Vselibice en Budikov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi forumleden, deze zomer ga ik met mijn gezin voor het eerst naar Tsjechië. Wij hebben een huisje gehuurd in Budikov, een deelgemeente van Všelibice vlakbij Český Dub (+/- 20 km onder Liberec).

Op zoek naar wat meer informatie over het "onbekende" Tsjechië ben ik op dit forum gestrand. Ik heb hier al heel wat informatie gevonden maar toch nog enkele vragen.

Wij willen ginds ook gaan fietsen, maar is deze streek niet te heuvelachtig? Mijn kinderen zijn 8 en 10 jaar en kunnen wel fietstochten van een 50 km aan op vlakke weg. Een enkele heuvel is niet direct een probleem, maar een aaneenschakeling van heuvels is er wel teveel aan. Ik ben via een tip van forumlid Freddy eens op www.mapy.cz gaan kijken naar wat foto's van de streek en daarop leek mij dit wel te doen. Maar foto's zeggen niet alles.

Verder zag ik op de landkaart van Tsjechië dat ten westen van onze vakantiebestemming een grote ruimte ingekleurd in groen zonder veel wegen (randsteden zijn Mnichovo Hradiště, Bělá, Doksy, Česká Lípa, Mimoň). Heeft er iemand informatie over dit (natuur)gebied?

En een voorlopig laatste vraag. Kan er in het Boheemse paradijs (Český ráj) gefietst worden (met dezelfde bemerking als hierboven)?

Nu al bedankt voor de tips, opmerkingen e.a.
groetjes idur
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
He wat leuk idur, dan zitten jullie zo'n 300 meter van ons huis in Všelibice vandaan :)

Op een goeie fiets met versnellingen kun je er lekker rondfietsen. Budikov ligt niet zo hoog (ca. 350m) en ook de omgeving is licht heuvelachtig. :)

idur schreef:
Verder zag ik op de landkaart van Tsjechië dat ten westen van onze vakantiebestemming een grote ruimte ingekleurd in groen zonder veel wegen
Dat is een groot voormalig russisch militair gebied. Erg indrukwekkend om daar eens rond te fietsen. Zo vind je daar nog oud vliegveld midden in de bossen omringt door grote bunkers, tank-gebouwen, een vervallen communistische bioscoop en verder ook veel ongerepte natuur. :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat Pasqual schrijft over dat militaire gebied en dat vliegveld, kan je ook zien als je inzoomt op de foto's van mapy.cz. Je ziet op de foto de ondergrondse hangars naast de start- en landingsbanen. Als je het kasteel van Bezdez beklimt, heb je overigens een zeer mooi uitzicht over het dichtbeboste gebied. Zie foto, genomen richting noord (Mimon):

 
Bedankt voor de informatie Pasqual ik had op de foto's van mapy het vliegveld ook opgemerkt maar ging er vanuit dat dit voor burgerluchtvaart werd gebruikt.Als we daar zijn gaan we zeker eens op zoek naar jullie huisje.

Inderdaad Freddy als je maximaal inzoomt en je bent wat vertrouwd met de opbouw van een miltair vliegveld kun je loodsen en bunkers zien op de foto's

Freddy is de foto die jij hebt geplaatst genomen vanaf deze plaats?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Inderdaad de foto is van daarboven genomen. De streek is nogal vlak, maar eigenaardig zijn de kleine heuveltoppen die her en der verspreid liggen in het landschap. Zie ook de foto's van Bezdez in de fotogalerij.
 
Hallo beste mensen,

Ik vertrek aanstaande vrijdag met een aantal vrienden op vakantie naar Tsjechie, waar ik natuurlijk erg veel zin in heb!

We gaan naar Všelibice, nabij Liberec.
Maar aangezien ik hier (natuurlijk) totaal niet bekend ben, wilde ik hier eens vragen of jullie misschien tips hebben voor dingen die ik echt moet bezoeken. Ik houd erg van kastelen, en dan vooral de wat oudere die al bijna een ruine zijn, zeg maar. We hebben daar auto's tot onze beschikking, dus zijn redelijk mobiel.

Alvast bedankt voor de reacties,

Jetze
 
Hoi Jetze, welkom op het forum.

Ik zou dan als ik jullie was in ieder geval Bezdez aan doen, ten zuiden van Vselibice en Frydland, wat 'n stuk naar het noorden ligt.
Maar beide zeer zeker de moeite waard.
Ze staan ook op de site die Jeanne gaf.
 
Jeewee, ik ben meerdere keren in Vselibice op vakantie geweest. In oktober gaan we weer.
:)

In mijn fotogalerij op deze site staan aardig wat foto's van Vselibice en omgeving. Het is daar werkelijk schitterend, ik kan iedereen een vakantie in die streek aanraden!

Hier kan je meer lezen over de omgeving en wat er zoal te doen is. Het dorpje Budikov (waar het onderwerp over gaat) ligt namelijk vrijwel vastgeplakt aan Vselibice. Ook hier nog wat info.

Op de foto zie je de weg van Vselibice naar Budikov. De foto is genomen vanuit de tuin van Marcela's vakantieboerderij.

vsel4.JPG


Mag ik nog vragen waar jullie zitten in Vselibice?
 
Mag ik nog vragen waar jullie zitten in Vselibice?
Het adres weet ik niet (want vrienden hebben de hele organisatie op zich genomen), maar het heet Landhuis JAC. Dat is eigenlijk alles wat ik er van weet.

Iedereen nogmaals heel erg bedankt! Door de foto's, verhalen, tips wn links heb ik er nog meer zin in gekregen, en kan ik me ook een beter beeld vormen van waar ik naar toe ga.

Morgen vertrekken wij, :yess: en als ik terug kom zal ik laten weten hoe het bevallen is!

Met groet,

Jetze
 
Bovenaan