Wat doen jullie met Kerst in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar gaan we voor 't eerst met kerst naar Tsjechie.... Als er dan nog maar sneeuw ligt, vorig jaar lag er begin Januari nog NIKS....maar gelukkig hebben we toen toch nog wat sneeuw gehad. Ik vrees nu dat alles al weer weg is met de kerst en ons ook in Tsjechie een groene kerst overkomt.
Maar zoals ik al zei.. Voor 't eerst met kerst. Van verschillende kanten heb ik al gehoord dat je niet zomaar een restaurant kunt bezoeken , als je er al een vind die open is. Op zondagen en zaterdag middagen is het doorgaans erg rustig in Tsjechie , ik denk dat het de kerstdagen nog wel eens veel rustiger kan zijn .. ... misschien zelfs helemaal niks te doen.
Daarom mijn vraag: wat doe je met kerst als je in tsjechie bent. Nodig je mensen uit ? ga je steden bekijken ? Vast niet op 2e kerstdag naar de meubelboulevard.....
 
Op kerstavond gaan we om 23.00 naar de nachtmis,de volgende dagen wandelen met onze honden,paarden verzorgen en lekker heel de dag in ons eigen rustige tempo, met eten als we trek hebben en 's avonds een goede borrel gewoon net als iedere dag hier eigenlijk! :)
Het eten met de feestdagen is hier gelukkig niet zo overdreven als in Nederland met soms ware vreetpartijen,gewoon heerlijk eenvoudig dus in alle rust genieten zonder drukte en andere overbodige en overdreven luxe.
Ja wij zijn gelukkige en tevreden mensen sinds we hier wonen en hoeven niet zoveel meer.
Denk dan ook dat jullie hier een zeer bijzondere en hopelijk witte kerst gaan beleven ;)
 
Met kerst ook in tsjechie. met vrienden gewoon genieten en we willen skieen. Vorig jaar was het inderdaad maar mager wat sneeuw betreft, zelfs paar dagen regen. Het ziet er nu beter uit. ik heb er geweldig veel zin in en het duurt nog zo lang. ik wil ook naar de nachtmis als het kerkje open is. Verder gewoon genieten van elkaar en de omgeving.
 
R

Rijk&

Guest
24 December 14.02u vieren wij het heugelijke feit dat we alweer 25 jaar in de 'huwelijkse staat' verkeren met nog immer de 'verliefdheid' van 27,5 jaar geleden.

Memorable is het dat op die bewuste avond bij het vertrek uit het restaurant, er een dun laagje sneeuw lag in de straten van Middelburg.

Ik (wij) hebben in Nederland tot nu toe geen sneeuw gezien op onze trouwdag.
 
Op kerstavond natuurlijk naar de mis in de kerk!
Maar uit eten is vaak wel druk op kerstavond, wij gaan meestal 1e kerstdag dan is het wat rustiger.
Verder doen wij gewoon lekker skiën 1e en 2e kerstdag! Het is dan wel wat drukker bij de lift, maar ja... op 3e kerstdag haal je dat weer in, want dan is er echt NIEMAND op de piste! Hoezee!
Ik heb er nu al zin an haha...
 
Ik heb nog geen flauw idee van wat wij gaan doen in Tsjechie. Dit wordt de eerste keer dat wij Kerst vieren daar en ik ben heel benieuwd hoe dat is. Ik kijk er in ieder geval naar uit.
We moeten nog wel even daar kerstversiering kopen. Ik heb begrepen dat de dag voor kerst alles dicht is dus dan moeten we dat de zaterdag ervoor doen, op de dag dat we aankomen. Enfin, we zien wel hoe het loopt.
 
het wordt onze eerste kerst in tsjechie.
vorig jaar waren we er wel met oud en nieuw.

dit jaar komen we op kerstavond aan en zijn bij vrienden uitgenodigd. er wordt gezongen in de plaatselijke kerk en daarna is er een fakkeltocht door het dorpje. heel, met de nadruk op "heel", misschien komt er een vriendin van ons over een soul/gospelzangeres die in het verleden nog met james brown op tournee is geweest (het is afhankelijk of ze het in haar tourschema kan inpassen), als ze komt gaat ze in ieder geval een paar songs in de kerk doen. de volgende dag is er het jaarlijkse "jagersbal" met muziek, eten en drank. de burgemeester heeft ons op de gastenlijst gezet hoor ik net. kortom voor een klein dorp van zo'n 550 (552 als wij er zijn...) inwoners is het geen stille bedoeling zo rond kerst.

