Verhuizen naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

einde van dit jaar of begin volgend jaar ga ik verhuizen naar praag.
ga daar een appartement huren.

ben van plan de eerste jaren gewoon in nederland ingeschreven te blijven en ook in nederland de ziektekostenverzekering aan te houden als dat mogelijk is.

kan ik me dan toch gewoon inschrijven in praag?

en mijn auto meenemen zodat ik in nederland geen wegenbelasting en verzekering hoef te betalen, maar in tsjechie een autoverzekering neem.
 
Als je inkomen hebt in Praag kun je je net zo goed in Tsjechië verzekeren. Dan ben je ook nog steeds in Nederland verzekerd via een zogenaamde verdragspolis. CZ regelt deze verzekeringen en het kost je niets. Alleen voor eventuele aanvullingen moet je betalen.
 
Er komt nogal wat bij kijken zoals jij het wil gaan doen.
Je mag met je Nederlandse auto hier rijden onder Nederlandse verzekering. Je kan alleen een verzekering krijgen als de auto een Tsjechisch kenteken heeft. Dat betekent wel dat deze ingevoerd en gekeurd moet worden (ik weet het niet zeker, maar voor een verzekering moet je volgens mij een Rodne Cislo hebben).
Als je hier met Nederlands kenteken rijdt, betaal je wegenbelasting in Nederland, verzekering, keuring etc. daar kom je niet onderuit.
Als je inkomen via een bedrijf hebt (loon) dan moet je wel rekening houden met de 183-dagenregeling (dit betekent dat als je meer dan 183 dagen in Tsjechië werkt, je ook hier belasting moet betalen). De meeste bedrijven gaan hier niet mee akkoord, omdat dit heel veel extra werk en problemen met zich mee brengt.
Dit kan ook financieel slecht voor je uitpakken, maar dit is per geval verschillend.
 
nee mijn inkomen blijf ik gewoon uit nederland ontvangen, dus geen inkomen uit werk in tsjechie.

ik denk dat het moeilijk wordt om een voorlopige verblijfsvergunning te krijgen, zeker omdat ik voorlopig in nederland ziektekosten blijf betalen.

maar ik heb begrepen dat je binnen europa in principe kunt wonen en werken waar je wil. of dat in tsjechie ook kan wat betreft het wonen, daar kom ik voorlopig nog niet uit. en hoe ik dat het beste kan gaan doen.
 
De 183-dagenregeling geldt voor als je bijv. in Tsjechie verblijft en inkomen (loon) uit Nederland ontvangt. Je moet dan na die 183 dagen belasting betalen in het land waar je zolang verblijft.
Als je ingeschreven staat in Tsjechie en je ontvangt een uitkering vanuit Nederland, dan gelden er andere regels.
Wat betreft wonen en werken in Europa: dat kan, maar er zijn zeker regels en afspraken gemaakt binnen de landen van de EU, dit mbt belastingen etc.
Als ik jou was zou ik alle informatie via de officiële instanties zien te verkrijgen. Bij het Ministerie van Buitenlandse zaken kan je "alle" benodigde informatie krijgen.
Je kan hier altijd vragen natuurlijk, maar er zijn mogelijk persoonlijke omstandigheden die mogelijk bekeken moeten worden.
En, veel geduld hebben is belangrijk.

Succes..
 
Bovenaan