Terezín (Theresienstadt)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gebouwd in de 18e eeuw als militaire vesting, werd Terezín uiteindelijk verlaten en in de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Nazi's als het grootste concentratiekamp van het land.
Joden en politieke gevangenen (o.a. anti-communisten) uit het hele land werden hier onder onmenselijke omstandigheden vastgehouden en moesten slavenwerk verrichten.
De Joden werden vanuit Terezín doorgevoerd naar andere concentratiekampen als Auschwitz in Polen, anderen stierven in Terezín.
Ook Joden uit o.a. Nederland, Duitsland en Denemarken werden naar Terezín getransporteerd. Uiteindelijk overleden meer dan 35.000 van hen hier.

Meer over Terezín kun je hier lezen.
 
R

rob.goverde

Guest
als aanvulling op Terezin.

Tijdens de eerste wereldoorlog, Tsjechoslowakije maakt toen nog deel uit van de Oostenrijkse monarchie, zat hier gevangen Gavrilo Princip. Hij vermoorde op 28 jan 1914, in Serajevo, Franz Ferdinand en zijn vrouw Sophie.
Gavrilo Principe leed aan TBC en wist dat hij geen lang leven had, dat was een van de reden dat hij samen met nog 6 handlangers deze aanslag had voorbereid. Omdat in eerste instantie de aanslag, bom, was mislukt is het een soort toeval geweest dat Gavrilo Princip nog een kans heeft gehad om de aartshertog en zijn vrouw dood te schieten.
Gavrilo Principe werd veroordeeld tot een maximum straf van 20 jaar en werd overgebarcht naar Terezin. Hij overleed op 28 april 1918, in een ziekenhuis nabij Terezin, nadat bij hem een arm was geamputeerd.

Als je Terezin bezoekt kun je de cel vinden waarin hij heeft gezeten!
 
R

rob.goverde

Guest
Even een reactie op mijn eigen bericht voordat ik dadelijk commentaar krijg!
smiley29.gif
Tot 1918 behoorde Tsjechië bij Oostenrijk en Slowakije bij Hongarije, na 1918 samen als Tsjechoslowakije een land.
smiley29.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Hoi Stef,

Ik ben er al een lange tijd niet meer geweest, de laatste keer was in 1999, toen was ik diep onder de indruk, mijn kinderen vonden het niet echt geweldig. Het is een groot complex midden in Terezin. Je kunt het niet missen, ervoor ligt een grote parkeerplaats met een monument. In Praag zijn bij het Joods Museum (bij de synagoge en het Joods kerkhof) veel tekeningen tentoongesteld van Joodse kinderen die daar tijdens de oorlog verbleven, ook dat maakte een zeer diepe indruk. Toen wij in Terezin waren, was er geen rondleiding, aan de hand van een set dokumentatie Engels of Duits kun je zelf daar rondlopen. Terezin is geen vernietigingslager geweest, toch zijn er zeer veel gevangen gefusilleerd. Er is daar een plaats, soort monument waar dat is gebeurd, je ziet alle kogelinslagen, als je daar bent heb je gegarandeerd kippevel. http://www.pamatnik-terezin.cz/ Terezin is echt een plaats van bezinning.
De eerste keer was ik er toen net de oorlog in Yugoslavie, was uitgebroken, ik had toen zoiets van "heeft de mensheid dan door de eeuwen heen niets geleerd"
 
Het heeft op mij ook een diepe indruk gemaakt. Ik was er vorig jaar met een groep studenten van mijn opleiding.
Ik vond het heel goed dat de school dit organiseerde, omdat dit voor velen iets onbekends is. De helft van de groep bestond uit Internationale studenten, waarvan de meesten weinig kennis hadden van wat er zich in WO2 had afgespeeld in Europa, maar het had een grote impact op iedereen.
We hadden een gids, een Tsjechische vrouw, die in het Engels vertelde en zij was echt heel goed; boeide vanaf het begin tot eind.
Het was heel bizar om daar rond te lopen. We gingen bv. een cel in met een groep van 20 man en zij vertelde dat hier politieke gevangenen zaten met hetzelfde aantal als onze groep was. Het was redelijk krap, je kon je goed een voorstelling maken van hoe die mensen daar leefden.
De volgende cel was de helft kleiner, zonder ramen, wc, helemaal niets en daar werd een even groot aantal Joden gevangen gehouden. Er gingen echt rilingen door je heen, beseffend dat die mensen helemaal op elkaar opgepropt in die cel hebben gezeten als een kudde dieren, sommigen een paar jaar lang...
Voor wie geintresseerd is in de geschiedenis of gewoon puur uit nieuwsgierigheid wil meemaken hoe het eruit ziet, is het zeker een aanrader om Terezín te bezoeken. Meer info hierover is te vinden op bovengenoemde website.
 
in feite kan je terezin vergelijken met breendonk (nabij antwerpen). was daar 1x op schooluitstap (en die uitstap zou als een verplichting moeten worden aangezien in elke school) zo kil, beetje voorgeschiedenis kennende... en dan natuurlijk enkele onvolwassene klasgenoten die dachten dat dit een speelterrein was..... zielig, was beschaamd in hun plaats.
 
