Jachthond Cesky Fousek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar adressen van hondenfokkers,die in de buurt van het Reuzengebergte wonen en die de jachthond Cesky Fousek fokken.
Deze hond is vergelijkbaar met de Duitse staande draadhaar alleen is het karakter veel zachter/aangenamer.
Wie kan mij helpen?

B.v.d.

gerrit;)
 
Hoi Gerrit ik moet eerlijk zeggen dat ik ze nog geen een keer heb gezien in Tsjechie. Maar ik ga in November terug en zal is informeren bij men (jagende) kameraden. Heb zelf een griffon is bijna niet te onderscheiden van de fousek. Ik kan je hier in Nederland wel in contact brengen met fokkers. Veel succes groetjes Sybe
 
Ik heb twee cesky fouseks, ben net nieuw op het forum. Kijk maar eens bij voorstellen onder de naam unita, daar zie je ook een foto van mijn honden.
Ik zou persoonlijk een hond uit Tsjechië zelf halen.
Ik wil je wel meer informeren, heb een lijst met alle fokkers in Tsjechië, dit kan via persoonlijk bericht.
vriendelijke groet, unita
 
Ik heb inmiddels contact gehad met Gerrit via de mail.
De lijst die ik heb van het gehele land is dezelfde als die achter de link van Vasek staat. Ik ken persoonlijk wel een paar fokkers en wanneer men meer informatie wil kan men mij altijd een pb sturen.
Ik hoop voor Gerrit dat het allemaal gaat lukken, hij heeft er geen haast bij dus kan hij op zijn gemak eens "rond gaan kijken".
Ik wens Gerrit succes!
groet, unita.
 
Hoi,

ben ook de fiere eigenaar van een Cesky Fousek, zelf uit Tsjechie gehaald.
We hebben dit ondertussen al voor enkele kenissen ook gedaan.
We kennen Mr Dostal persoonlijk, hij heeft de rasstandaard van de Cesky Fousek gemaakt en ook een boek erover geschreven (denk trouwens dat dat het enige bestaande boek is over de CF)
Wat voor type zoek je ? zoek je een echte jachthond, of eerder exterieur gericht ?
Als je dit weet kan je gaan zoeken in de bloedlinies welke hetbeste bij jou past en zo naar een geschikte fokker.
 
Wij hebben ook het boek van de heer Dostal hier thuis liggen.
De cesky fouseks vanuit Tsjechië zijn allemaal op de jacht gefokt, anders mag je er niet mee fokken, daarbij wordt er ook naar het uiterlijk gekeken. Het is zelfs zo dat wanneer je fokt er gekeken wordt naar exterieur en jachtkwaliteiten en afhankelijk hiervan wordt bepaald hoeveel pups je mag houden in het nest. Zeven of zes stuks, zij krijgen een stamboom, de rest mag helaas niet blijven leven.
Men gaat er in Tsjechië anders mee om maar dat wil niet automatisch betekenen dat dit slecht is. Manke honden worden bijvoorbeeld ook sneller afgemaakt omdat men de hond echt gebruikt als jachthond, geen geld heeft voor allerlei dure medische operaties en zo sluit men de verbreiding van eventuele erfelijke afwijkingen meteen uit.
 
baffie schreef:
Wat voor type zoek je ? zoek je een echte jachthond, of eerder exterieur gericht ?
Als je dit weet kan je gaan zoeken in de bloedlinies welke hetbeste bij jou past en zo naar een geschikte fokker.
Ik zoek een hond uit de jachtlijnen.Ik wil er tzt zelf mee gaan jagen.
Mijn bedoeling is om een afgerichte hond van ca 2 jaar te kopen.
Weet je een fokker? En wat is de gemiddelde prijs?


Groetjes,

Gerrit
 
gerrit schreef:
En wat is de gemiddelde prijs?
Dit is sterk afhankelijk waar je terecht komt. Vanuit het gebied waar mijn oudste teef vandaan komt werd mij een paar jaar geleden verteld dat een pup toen 60 euro kostte. Dit vind ik dus veel te weinig en ik kan je melden dat ik dit er niet voor heb betaald. Mijn hond is ook via de heer Dostal uitgezocht. Nu hoor ik prijzen van 350 euro en veel meer.
Een afgerichte hond kost denk ik meer dan een pup.
Koop je de hond via een "bemiddelaar" dan gaat daar zeker weten ook nog wat geld naartoe en zit dat bij de prijs inbegrepen.
 
Hallo Vasek,

Ik heb(fok) al > 30 jaar Drentsche patrijshonden en heb ook jarenlange ervaring in africhting,maar het ontbreekt mij helaas aan de tijd om een pup vanaf 7-8 weken af te richten.Een hond met een gedegen ondergrond(basisafrichting) kost minder energie/tijd.Natuurlijk ga ik dan naar een jachttraining,maar hoef niet per se meerdere malen per week extra te trainen.
Zo voldoende Vasek?

groetjes,

gerrit ;)
 
Dat is erg leuk Vasek!!Ik ben namelijk de fokker van Ceco en heb hem indertijd van zijn baas (C.Eldering) teruggenomen,vanwege gezondheidsredenen van Cees.
Als je interesse hebt...we laten waarschijnlijk volgende maand onze teef: Kamp.Kieke van Oudsher JW'00 dekken door Multikamp.Lars van de Drentse Dreven.Bij beide zit Ceco erachter.Hij was een superhond met een geweldig karakter!

