Campingsanitair - onze ervaringen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn dit jaar voor het eerst wezen kamperen in Tsjechië. Het land vonden we prachtig, we zijn er nog lang niet uitgekeken dus de kans is groot dat we er volgend jaar weer naar toe gaan. Waar we wat minder blij mee waren was het sanitair van sommige campings die we bezochten.

We zijn eerst naar Karolina in Plana u Marianskych Lazni geweest. De camping vonden we prima, maar het sanitair was maar matig. Oud en slecht schoongemaakt.

Maar het kon nog erger: camping Oasa in Stankov (bij de meren van Trebon). Daar was het ronduit vies. De douches waren in dezelfde ruimte als de wastafels zonder deur of gordijn. De camping zelf was mooi aangelegd, maar vanwege het sanitair zijn we daar niet lang gebleven.

Daarna gingen we naar camping Oase Praha bij Praag. Een dure camping (1150 kronen voor 4 personen) maar met echt fantastisch sanitair. Het leek wel gloednieuw en werd meerdere malen per dag schoongemaakt.

De laatste week van de vakantie waren we in Vrchlabi op camping Euro Air camp. Mooi betegeld sanitair wat redelijk werd schoongehouden. Heel acceptabel voor ons, aangezien het op een camping in een ander land nu eenmaal anders is dan thuis.

Volgend jaar gaan we ons wat beter voorbereiden, beter uitzoeken waar het sanitair redelijk tot goed is. Deze site zullen we dus vast nog vaak bekijken, voor dit jaar ondekte we de site helaas te laat. Mochten er mensen zijn die tips hebben over campings met goed sanitair, dan zijn die meer dan welkom!! Alvast bedankt.
 
Jammer dat jullie in Marianske Lazny niet op camping Stanowitz (heette tot voor kort camping Spessart) gestaan hebben. Daar vonden wij het sanitair deze zomer (hoogseizoen) goed, en altijd lekker warm water. Ook kampeerden wij in Stankov, maar op een klein ECEAT-terrein. Simpel sanitair maar wel schoon. Het kan dus zeker wel goed!
 
De campings die jullie noemen heb ik meteen opgeschreven, is iets om te onthouden voor volgend jaar. En dat de Tsjechen wat op achter lopen vinden we niet erg, is juist wel leuk, maar als het sanitair zo erg dat je bijna niet naar het toilet wilt gaan en al helemaal niet wilt douchen, dat is het toch een beetje te erg.
 
Camping Oasa

Wij zijn dit jaar voor het eerst wezen kamperen in Tsjechië. ..... Waar we wat minder blij mee waren was het sanitair van sommige campings die we bezochten. ......
Toch maar even reageren op dit bericht.
Wij gaan over 2 dagen voor de zesde keer naar Oasa en staan daar iedere keer weer met veel plezier. Van smerig sanitair hebben wij nog nooit iets gemerkt en ach, een open douche zijn wij al zo vaak tegen gekomen, daar kijken we niet meer van op. Die heb je ook in Engeland, Duitsland en Denemarken. Schoon word je toch wel, met of zonder deur.
Je kunt trouwens heerlijk zwemmen in het meer, kun je je badpak aanhouden.
En anders thuisblijven zou ik zeggen.
 

Tabe

† In Memoriam
Ja Punk, en anderen, dit was al een oud bericht van NINA1404, maar misschien nog best wel actueel.
Als (ex)ervaringsdeskundige op campinggebied vanaf 1990 tot 1998 is ons opgevallen dat het inderdaad met de toiletgebouwen (WC en douches) maar matig gesteld is en /of was. In ieder geval tot 1998.
Onze 1e camping die we bezochten was Nova Rybnik bij Nepomuk. Deze camping was door de ANWB aanbevolen als 1 van de betere campings. Let wel; ik spreek over 1990. Een mooie camping, dat wel, maar de toiletten en de douches? Een ramp. Wc's die niet afgesloten konden worden. Toiletten die niet doorgespoeld konden worden. Met zijn achten in een kale betonnen bak onder de douches. En schoonmaken had een lage prioriteit, zeg maar geen prioriteit. Beslist geen pretje. Maar het was niet anders en het kon kennelijk niet anders. In 1998 kon hetzelfde toilet nog steeds niet op slot en hing nog steeds hetzelfde vieze touwtje aan de stortbak van het toilet als in 1990. Verbeteringen heb ik nauwelijks kunnnen ontdekken in die tijd. Op Camping Hnacov was het geen haar beter. Maar daar werden in, ik geloof, 1998 totaal nieuwe en moderne toiletgebouwen geplaats. Dat is inmiddels ook gebeurd in Nepomuk. Een gloednieuw toiletgebouw.

