Recept: Knoflooksoep (česneková polévka)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

O

Otto

Guest
Dank je wel, Dieter, voor je mee-leven met mijn probleem !
Ik heb (stiekem) inderdaad een beetje zitten griezelen, bij het lezen van dit bijzondere recept.
Vooral, toen ik las, dat je de knoflook beter met je handen fijn kunt maken dan met een tang....
Stop je die handen dan voor de rest van de dag in je zakken ?
Ik bewonder de moed van al die liefhebbers !

Otto.
 
O

Otto

Guest
Pepo,
op de foto, die bij je berichten staat, zie je er nog erg goed uit....
Uit je verhaal, met het recept van je grootmoeder, begrijp ik, dat ook jij een liefhebber bent van knoflook. Op je foto te zien bekomt dat je toch niet slecht !
Geeft mij weer iets meer hoop, dat ik die drie weken in Tsjechië, straks in mei, toch nog wel zal kunnen overleven.
Volgens diverse forummers wordt er immers veel knoflook in Tsjechië gegeten. Maar, misschien niet zo klaargemaakt als jouw grootmoeder dat deed.......

Otto.
 
Tegenwoordig kom ik steeds vaker kaas tegen in mijn knoflooksoep. Het is schijnbaar populair hier in de meeste restaurants maar voor mij verpest het de knoflooksoep, ik bestel het dus ook bijna niet meer! :kwaad:

Maar gelukkig kun je het thuis maken, zoals je dat zelf wil!
 

pepo

† In Memoriam
Niet lezen, Otto!

De krachtigste knoflooksoep, die ik ooit buitenshuis heb gegeten was in Liběchov, een dorp plm 6 km van Mělník, richting Česká Lípa, aan de rechter hand, bijna aan het eind van het dorp. Je kunt daar ook vers knoflookvrij forel eten uit de kwekerij om de hoek.
 
O

Otto

Guest
Je bent niet alleen deskundig, op knoflook-gebied, Pepo, maar ook nog een sympathieke forummer........
Dank voor de waarschuwing, ik lees het dan ook maar niet !

Otto.
 
He Pepo,

Dat is gewoon de lekkerste knoflooksoep.

Simpel en eenvoudig.

En je moet er zoveel knoflook in donderen dat het zweet in je haarwortels( op je hoofd) te voorschijnt komt.
Je kop moet rood worden van de transpiratie.
Dan pas kan je zeggen: ik heb knoflooksoep gegeten.
En dan pas kan je zeggen: ik ben in Tsjechie geweest.
Oh, zat ik maar in zo een knijppie met een kommetje knoflooksoep en uitzicht op de tap!

Groet van lokerige Kukel.
 
Lekker, een van mijn favoriete gerechten in tsjechische restaurants!! In brood is inderdaad ook erg smakelijk.
Heb toen een boekje gekocht met tsjechische recepten (in t nederlands!!), maar die knoflooksoep waarvan het recept erin staat is toch niet zo lekker als ik het in olomouc at.
Btw, reusel hoe kom je daar aan? Kan me niet herinneren het ooit in een supermarkt te zien...
 

pepo

† In Memoriam
Pandameisje schreef:
Btw, reusel hoe kom je daar aan? Kan me niet herinneren het ooit in een supermarkt te zien...
Waar? In NL of in Tsjechie?

In Tsjechische supermarkten of bij de slager te krijgen in potjes, zo wie zo verpakt, onder de naam Sádlo of Škvařené sádlo. Kant en klaar om te gebruiken in de keuken. (sádlo = reuzel).
In Nederland is dat een andere koek. Probeer dat bij een bevriende slager, hij kan dan voor jou een blok vers vet spek bestellen. Geen buikspek, maar rugspek, minstens 4 cm dik. Als dit lukt, moet je dat stuk vet nog in blokjes snijden en langzaam en voorzichtig uitbakken, roerend en reukend, of dat goed gaat. Brandt heel snel aan. Dat heet Vers vet spek uitbakken en als het lukt, heb je de reuzel. Wil je puur reuzel, moet je de uitgebakken stukjes spek (kaantjes, bekend uit de oorlogstijd) er uit lepelen, als het vet nog warm is.

Ik ken sádlo/reuzel in veel toepassingen in de keuken (b.v. gewoon op het brood smeren), maar zelf gebruik ik reuzel niet meer. Er zijn genoeg gezondere vervangers, b.v. olijf olie.
 
Bovenaan