Accenture

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo! Ik kom oorspronkelijk uit Noord Holland, maar woon sinds m'n 9de in Amerika. Ik heb een Bachelors degree (HBO toch?) spreek perfekt engels, en nog heel goed nederlands. Voordat ik terug naar school ga voor een Masters degree wil ik graag wat meer internationale werkervaring, dus had ik gesolliciteerd op een nederlandstalige Accenture baan in Praag. Ik had een sollicitatie gesprek begin vorige week gehad, en het ging heel goed. DUS mijn vraag is, wat zijn de nadelen om te werken bij Accenture? Waarom heeft het z'on slechte reputatie? Geld is niet een groot bezwaar, zolang ik redelijk komfortabel kan leven, de werkervaring is meer belangrijk. Zou het een goeie beslissing zijn om z'on baan aan te nemen?

Alvast bedankt!
 
Geld is niet een groot bezwaar

Dan is het ook niet zo'n bezwaar om bij Accenture te gaan werken ;). Dat is wel de hoofdreden en daarnaast krijg je eerst ongelooflijk simpele baantjes aangeboden. Over het sneldoorgroeien durf ik je niets te zeggen, maar wellicht moet je de eerste maanden zien als een investering (traineeship) en hopelijk kun je dan wel op een fatsoenlijke (HBO)functie terecht komen. Ze vragen HBO-WO, maar dat heb je echt niet nodig. Je moet nog net geen LTS-zwakstromer zijn zegmaar, dus met je HBO beschik je over meer dan voldoende qualificaties voor een baan bij Accenture in Praag.
 
Werken & Wonen in Praag voor Accenture......

Beste Lezers,

Mijn naam is Floor en ik ben 9 maanden geleden naar Praag gevlogen om daar te gaan werken.

En ik moet eerlijk zijn geen spijt heb alleen wel spijt van het feit dat ik voor accenture ben gaan werken. Ja je kan makkelijk iets anders vinden maar Accenture heeft een hele mooie boete in het contract zitten ga je binnen 12 maanden weg dan mag je even de kosten die zijn hebben gemaakt ( Ticket, Extra Salaris ) terug betalen en nartuurlijk niet verwachten dat je ze als ref. kan gebruiken.

Ben nu zelf 2 maanden ziek thuis door een infectie en dan kom je echt achter Accenture (Praag) het heeft niks met Accenture te maken maar gewoon met de Praag tak van Accenture. Je wordt niet gezien als mens maar als een gebruiksvoorwerp 2 maanden thuis geen telefoontje email wat voor vorm van contact. Het enige wat ze vragen is heb je een ziek briefje.

Ditis een van mijn reden om weg tegaan hier hoe mooi ik het ook vind hier. Woon in het centrum naast de rivier en het kasteel heb alles binnen handbereik.

Dus als je info wil hebben over accenture salarissen of heb je gewoon vragen mail, skype, msn, icq me maar

groeten,

Floor :apie:
 
accenture praag

Ik ben als bijna-afgestudeerde ook in gesprek met Accenture, ook ivm de vacatures te Praag. Ben eigenlijk vrij enthousiast, maar na deze reacties begin ik te twijfelen... Was de verloning eigenlijk in orde?
 
Voor wie gaat of heeft gesoliciteerd bij Accenture een aantal puntjes.

Ik zal me even voorstellen, ik ben Floris Hirschfeld, ik woon nu al een jaar in Praag en werk voor Accenture.

In November 2006 solliciteerde ik via Launch Offshore op een functie bij Accenture. Het zou om een HR functie gaan. Het bedrijf waarvoor de functie was werd niet genoemd, omdat dit niet mocht. Had hier een vreemd gevoel bij maar toch de stap genomen.

