Planten en bomen voor in de tuin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Even een vraagje voor de tuinlieden van dit forum

Ik heb 160 haagbeukjes gekocht die ik deze week had willen planten in Tsjechie. Vorig jaar heeft een vriend van mij hetzelfde gedaan, ook in november. Het zou de beste tijd van het jaar zijn om deze boompjes te planten. Dáar is het gelukt.

Nu blijkt dat In Zbyslav de grond waarin de boompjes moeten al is bevroren. Tevens ziet men nu geen kans meer om een sleuf te graven met zo'n grijpmachine om daar die boompjes in te planten.

U raadt het al; ik zit nu met 160 boompjes, keurig met 10 stuks in een pot. Maar hoe overwinter ik deze 16 potten met in totaal 160 van die boompjes ? Moet ik ze hier in Nederland tijdelijk ingraven?.

Wie helpt me met een goed advies uit de brand.

:confused:

P.S. Ik ga dus volgende week niet naar Tsjechie, dus !
 
Wat ik vaak gezien heb in de tuinbouw, dat ze schuin in een kuil gelegd worden en over de potten/wortels een laag tuinaarde werd gedaan.
En dat op een beschutte plaats doen.

Succes Tabe

PS.Je kunt misschien de tuinder die je de haagbeukjes geleverd heeft om advies vragen....


Groet,Doni:zwaai:
 
Volgens mij hoef je er helemaal niets aan te doen als ze al in potten zitten, ze zijn winterhard dus kan er niets gebeuren, als je maar zorgt dat ze in aarde zitten, of dat nu in 'n pot is of in de grond, wel niet helemaal laten uit drogen.
Dit is dus :haakjes: volgens mij:haakjes:
 
R

Rijk&

Guest
Tabe, bevroren grond en bevroren grond is nog iets anders. Als de vorst niet al te diep zit ( 10-25 centimeter) dan kun je haagbeuk nog steeds planten, omdat je al aangaf dat ze met 10 in een pot zitten zou je met een gewone grondboor twee slagen diep (25/30 centimeter) de haagbeuk gewoon kunnen planten.

Of graaf een sleufje van twee meter lang en leg de haagbeukjes in een hoek daarin dek af met een paar zakken turf op een beschutte plaats in de pot laten zitten levert straks bij het uitplanten flinke wortel beschadiging op.

Tip: Jonge haagbeuk wil nog wel eens uitval vertonen, plant ze daarom op 2/3 van de voorgeschreven plantafstand, treed er uitval op dat valt dat niet zo op. en is wegknippen niet meteen een groot gat.
 

char

† In Memoriam
Tabe, hoe groot zijn die boompjes? Kun je ze niet tijdelijk " parkeren" bij de leverancier? (sorry,.. heeft dus niets te maken met jouw onderwerp "Parkeren"). Het voorjaar, en zeker in Tsjechie, is een veel betere tijd om bomen te planten. Eind April= begin Mei dus.....
Als er zoveel in 1 pot zitten, dan heb je wel met heel jong goed te maken!!! Daar is, misschien, nog geen winter overheen gegaan!
Sorry, zodra ik wat meer informatie heb, kan ik je misschien verder helpen.
Carlo.

Uhh, die informatie, over die boompjes, moet natuurlijk wel van jou afkomen!
Char.
 
:beleefd: Hoi Tabe Je moet ze even uit de pot halen en kijken of het één kluit is. Als dat zo is kan je ze gewoon in de pot laten overwinteren je hoeft geen speciale actie te ondernemen. Als ze geen kluit hebben kan je ze gewoon hier opkuilen zo als dat heet. Dus tijdelijk in sleufen in de grond zetten. Als je iets niet snapt hoor ik het wel. Groetjes Henk
 

Maria

Geroyeerd Lid
Volgens mij overleven beukhaagjes vorst, je moet alleen even een sleuf zien te graven. Met een minigraver moet dat lukken hoor, het is alleen de bovengrond die bevroren is, toch? Gewoon planten, dichtgooien en na de vorstperiode een keer veel water geven.
(wij hebben ze vorig jaar geplant net voor vorst, 0 uitval)(wel in NL)
 
R

Rijk&

Guest
idd. een hoop gedoe voor een paar centen, die dingen kosten volgens mij nog geen 50 cent stuk!

Maar een beetje tuin liefhebber geeft niet om de centen maar om de plantjes, en die wil je toch de beste zorg geven wat je kan!
 
Nieuwe tuin en planten

Ik heb, voordat ik dit bericht ging schrijven, diverse oude berichten bekeken, maar heb niet echt een goed, bevredigend antwoord gevonden (misschien niet voldoende gezocht of selectief gekeken haha).
Wij hebben in de buurt van Jablonec nad Nisou een prachtig huis gekocht en willen uiteraard ook een tuin aanleggen.
Ons plan is om naar de weg toe een haag te planten = laurier. Verder willen we struiken en vaste planten en naturlijk bloembollen planten.
We hebben hier in Putten een paar prachtige grote helleborusen (=kerstrozen), die we hopelijk ook kunnen planten.

