Maaien van het land

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen zomer;

We komen aan bij ons huisje, het onkruid siert de tuin, 1,5 meter hoog.
Het ritueel wat ik wel gewend ben als we aankomen, en weet je, ik vind het nog waanzinnig leuk ook! Met de 2-tact bosmaaier lekker roeien door het veld, heerlijk!
De boel zo goed mogelijk laten drogen en aan het eind van de vakantie de fik erin. De jongens vinden het prachtig, alleen kreeg ik dit jaar voor het eerst een soort gewetensprobleem.

Waarschijnlijk 'aangestoken' door het modewoord milieu kreeg ik toch ergens jeuk en ik vroeg mij af of we dit volgend jaar toch niet anders moeten aanpakken. Ik zit te denken om zo'n half of eind juni een weekend te tuinen zodat we in de zomer makkelijker klaar zijn en minder te branden hebben, tenslotte zijn dan de plantjes een stuk lager dan anders. Maar wat is een goede tijd om dit te doen als we, meestal in Augustus, daar zijn (is dat inderdaad tweede helft Juni).

Tot nu toe kwamen we altijd begin Mei ivm schoolvakanties, dan valt er nog weinig te maaien. De Heren worden nu dusdanig groot dat dat stukje gaande weg minder belangrijk wordt.
 
Wat goed dat je aan het milieu probeert te denken.
Het gaat zeker om heel veel gras?
Wij hadden bij ons vorig huis een tuin van 1500 m2. Jij hebt vast veel meer?
We hadden een flinke composthoop waarop ook de etensresten ed. kwamen.
Werd vanzelf prima mest.
Zou dat bij jou ook kunnen?
 
Zo, dat is herkenbaar Antonio. We hebben deze zomer ook genoten van "de wilde" tuin, met z'n prachtige (veld) bloemen. Niet alleen vanwege het millieu, maar ook het omver halen van deze prachtige bloemen doet je even slikken. Echter totaal niet praktisch om te laten staan, dus Gorrit heeft de bosmaaier ook ter hand genomen. Een composthoop, goed idee, alleen hebben we daar (nog) geen goede plek voor gevonden. Ook geen buren die belangstelling hebben voor hooi. Dus net als jou ook een halve middag staan branden om de enorme bult weg te krijgen. Je zou het ook nog naar de stort kunnen brengen.
Ik heb wel de meeste bloemen nog even vastgelegd ter herinnering:

Gras maaien.jpg
Links zie je nog net Gorrit aan het maaien...
DSC_0430.jpg
De wilde tuin, zo was het.
Gras maaien2.jpg Gras maaien5.jpg
Gras maaien3.JPG Gras maaien4.jpg
Gras maaien6.jpg
 
Niet meer als 7 uploads per bericht, dus hier nog een paar:
Gras maaien7.jpg Gras maaien8.jpg

Gras maaien9.jpg
en zo is het nu, onee, zo was het vorige week.
Toch nog een grasmatje onder vandaan gekomen. Wel kaal nog, maar dat verandert vanzelf. :fluit:
 
Wat goed dat je aan het milieu probeert te denken.
Het gaat zeker om heel veel gras?
Wij hadden bij ons vorig huis een tuin van 1500 m2. Jij hebt vast veel meer?
We hadden een flinke composthoop waarop ook de etensresten ed. kwamen.
Werd vanzelf prima mest.
Zou dat bij jou ook kunnen?

Het gaat om ongeveer 3500 m2, maar daarvan maai ik zo'n 2500. De rest maken we nog geen gebruik van en is hoog gras waar vaak herten in liggen. Een jaar kreeg ik het niet voor elkaar om alles te branden ivm te slecht weer. Van de buren kreeg ik toen te horen dat het begon te stinken en die hebben vervolgens de rest verbrand.
Mischien wel een idee met compost, of een deel ervan. Hoe pak je dat precies aan?
 
Nee, ik wil het niet horen Loura. :lala:
Het was erg veel werk, de tuin lag vol met puin, plastic etc. Maar dat zie je helemaal niet als het gras zo hoog is. Gewoon gevaarlijk om in te lopen. Maar je hebt helemaal gelijk, al die kleurige wilde bloemen zijn natuurlijk fantastisch om in je tuin te hebben, ipv zo'n kale lege tuin.
En Antonio, half juni staat je gras ook al een meter hoog hoor. :stout:
 
Om je de waarheid te zeggen Antonio rommelden wij maar wat aan. Toch ging het goed.
Maar als je het volgens 'de regelen der kunst' wilt doen kijk dan even op internet. Daar vind je genoeg.
 
Zo, dat is herkenbaar Antonio. Dus net als jou ook een halve middag staan branden om de enorme bult weg te krijgen. Je zou het ook nog naar de stort kunnen brengen.