Ook wij hebben reeds de kleine vesting van Terezin bezocht, en inderdaad dit laat een diepe indruk na. In tegenstelling tot het Joods Museum in Praag, waar er een tentoonstelling is van tekeningen, die kinderen tijdens hun verblijf in Terezin hebben gemaakt. Wanneer ik de opmars van Neo-nazistische bewegingen bekijk dan denk ik: stuur ze eens naar daar of naar Breendonk, te denken dat er zelfs nu nog mensen zijn die durven te beweren dat het allemaal wat overdreven is. Vorige zomer ontdekte ik dat er in Tsjechië echter nog een concentratiekamp is geweest, niet van de Duitsers, maar van het communistisch bewind: nl. in Jachymov.
 
Terezin maakte een grotere indruk op me dan Breendonk, vooral het zwembad voor de "heersers" was er teveel aan...

ben er geweest in voorjaar 2003, lichte sneeuwval... het prachtige landschap is voor altijd getekend. :(
 
Breendonk heb ik ook wel es bezocht op schoolreis....
Toen dacht ik: ik zou wel graag een concentratiekamp zien (Auschwitz was mijn 'voorbeeld'). In 2000 heb ik dan Terezin bezocht.... Die 2300 en oneven aantal graven maakte een heel grote indruk op mij.....

In de marge van het einde van WO 2: wist je dat Plzen eigenlijk bevrijd is door Amerikanen?
 
Wie geintresseerd is in de Holocaust en in het bijzonder in wat er met de Tsjechische Joden is gebeurd, kan hier meer lezen in fragmenten uit het boek van de Tsjechische historicus Miroslav Karný. Hij heeft zelf in Terezín gezeten.
 
Tijdens mijn eerste vakantie in Tsjechie heb ik Terezin bezocht. Het heeft een diepe indruk op me achtergelaten. Ik moest Terezin bezoeken omdat ik als kind het boek:"Ik heb geen naam" heb gelezen. Het is geschreven door Miep Diekmann in samenwerking met Dagmar Hilarová. Zij behoorde tot de kinderdichters van Terezin. Naar aanleiding van die gedichten is het boek geschreven. Het beschrijft het leven in Terezin uit de ogen van een vijftienjarige. De illustraties zijn van de nederlandse Ralph Prins die als kind ook in Terezin zat. Ik weet niet of het boek nog te bestellen is maar het ISBN nummer is: 936113/ISBN 90 258 3611 9.
Het boek staat nog steeds in mijn boekenkast, heeft heel wat verhuizingen meegemaakt, hangt half uit elkaar maar ik zal het nooit weg doen!
 
Ben vanuit Pec pod Snezkou naar Terezin geweest, met de gedachte dat het "maar" een kilometer of 150 was.
Helaas iets te laat vertrokken en na een hele hoop omzwervingen pas om een uur of vier 's middags aangekomen in Terezin.
Omdat alles om 18.00 uur geloof ik gesloten was, zijn we in Terezin zelf in het museum ofzo geweest en in sneltreinvaart door de kleine vesting gelopen.
Ondanks het tijdsgebrek heeft Terezin een onuitwisbare indruk gemaakt op mij, en als ik weer eens dichtbij ben, zal ik zeker de tijd nemen om alles eens goed te bekijken!
Daar word je heel even weer met beide benen op de grond gezet!
 
Toen ik er een paar jaar geleden geweest ben, heb ik zelfs foto's genomen van die verschrikkelijke ovens die openstonden.
Dit mocht uiteraard niet, maar ik heb het toch gedaan toen ze even wegkeken uit mijn richting.
Het snijdt je werkelijk de adem af als je eraan denkt dat dit allemaal kon gebeuren. En ik moest me inhouden om niet te wenen. Ook die piepkleine plaatsen waar er wel 25 à 30 personen werden ingepropt deden me heel wat, alsook de tanden die eerst werden uitgetrokken van de mensen, vooraleer ze verbrand werden
mad.gif
 
Misschien is de holocaust wel de meest tot verbeelding sprekende "entlösing". maar toch vind ik ook dat de mensheid er niets van leert. In de naam van God, Allah of Jahweh, worden nog dagelijks mensen gefolterd en vermoord, omdat ze niet de juiste huidskleur, religie of mening hebben. Misschien niet meer met zoveel in eens, maar nog altijd even wreed en onrechtvaardig
 
Ik ben de afgelopen jaren twee keer in Terezin geweest. De eerste keer bracht zoveel teweeg, dat we afgelopen jaar nog een keer geweest zijn. Toch waren we weer overweldigd door het geheel, waarbij vooral de kleine vesting zeer indrukwekkend blijft. Zeker de toegangspoort met zijn tekst. In de fotogalerij heb ik een paar foto's geplaatst.
Er is ook een boekje in het Nederlands te koop met daarin veel informatie over de kleine vesting tijdens de tweede wereldoorlog. Voor de geïnteresseerden: het ISBN van dit boekje is 80-85894-40-8.
 
Bovenaan