Jachthond Cesky Fousek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

nieuwe pup in Belgie gekocht

De puppie is niet zo een dikke wollepluis als schattige dikke puppies, maar ik denk dat dat komt omdat hij nu nog zo een kort haar heeft. Hij ziet er heel gezond, levendig en allert uit. Weegt bijna 7 kilo en is 10 weken oud.
 
Ik heb een Cesky fousek gekocht bij een fokker uit Meer(Belgie)
Heb nog nooit van "linie" gehoord. Wat is dat en hoe kom je dat te weten? Ik heb voor Cesky fousek gekozen voor zijn zacht karakter. En omdat ik hoop dat ze hier nog niet mee geprutst hebben zoals met de golden retriever. Hij wordt een gewone gezinshond, we gaan er niet mee jagen.
Milan is nu 11 weken oud. Je kan foto's zien op mijn blog;
pussman.blogspot.com

Linie 7 is niet zo populair, omdat daar nogaleens een ziekte verschijnt (ben even de naam kwijt) waarbij de hond kale plekken krijgt.
Linie 6 heeft soms nogal kortharige Fouseks. Linie 4 en 5 heb ik geen weet van problemen.
Ik denk voor jullie dat de 3de linie het beste is, heeft een zeer goede balans tussen jachtinstinct en karakter.
Om die reden hebben wij er ook één uit de 3de linie genomen
Hallo Baffie,

Ik heb een Cesky fousek gekocht bij een fokker uit Meer(Belgie)
Heb nog nooit van "linie" gehoord. Wat is dat en hoe kom je dat te weten? Ik heb voor Cesky fousek gekozen voor zijn zacht karakter. En omdat ik hoop dat ze hier nog niet mee geprutst hebben zoals met de golden retriever. Hij wordt een gewone gezinshond, we gaan er niet mee jagen.
Milan is nu 11 weken oud. Je kan foto's zien op mijn blog;
pussman.blogspot.com
 
Ook bij de cesky fouseks komen ziektes voor.
Toen ik verleden maand bij de Frantiska Houska Memorial in Kromeriz was werd er door een man uit het bestuur van de Tsjechische fousek vereniging gezegd dat er momenteel in Nederland een explosie is aan cesky fouseks.
Er wordt momenteel veel meer gefokt en geïmporteeerd.
Verleden jaar is de Nimrod gewonnen door een cesky fousek en dit heeft daar mede aan bij gedragen.
Of dit nu zo goed is voor het ras..................... dat kun je zelf wel invullen.
 
Pussman,

een aantal jaren geleden was de Fousek eigenlijk zo goed als uitgestorven, om het ras dan weer nieuw leven in te blazen hebben ze een aantal reuen genomen als soort van stamvaders waarmee ze een soort van foklijn hebben opgezet. Elke bloedlijn heeft zo zijn sterke en zwakke kanten en werden in het begin niet onderling gekruist.
De fokker in Meer zou je perfect moeten weten te vertellen van welke bloedlijn je een afstammeling hebt.
Er is een goed boek over te verkrijgen, helaas enkel maar in het Tsjechisch.
Trouwens wij hebben ooit een Fousek meegebracht voor m'n collega in Kalmthout.
 
Bedankt voor de uitleg Baffie.
Ik zal het eens vragen.
groetjes!
Je kan foto,s bekijken van Milan op mijn blog
pussman.blogspot.com

Ik heb al gehoord van iemand die bevriend was met mensen in Kalmthout die een fousek uit tsjechie hadden.
Leeft die hond nog denk je??
 
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een geschikte reu om mijn 2 jaar oude teef te laten dekken. Ik heb ze aangekocht in Meer-Belgïe. Ik was daar al eens gaan luisteren naar de mogelijkheden maar 1200 euro is iets te hoog voor mijn budget. In Nederland moet ik eerst aangesloten zijn bij de rasvereniging voor ik verdere informatie krijg. Ik heb ook iemand gevonden in Frankrijk die 650 euro vraagt, wat al veel beter in mijn oren klinkt. Nu heb ik ook zitten denken om eventueel met mijn hond naar Tsjechïe te reizen en ze daar te laten dekken. Kan iemand mij hierover wat meer info geven zodat ik weet wat de mogelijkheden zijn?:kiekeboe:
 
Heb je al eens geinfomeerd bij de hondenvereniging. Er hebben klanten van onze camping honden gekocht bij een fokker bij ons in het stadje Protivín. Ik weet geen naam en adres maar die klanten waren ook lid van de vereniging.
 
Heb je jouw hond op HD laten röntgenen? Wat heb je voor exterieur kwalificaties behaald? Heb je jachtdiploma's gehaald met deze hond?
In Nederland (en in Tsjechië) wil men dit ras houden waarvoor het bedoeld is, een jachthond met een goed exterieur en goede jachtaanleg.
Buiten de Nederlandse vereniging zijn er ook Cesky Fousek liefhebbers met verstand van fokken maar ik denk dat de bovenstaande vragen ook door hun zullen worden gesteld.