Nou, 1 december aangenomen. Ik heb tijdens mijn sollicitatieprodecure niemand van Accenture gezien; alles is via de telefoon gegaan. 9 december 2006 ik vlieg weg vanuit Nederland richting Praag, waar ik zou worden opgewacht door iemand van Launch Offshore. Aangekomen in Praag staat er op het vliegveld iemand van Launch Offshore die mij naar mijn tijdelijk onderkomen, een hostel Apart Hotel Nitsche in Hurka (Praag 5), brengt. Vervolgens word ik gedropt in het centrum om vandaar uit mijn eigen weg te vinden in Praag.
'Maar wacht eens even!' dacht ik, 'Ze zouden me helpen met telefoon, bankrekening, huis, tram / bus abonnement, etc!' Dit was de eerste tegenvaller voor mij, na net een uur in Praag te zijn.

Dus ja, ik ga mijn eigen weg. In het hotel maak ik kennis met een aantal mensen die ook voor Accenture gaan werken. Maar deze mensen wisten al voor welke deal ze gingen werken. De meeste Nederlanders gingen werken voor Unilever en een aantal voor Yara. Ik wist niks.
12 december 2006: ik meld me op kantoor waar ik blijkbaar ging werken. Word gehaald en iemand vraagt of ik al het papierwerk bij me heb. Ik denk, 'Wacht eens even! Dat heb ik allemaal gemaild naar jullie. Wat hebben jullie ermee gedaan?' Mailtje was per ongeluk gewist… 'WAT!!!' Gelukkig had ik alles bij me dus de papiermolen begint weer opnieuw. Ik moet mijn nieuwe contract tekenen. Ik lees het en zie dat ik niet een HR functie krijg maar een Finance. "huh ???" Ik vraag natuurlijk wat dit is. Het antwoord: "ja mis communicatie"!!! Nou, ik teken het contract toch maar, wat moet ik anders, en word naar de afdeling gebracht.
Ik vraag natuurlijk hoe het zit met de rekening, vervoer, telefoon etc, waarvan ze hadden beloofd dat ze zouden helpen. "Ja, moet je zelf regelen." Ik vertel dat me een aantal dingen zijn beloofd via Launch Offshore en, je voelt hem al aankomen, Accenture weet hier niks van.

Een aantal maanden gaan voorbij, alles koek en ei. 17 juli 2007 ik val in de badkamer en val op mijn stuitje. Pijnlijk maar oké ik kan werken. 3 dagen later kan ik noch zitten noch liggen noch lopen. Met veel pijn en moeite ga ik 23 juli 2007 naar een dokter- naar een buurt ziekenhuis via Accenture. Deze stond aangegeven als een plek waar ik met spoed terecht kon voor Accenture personeel. Nee dus… alleen de eerste keer voor een bloedonderzoek als nieuwe employee bij Accenture. Dat is het. En niemand die een woord Engels spreekt.

Na 3 foto's van mijn rug vertelt de dame dat ze niks kan vinden. Ik ga naar een andere dokter en wijs de plek aan waar het pijn doet. Voor ik het weet word ik vervoerd naar het grootste ziekenhuis in Praag: FN Motel. Het is 13:00 uur en voor ik het weet word ik opgenomen en er word mij verteld dat ik een volledige narcose operatie moet ondergaan. Ben niet snel bang, maar dit was iets wat ik niet wilde horen. Ik ging naar een dokter voor een pijnstiller en ik moest een operatie ondergaan!

Nu begint het punt waarop ik zeg 'ga niet voor Accenture werken'.

Ik word wakker uit mijn narcose en ik bel een aantal mensen. En natuurlijk bel ik ook het werk, vertel wat er is gebeurt, waarop ik als antwoord krijg "Oh… denk je dat je donderdag weer kan werken?"

Pardon? Ik heb net een operatie gehad, weet niet eens wat er is gedaan, kan niet lopen noch zitten! Krijg ik het volgende antwoord "Als je maar wel een ziekbriefje vraagt!" Niemand spreekt Engels en de dokter die Engels spreekt komt niet verder dan "hoe voel je je en heb je pijn?". "Ja, niet ons probleem, zorg maar voor een ziekbriefje!" zei Accenture.

25 Juli 2007: Ik word ontslagen uit het ziekenhuis en ga langs het werk waar ik langs ga bij de HR afdeling met een aantal vragen met betrekking tot een dokter voor controle. Ik vraag of er een lijst is met dokters die engels spreken en mij kunnen helpen. "Nee is er niet."

