Infrastructuur skigebieden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de winter gaan wij altijd skien in tsjechie.
Nu gaan we in de zomer naar tsjechie en willen gaan wandelen. Nou vraagt men zich nu af... wat is het probleem.

In de winter kom ik niet in een stoeltjeslift, maar in de zomer ook niet, ben ik bang. stopt dat ding ook als je uit wilt stappen (in de winter namelijk niet)?

Maar als ik nu wil gaan wandelen en deze winter weer wil gaan skien, zal ik er toch aan moeten geloven, want ik blijf zo wel een beetje achterliggen met de rest van de familie. De jongens zullen er ook aan moeten geloven, maar met een moeder als stresskip schiet het allemaal niet erg op.
Ben als de dood dat ze eruit zullen vallen, de meest bizarre spookverhalen gaan in mijn hoofd rond.

Dus mijn vraag is: zijn er tips, is het echt niet of wel eng, zit het allemaal goed vast, zitten er gordels in???

HELP !!!!
 
Ik ben ook geen held in liften Rika. :nee: Hoogtevrees. Als kind vond ik die dingen al vreselijk. Maar ik heb mezelf altijd min of meer gedwongen om in een kabelbaan te stappen, want zoals jij al aangeeft, een ieder van de familie zou gaan en jij blijft beneden staan. Tegenwoordig ga ik er zonder problemen in, al blijf ik het nog steeds wel eng vinden. Niet naar beneden kijken in ieder geval. Misschien moet je eerst eens de (nieuwe) kabinelift in Janske Lazne proberen. Deze is nieuw en gesloten. Je kunt hierna een prachtige wandeling maken over de langlaufroute naar beneden.
 
hee lina,
In die cabinelift bij janske lazne ben ik al geweest, vond het prachtig (de eerste keer niet).
en terug gelopen, waar je onderweg heerlijk in een restaurantje goulash kan eten.
maar bij die stoeltjeslift heb ik altijd zoiets, dat je er onderdoor kan glijden en dan hup ben je beneden, vooral voor kleine kinderen lijkt me dit doodeng.
vooral bij pec, daar hebben ze alleen maar stoeltjes toch waar 2 personen in kunnen (BRRRRR !)
Ik ben ook eens in duitsland in een kleine cabinelift geweest, doodsbang was ik, maar anders moest ik wel bijna 1 uur lopen.
Zegt die halve zool bij die bakjes tegen tiny, onze dochter, "haha die muttie hat angst", nou ik moet het nu nog elke vakantie aanhoren.
hoogtevrees heb ik niet, want in een vliegtuig stap ik zo.
 
Ter geruststelling.

Kinderen gaan gewoon in de stoeltjeslift, sterker nog: ze vinden het prachtig.

Onze kinderen waren heel klein en we hebben ze gewoon in de lift gezet.

En nu de tip van de dag voor jouw:
Ga met samen geknepen billen in de stoeltjeslift zitten en kijk omhoog of recht vooruit.

Daarna om je heen kijken en let op: je gaat genieten en vindt je het jammer dat je eruit moet.

Succes toegewenst.
 

Freddy2005

† In Memoriam
...vooral bij pec, daar hebben ze alleen maar stoeltjes toch waar 2 personen in kunnen (BRRRRR !)
...Zegt die halve zool bij die bakjes tegen tiny, onze dochter, "haha die muttie had angst", nou ik moet het nu nog elke vakantie aanhoren.
Twee redenen om er tegen aan te gaan. De lift naar Snezka waar je dus dwars zit in de zetellift wordt binnenkort vernieuwd. En aan het "angst haben" moet dus ook maar eens een eind komen.

Stilzitten is een eerste vereiste en verder rustig genieten van het uitzicht, niet naar beneden of naar achteren kijken maar steeds vooruit of naar boven. Succes.
 