We zijn met schemer begonnen tot ver na middernacht, de wind stond Zuid dus goed voor ons en de buren. Alles ging richting het bos. Alleen die zag ik op een gegeven moment niet meer, en dat was niet omdat het zo donker was! Wel volle maan en een sterrenhemel die ik nooit zie in Nederland. Prachtig huis overigens!

En Antonio, half juni staat je gras ook al een meter hoog hoor. :stout:
Ja, ok, dus jij denkt nog eerder te gaan, misschien kan ik het dan combineren met de kersen die dan misschien rijp zijn. Tot nu toe zijn we altijd te vroeg-te laat voor de kersen. Zonde
 
Wij hebben het gras erg gecontroleerd opgebrand, we hadden een vervelende, veranderlijke wind. Tot op het bot stonken wij naar de rook, maar voor een keertje best leuk om te doen. Volgende keer zal er veel minder gras zijn, misschien laten we het dan na het maaien wel gewoon liggen.
 
De stukken grond waar onze paarden niet lopen maaien wij ook zelf en geven dit aan de knollen,de stukken waar de fruitbomen op staan....en dat is best veel grond,daar hebben we eindelijk in juni een zitmaaier voor gekocht...super-fantastisch!In een uurtje heb ik alles gedaan,normaal duurde dit dagen met het gewone grasmaaiertje.Was ook onze beste koop sinds tijden.Alles ligt er iedere week weer keurig glad bij,ziet er stukken verzorgder uit.
Blij als het straks najaar/ winter is dan hebben we weer volledig rust tot het voorjaar.
 
Wij hebben het gras erg gecontroleerd opgebrand, we hadden een vervelende, veranderlijke wind. Tot op het bot stonken wij naar de rook, maar voor een keertje best leuk om te doen. Volgende keer zal er veel minder gras zijn, misschien laten we het dan na het maaien wel gewoon liggen.

Feitelijk mag je in CZ geen open vuur meer maken zonder vergunning dus pas op dat je er niemand mee in de weg zit (rook en zo) anders kan je een boete krijgen.

Inderdaad is composteren een beter idee. Ook is het zo dat als er op een stuk land gras staat dit door de eigenaar geacht wordt te worden onderhouden, dit betekend feitelijk dat er van de eigenaar verwacht wordt dat deze het ten minste twee maal per jaar maait. Dit om te voorkomen dat het lange en droge gras in het voorjaar brandgevaar opleverd. Hierop wordt niet veel gecontroleerd maar ja, ook hier; je maar een iemand nodig hebt die "lullig" doet.....
Ronald
 
En Lina, weet je de namen van al de plantjes ook of wil je dat niet weten. :stout:

Nee, :bloos: ik herken ze totaal niet! Iets van kamille? en fluitekruit?
In Nederland zie ik ze ook wel in de berm staan. We hebben zelfs een zoekkaartenboekje van natuurmonumenten in de auto liggen, ahum, nog geen bloemetjes in opgezocht. Ik hoop niet dat we iets zeldzaams in de hens hebben gestoken.

We hebben hier wel een forumlid trouwens die veel verstand heeft van flora en fauna:
"Hallo Corrie, :zwaai:
weet jij misschien welke bloemen en planten er in ons Tsjechische wilde tuin stonden? ;)
 
Oh zo herkenbaar. Wij hebben van de buurt te horen gekregen dat we een composthoop op ons land aan moeten leggen want verbranden is verboden. (we hebben gezien wat er gebeurt als er een peuk oid wordt weggegooid in droog gras/stro) :sos:
Natuurlijk kun je een boer zoeken die geinteresseerd is in jou hooi maar meestal heeft hij zelf genoeg.
 
Ervaring met een maaibalk ?

Ja dat gras ... :tohot:
Elke zomer weer een klus die "even" moet gebeuren.
Wij hoeven daarna overigens niet meer te maaien dus het is echt maar 1x per jaar! :warm:
Elke keer als ik in de bouwmarkt kom, sta ik te peinzen bij de machine met een maaibalk van zo'n 90 cm. breed en bedenk hoeveel sneller dat zou werken dan mijn oude "cyclo-maaier" van 50 cm ...
Heeft iemand ervaring met zo'n balk ???
 

Pelhřimov

Donateur
....weet jij misschien welke bloemen en planten er in ons Tsjechische wilde tuin stonden? ;)

Bij de eerste fotoserie: die witte met gele hartjes zijn volgens mij kamille, die blauwe korenbloemen? en die gele helemaal onderaan is denk ik st Janskruid.

Die van de 2e serie herken ik niet echt. Maar misschien dat die witte zevenblad is....

(Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.)

Edit: Ik vind zojuist deze link
 
Bovenaan