In Tsjechië wordt er in bepaalde bloedlijnen gefokt (zie de berichten hiervoor), dit is nogal een ingewikkelde zaak en alleen in Tsjechië weten ze goed welke reu bij welke teef past.
Ik ben vier jaar geleden ook met mijn fousekteef naar CZ geweest om mijn hond te laten dekken.
De fokker in Protivin is een zeer grote fokker, hij fokt in vier verschillende bloedlijnen, op dit moment komen er heel veel door hem gefokte honden naar Nederland. Ik persoonlijk zou kiezen voor een andere lijn (reu) om de diversiteit te behouden.
Het gaat tenslotte om een goed nest te fokken en niet alleen om het vermeerderen en daar komt nog heel wat bij kijken.
Trouwens, 1200 euro om je hond te laten dekken vind ik een belachelijke prijs! Wat voor een topreu is dat om zo'n bedrag te vragen?
Ik wens je Succes!
 
Ik dacht mijn hond volgende zomer op hd te laten testen. Ik weet wel dat beide ouders HD/A hebben. Exterieur doe ik er geen wedstrijden mee hoewel ik al veel complimentjes gekregen heb dat ze zo mooi is (natuurlijk wel van mensen die het ras nog niet kenden). Ik heb meegedaan aan de HVV jachtopleiding van Oost-Vlaanderen, Belgïe. Verder doe ik er geen jachtwedstrijden mee. Tijdens het jachtseizoen neem ik haar wel elke keer mee en voor een hond van 2 jaar doet ze het al behoorlijk goed. De rset van de tijd probeer ik zoveel mogelijk met haar te gaan wandelen en te oefenen op apprt, zoeken,...
Het is wel mijn bedoeling om voor haar een goede reu te zoeken uit een andere bloedlijn, alleen weet ik nog niet uit welke lijn ze zelf stamt. Daarom wil ik nu ook al informatie inwinnen zodat ik me goed kan voorbereiden op alles.
 
Hunter2, je geeft aan dat je zoekt naar een dekreu maar ik begrijp dat de heupen van jouw teef pas volgend jaar zullen worden geröntgend. Waarom wacht je daar zo lang mee? Het beste is om op tijd naar de heupen te laten kijken wanneer je wilt fokken en dat beide ouders HD A hebben is mooi maar geen garantie dat jouw hond ook A heupen heeft.
Wanneer wil je jouw teef laten dekken?
Jammer dat je geen shows met haar hebt gelopen, misschien kun je dit alsnog doen voor je gaat fokken. Een keurverslag met kwalificatie zegt al heel veel over de bouw en vacht van jouw teefje en of ze in aanleg goed in elkaar zit. Ook dit is belangrijk om weloverwogen te willen fokken.
Leuk dat je een jachtcursus hebt gedaan en dat je de hond mee het veld in neemt. Jachtdiploma's zijn voor velen wel gewenst maar hier fokken ze ook met een jachtaanlegcertificaat.
Heb je al belangstelling van mensen die een pup van jouw hondje willen kopen?
Ik weet niet of de fokker van jouw teef weet in welke lijn hij fokt?
Ik weet dat hij twee teven uit Nederland heeft waarmee hij fokt en zie heel veel advertenties van hem staan, hieruit begrijp ik dat hij vele nesten fokt en ben wel benieuwd hoeveel cesky fouseks hij eigenlijk heeft.
 
Het is wel degelijk de bedoeling mijn teef pas te laten dekken wanneer ik de test HD heb laten doen. Ik had gedacht haar te laten dekken rond begin volgend jaar. Kan jij me meer info geven over die exterieur wedstrijden? Momenteel zijn er 2 personen die een pup zouden willen kopen en ik zou er ook een pup van willen houden. De fokker had 4 teven en 2 reuen toen ik 2 jaar geleden een pup bij hem kocht. Haar moeder is trouwens afkomstig van de kennel V.D. Perwaborg. Ik ga met de fokker eens contact opnemen en trachten te achterhalen uit welk lijn ze komt.
 
Misschien door te zoeken op internet?
Ik heb er in september in Tsjechië al naar gezocht in diverse boekenwinkels maar niets gevonden. Ik heb het boek zelf al wel maar was op zoek voor iemand anders.
Het is trouwens alleen in het Tsjechisch te verkrijgen.
 
Op zoek naar Cesky Fousek

Hallo iedereen,

wij zijn van plan om een cesky fousek te gaan halen volgend jaar en natuurlijk is het beste om ze in Tsjechië zelf te gaan halen.

Weet er iemand waar precies?

Wij willen geen shows doen met de hond noch gaan jagen, dus hoeft geen superstamboom te zijn.
 
Bovenaan