Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jablonec nad Nisou /nad Jizerou

Als jullie naar Jablonec nad Nisou gaan: Daar zit dus de grote Preciosa fabriek (Swarowski-achtig kristal). Fabrieksbezoek, fabriekswinkel etc allemaal mogelijk!
 
in het plaatsje lodenice/chrustenice, vlak bij camping valek zit ook een leuk klein glasbedrijfje. wij hebben er elke keer weer van genoten de heren aan het werk te zien. bloemen, vissen, snoepjes je kunt het niet zo gek bedenken of ze maken het.

en de glasfabriek in Nizbor vlak bij Boroun is ook zeker de moeite waard voor iemand die dat eens bekijken wil.

groetjes mima
 
Hallo glasfans!
Toevallig ben ik geboren in het glas en bijouterie gebied in Tsjechie, dus: leukste spulletjes uit zwaar gekleurd glas, figuurtjes uit de oven en glasbloemen vind je in de stad Zelezny Brod, voor bijouterie, crystalglas is beter Jablonec nad Nisou, Crystalex is weer voor glaswerk, buurt Novy Bor, Ceska Lipa. Nog een zware glasbedrijf is in Harrachov.
Deze hele gebied leefde in vroegere jaren van glasrytserij (goede woord?), onder de huisjes stroomde beekje en die draaide de stenen ring waarmee was glas bewerkt, met rugzag (mand) word het bij rijke heren of op de markt verkocht, vaak tientallen kilometers lopen met zware last. Uit deze tijd is een prachtige tsjechische komedie Krakonos a lyznici vertaalt ongeveer Rueberzeul en skimannen.Dus Ijzergebergte en Reuzengebergte, dat was het. In Karlovy Vary krijg je weer famouse rosaporcelain en uienporcelain.
Koop geen glas in Prag, betaal je twee keer zoveel en achter Prag heb je zelfde glas goedkoop. Bij elke grote fabriek is bedrijfswinkel met grote keuze. De grote weg van Zelezny Brod naar poolse grens Harrachov ligt bezaaid met zulke winkels. :lees: Nou genoeg info. Veel plezier, en voor meer vragen over specifieke adressen van privemakerijen schrijf gewoon. Groeten Petule
 
Waar vind ik beschilderd glaswerk?

Nog even over dat beschilderde glaswerk .
Zou iemand mij kunnen zeggen of dit streek gebonden is, bv enkel Bohemen.
Of kan ik het in heel Tsjechie vinden en in wat voor soort winkels?
Zodat ik weet waar ik zoeken moet. alvast bedankt.
 
Glaskralen

Hallo,

Aankomende zomer gaan we voor de 3de keer naar Tsjechie en nu ben ik voor mijn hobby opzoek naar een fabriek die glaskralen maakt...
Ik weet dat er fabrieken zijn waar je een kijkje kan nemen en ook kralen kan kopen. Mijn leverancier haalt ze zelf ook altijd uit Tsjechië en omdat we er toch op vakantie gaan wil ik er zelf eens een kijkje nemen.. en misschien zelfs wel zelf daar wat kralen uitzoeken.

Dus wie weet waar ik zo'n fabriek kan vinden??
 
Ohhh dank jullie wel.. Ik vergeet altijd eerst de zoek funtie te gebruiken :-(

Ik ga me er even allemaal op oriënteren en dan van de zomer mijn man lief aankijken,, HIHI ik jut mijn dochters wel op, die vinden het ook geweldig!!!
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Afgelopen kerstvakantie zijn we toevallig in een erg leuk antiek-kralenwinkeltje beland ergens tussen Jablonec en Tanvald. (beetje onopvallend aan de linkerkant van de weg). Ongelooflijk wat een voorraad (oude) kralen en toebehoren dit winkeltje in huis had! Als je daar in de buurt bent, moet je daar zeker even langs gaan. :))
 
Glas in Pilsen, Cesky Krumlov en Ceske Budejovice

Wie kan mij vertellen of er in Pilsen,Cesky krumlov en CeskeBudejovice glasfabrieken,glasblazerijen eigenlijk alles wat met glas te maken heeft die door toeristen bezocht kunnen worden.

Henk Spa
 
glas

Hoi, wij zijn net terug uit Tsjechie. Pilsen hebben we niet bezocht, maar in Ceske Krumlov of Ceske Budejovice hebben wij nergens een glasblazerij gevonden. In Ceske Krumlov wel meer dan genoeg winkeltjes die allerlei glas verkopen.
In Budejovice weten we het niet echt, de stad kon ons niet bekoren en hebben er dus maar een uurtje of twee doorgebracht.
 
in het plaatsje lodenice/chrustenice, vlak bij camping valek zit ook een leuk klein glasbedrijfje. wij hebben er elke keer weer van genoten de heren aan het werk te zien. bloemen, vissen, snoepjes je kunt het niet zo gek bedenken of ze maken het.
Mima weet jij of ze daar ook glsakralen maken voor sieraden??? Wij gaan namelijk naar Lodenice volgende week...
 
Toevallig ben ik geboren in het glas en bijouterie gebied in Tsjechie, dus: leukste spulletjes uit zwaar gekleurd glas, figuurtjes uit de oven en glasbloemen vind je in de stad Zelezny Brod, voor bijouterie, crystalglas is beter Jablonec nad Nisou, Crystalex is weer voor glaswerk, buurt Novy Bor, Ceska Lipa. Nog een zware glasbedrijf is in Harrachov.
Wat leuk...! Zelezny Brod.... daar heb ik ook op school gezeten om het vak te leren. Fakt vyborny škola!!! De school zelf heeft ook een winkeltje, en daar koop je spulletjes die gemaakt zijn door de leerlingen tegen absolute spotprijzen!! Als je bedenkt dat hier Meester Libenski zelf ooit de scepter gezwaaid heeft! Echt een meesterschool!! Ik vind echt dat ze daar trots op mogen zijn, en het is bijna te treurig dat wij in ons rijke Nederland niet zo'n school hebben. Draag je het glas en diens rijke historie een warm hart toe, ga dan alsjeblieft naar die school en koop je helemaal laveloos aan dat glas. Het is van een helderheid en brilliantie die je in de rest van Tsjechië bijna niet vindt, buiten dan het kristal van moser misschien. De school heeft ook een continue expositie van eindejaars en eindexamen stukken..... echt... Rietveld academie eat your hart out!! Hier valt niet aan te tippen!! en dan te bedenken dat het in Tsjechië pas middelbaar niveau is, en naar mijn idee met kop en schouders boven de qualiteit van de Rietveld Academie uitsteekt....

Pro vás Čechy... opravdu myslim ze mate na to odpovednost. Takovy kulturni pamatkovy umelecky prumysl nesmi zemrit, mate byt hrdy a mame to ochranit. V Zeleznym Brode uceji vase nejlepsi budoucny umelce, cely svet tam uz chodi studovat. Bacha na to...
 
Bovenaan