Hier op de Spicak hebben ze ook een open geval, gewoon naar de stoel voor je kijken en als je hieraan gewend bent, langzaam zijwaarts kijken. Had ook eerst jouw angst, maar kan er nu van genieten.
Met vr gr, Joep
 
hoogtevrees heb ik niet want in een vliegtuig stap ik zo

Hoogtevrees heeft niets te maken met vliegen in een vliegtuig Rika. Ik stap ook zonder moeite in het vliegtuig. Ik sta ook twee hoog op een ladder. Alleen dáár waar (ik denk dat) het ook echt gevaarlijk kan zijn krijg ik angst, en kan dan het hetzelfde gevoel ook krijgen bij de kinderen trouwens. Bij een afgrond, 12 hoog op een flatgebouw etc. Dan zie ik ineens overal gevaar voor mijzelf en anderen. En dat gevoel ga ik ook niet meer kwijtraken. Een stoeltjeslift vind ik nog steeds geen feest. Iedere hobbel zie ik aankomen en stilstaan (hangen) is ook niet mijn favoriet.
Wiebelen door wie dan ook, uit den boze. Ik hang altijd over de beugel, zodat niemand de kans krijgt deze omhoog te doen onderweg. Alsof er iemand zou zijn die dat zou doen, maar toch.. Wanneer iedereen zich aan de regels houdt is het gewoon veilig om gebruik te maken van deze liften.
 

Freddy2005

† In Memoriam
...en wat gaan ze veranderen dan aan de lift bij de Snezka ???/

Hier wat meer over de lift, vertalen zal wel lukken zeker.

Die Seilbahn wurde als eine Umlaufs-, Zweiabschnittsseilbahn mit den zweisitzigen abgekuppelnden Sitzen gebaut.In einer Stunde befördert 250 Personen/Stunde bei einer Transportsgeschwindigkeit 2,5 m/sec. Aus der Station Pec pod Sněžkou (890 m der Seehöhe) ist die Fahrtzeit auf Ružová hora (1334 m der Seehöhe) 11 min, die Abschnittslänge 1560 m und weiter auf die Sneekoppe 13,5 min, die Abschnittslänge 1967 m. Mehr als 50 Betriebsjahre hat ausgewiesen, daß die Seilbahn einen bedeutenden Beitrag für den Naturschutz in dieser Lokalität vorstellt.Darum verlaufen in der Gegenwart intensive Vorbereitungsarbeiten für den Aufbau einer neuen Drahtseilbahn.

The cableway has been constructed as a circulating two-section system with detachable double-seats. The capacity is 250 persons per hour at a speed of 2.5 m/s. The ride from Pec pod Sněžkou (890 m) station to Růžová hora (1354 m) takes 11 minutes (1560 m distance) and up to Sněžka 13.5 minutes (1967 m distance). Over 50 years of operation the contribution of the cableway to environmental protection in this area has been proven. That is why intensive preparations for construction of a new cableway are under way at present.

gal13.jpg
 

Maria

Geroyeerd Lid
Rika, gewoon erin gaan, als je eenmaal zit kan je toch niet meer terug :). Gewoon over je heen laten komen en trots zijn als je er aan het eind uitwandelt. De lift stopt niet maar gaat heel langzaam, je hoeft écht niet als een wilde er uit te rennen hoor. Onze kinderen gaan alleen en dat gaat goed (7, 9, 10 en 11 jaar). Eén keer viel er eentje tijdens het uitskieën en dan stopt de lift gelijk. Er kan niks gebeuren! Gewoon je angst recht in ogen kijken en ervoor gaan.
 
Ik ben zelf ook geen held met stoeltjesliften, maar ga er wel in. Jaren terug ging uitgerekend bij mij de beugel niet naar beneden. Door mijn rugtasje zat ik ook nog een stukje naar voren. Ik denk dat ik nooit eerder zo bang ben geweest, maar ik kon mijn paniek gelukkig onder controle houden en aan het einde van de rit werd ik zelfs overweldigd door het natuurschoon. Achteraf hebben we er met mijn vriendengroep vreselijk om moeten lachen, want die zaten in het liftje voor ons en zagen dat onze beugel niet dichtkon. Die hadden plaatsvervangende angst. Je gelooft het niet, mijn angst is hierdoor bijna weg, want ook zonder beugel val je er niet zomaar uit! Goed om te weten is dat er tegenwoordig altijd goed wordt opgelet dat de beugels naar beneden zijn. Ach en met het uitstappen val ik ook nog wel eens, maar ik kan je verzekeren, ook daar hoef je niet bang voor te zijn, er staat altijd wel iemand die je opvangt en het liftje stilzet!
 