Dit lijkt me stug, aangezien het een groot internationaal bedrijf is met veel buitenlandse werknemers, en vroeg waarom ze dat niet hadden. "Ja, niet belangrijk."

Oké, via een Tsjechische vriend vind ik een dokter die mij vertelt dat het ziekenhuis wel goed heeft gehandeld maar de uiteindelijke oorzaak over het hoofd heeft gezien, en verklaart dat ik nog een operatie moet hebben, maar dat eerst de oude operatie wond tot rust moet komen. Dus, ik kan niet werken.

Simpel gezegd, het is nu 12 december en ik heb 5 maanden thuis gezeten. Geen kaartje, geen telefoontje van 'hoe gaat het met je', niets. Je bestaan gewoon niet voor Accenture. Als er wat gebeurde in mijn team, zoals verjaardag of iemand ging weg, moest ik het altijd achteraf horen. Zelfs Accenture Nederland wist niet wat ze hoorden toen ik dit vertelde.

Ik ben nu op een punt gekomen waar ik weg wil bij Accenture omdat deze mensen gewoon niet met mensen om kunnen gaan.

Er worden veel dingen beloofd, maar als puntje bij paaltje komt is er bijna tot geen hulp. Je bent op jezelf aangewezen. Gelukkig had ik vrienden om me heen die mij hielpen.

Plus dat er binnen Accenture meer mogelijk is dan dat ze je beloven. Een aantal voorbeelden :
1 : Ze zeggen dat je de eerste 12 maanden niet van project kan veranderen. Dat kan wel na je proeftijd
2: Verwacht geen hulp van de HR afdeling het standaard antwoord dat je krijgt is "staat in de handleiding "
3: Dan ga je boos naar de HR afdeling en er gaat een wereld open; alles kan en voor alles is een oplossing.
4: Er worden opleidingen aangeboden, maar dan moet je eerst door je proeftijd zijn. Gelul, kan meteen.

Nu moet ik wel na veel negatieve dingen ook een aantal positieve zeggen. Er wordt, afhankelijk van de deal waar voor je werk, veel aan teambuildig gedaan, veel samen na werktijd wat drinken op kosten van de zaak. Dit geld niet voor elke deal. Het is een mooi bedrijf om andere mensen te leren kennen uit andere landen; er zijn heel veel verschillende landen vertegenwoordigt binnen Accenture. Dit maakt het een leuke plek om te werken. Ik heb veel mensen leren kennen, veel vrienden gemaakt voor het leven.

Dus ja trek je eigen conclusie uit dit verhaal.

Het enige wat ik kan zeggen, als je niet sterk in je schoenen staat en durft dit over jezelf te zeggen, dan is Praag misschien niet de juiste keuze voor jou. sta je wel sterk dan moet je de uitdaging met beide handen aanpakken.

Voor mij zit de rit er bijna op, maar weet één ding wel: ik ga Praag, en de mensen die mij Praag op een ander manier hebben laten zien als stad, erg missen. Praag bied zoveel, maar je moet de juiste mensen leren kennen omdat te ondervinden.

Met vriendelijke groeten,

Floris Hirschfeld
 
Beste Floris,

ik vind het heel jammer wat je hier in Praag gebeurd is. Ik hoop dat je je nu al beter voelt. Jouw verhaal klinkt afschuwelijk - ik kan niet geloven dat Accenture, een bedrijf die met buitenlanders werkt, zo onbehulpzaam en onvriendelijk was! Ik schaam me echt voor zulke bedrijven!

Weet je, wat ik niet echt snap, is, dat je bent hier naar toe gekomen zonder een contract te hebben en zonder meer kennis van het bedrijf waar je zal gaan werken. Mijn man is half jaar geleden vanuit NL naar Tsjechie verhuisd om hier te gaan werken en het was vanzelfsprekend dat hij van tevoren het contract toegstuurd kreeg. En het gaat om een Tsjechische bedrijf, hij is die enige buitenlander daar. Dus sorry, hoor, maar ik begrijp niet waarom jij had niet beter van tevoren geinformeerd.