Maar toch had het wel iets, die " primitiviteit". Onze kinderen maalden er niet om dat het met de hygiene op de camping niet zo goed was gesteld. Ze hadden er wel lol in. Het waren gezellig campings waar veel te beleven viel. Eenmaal hebben we een aantal weken gekampeerd op de camping bij Klatovy, Benovy. Een camping van een particulier. Goed verzorgd, schone accomodatie en een klein zwembadje. Maar gezellig? nou nee. En veel muizen. Die lagen smorgens dood in het zwembad.

De beste herinneringen hebben we dus toch op de campings waar het met de accomodaties wat minder was gesteld. Het was even een kwestie van aanpassen. Ik denk dat inmiddels, met de komst van veel buitenlandse toeristen e.e.a. wel is verbeterd. De eisen liggen nu wat hoger, ook bij de Tsjechische toerist. Maar het had wel iets.... die ouwerwetse camping.

Bij deze nogmaal ons verhaal over de eerste jaren van onze vakanties in tsjechie. Ter leringhe en vermaeck, zou ik zeggen.

http://www.tsjechie.net/board/f65/kampeervakantie-1990-a-6584.html
 
Tja, dat sanitair. Altijd weer een punt van discussie. Ik vind de hygiene er wel op vooruitgegaan de afgelopen 16 jaar.
Wij zijn wel eens op campings weggegaan vanwege stinkende wc's vol smurrie die niet konden doortrekken.
Ik ben altijd wel blij met mijn wc in de caravan. De kleintjes mogen daar gewoon gebruik van maken, die zijn nog niet zo goed in het 'boven de pot hangen' ik gebruik hem zelf alleen 's nachts.
Afgelopen mei zag ik dat autocamp Litomerice de toiletten en douches ook grondig had opgeknapt. Het resultaat was erg mooi en ook zeer schoon, een verademing.
Het schoonste sanitair tot nog toe was op camping Papillon. Bijkomstigheid was dat wij de enige campinggasten waren, maar ik moet zeggen het is ontzettend mooi en smaakvol, prachtig gewoon.
 
Ik kreeg een mailtje van het Tsjechië forum, het is inderdaad al enige tijd geleden dat ik op deze site was. Het vakantiegevoel gaat voor mij pas weer leven als de vakantietijd weer in aantocht is. Voor ons wordt het pas weer augustus eer we gaan. Vanwege 2 studies en werk heb ik de afgelopen maanden ook weinig tijd gehad voor andere dingen. Als de vakantieplannen weer gemaakt moeten worden, ga ik zeker weer rondneuzen op deze site, nog steeds op zoek naar campings met voor ons acceptabel sanitair. Niet luxe of zo, maar gewoon netjes en schoon. Het mag best eenvoudig zijn, maar open douches zijn gewoon niets voor mij (en voor mijn puberzoon al helemaal niet!).
 
Olsinach in Cerna v Posumavi. Een prima camping met zeer goed sanitair en ..... de douche heeft een deur.

Ook in Brozany is een prima camping met behoorlijk sanitair, hier hebben de douches gordijnen.

Betty
 
sanitair

Vooral in het zuiden op de weg naar Jindrichuv Hradec is het sanitair werkelijkwaar niet om aan te zien... overal poep en urine op en rond de wc-hokjes, met scheuren in de wc, en niet eens een wc-bril. Ook wasmachines, douches, etc. waren te slecht voor woorden...

Ik weet niet meer precies welke campings dat precies waren, omdat het alweer een jaar geleden is dat ik daar een keer voor de gein ben wezen kijken, maar het viel allemaal ontzettend tegen! De meeste campings daar in de regio stinken verschrikkelijk, ik was ze allemaal even af gelopen,maar de stank was niet te harden ik was binnen de kortste keren weer terug gegaan naar de camping waar we stonden.

Op camping Netolice is het sanitair stukken beter, het ruikt er elke dag lekker fris en het wordt 2 tot 3 maal daags schoongemaakt door een schoonmaakster, de wc's zijn schoon, alleen is het wel jammer dat je de temperatuur van de douches daar niet kan regelen en er komt af en toe een hele hete,een hele koude, of een hele zachte straal water uit de douchekop wat je totaal niet verwacht:?: :(
Maar verder ontzettend tevreden over het sanitair van de camping want de wasmachines werken goed, de afwasruimten zijn schoon... maar ook daar is het water soms lauw :(

Groetjes Robin
 
Bovenaan