Groeten,

Gerrit ;)
 
gerrit schreef:
Dat is erg leuk Vasek!!Ik ben namelijk de fokker van Ceco ;)
Dat wist ik wel. Ik was namelijk aan het rondkijken op de site van fan 't Suydevelt en daar zag ik Ceco. De link met jou was snel gelegd :) Het is een prachthond en jammer dat hij er niet meer is...

Wat je aanbod betreft deze keer komt het nog niet uit. Maar ik zal zeker aan je denken als we zover zijn voor een hond.

Maar terug op Fousek. Zijn er overeenkomsten of karakter eigenschappen tussen Cesky Fousek en Drent? Waarom wil je als een Drent fokker ook Fousek hebben?

Groeten van Vašek
 
Hallo Vasek,

Ik denk dat er in het karakter wel enige overeenkomsten zijn te vinden.Zeker de zachtgeaardheid. En ja...als je "bijna" Tsjech bent ontkom je niet aan bepaalde invloeden..Trouwens we hebben ook nog een dochter van Kieke en die hebben we Dobry van Oudsher genoemd (dus een klein beetje Tsjechisch..) Waarschijnlijk zal ik wel altijd een Drent blijven houden,maar ik zoveel ins en outs meegemaakt bij de club dat ik er eigenlijk afstand van wil doen.Voor mij hoeft het allemaal niet meer zo.Het lijkt me trouwens ook erg leuk om kontakt te krijgen met jachtminnende Tsjechen.En als ik dan toch een Fousek wil hebben haal ik hem wel uit Tsjechie zelf en niet uit Nederland.

Gerrit.
 
Hoi Gerrit,

qua prijs zit een pup tussen de 4 en 6000 Kc, een afgerichte hond kan zo'n 20.000 Kc kosten, dus eigenlijk vallen die prijzen best mee.
Je hebt er natuurlijk ook duurdere als ze bv al memorials gedaan hebben en presteren.
Als je de prijzen hier in Belgie vergelijkt voor pups betaal je soms al veel meer.
Er zijn momenteel 9 bloedlinies, waarvan 8 en 9 nog vrij recent.
1ste linie is natuurlijk de oudste, die is men dan gaan verbeteren om bv ziektes en karaktertrekken te optimaliseren.
Linie 7 is niet zo populair, omdat daar nogaleens een ziekte verschijnt (ben even de naam kwijt) waarbij de hond kale plekken krijgt.
Linie 6 heeft soms nogal kortharige Fouseks. Linie 4 en 5 heb ik geen weet van problemen.
Ik denk voor jullie dat de 3de linie het beste is, heeft een zeer goede balans tussen jachtinstinct en karakter.
Om die reden hebben wij er ook één uit de 3de linie genomen, en ik kan dit enkel maar beamen. Onze Mikes (ik weet het, de poes, maar vond het een mooie naam) heeft een zeer goed aangeboren drijfinstinct, laveerde al zonder het eigenlijk te moeten aanleren, point perfect,....
Nadeel is misschien zijn o zo aanhankelijk karakter, wij hadden in het begin zeer grote problemen om hem alleen te laten en hebben daarom een tweede hond genomen, een Springer Spaniel, en dat helpt.
Gezien jij honden hebt zie ik daar geen probleem.
Mijn man is van Pisek afkomstig en kent daar de plaatselijk voorzitter van de CF Club, verantwoordelijk voor de dekkingen in zuid-Tsjechie, als je wil kunnen we bij hem eens informeren.
 
Hoi Baffie,
Alle informatie omtrent adressen van evt.fokker zijn mij welkom.Alleen zou ik graag in de buurt van het Reuzengebergte willen blijven omdat we daar zelf veel zijn.
Interessant zijn die verschillende lijnen waar je het over hebt.
Dus zou ik volgens jou beter uit de 3e lijn kunnen kiezen.
Ik wacht je verdere informatie wel af.
Alvast reuzebedankt.

Groeten,

gerrit
 
Cesky Fousek wint Nimrod 2006

De Nimrod is de belangrijkste jaarlijkse jachthondenproef waarbij de beste 16 honden van het afgelopen jaar op de diverse jachtproeven strijden om de titel en het AA diploma. Aan de Nimrodproef kunnen uitsluitend honden deelnemen die daartoe zijn uitgenodigd. Een hond mag slechts één maal in zijn leven aan de Nimrodproef deelnemen.

Van de 16 deelnemende combinaties zijn er 2 combinaties in geslaagd het AA diploma te behalen.

De winnaar van de Nimrod 2006 met 238 punten werd uiteindelijk de Cesky Fousek, Ashley v.d. Perwaborg van voorjager Roel van de Lee.

Deelnemers met AA diploma
1e Ashley v.d. Perwaborg (Cesky Fousek, teef)
geb. 28-12-2001, eig./vj. Roel v.d. Lee
95 + 93 + 50 = 238 punten.

2e Daantje van de Orpheus Hoeve (Duitse Staande Korthaar, teef)
geb. 13-03-2002, eig./vj. Ab Gieling
95 + 90 + 50 = 235 punten.

Foto: Winnar Roel v.d. Lee met Ashley
 

Bijlagen

  • Ashley.jpg
    Ashley.jpg
    89,9 KB · Bekeken: 18
Bovenaan