Verder kan ik moeilijk geloven dat er geen artsen bij het ziekenhuis waren die geen Engels spraken- in Motol bestaat namelijk een afdeling speciaal voor buitenlanders en naar mijn eigen ervaring spreken ze heel goed Engels. Verder is er een andere ziekenhuis dichtbij (Homolka) die vroeger alleen voor buitenlanders bestemd was.

Ik wil niet betwijfelen wat je hier hebt geschreven, maar toch vind ik sommige dingen moeilijk te geloven. Maar ik ben blij dat jij hier jouw verhaal hebt geschreven, want dat zou zeker veel mensen helpen om van tevoren zo veel mogelijk informatie te verzamelen voordat ze zich hier gaan vestigen.

Beterschap en sterkte!
 
Beste Floor/Floris,
Heel eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels bij deze posts

Kan je vertellen dat het woord voor woord waar is, heb hem zelf meegesleurd naar het ziekenhuis.
Ik werk jammergenoeg voor hetzelfde bedrijf (Unilever deal), en het is inderdaad zo slecht als er wordt geschreven. Jammer, het had zo leuk kunnen zijn.
 
Beste Floris,

ik vind het heel jammer wat je hier in Praag gebeurd is. Ik hoop dat je je nu al beter voelt. Jouw verhaal klinkt afschuwelijk - ik kan niet geloven dat Accenture, een bedrijf die met buitenlanders werkt, zo onbehulpzaam en onvriendelijk was! Ik schaam me echt voor zulke bedrijven!

Weet je, wat ik niet echt snap, is, dat je bent hier naar toe gekomen zonder een contract te hebben en zonder meer kennis van het bedrijf waar je zal gaan werken. Mijn man is half jaar geleden vanuit NL naar Tsjechie verhuisd om hier te gaan werken en het was vanzelfsprekend dat hij van tevoren het contract toegstuurd kreeg. En het gaat om een Tsjechische bedrijf, hij is die enige buitenlander daar. Dus sorry, hoor, maar ik begrijp niet waarom jij had niet beter van tevoren geinformeerd.

Verder kan ik moeilijk geloven dat er geen artsen bij het ziekenhuis waren die geen Engels spraken- in Motol bestaat namelijk een afdeling speciaal voor buitenlanders en naar mijn eigen ervaring spreken ze heel goed Engels. Verder is er een andere ziekenhuis dichtbij (Homolka) die vroeger alleen voor buitenlanders bestemd was.

Ik wil niet betwijfelen wat je hier hebt geschreven, maar toch vind ik sommige dingen moeilijk te geloven. Maar ik ben blij dat jij hier jouw verhaal hebt geschreven, want dat zou zeker veel mensen helpen om van tevoren zo veel mogelijk informatie te verzamelen voordat ze zich hier gaan vestigen.

Beterschap en sterkte!

Beste Klarka,

Om even wat dingen duidelijk temaken.

Ja ik had een contract dat contract staat op naam van Accenture en dat was het niks over de functie niks over welk bedrijf dat kreeg ik allemaal pas tehoren toen ik op kantoor was.

Wat betreft het ziekenhuis. Ja dat weet ik dat er een balie is voor buitenlanders alleen als je een ziekenfonds kaart heb van accenture wordt je niet gezien als buitenlander maar als een tsjech. En kan de balie voor buitenlanders je niet helpen omdat je dan niet in hun systeem staat als buitenlander.

Ik weet het is moeilijk tegeloven maar hellaas het is waar. had gehoopt dat mijn ervaring hier in praag anders zou zijn.
maar er word zo veel gezegt en zo weinig nagekomen. Dat is jammer.
 
