Tsjechische pannenkoeken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goededag iedereen,

Ik en ook mijn verloofde, eten graag pannenkoeken.:lekker: :lekker: Nu is mijn vraag,
zijn er ook pannenkoeken te koop in Tsjechie of Praag?, en zo ja heeft iemand daar een recept van dan kunnen wij hem gebruiken in ons reisverslag.

Met vriendelijke groeten van,
Patrick en Conchita
uit Waalwijk.
 

Pelhřimov

Donateur
Pannenkoek is palačinka.
Dit zijn eigenlijk meer een soort flensjes, dus hele dunne pannnekoekjes.
Maar deze zijn ontzettend lekker en zijn vaak gevuld met fruit, slagroom, chocoladesaus en/of ijs.
 
Bij onze vrienden worden er vaak (als nagerecht) van die hele kleine pannekoekjes gebakken met zure room veeeeeel konfituur als garnering.
De smaak verschilt niet van bij ons.

Pannekoeken vind je op veel menukaarten overal ... smakelijk !
 
... van die hele kleine pannekoekjes gebakken met zure room veeeeeel konfituur als garnering. ..

Dat zouden dan wel "lívance" zijn. Het verschil tussen "palačinka" en "lívanec" zit in het deeg.
Palačinka: eieren, melk, suiker en bloem
Lívanec: eieren, melk, suiker, bloem en gist

Zelf moet ik zeggen dat ik de nederlandse manier van pannenkoeken bereiden niet waardeer, dus geen spek erop, geen kaas.
Pannenkoeken zijn in Tsjechie altijd zoet!
 
palacinky is echt heerlijk. vooral met ijs en kersen. of met ijs en chocola. maar met jam is ook heerlijk. maar ja de nederlandse met appel, banaan, rozijnen en kaneel is toch helemaal super:gek:
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Je kunt in de supermarkt ook gewoon pakken kopen om zelf palacinky te bakken en je kunt bij de Fam. Frost (een soort srv-achtige diepvrieswagen die langs de deur komt) ook kant en klare palacinky kopen. In beide gevallen kun je erop doen wat je wil.
 
Bovenaan