Onze vakantie was SUPER !!!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Hoi allemaal,

Hierbij eindelijk het beloofde reisverslag van onze vakantie: 4 1/2 week in Tsjechië en dan voornamelijk in Moravië.
We hebben heel veel zon gehad, vooral de eerste 3 weken steeds zo’n 35 graden, daarna werd het wat minder en af en toe echt slecht.
Maar het was een heel leuke vakantie en daar kan een beetje regen niets aan veranderen.
We hebben veel gezien en meegemaakt, zo'n 5.000 km gereden en 6.500 foto’s gemaakt die allemaal nog uitgezocht moeten worden....

De eerste paar dagen zijn we, op weg naar Zuid Moravië, steeds van camping naar camping getrokken.

Op onze eerste camping in Tsjechië (Vimperk), speelde André in het campingrestaurant zijn favoriete schuifpuzzeltje “Rush-hour”. Toen ons eten geserveerd werd, hebben we het spelletje even uitgeleend aan een paar jonge meisjes die naast ons zaten... en die hebben er de hele avond mee gespeeld. Het was zelfs huilen omdat ze van hun moeder naar bed moesten.
De volgende ochtend spraken we nog even met de moeder en wat blijkt: Deze mensen wonen toevallig in Pelhrimov, de zusterstad van Waddinxveen en waar ik in september weer naar toe ga met een uitwisseling.

Tijdens een rondrit reden we door Blatnice p. Sv. Antonínkem. Daar hadden we een spontane ontmoeting met een wijnboer, die ons vol trots enkele wijnkelders en zijn wijngaard liet zien en ons ook nog het een en ander vertelde over de streek.
En dat kwam allemaal omdat hij zijn schapen stond te voeren op de plek waar wij net gestopt waren om van het uitzicht te genieten. Zijn vrouw vroeg nl. aan haar man of hij kon horen waar wij vandaan kwamen, want zij kon ons niet verstaan. Maar haar verstond ik toevallig wel. Ik antwoordde dus in het Tsjechisch terug. Er werd even heel verbaasd gekeken. Maar daarna hebben we nog gezellig een uurtje met handen en voeten, en allerlei talen door elkaar, staan “kletsen”.

De camping in Buchlovice - Zuid Moravië was de eerste camping waar we een aantal dagen zijn blijven staan. Helaas had deze camping een disco als buurman. En omdat de disco, onaangekondigd, tot steeds later door ging (in het weekend zelfs tot 3-4 uur ’s nachts) en we ook nog last kregen van dronken discogangers die speciaal voor de disco op deze camping verbleven, besloten we, na 5 steeds rumoeriger wordende nachten, toch maar om op te breken.

We zijn toen maar, wat eerder dan gepland, richting Valasske Mezerici verhuisd.
Normaal plannen we bijna nooit iets, dus dit jaar ook niet. Onze enigste geplande activiteit in de hele vakantie was, een week later, een bezoek aan een kennis in Valasske Mezerici...
Voor de rest zien we het altijd wel wat er op ons pad komt.
Zo ook het concert van Cechomor in Buchlovice, een week nadat we uit Buchlovice waren weggegaan. (zie deel 2)

Omdat het kampeerveld op deze andere camping wel erg afgelegen lag, hebben we er een kamer gehuurd. We bleken daar nl. de enige kampeerders zijn. De rest van de campinggasten en de bouwvakkers verbleven allemaal in grote trekkershutjes.

Deze camping was bij een zwembad. André ging er een keer zwemmen en zijn portemonnee met de zojuist gekochte postzegels voor de te versturen kaarten, zat nog in zijn zwembroek. Dus alle postzegels waren aan elkaar geplakt...
We hebben daar bij het zwembad ook een hele avond genoten van het feit dat de beide zwembadtrapjes afgebroken waren en uiteraard gerepareerd moesten worden. Op het terras zittend hebben we, van een afstand, samen met de andere bezoekers, de ellenlange discussies gevolgd tussen de zwembadeigenaar, de monteurs en de badmeester. Iedereen op het terras zat te genieten en er werden zelfs weddenschappen afgesloten wanneer de nieuwe trappen er zouden hangen...

Uiteindelijk hebben we een dag of 15 verbleven in deze campingkamer, iets wat voor ons doen vrij ongebruikelijk is.