Ja ik had een contract dat contract staat op naam van Accenture en dat was het niks over de functie niks over welk bedrijf dat kreeg ik allemaal pas tehoren toen ik op kantoor was..
Floris, ik vind het echt jammer dat jouw verblij hier is niet meegevallen. Ik zou geen onduidelijke contract tekenen, laat staan om naar een andere land te verhuizen zonder precies te weten wat ik daar ga doen. Maar goed, ik ben gewoon anders.:-)
Ik hoop toch dat je ondanks al die ellende hier wat mooie momenten hebt gehad en dat je misschien terug naar Praag ooit zou komen (op vakantie, bv.)
 
Ja jongens, het wordt meteen wat minder aantrekkelijk eh.. Maandag eerste solicitatie via het recruteringsbureau. Kijken wat dat oplevert, en dan zien we wel.

Pas maar op met Accenture! Ik ken ook een soort gelijk verhaal zoals Floris hier ook vertelt. Die gasten zijn niet te vertrouwen, komen nooit afspraken na en willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Maar daarover staat hier op het forum al meer geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens, en zoek op Accenture.

Veel succes Floris en het komt vast allemaal goed. En een goede baan kun je zo vinden in Praag, daar heb je Accenture echt niet voor nodig!
 
Jammer idd dat het zo gelopen is. En ja, had alle andere berichten ook al gelezen alleen nooit verwacht dat hem dit zou overkomen. Maar ach, het is een mooie uitdaging en leerschool geweest én we hebben er een plek om naar vakantie toe te gaan bij. (wil jullie prachtige stad echt wel een keertje komen bewonderen) En ja, Bert, je hebt nu voorkennis, hoop dat het voor jou wel wordt wat je verwacht :)
 
Beste Floris,

Wat je overkomen is is natuurlijk erg vervelend, een stom ongeluk.
Toch sluit ik me wel aan bij Klarka, wie een sprong in het diepe neemt kan letterlijk en figuurlijk verkeerd terecht komen.
Je schrijft dat je al een vreemd voorgevoel had, misschien in de toekomst beter je intuitie volgen. Sommige dingen zijn nu eenmaal te mooi om waar te kunnen zijn.
Hoe dan ook, sterkte met je herstel en je geplande thuisreis.
 
Ik heb via monsterboard een baan bij Accenture aangeboden gekregen. Nu is >1 jaar in Praag sowieso geen optie voor me, maar ik zal sowieso toch ernstig twijfelen of ik voor Accenture zou willen werken als ik het hier zo lees.
 
Ik werk intussen 2 jaar voor Accenture en heb totaal geen problemen. Natuurlijk is er wel eens een onduidelijkheid of moet je wat lang op informatie wachten. Maar de aanhouder wint zeggen ze en als je gewoon netjes en aardig blijft dan komt alles altijd wel voor elkaar.
Ik heb het heel erg naar mijn zin hier, werk in een leuk project met een geweldig team. Heb afgelopen jaar mn eerste (kleine) promotie gemaakt en ook voor de toekomst ziet het er goed uit.
Het werk op zich is niet heel erg moeilijk, maar hangt ook een beetje af van op welke positie je terecht komt. Het meeste is financieel administratief of HR.
Wat betreft doorgroeimogelijkheden, die zijn er genoeg. Je moet alleen zelf aangeven wat je wilt en hoe je je toekomst ziet. Als jij niks zegt gebeurt er ook niks, maar dit lijkt me op zich wel logisch. Als je goed gemotiveerd bent zijn er allerlei mogelijkheden voor trainingen en cursussen die je kunnen helpen bij het maken van een promotie.
Ik zou zeggen, ga ervoor en geef Accenture een kans. De proeftijd is 3 maanden en als je het niks vindt heb je als NL-spreker zo weer een andere baan in Praag.
Succes!
 
Het loon hangt van het level af waar je op gaat werken, en ook van het project. Ze kijken ieg zo goed als niet naar ervaring en leeftijd.
Zo krijgen de mensen op het Unilever project meer loon dan de Nederlanders op de financiële projecten. Geen idee waarom.

De gewone werknemers (dus geen team leads en management) zitten ongeveer tussen de 25.000 en 38.000 kroon, afhankelijk van project en level.
 
Bovenaan