Tsjechische hapjes bij de borrel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben op zoek naar een recept voor een Tsjechisch "hapje" voor 's avonds bij een drankje b.v. We willen wat lekkers maken voor de laatste Tsjechische les van dit jaar.
ik ben niet echt een kookster.
 

pepo

† In Memoriam
Chlebíčky

Belegde Tsjechische broodjes (obložené chlebíčky) mogen natuurlijk niet ontbreken:

stokbrood, schuin snijden, plakken van 2 cm, met boter smeren, laagje aardappelsalade of b.v. huzarensalade, daarbovenop plakje ham en/of kaas, plakje van gekookte ei, dun plakje komkommer of radijs, stukje augurk, een blaadje sla er tussen in, bedenk maar zelf wat.
 

Bijlagen

  • chle_syr.jpg
    chle_syr.jpg
    32 KB · Bekeken: 16
Hier alsvast nog ééntje:
In Tsjechie kun je in sommige restaurants als voorgerecht brood bestellen met een heerlijk mixje van kaas en knoflook. :D Vraag me even niet hoe het heet, ze hebben het vaak wel in een pizzeria en je kunt het enigzins namaken op de volgende wijze:
1 pakje Mon Chou
1 kuipje smeerkaas
verse bieslook
stuk of 4 teentjes verse knoflook...
De rest wijst voor zich, knoflook persen, bieslook fijn en mengen met de kaas. Dit gaat het beste als de kaas al even uit de koelkast is.
Mand met een knapperig gesneden stokbrood van Appie en voilla,
een heerlijk borrelhapje dat zo klaar is.
 
Mand met een knapperig gesneden stokbrood van Appie en voilla,
een heerlijk borrelhapje dat zo klaar is.

Lina bedankt, wat lekker dat jullie zo meedenken. Ik had al hele ingewikkelde dingen in mijn hoofd. Maar zo kan het ook. Het kan ook geen warm gerechtje zijn, want dan is het al koud als ik aankom.

nogmaals Dank!!
sorry Lina, je berichtje kwam/zag ik later!
nee, ik ben zeker niet bang voor knoflook.
 
Smakelijk

Joi Luitjes,

Jullie zitten me wel lekker te maken met al die kleine hapjes.
Ik hou me aanbevolen voor nog meer van deze smakelijke tips.
Moet 's avonds verrukkelijk zijn op mijn balkonnetje.
Drankje erbij, kaarsjes aan.
Moet alleen nog een paar dagen wachten totdat Eva weer terug is uit CZ,maar lijkt me niet verkeerd om alvast een voorproefje te hebben :)
 
Allereerst geroosterd Tsjechisch brood dat wat oud is, in reuzel met flink knoflook. Super! Heet topinka. Kan ook met ander brood.

Touristiky salam, kan je vervangen door chorizo en andere worsten. Met mierikswortel en mosterd.

Dan is er nog de Tsjechische stinkkaas, de romadur, die je kan vervangen door de Limburgse of Herfse stinkkaas (ik weet niet of ze het in Tsjechië doen, serveren met echte appelstroop: je smelt van die combinatie...).

En vanwege de tijd van het jaar: walnoten!

Als je er aan kan komen goede slagers gemaakte zure zult.

Tot slot, een aardappelsalade. Simpel houden: aardappel, tegen het gaar aan, uien, paprikapoeder, niet te sterke mayo. Uitgebakken spekjes toevoegen kan.
 
Geef ik nog een Praagse salade:

200 gram varkensvlees en 200 gram kalfsvlees klein snijden. Zoals het bij dit soort salades gaat, denk ik dat het gewoon gekookt vlees is. Het kookboek waar ik het uit heb is wat summier hierover. Het wordt niet duidelijk vermeld.
Een ui, een augurk en een appel erbij en met een eetlepel citroensap erbij. Peper, een eetlepel mayonaise en twee eetlepels yoghurt.
Dus eerst bouillon trekken en de rest verwerken in de salade.