ron
 
Wij waren vorig jaar met kerst in tsjechie. In onze gehuurd woning brande de houtkachel, stond de Kerstboom aan, en hing de kerstversiering in de keuken en woonkamer. We waren eerst lekker gaan shoppen en voor 2 dagen boodschappen in huis gehaald. Zelf lekkere koekjes gebakken met de kids en een heerlijk maaltijd gemaakt.
We zouden eerst nog de kerk gaan, maar die was iets te ver weg en begon inderdaad pas om 0:00 uur, wat weer te laat zou worden voor de kinderen.
We hebben die avond gezellig wat spelletjes gedaan. De dagen daarna hebben we wat gewandeld bij pecpod, en zijn we 1 dag naar Praag geweest. Helaas voor ons begon het de een na laatste dag wat te sneeuwen. Uiteindelijk hebben we toch nog een mooie grote sneeuwpop kunnen maken en konden terug kijken op een heerlijke week Tsjechie in koud maar mistig weer. Dit jaar gaan we helaas niet :nee: , maar kerst 2008 zijn we weer van de partij :) . En dan hopelijk met sneeuw
 
ook wij gaan zaterdag de 23 ste naar ons huis, zijn echt alle winkels zondag dicht???
dan heb ik ook een probleem moet nog boodschappen doen en inderdaad ook nog kerst versiering en een boom zien te krijgen ..
hmm misschien dan maar eerder vertrekken
wij gaan net als in nederland naar de kerstnachtdienst en eerste kerstdag "gewoon" gourmetten.
oud en nieuw gaan we in praag vieren,ben heel benieuwd hoe dat daar is!
 
Wat doen jullie

Volgens mij wordt er een fout gemaakt en is het zondag 23 december.
Dan zijn alle grote supermarkten open.
Chinto
 
Ook wij gaan dit jaar voor het eerst met ons gezin kerst vieren in ons huisje in de bergen, kan haast niet wachten, heb zelfs afgelopen week een "nep"kerstboom gekocht:lache: wat ik nooit zo mooi vondt, wat ballen en lampjes erbij en het feest van genieten kan beginnen:cheers: en na de kerst, gooi ik hem zo weer op zolder.:deuk:
Nou en wat gaan we doen? Gewoon genieten, na weer een jaar hard werken, geen tijd voor elkaar hebben gehad, voor het eerst met ons gezin leren skieen, roddelen of snowboarden. Lange wandelingen maken, genieten van de bergen en het uitzicht, lieve vrienden opzoeken, kachel aan ,borrel erbij, filmpje aan. Ooo kan ik al gaan!!Hoop idd dat er sneeuw ligt heb zelfs al gekeken voor een goeie sneeuwschuif om ons paadje naar ons huis schoon te houden, sorry hoor, ik denk dat ik misschien te enthousiast doe, maar positief blijven daar hou ik van.
Zelfs oma komt :lekker: mee om kalkoen te braden met de kerst, samen met het gezin van m'n broer.

Oja,de kerkdiensten in Tsjechie, verschillen die veel met die van NL kerkdiensten, behalve de taal dan?
 

char

† In Memoriam
De Kerst-kerkdiensten verschillen niet zo veel, met die in Nederland. Ik ben alleen bang dat het een "staanplaats" wordt, voor mensen die niet tot de plaatselijke bevolking behoren. Het kan natuurlijk per kerk en dienst verschillen.

Char.
 
Heerlijk naar Zacler

Na een geweldige kerstvakantie met de hele familie vorig jaar, werd er al snel besloten om dit te herhalen. Volgende week vrijdag de 21e is het zover :party!: :koud: . Gezellig met zn allen rond de open haard en op kerstochtend de kerstmuziek aan. Tot onze verbazing had de verhuurder een kerstboom voor ons opgetuigd en was het feest compleet. Gourmetstel mee voor 1 kerstdag en de andere gaan we heerlijk uit eten. Vorig jaar zijn we een geweldig restaurant tegen gekomen waar de kleinsten gewoon lekker rond konden lopen en de bediening super was. Het eten was heerlijk en de sfeer onvoorstelbaar knus. We kunnen dus niet wachten. Nog even de winterbanden eronder. We wensen iedereen die gaat deze winter een heerlijke vakantie, voor ons kan ie niet meer stuk.......sneeuw of geen sneeuw (liever wel natuurlijk :lache: )
 
Bovenaan