Geocaching in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Echt super grappig hobby! ik had er vaag wel eens van gehoord maar dan alleen als speurtoch door de grote steden (die trekken me niet echt)
Denk ook wel dat ik het ooit gaan doen, maar voorlopig heeft het naar mijn gevoel een hoog rollator niveau :D en blaas voorlopig nog wel effe die Geo-ers voorbij op mien MTB.
Maar ik ga het zeker doorgeven aan me schoonvader!
 
Wij zijn net terug uit Tsjechie.
Wij hebben wat caches gevonden, erg leuk om te doen in het reuzegebergte.

Ik had er wat opgezocht in in een straal van 30km rond Vrchlabí had ik er al 60 in mijn database staan.
Deze hobby wordt hier door de Tsjechen dus ook volop gedaan.
Dit waren er te veel om in 3 weken te doen, dus moetgen dus volgend jaar weer terug komen :D

Je komt op de meest mooie plekjes tijdens de wandeling, en de kinderen vinden het spannend.

Het enige lastige is dat wij de Tsjeche taal niet machtig zijn en dus de beschrijving die op internet staat niet begrijpen.
Een enkeling heeft de beschrijving ook in het Engels en/of Duits gemaakt.


Jos
 
Hé Jos! Wij hopen de komende weken ook in de buurt van Dolni Lanov/Vrchlabi te gaan geocachen, ondanks onze onhandige handicaps: we spreken nog geen tien woorden Tsjechisch en onze jongste verplaatsen we in een kinderwagen met de stugheid van een rollator :?:

Zijn er misschien caches die je kan aanbevelen?
 
Beste Jarige Jet,

Ik heb er niet zoveel gedaan in Tsjechie.
De Tsjechische taal is voor mij ook een handycap, maar de kinderwagen is lastiger.
Welke je met de kinderwagen doen kunt zijn iniedergeval deze 2:

ALBIPOLIS by Sovinka (1/1)
N50° 37.645 E15° 36.398 (WGS84)
Use waypoint: GC11FTH

Vrchlabi-kaplicka by "Jondy" alias Jonáš Wenzl (2/2)
N50° 38.098 E15° 35.260 (WGS84)
Use waypoint: GCYAPJ

De overige die ik gedaan heb was klimmen en klauteren in de bergen.

Ik heb in mijn GSAK database 60 caches rondom Vrchlabi staan, waarvan de meeste te bereiken zijn dmv een flinke wandeling in de bergen.
Als je interesse hebt in deze caches stuur dan een PM aan mij met je email dan doe ik ze toekomen.

Maar als je zelf een account hebt op www.geocaching.nl dan heb je deze waarschijnlijk ook al gelezen. Tja......de meeste zijn in het Tsjechisch, dan valt er moeilijk wat uit de tekst te halen.

Als ik verder nog van dienst kan zijn hoor ik het wel :groet:

Jos
 
Dank je Jos!

We hebben inderdaad zelf een account, dus die 60 caches kunnen we wel opzoeken. Ik stelde mijn vraag vooral omdat het irl vinden van zo'n cache af en toe veel meer voeten in de aarde heeft dan de omschrijving doet vermoeden. En de ene is natuurlijk ook gewoon leuker dan de andere.
 
wij hadden ons voorgenomen veel te cachen.
Ik had mij voorgenomen veel te gaan vissen.
Maar er was zo veel te doen dat we niet alles hebben kunnen doen wat we ons hadden voor genomen.

Goede reden om volgend jaar weer terug te komen.

Jos
 
En wij gaan overmorgen richting Tsjechie, dus alle voorbereidingen zijn al klaar.
Ik heb zo'n 25 caches uitgeprint !!
En nu maar hopen dat het wat wordt, in de winter is het toch altijd wat moeizamer dan zomers
 
Geocachen omgeving Vrchlabí

Wij zijn net terug van vakantie.
Natuurlijk zijn wij ook weer wezen geocachen.
Wat mij is opgevallen dat het aantal caches in Tsjechië behoorlijk is toegenomen.
In een omtrek van 25km rond Vrchlabí lagen bijna 200 caches.
Dat is vele malen meer dan vorig jaar.

Dit is een leuke ontwikkeling.
Dus het Reuzengebergte is een mooie plek voor de geocachers onder ons.

Wij hebben een aantal Wooden coins gevonden, leuk voor de verzameling.

vzorekn.jpg



De Tsjechische geocachesite: www.geocaching.cz



Veel geocacheplezier!!

Jos


 

kuurgast

Donateur
393254--Obrazek--1-200x134p0.jpeg


In Plzen werd gevierd dat 65 jaar geleden de bevrijding kwam.Naar aanleiding hiervan hebben de Amerikanen gevraagd om een thematische geocache van de bevrijding op te zetten.In totaal komt er een serie van 6 caches op locaties waar de Amerikanen een rol speelden.De eerste doos werd vanmorgen al gevonden in Kdyně onder Plzen tegen de Oostenrijkse grens.
Momenteel zijn er 16.000 caches verborgen in Tsjechië en meer dan 10.000 Geocachers.

Bron:rozhlas.cz
 

kuurgast

Donateur
Geocachen tijdelijk in Brno.

De astronomische klok van Brno op het Svobody-plein stopte. Na tien jaar weigerde het uurwerk. Het duurt drie weken voordat de technici het weer operationeel hebben. Naast de tijdweergave biedt de astronomische klok ook één attractie: hij laat elke dag om 11 uur een glazen bol los. Maar mensen zullen dit souvenir in juli niet missen.

De glazen bol valt elke dag uit de astronomische klok, nadat het klokkenspel om 11 uur klinkt. Om de souvenirs van mensen niet te verliezen tijdens de reparatie, zal het VVV-centrum er een aantal verbergen rond Brno.
'We hebben zo'n Brno-cache gemaakt. Elke dag vanaf zaterdag 11 juli verstoppen we één bal voor één interessante toeristenplaats tot de klok gemaakt is. Bijvoorbeeld in de buurt van enkele monumenten of op plaatsen waar bepaalde evenementen plaatsvinden. Op onze Facebook-pagina geven we hints waar we die kunnen vinden ', legt de woordvoerster van het centrum uit.
Bron facebook.com/brnomycity.
Zie voor caches facebook.com/ticbrno bij evenementen.
 
Bovenaan