- wordt vervolgd -
 
Leuk Jeanne, vooral omdat jullie in een streek zijn geweest waar nog niet zoveel over op het forum staat.:top: Ik wacht met plezier op de rest van je verhaal.
 

Pelhřimov

Donateur
deel 2

In deel 1 schreef ik er al even over dat we naar Buchlovice terug zouden gaan voor een concert van Cechomor, onze favoriet band...
We verbleven op de dagen voor het concert al in Valasske Mezerici omdat we de maandag erna we een afspraak gepland hadden met een kennis.
We zijn dus voor het concert even heen, en en de volgende dag weer teruggereden. In Buchlovice hadden we een hotelkamer geboekt voor deze ene nacht. Want terug naar diezelfde 'disco-herrie-camping' wilden we zeer zeker niet.

Het concert hebben we niet echt meegemaakt... of anders gezegd, echt niet meegemaakt...
Op de avond van het concert, wat buiten in het amfi-theater van kasteel Buchlovice gehouden zou worden, was het wat bewolkt.
Het voorprogramma begon om 8 uur. Helaas was dit niet onze smaak muziek en van de meeste andere concertbezoekers ook niet, aan de opmerkingen te horen.
En de lucht werd steeds donkerder en donkerder...
Om 9 uur begon het hoofdprogramma, en helaas tegelijkertijd ook de regen....
Deze vakantie wat dit onze eerste bui, na 3 weken tropische temperaturen.
Een beetje regen is niet erg. We hadden paraplu’s en regenjassen meegenomen.
Alleen balen dat dit geen gewoon buitje was, maar een heuse wolkbreuk...

Iedereen ging uiteraard staan om de regenkleding aan te doen en de paraplu's op te steken.
Ik heb dus, mede vanwege mijn te korte lengte en de heftige regenval, helemaal niets van Cechomor gezien. Ik heb ze zelfs niet eens het podium op zien komen.
En na 2-3 nummers ging iedereen drijfnat naar de uitgang en werden de toegangspoorten geopend. Het concert werd zelfs gestopt omdat het onverantwoordelijk was om door te spelen.
Gelukkig hoefden we die nacht niet te camperen, maar konden we droog slapen in het hotel.
(Het concert wordt nu op een later tijdstip gehouden, maar daar kunnen we niet naar toe, want we zijn weer terug in Nederland.)

De maandag daarop hebben we het Tsjechische radiostation, waar ik altijd naar luister via internet, bezocht. We hadden als verrassing wat pakken Kanjer-stroopwafels meegenomen voor de mensen daar.
Maar ze hadden voor mij ook een verrassing in petto... Want ik werd in de studio geroepen en ik werd geïnterviewd... in het Tsjechisch natuurlijk. Gelukkig werd het interview vooraf wel eerst even doorgenomen/vertaald en kon ik mijn antwoorden opschrijven. Want anders wist ik toch echt niet wat er gevraagd werd of wat ik moest antwoorden. Zo goed is mijn Tsjechisch nu ook nog niet.
Het bezoek en de rondleiding door de studio's was een heel leuke ervaring, al liep het 'angstzweet' over mijn rug toen ik plotseling voor de microfoon gezet werd...

Na het bezoek aan de radiostudio zijn we daar op die camping nog wat langer blijven hangen omdat er in het weekend erna nog een Folklore festival in Roznov zou zijn. Tomáš, de dj tijdens mijn Tsjechische radio-interview was nl. ook presentator/mede-organisator op dit folklore festival.
Helaas, die zaterdag was het begin van het slechtere weer. Het ging in de loop van de middag regenen... en het bleef regenen. De dansvoorstellingen werden dan ook naar binnen verplaatst omdat de dansers steeds uitgleden op de natte, houten dansvloer.

Andere dingen/plaatsen die we bezochten deze vakantie zijn: een dag naar het kasteel en de zeer mooie kasteeltuinen van Buchlovice, het Tatra automuseum, Uherske Hradiste, het Slovacko (streek) Museum, 2x het openlucht museum in Roznov, Novy Jicin, Pribor, Stramberk, Kromeriz, Olomouc, Karvina (mijnstad) en nog veel meer...

André speelde uiteraard ook op de camping weer met zijn schuifpuzzeltje en zodoende kregen we wat contact met 2 Tsjechische gezinnen. En het puzzeltje is inmiddels alweer van eigenaar verwisseld en we moeten nog een puzzeltje opsturen naar Tsjechië. Dit is reeds het 8ste spelletje wat in de loop der jaren op deze leuke manier van eigenaar verwisselt. Er zwerven er nu een paar rond in Tsjechië, Duitsland en Ierland.

