elke paardebloem werd afzonderlijk bestreken met een kwastje. Vond dat iewat overdreven, maar nu kan ik mij dat voorstellen. In ieder geval zal ikzelf het goedje niet gauw meer gaan gebruiken. Al was het alleen al voor de kippen van de buren die regelmatig over ons erf scharrelen.
 

Marcel

Moderator
ik heb de brandnetels 2 jaar bespoten met Garlon 4E. zeer effectief mag ik wel zeggen.
1 ml verdummen op 1 lt water, strak spul dus.
op een gegeven moment kan je niet anders. anders staat binnen de korste keren je halve tuin vol met brandnetels.
Garlon 4E is inmiddels in Nederland niet meer in de schappen te vinden ... ...
 
Round-Up is NIET schadelijk voor het mileu, dat even als eerste. Na 4 uur in de openlucht is het zijn kracht kwijt en groenten en fruit die ermee wordt bespoten (jawel, dit wordt gedaan maar dan heel sterk verdunt) kan na 24 uur weer gewoon gegeten worden. Dus het egeltje staat er terecht op. Inderdaad moet je opletten bij het spuiten voor huid- en oogcontact alsook het inademen. Zelf doe ik het alsvolgt. Ik heb een klein emmertje (bv 2,5 litter maionesse emmertje) genomen en een gaatje in de bodem gemaakt waardoor de sproeier van mijn gifspuit past. Door nu dit emmertje (op z'n kop dus) net boven de grond te houden werk je veilig en kan je zelfs tussen struiken en planten die je niet wil raken spuiten. Ik doe dit al jaren en ter gerustelling van Pepo....ik ben in die periode zeker 5 kilo aangekomen dus groei gewoon door :lache::lache:

Voor het onkruid spuiten in het gras is ook een middel te koop, zowel in NL alsook in CZ. Ik weet werkelijk niet hoe het heet maar als je vraagt naar "een middel tegen onkruid in het gras" (!!!) dan weten ze wel wat je bedoelt. Dit moet je spuiten een (1) dag na het maaien en daarna 14 dagen niet maaien. De eerste drie keer maaien mag dit niet in de compostbak. Een week na het spuiten staat het onkruid huizen hoog boven het gras uit en tiert het welig....de werking van dit middel is dan ook gebasseerd op een groeimiddel. Gras kan hier tegen en neemt het op als groemiddel en onkruid groeid zichzelf dood.

Zo..............:lache::lache::lache: de tuinderszoon Ronald.
 
Milieu

De laatste tijd komen er steeds meer aanwijzingen dat glyfosaat (het werkende bestanddeel uit RoundUp) zeer schadelijk is voor amfibieën (kikkers bijvoorbeeld) en reptielen (slangen, salamanders). Onder meer leidt het tot veranderingen in het geslacht van de dieren. Daarmee zou de grote afname is soorten amfibieën en reptielen in sommige streken kunnen worden verklaard. Of dit er op den duur toe zal leiden dat het middel niet meer zal worden toegelaten, zal nog moeten blijken.


En dat het gras 14 dagen niet op de compost hoop mag zegt toch ook wel iets over de giftigheid!!!
 
Volgens mij zijn er ook 2 soorten round up te koop, een bio soort die niet slecht voor het milieu zou zijn en een soort die zeer slecht voor het milieu is maar veel beter werkt.
 
Bovenaan