Ether Digitale tv (DVB-T) in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds een tijdje heb ik hier in Nederland digitale TV van KPN (is het zelfde als Digitenne). Dit systeem werkt via DVB-T.
DVB-T staat voor Digital Video Broadcasting – Terestial.
Omdat het DVB-T signaal door de ether gaat, is het makkelijk te ontvangen op bijna elke gewenste plaats. Je bent dus niet meer afhankelijk van de plaats van de kabel- of satellietaansluiting.
In Nederland wordt er gewerkt met een abonnement (via dus KPN of Digitenne), maar in andere europese landen is het gratis te ontvangen....
Het is al een groot succes gebleken in Engeland en Duitsland, in België zijn ze op het moment druk aan het bouwen aan het DVB-T netwerk en ook in Nederland zijn er grootse plannen (Digitenne wil dit jaar landelijke dekking realiseren en KPN wil de publieke en regionale zenders FTA (Free to Air, dus gratis) gaan uitzenden.
Nu heb ik wel een website gevonden over DVB-T in Europa, maar de informatie die er over Tsjechië op staat is zeer beperkt en erg gedateerd....:lees:
TSJECHIE
Systeem: nog niet bekend
In 1999 zijn er al een 2-tal vergunningen afgegeven voor testen met DVB-T ontvangst. Deze testen hebben met name in Praag plaatsgevonden en lopen door tot eind 2004. De regering heeft te kennen gegeven met DVB-T te willen beginnen echter een nieuwe wet op het gebied electronische media en broadcasting is in de maak. Het een en ander heeft voor een vertraging gezorgd en eind 2004 zal er meer bekend moeten zijn.
Wie weet of er nog ontwikkelingen zijn op dit gebied in Tsjechië ???
 
Beetje reactie op een oud bericht.
Ik heb al een tijdje digitenne, met een aantal samsung tuners.
Als ik zo'n tuner meeneem kan ik dan in Tsjechië zenders ontvangen in bepaalde gebieden of voldoet zo'n tuner niet aan de juiste eisen?
 
DVT-B is een standaard. Digitenne is slechts de provider. Het maakt niet uit voor welk land. Ik heb hier een laptop met DVB-T en kan in DLD ook vrije zenders ontvangen. In Tsjechie heb ik dit nog niet geprobeerd.

Let wel je kan alleen de vrije kanalen ontvangen (NLD 1-3). In Tsjechie weet ik niet wat er vrij te ontvangen is.
 
Geef even aan welke samsung tuner. De tuners die ik ken, kunnen zonder problemen in andere landen worden gebruikt. Je moet alleen wel de mogelijkheid hebben om de frequentiesloten te wijzingen.
Als dat laatste niet mogelijk is (of het je niks zegt) kun je hem alleen in NL gebruiken.
 
Maar ik heb nu nog geen antwoord of samsung tuners voldoen aan die standaard, want dat was mijn vraag.

Het antwoord is: JA

Lange tijd zijn de Samsung tuners die KPN leverde uitgerust met een lock, waardoor een geen buitenlandse zenders op te ontvangen waren. Bij de laatste software update is deze lock eraf gehaald en kan je deze tuners dus overal waar er DVB-T ontvangst is gebruiken.
(mijn ouders ontvangen op de camping in brabant ook de belgische radio en tv zenders).

Maar hoe het zit met dvb-t dekking in Tsjechië weet ik niet.
Er worden in Tsjechië wel heel wat DVB-T tuners verkocht.
 
Voor meer informatie over DVB-T in Tsjechië kan je op de volgende websites kijken:

CRA.CZ

Ceska Televize

De beide websites zijn in het Tsjechisch, voor zover ik het met mijn (zeer) gebrekkige Tsjechisch kan lezen is er dekking in en rond Praag en verder in de rest van Tsjechië nogal gebrekkig... en gaat het om de volgende zenders: CT1, CT2, CT24, CT4sport en Nova.

Maar misschien kan iemand die Tsjechisch spreekt meer info halen uit de websites...
 
De meegeleverde sprietantennes zijn meestal te zwak, of je moet direct onder de zendmast wonen.
Je kunt een active DVB-T antenne gebruiken. Hier zit een versterker die gevoed wordt via de USB poort. Dat geeft een veel beter beeld.
 
Mocht je in de buurt van de Duits / Tsjechische grens zitten wordt het dan pas echt intressant.... In Duitsland zenden redelijk veel zenders uit via DVB-T.

Mocht je trouwens veel meer technische informatie willen over DVB-T en wat er mogelijk mee is, kijk dan eens op het DVB-T Forum van Sat4all.

Daar zitten nogal wat freaks die (in tegenstelling tot mij) echt verstand hebben van antennes, ontvangers, zendmasten, verticaal/horizontaal ontvangst, zendvermogen, enz.
 
Sinds enkele dagen werkt analoge ether hier in Praag niet meer, athans niet voor ons via de dakantenne.

Ik heb een TV met ingebouwde DVB-T tuner en checkte even of er al iets beschikbaar was en zag tot mijn verbazing dat we al 9 free-to-air kanalen kunnen ontvangen: CT1, CT2, Nova, Prima, Ocko, CT24, CT Sport, Public TV en Noe TV

Ik had er geen eens een antenne voor nodig, gewoon de kabel uitgeplugd en een klerenhanger erin gestoken :D
 
Bovenaan