Oke, niet om je schrik aan te jagen, maar er gebeuren wel degelijk ongelukken met stoeltjesliften. Sommigen zelfs met dodelijke afloop.

De oorzaken van de ongelukken zijn wel erg duidelijk en geven aan dat als je "normaal" gebruik maakt van zo'n lift je niets kan gebeuren.

Allereerst zijn de lift-exploitanten verplicht de gehele installatie half jaarlijks te laten keuren. Ook onderhoudsschema's worden gekeurd. Een overtreding van het onderhoudsvoorschrift wordt zwaar bekeurd.

De ongelukken die gebeuren, zijn vaak veroorzaakt door niet normaal gebruik. Zo is iemand er al eens uitgevallen die het noodzakelijk vond om zijn schoenen strakker te zetten terwijl hij in de lift zat. De beugel schoot weg en hoppa. Ook is iemand eruit gevallen omdat hij het noodzakelijk vond op het stoeltje te gaan staan om een betere foto te maken. Afgelopen seizoen zijn kinderen eraf gevallen omdat ze simpelweg te klein waren voor de lift. Te klein? Niet erin !

Een stoeltjes lift is getest en gekeurd. En is zonder meer geschikt om zonder ongelukken te functioneren. Het zijn de personen die er gebruik van maken die zichzelf bedienen van een ongeluk.

Dus, normaal gebruiken en er kan niets gebeuren.

En dan hoogtevrees. Hoogtevrees is lastig. Er is niets aan te doen. Je zal er mee moeten leren omgaan met de stoeltjes lift. Het uitstappen zomer's is makkelijker (vind ik) dan in de winter. Eenvoudig weglopen. Dat is alles.

Als jij netjes gaat zitten en tijdig de beugel omlaag doet, je voetjes netjes op de beugel zet (kan de beugel ook niet omhoog) je armen over de beugel heen en vervolgens genieten van de omgeving.

Ik hoor wel eens vaker mensen die ook deze vrees hebben, dat ze kijken naar het bovenste deel van de volgende mast, of dat ze een punt in de verte kiezen of zich concentreren op een of iets op de grond, waardoor de aandacht van de vrees weg is.

Veel succes ! Een keer bungy jumpen kan ook helpen.:lache:

:joker: Aliën.
 
Hallo,

Dat je de stoeltjes lift eng vindt kan ik begrijpen! Zelf heb ik er geen moeite mee, maar als ik met de ski les er kinderen in zit dan zit mijn hart in mijn keel, hoe zal dat aflopen. Maar daarin tegen, als je aan de mensen vraagt die bij de lift staan of ze hem even wat zachter willen zetten doen ze dat ook!

In pec heb je ook een stoeltjes lift voor 4 personen. Je gaat dan eerst op een lopende band(hier sta je zelf stil op) en dan word de lift onder je geschoven!

Veel succes

Groetjes Arjenne
 
nou ik begin langzamerhand een beetje rustiger te worden...wat de stoeltjeslift aangaat.
Ik dacht ook altijd dat ik de enigste was die het rotdingen vond,maar dat is gellukkig ook weer niet waar.

Dus de beugel die je om doet,is gelijk je voetensteun.
en met je voeten houd je de beugel dus goed naar beneden.
dus als gerben en ik elk aan de buitenkant gaan zitten,en de jongens in het midden,die 6 en 7 jaar zijn (of is dit te klein ??) en gerben doet zijn hand om 1 en ik doe mijn hand om 1,voeten goed op de voetensteun,dan moet er dus niks kunnen gebeuren.

maar dan is ook Tiny er nog,inmiddels 14 en niet bang voor stoeltjesliften (alleen bij het uitskieen).
Als ze nou alleen in zo'n stoeltje moet,kan ze dan het beste in het midden gaan zitten ??
Bedankt maar weer,en fijn dat jullie zo meeleven:troost:
 
het maakt uit voor hoeveel personen de lift is. als die voor 4 personen is past dat wel makkelijk maar als die voor 2 is dan moeten jullie splisten. en je ze gaan via voeten, maar sommige ook niet. want bij sommige moet je gewoon een stang voor je dan( dat was bij pec pod volgens mij). bij splinderluv mlyn is er een 4 persoonslift.

en de stoeltjesliften zijn fijner dan de cabineliften, want in de cabines is het altijd zo heet.
 
Bovenaan