Wie kan ons suggesties doen voor geschikte bomen/struiken/vaste planten voor die omgeving?
En is het inderdaad beter (lees goedkoper) om het plantgoed uit Nederland mee te nemen?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
henk1948
 
Toen wij definitief naar Tsjechie vertrokken had ik nog heel veel buxus en bijzondere vaste planten staan in het kwekerijtje bij onze bloemenwinkel,aangekocht bij speciale kwekers en hierna zelf gestekt om er bij klanten mooie borders op kleur mee aan te leggen.
Omdat in Tsjechie deze planten gewoonweg niet te krijgen zijn hebben wij ze meegenomen in een klein aluminium containertje,na ruim 1,5 jaar buiten in pot te hebben doorgebracht wist ik meteen wat wel en niet geschikt was ivm de vrij koude winters hier.
Mijn pas zelf aangelegde tuin is dan ook een beauty met heel veel vaste kruidige planten die vlinders,insecten en vogels aantrekt,veel grindpaadjes met aan weerszijden buxus en in het midden een grote natuurlijke vijver.
Ik zou inderdaad uit Ned het nodige plantgoed meenemen wat natuurlijk wel aardig winterhard is,de eerste winter zou ik sommige soorten zeker afdekken met turf oid.
Het beste is om je tuin pas in september aan te planten.
 
nou, hier kunnen we wel wat mee. En de tip van de tuinaanleg in september is prima, zeker gezien het feit dat we hopen van de zomer te verhuizen. Kunnen we ons, na de inrichting van het pand, meteen op (of zou beter zijn: "in"??) de tuin storten.
Zeer benieuwd naar die andere groene vingers van het forum.
 
Henk ik kan je misschien wel wat tips geven, maar heb wel wat vragen.
Staat jullie huis op hoogte?Hoe groot is de tuin en staan er al grote bomen omheen(vanwegen de schaduw)?Nog makkelijker, heb je niet 'n foto van de tuin?
 
Hallo Jolanda,

Het gedeelte wat we als tuin gaan gebruiken, zal ca. 1500 m2 zijn en is al gedeeltelijk aangelegd, maar moet wel behoorlijk opgeleukt worden, we zitten op 580 meter hoogte en er zijn voldoende bomen. Ik ben zelf niet zo handig met foto's op het web zetten, maar ik zal Kristina vragen dit te doen. Zij is trouwens ook degene met de groene vingers en heeft dit berichtje geplaatst. Dus blijf uitkijken foto's komen eraan en tips blijven welkom.
 
Hoi Henk,

Niet alles is in Nederland goedkoper, maar ik vind het aanbod bij de Nederlandse tuincentra een stuk uitgebreider dan die in Tsjechië. Wij hebben het één en ander uit Nederland meegenomen en in Tsjechië ook het één en ander gekocht. Ook voor wat betreft tuintegels vind ik het aanbod in Tsjechië (en dan doel ik op onze omgeving: Praag en omstreken) wat magertjes.:)
 
Nou de eerste tip die ik mee wil geven is:
Planten en struiken in poten gekweekt kun je, buiten de vorstperiode, het hele jaar door planten.
Ikzelf zou geen planten kopen met blote wortels oftewel waar geen aarde meer aan zit.Deze zijn over het algemeen goedkoper maar hebben vooral op het begin meer zorg nodig.'N enkele uitzondering daargelaten zoals de beukhaag.Plantgat groot genoeg maken.
Beuken heb je in verschillende soorten, groen maar ook bruin(rood)
Het mooie van de meeste beuken is dat ze hun bruine blad pas laten vallen net voor er nieuw blad aan komt.
Om vogels te trekken zijn natuurlijk de besdraagende struiken geschikt.Als ze doornen hebben is het ook nog 'n goede schuilplaats.
Meidoorn, lijsterbes, hulst, taxus( waarvan de besjes voor mensen giftig zijn en het krentenboompje of struik, kijk bij het krentenboompje wel uit want de wortels kunnen gaan woekeren en komen dan op verschillende plekken weer boven.
Bloeiende struiken waar je niet echt veel aan hoeft te doen zijn:
Viburnum, Ribes, Forsythia, spirea, tamarix.

Vrouwenmantel en hosta's blijft 'n mooie combinatie.
De vroegbloeiende Pulsatilla vulgaris blijft 'n prachtbloem.Maar ook lupines, lelietjes van dalen, en heel veel soorten campanula heb je maar weinig omkijken naar.

Soms vind men de roos 'n moeilijke plant, vanwegen het snoeien.Maar er zijn ook rozen die je niet ieder jaar hoeft te snoeien.
De rosa rugosa, of de fairy bv.
'N rambler roos groeit behoorlijk hard, maar ook die hoef je alleen maar te snoeien als hij te groot wordt.
Een van de klimmers die ik in onze tuin mis is de bruidsluier, maar daar moet je dan ook wel de plaats voor hebben.Wel heel snel resultaat omdat hij zo hard groeit, en je kan hem snoeien waar je wilt.Je kan er gewoon afknippen wat je in de weg zit.
Voor onder bomen zijn vooral de muurpeper en kornoeltje geschikt.
Natuurlijk kan ook de hedera, die ook nog mooi in de bomen zal gaan groeien.
Siergrassen zorgen er voor dat je ook in de herfst kunt genieten van je tuin.
Kijk er wel mee uit, want sommige kunnen heel erg gaan woekeren.
En weet zeker welke hoogte ze gaan krijgen want je hebt ze wel tot 2 meter hoog.
Ook zijn ze niet allemaal even winterhard.Miscanthus, penisitums, carex en festuca zijn dat wel.

Nou ik weet niet of je hier echt iets aan hebt, want als je 'n goed tuincentrum uitzoekt, zullen zij je zeker kunnen vertellen wat er wel of niet geschikt zal zijn.
De planten die ik genoemd heb, zijn vooral onderhoudsvriendelijk.
En das ook belangrijk als je zo'n grote tuin hebt.
 
Bovenaan