Recept: Knedliky (knoedels)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Uitgaande van 500 gram kant en klaar wittebroodmeel, volgens voorschrift op het pak water toevoegen en ook nog een scheut olie. Kneden tot een gladde bol. Deze plat maken en dubbelvouwen, dit een aantal keer herhalen. Maak een rechthoekige plaat en rol deze op tot de dikte waarin je knedliky wilt hebben. Rol hieromheen huishoudfolie vouw de uiteinden niet dicht en laat het vervolgens rijzen Door de huishoudfolie zal de "worst" ongeveer 2,5 keer zo lang worden. Kook de rol met de huishoudfolie erom in een wijde pan gaar (ca 1 uur, let erop dat halverwege de worst om moet draaien, gebeurt dit niet vanzelf dan geef je er een tikje tegenaan en hij gaat alsnog om).

De functie van de huishoudfolie is het deeg niet te soppig te laten worden. Deeg van Nederlands meel neemt te veel water op.

Als je oud brood hebt kun je dit er natuurlijk doorheen snipperen voor het beste effect. Ook is het grappig te experimenteren met andere broodmeelsoorten, kan soms lekkere resultaten opleveren.

groeten Bernard-Jan
 

Vendula

Actief Lid
Hoi Dieter, in Tsjechië gebruiken we HRUBA MOUKA voor knedliky, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet vertalen - als grof gemalen meel, misschien?
Maar je weet zeker wat ik bedoel, toch? ;)
 
Knedliky

In Wilnis (bij Mijdrecht, Vinkeveen) is een molen die allerlei soorten meel heeft, in het weekeinde draait de molen en is er verkoop aan huis (molen)..

Grof meel (of spelt) is uitermate geschikt om knedliky te maken.

Gebruik geen aluminiumfolie, die geeft in kokend water een chemische reaktie.. niet echt gezond..
 
Het gaat in dit recept echt om huishoudfolie=plastic. Het effect is dat de knoedels eigenlijk iets te droog worden, maar dat is voor mij minder erg dan de sopbende die je krijgt zonder huishoudfolie.

Als je bij de molen grof meel kunt krijgen dan kun je natuurlijk beter de standaard Tsjechische recepten aanhouden.

groeten Bernard-Jan
 
Hoi Goddart, die vertaling klopt helemaal!

En Jakub, grof meel is zeker niet hetzelfde als spelt. Spelt is net als o.a. tarwe, rogge, haver en gerst een graansoort.

Verdere granen: gierst, maïs en rijst. Minder bekend (net als spelt) triticale (tarwerogge).

En dan noemen sommige nog boekweit, maar dat kan plantkundig gezien niet tot de granen gerekend worden. Net zoiets als dat een pinda geen noot is maar een peulvrucht.
 
Ik snap het niet, bij mij lukt het gewoon niet!!! Zelfs na anderhalf uur koken was het nog te papperig...
Mijn eigengemaakte gulas is trouwens wel perfect. Nou ja, dan maar een aardappel erbij.
 
Ik had jouw recept gebruikt, met inderdaad een mix van honig ofzo. Op zich ging alles prima, maar na een uur koken waren ze totaal niet gaar. Na weer een half uur nog soppig...Hoe lukken ze bij jou?

Of toch maar in Tsjechië meel meenemen?

Groetjes
 
Misschien wat dunnere rolletjes maken? Ik maak ze met een doorsnee van ongeveer 5-7 cm. Het water moet echt blijven koken en de rolletjes moeten echt in het water drijven. Als ze langer dan enkele seconden tegen de bodem van de pan komen zal de huishoudfolie scheuren en dan lopen ze alsnog vol water.
 

pepo

† In Memoriam
Op zich ging alles prima, maar na een uur koken waren ze totaal niet gaar. Na weer een half uur nog soppig...

Nathalie, sorry, ik moest wel een beetje lachen. Dit doet mij denken aan het vanhoop oproep van de bekende zwart/wit Tsj acteur Vlasta Burian:
Ik kook die eieren al een uur en nog steeds hard en hard en hard.

Misschiesn is dat het probleem .. Ik heb vroeder knedliky nooit langer gekookt, dan 20 minuten. Anders, ja hoor ..
 
Ja, soppig is niet ongaar! Volgens mij kunnen ze zelfs alleen soppig worden als ze gaar zijn. Toch heb je bij dit recept dat je ze langer moet koken dan het traditionele recept.

grBJ
 
Nathalie, sorry, ik moest wel een beetje lachen. Dit doet mij denken aan het vanhoop oproep van de bekende zwart/wit Tsj acteur Vlasta Burian:
Ik kook die eieren al een uur en nog steeds hard en hard en hard.

Misschiesn is dat het probleem .. Ik heb vroeder knedliky nooit langer gekookt, dan 20 minuten. Anders, ja hoor ..
Ja, maar jij bent een echte Tsjech, dus heb je waarschijnlijk ook Tsjechisch meel gebruikt? Dit was niet alleen soppig, maar gewoon echt ongaar:lmfao: , niet te vreten laat ik maar zeggen...
eigenlijk hetzelfde als met verse pasta, wordt ook alleen lekker met harde tarwe. Jongens, ik geef het gewoon op, ik kom maandelijks in Tsjechië, dus waarom ben ik zo dom om met Honig broodmix knedliky's te willen maken???:lache: :clap: :tong: :cheer:
 
Gewoon griesmeel gebruiken ipv grove bloem, gaat alles goed. Zelfs in CZ heb ik ze dat zien doen met het maken van knedliky, geen extra bloem erbij. Gewoon rolletjes maken van zo'n 30 cm lang en 6 cm dik en 20 minuten koken. Na langer wordt het idd snot :)
 
Ik maak het onderstaande recept. Ik heb er verschillende uitgeprobeert maar dit is tot nu toe de lekkerste. En het lukt zelfs met gewone bloem.

1/4 ltr. melk
15 gr gist
1 thl. suiker
1 ei
500 gr bloem
1 thl. zout
iets kurkuma

Melk lauwwarm maken.
Gist, suiker met een scheutje lauwwarme melk los roeren.
Gistmengsel door de melk roeren.
Meel, zout in een mengkom doen.
Gist/melkmengsel al roerend toevoegen, ei toevoegen.
Kneden tot het goed gemengd is.
Laten rijzen, nogmaals kneden en in vorm maken die je wilt, nogmaal laten rijzen.
Water met zout ondertussen laten koken.
De deegbollen in de pan doen en zachtjes laten koken (15-20 min) met een deksel op de pan.

Voor het gemak neem ik ook altijd een paar pakjes met een half fabricaat mee uit CZ. Knedlíky van Vitana
 
vertaling recept

Heb van vakantie een pakje knedlínky-bloem meegebracht.

Kan iemand de bereidingswijze vertalen voor me?

"Jak snadno připravite
Obsah sáčku (400 g) vysypte do mísy a přilijte 0,2 - 0,25 l studené vody. Vymíchejte těsto, které nechte 5 minut odpočinout. Z těsta upravte na pomoučněném vále 2 knedlíky ve tvaru válečků o délce 12 cm. Knedlíky vložte do vroucí vody a vařte 20 minut. Z tohoto množství připravíte 20 plátků knedlíků. Dobrou chuf!"

Alvast bedankt.

Marc.
 
Bovenaan