Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De teken maak je uiteraard pas dood nadat je ze verwijdert hebt van je lichaam of huisdier.
Dat bedoelde ik dan ook maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.:confused:

Tekentang of lasso maakt niet zo heel veel uit, wij hebben betere ervaringen met de lasso want het lusje gaat om de kleinste teek heen en met de tang "schiet" die vaak van het kleine teekje af, de grote gaan wel makkelijk met een tekentang.
Het belangrijkste is dat je ze met kopje en al uit de huid verwijdert.
 
Het verschil tussen kleine teken en grote teken is dat de kleine teken nog niet volzitten met bloed,
Nee, dat is niet waar, lees dit stukje maar, het komt uit Wikipedia.

Ontwikkeling

De levenscyclus van de teek.Net als alle ongewervelden kent de teek verschillende levensstadia die na iedere vervelling veranderen. De meeste geleedpotigen hebben óf een nimfstadium, óf een larvestadium maar bij de teek komen beide stadia voor. Als de jonge teek uit het ei kruipt wordt deze larve genoemd, de teek heeft nog 6 poten in plaats van acht. Het extra potenpaar verschijnt na de eerste vervelling, dit stadium wordt de nimf genoemd. Na een volgende vervelling is de teek meestal volwassen en kan zich voortplanten, het kan jaren duren voor de teek volledig is ontwikkeld. Ieder stadium van de teek heeft bloed nodig, sommige teken blijven hun hele leven op dezelfde gastheer parasiteren zonder deze te verlaten of blijven in het nest van de gastheer. De meeste teken hebben verschillende gastheren nodig, die niet altijd van de zelfde soort hoeven te zijn. Er worden een-, twee- en driegastherige teken onderscheiden. Van deze laatste soorten wordt hieronder de ontwikkeling beschreven.

De larven kruipen nadat ze uit het ei zijn gekomen op een grasspriet of plant op enige hoogte boven de grond. Als een mogelijke gastheer langskomt klampen ze zich vast en zuigen zich vol waarna ze zich weer laten vallen op de grond en vervellen. Een teek in het larvestadium kan nog geen ziektes overbrengen, in tegenstelling tot nimfen of imago's. De meeste larven van soorten die meerdere gastheren nodig hebben verhongeren voordat ze een gastheer tegenkomen, dit is de reden dat een vrouwtjes-teek zeer veel eitjes produceert, tot enkele duizenden. Hierdoor is de kans groter dat een aantal van de larven zich kunnen ontwikkelen tot een volwassen teek. Na de vervelling van de larve zoekt de nimf naar een nieuwe gastheer, waarna het proces zich herhaalt: de teek klampt zich vast, zuigt bloed, laat zich op de bodem vallen en vervelt. Nu is de teek volwassen en wordt een derde maal een gastheer opgezocht. Ditmaal wordt niet alleen bloed opgezogen maar ook naar een partner gezocht waarna de paring plaatsvindt.

Het vrouwtje zet na haar laatste bloedmaaltijd een aanzienlijk percentage van haar lichaamsgewicht (50% of meer) in eieren om voor zij sterft en produceert dan honderden tot enige duizenden eieren. Er is een waarneming bekend van een vrouwtje dat meer dan 23.000 eitjes afzette in een enkel legsel.


dus als de grote teken dood druk dan spuit je je eigen bloed met het vergif van de teken terug in je lichaam.

Buiten dat druk je een teek echt niet dood op je huid, daar zijn ze veel te stevig voor, tussen je nagels moet je zelf flink drukken om ze dood te krijgen. Het is mij dit jaar verschillende keren overkomen dat ik een teek met een sleutel op de tafel heb doodgedrukt omdat het tussen mijn nagels niet ging.
Je hoort het wel hoor als ze "knappen" want dat doet het echt!!
 
Corrie schreef:
Buiten dat druk je een teek echt niet dood op je huid, daar zijn ze veel te stevig voor, tussen je nagels moet je zelf flink drukken om ze dood te krijgen. Het is mij dit jaar verschillende keren overkomen dat ik een teek met een sleutel op de tafel heb doorgedrukt omdat het tussen mijn nagels niet ging.
Je hoort het wel hoor als ze "knappen" want dat doet het echt!!
Goh, ik ben blij te lezen dat jij het ook zo doet Corrie, de hele kleintjes willen nog wel makkelijk knappen tussen de nagels maar voor die iets grotere wil ik ook nog wel eens een "hulpmiddel" gebruiken.
Als ze eenmaal zijn "geknapt" dan heb ik altijd een gevoel van: zo die valt tenminste niemand meer lastig! Het blijven vervelende beestjes.:(
 
Ja, echt wel een beetje griezelig hoor. Wij hebben er altijd een speciaal waxinelichtje voor, dat steek ik aan, mik de teek dicht bij de vlam en neem dan flink afstand.... Brrrr.

Maar "die zien we nóóit meer terug" - dat is dan wel zeker.
 
Ik ook, en ook met bijen (deze vakantie twee keer door gestoken en dat doet zeer kan ik je vertellen!) en dazen hou ik ook al niet van!
Maar teken vind ik toch het smerigste omdat ze in je kruipen!! :tong:
 

jean-paul

Geroyeerd Lid
er zijn inderdaad teken, altijd, ga daar op een Tsjechiese manier mee om en je hebt totaal geen probleem, je pakt een eenvoudige creme (zwitsal of zo overal in Tsjehie te koop) smeer een beetje op de plaats waar je een teek ziet zitten, maseer de creme rondom de plaats voor ca 5 minuten, wacht even en de teek komt vanzelf eruit TIP Tsjechen weten dit allemaal heb ik geleerd in het ziekenhuis bespaart je veel tijd.
 
Jean Paul, leuke tip maar hier wordt je overal gewaarschuwd niets op de teek te smeren als deze nog vast zit in de huid omdat de teek dan eerst al zijn gif in je loslaat. Hoe zit dat dan met die crèmes?
Weet jij meer?
 
er zijn inderdaad teken, altijd, ga daar op een Tsjechische manier mee om en je hebt totaal geen probleem, je pakt een eenvoudige creme (zwitsal of zo overal in Tsjehie te koop) smeer een beetje op de plaats waar je een teek ziet zitten, maseer de creme rondom de plaats voor ca 5 minuten, wacht even en de teek komt vanzelf eruit TIP Tsjechen weten dit allemaal heb ik geleerd in het ziekenhuis bespaart je veel tijd.
Hier draai ik een teek er met een goede tekentang in een paar seconden uit bij de honden,ga ik echt geen 5 minuten masseren met creme en het risico dat de teek zich ledigt in zijn gastheer.
 
Bovenaan