Detenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Wij, 2 volwassenen en een kind van 12 jaar, gaan voor het eerst naar Tsjechie, naar Detenice (rond de 85 km naar het noordoosten vanuit Praag).
Eigenlijk weten wij vrij weinig van Tsjechie en zijn zeer benieuwd naar het land, zeker na al jullie verhalen. Zelfs de lijsten wat we mee terug zouden moeten nemen heb ik al door gelezen.
Ik heb al wat berichten gelezen met activiteiten voor kinderen maar ik weet niet of de genoemde steden/plaatsen in de buurt liggen van Detenice. Mijn vraag is dan ook: is er iemand in de buurt van Detenice geweest en zo ja wat zijn dingen waar we echt naar toe zouden moeten gaan, wat is echt de moeite waard om heen te gaan. (We gaan maar twee weken dus we moeten wel selecteren).
We gaan zeker naar Praag.

Ik hoor graag van jullie,
Zantina
 
Bedankt Chris, dan moet het Detenice zijn vlak bij Jicin.
Nou Zantina dan mag je natuurlijk Cesky Raj niet overslaan.
Jicin, Turnov beide leuke plaatsjes.
Het ligt er ook 'n beetje aan hoe ver je nog rijden wil.
In Dvur Kralove nad Labem is 'n hele mooie dierentuin.
Mlada Boleslav heeft 'n Skoda museum
In Liberec zit Babylon, met zwemparadijs en nog veel meer activiteiten.
Doksy bij het Macha meer en daar ook nog vlak in de buurt de ruine van Bezdez, ook zeker de moeite waard.
Kokorinsko, heel mooi wandelen bv naar 'n burcht.

http://www.centrumbabylon.cz/webview.php?cisloclanku=431&claneksablona=7

Dit is de site van Babylon.En hier onder 'n link naar 'n verwijzing naar het skodamuseum.

http://www.tsjechie.net/board/f46/rondleiding-skoda-museum-fabriek-1704.html
 
Hoi Zantina,

Als je in Detenice bent is het zeker moeite waard om in de bierbrouwerij bij het kasteel te gaan eten. Bekijk de foto's op www.detenice.cz.

Het is een onvergetelijke ervaring, middeleeuwse muziek en acts. Lekker eten en drinken.

We hebben daar zelfs onze trouwfeest gehouden en het was voor alle gasten, nederlandse en tsjechische, een heel geslaagde dag.

Veel plezier!

Marketa
 
Ceskey Raj is erg mooi en kinderen vinden het heel spannend om tussen de rotsen te lopen. Er zijn mooie wandelroutes dus koop er een!
Hradec Kralove vonden we ook mooi. Je hebt een oud gedeelte en over de brug een nieuw. In ieder geval behoorlijk wat winkels.
Als je naar Praag gaat kun je de auto bij de P en R van Cerny Most neerzetten en vandaar met de metro naar de binnenstad. Ideaal.
Het Machameer bij Doksy meer zal ook wel in de smaak vallen bij kinderen al is het er wel ... jah... heel toeristisch . Je kunt er waterfietsen, kanoen, nou ja van alles.
Een hele fijne vakantie.
 
Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst naar tsjechie.
Ik ga naar detenice en ik vroeg me af wat voor kicke gaaf vette dingen we in en rondom kunnen en Moeten doen.
Ik hoop dat jullie iets leuks voor me hebben.

dank jullie wel,

Annely
:wow:
 
We (Cor en ik) zijn er overdag geweest, maar de show voor die avond was uitverkocht.
Reserveren is blijkbaar noodzakelijk!

Overigens was het bezoek aan het restaurant in de feestkelders op zich al een kleine horror-belevenis. Hoofd op een spies, vrouw in een kooi, tientallen schedels aan de muur, etc.
 
Die spektakulaire show houden ze in Detenice in het weekend dus als men er toch ergens woont kan men de reservatie persoonlijk voor in de week bij de kastelijn regelen en het kost niet veel 5-10 Euros. En op zaaterdag- ochtend is er een groote markt in Jicin en men kan dan de markante stadstooren voor een wijdse rondomblik beklimmen. In Jicin is er ook een openluchtzwembad in de groote vijfer aan de weg naar Prachovske skaly = dat is een rotsendoolhof.Ten noorden van Detenice is het stadje Sobotka met het kasteeltje en daar achter verder weg in de bossen verschoolen de trotse burgt Kost. Die is in de zoomer een sterke trekpleister voor turisten, zij waanen zich daar een beetje in de middeleuwen.Ach,jij koopt een wandelkaart en ziet het wel zelfs...
 
Bovenaan