Of gemarineerde haring op zijn Praags:

8 schoongemaakte zoute haringen in water leggen, maar in Nederland kan je denk ik gewoon verse kopen. Het in melk leggen hoeft dan ook niet.
In olie aanbraden.
Daarna met laurierblad erbij, tien perperkorrels en uienringen in aardewerken pot. Daarna 8 eetlepels zoete room erbij met azijn en olie en zes dagen laten staan.

Goed met aardappelsallade, kappertjes, zilveruitjes en augurken.

En nu krijg ik er honger van...
 
Hamrolletjes met mierikswortel en slagroom als vulling.

Ook de Pivní sýr (bierkaas) is een mooie aanvulling.
Het recept hiervan weet ik helaas niet precies meer, maar het moet makkelijk te vinden zijn ;)
 

pepo

† In Memoriam
Dag Dieter!

eeeven reageren ..

topinky: ja, inderdaad, reuzel! Maar volgens mij bakt in NL niemand (meer) zijn brood in reuzel. Reuzel is er op grote schaal niet meer in, ook niet makkelijk te krijgen. Hele goede vervanging is
1) Becel dieetolie
2) standaard olijfolie - geen virgin / eerste persing , deze is niet geschikt voor hogere temperaturen
Laat het brood bakken, totdat er een knapperig, niet al te donker bruin korstje bereikt is en dan met een naakt (OK, gepeld) knoflookteentje op dat broodje heen en weer raspen. Bedenk wel dat op deze manier reuk je lekker in de straal van zeker 2 km.
3) Stinkkaas in CZ. Gastronomie onderwerp apart. Tsjechen eten de stinkkazen op het brood, liefst met een dikke laag boter besmeerd. Wordt nooit aangeboden aan de gasten.
Niet met appelstroop. Er zijn weinig stinkkazen in het noorden van NL te krijgen. Misschien Munster uit Elsas hier en daar. Maar geen Weinkaese kaasgroep, waaronder Romadour ook valt.

Walnoten? Tegen de kerst zijn de walnoten goed droog en blijven goed tot de volgende oogst, eind september.
Walnoten worden gek genoeg nooit als borrelnootjes in Tsjechie aangeboden. Ook onderwerp apart.
Dieter, het is wel te merken, dat je een echte Limburger bent. Zure zult en stinkkaas!
Maar om eerlijk te zijn, ik zal een groep nederlanders, die net een Tsjechische taal brevet gehaald hebben, geen stinkkaas en geen zure zult aanbieden. Topinky wel, maar moeten wel vers en warm zijn en die knoflookstank, zeg!
De aardappelsalade wel, maar dan niet die Limburgse van jou, die is niet echt Tsjechisch.
Goed idee, de echte Tsjechische, die van mij moeder, zal ik graag hier een keer ophangen.
Iedereen, die in Tsjechie zijn/haar eigen aardappelsalade maakt, heeft zijn/haar eigen recept, begrijpelijk, niet?
 
Dank je Pepo!
Klopt... ik blijf een Limburger. Maar gelukkig hebben die net iets meer overeen met Tsjechen dan Hollanders! Tenminste dat hoop ik.

Aardappelsalade is inderdaad een familieaangelegenheid! Leer mij de Limburgse aardappelsaladevetes kennen...

Maar bij de betere slager kan je nog wel reuzel krijgen.
 
Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's!! Ik denk dat ik wel wat lekkere hapjes kan maken nu.
Reuzel maak ik zelf, maar ik weet niet of dat dezelfde reuzel is die hier bedoeld wordt. Spekvet uitbakken en het vet bewaren, de koelkast in en dat wordt het wit. Lekker op brood met suiker! mmmmmm..
 
Borrelhapjes

1 ui en 1augurk fijn hakken + 2 gekookte eieren en wat geraspte kaas en 2 wortels fijn gehakt + 1 eetlepel mosterd peper en mayonaise voor een heerlijk e saus op gesneden stokbrood.
En dan nog een lekker likeurtje erbij en je dag is weer helemaal perfekt. :lekker:

:eten:
 
Bovenaan