Maandag 7 augustus vertrokken we uiteindelijk dan naar onze vrienden die een pension in Tsjechisch Zwitserland hebben. Het pension waar we ook onze Duitse vrienden uit Zwickau voor het eerst ontmoet hebben.
Onderweg hebben we flink veel regen gehad. Maar toen we 's avonds het journaal zagen op tv, bleek dat we nog veel geluk hadden gehad. Want we wilden eerst via Liberec rijden, maar we hadden op het laatste moment besloten om een andere, wat zuidelijker route, te nemen. Bij Mlada Boleslav werd het droog, zelfs de weg was er droog.
In de Liberec-regio echter zagen we op tv dat die middag beken overstroomd te zijn en hebben ze daar zo’n 50 cm water in de straten gehad.

Maar de volgende dagen viel het weer daar toch best wel mee.
We zijn er nog een dag gaan lopen bij Tisa en dat was heel erg mooi.
We zagen ook dat er momenteel bij Panska Skala een parkeerplaats wordt aangelegd met een kassa.

Vrijdag zijn we naar onze vrienden in de buurt van Zwickau - Duitsland gereden.
Zaterdag’s zijn we met hen o.a. in het Horch automuseum in Zwickau geweest en hebben gezamelijk gegeten bij het “schnitzel-paradijs” alwaar ze meer dan 50 (!) verschillende soorten schnitzels serveren.
Zondagavond 13 augustus zijn we weer thuis gekomen.

’T is wel een lang verhaal geworden, maar we hebben dan ook veel gezien en meegemaakt in die maand dat we op vakantie waren. Alleen op de eerste en de laatste vakantiedag hebben we in Duitsland op de snelwegen gereden en voor de rest alleen maar binnendoor...

Jeanne en André
 
Ik ben jaloers op je hoor Jeanne, 4 weken Tsjechië en nog overwegend prachtig weer. Het is je gegund hoor! Leuk om te lezen dat jullie zoveel gezien en gedaan hebben. Jammer van het concert. Maar een heus intervieuw bij een radio station, spannend!
 

spookycat

† In Memoriam
heel mooi verhaal en prachtig geschreven,jullie hebben blijkbaar ook een geweldige vakantie gehad net zoals de meesten op het forum
Altijd leuk zoiets te lezen,dan kunnen we lekker meegenieten
 
Pelhřimov schreef:
Na het bezoek aan de radiostudio zijn we daar op die camping nog wat langer blijven hangen omdat er in het weekend erna nog een Folklore festival in Roznov zou zijn.
Wat leuk dat jullie ook naar een folklore festival in Roznov zijn geweest. Wij zijn van 9 t/m 11 juni daar ook in de "houten stad" geweest. Ik ben alleen niet zo vlug als jij met mijn verslag maar zal het nu snel af gaan maken!!
 
Heel mooi en interessant Jeanne! :clap:

En Corrie, ik zou zeggen, we wachten met spanning op jouw verhaal....:D
 
Prachtig verhaal over 4 hele weken Tsjechië.:) Zit het lekker in m'n eentje te lezen en te genieten.
 

Tabe

† In Memoriam
genieten geblazen

Jeanne.
Het was inderdaad genieten geblazen. Leuk verteld. Veel beleefd.:)
 

Pelhřimov

Donateur
...en binnenkort, over 2 1/2 week, mag ik weer, al is het dan maar voor een paar dagen. Samen met Karen (Verbeij) gaan ik naar Pelhrimov voor een uitwisseling. We gaan dit keer met het vliegtuig. Voor mij een hele belevenis, want het is pas de 2e keer dat ik vlieg.
 
Pelhřimov schreef:
...en binnenkort, over 2 1/2 week, mag ik weer, al is het dan maar voor een paar dagen. Samen met Karen (Verbeij) gaan ik naar Pelhrimov voor een uitwisseling. We gaan dit keer met het vliegtuig. Voor mij een hele belevenis, want het is pas de 2e keer dat ik vlieg.

Wat heerlijk dat je weer mag gaan. Heeft Amsterdam niet ergens een stedenband in Tsjechië:D. Dat geeft toch wat mogelijkheden;). Geniet ervan en succes met het vliegen.
 
Bovenaan