Vakantie, vakantie, vakantie...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
(Kolín en Kutná Hora - deel 3)

Vanuit Kutná Hora reden we eerst naar huis om de oppashonden uit te laten.
Maar het weer was zo goed dat we besloten op zoek te gaan naar het kerkje welke bovenop een heuvelrij staat. Van daar af wilden we de omgeving bekijken.

23 DSCN8282.JPG 22 DSCN8286.JPG
Het was wel even zoeken hoe we daar moesten komen. We rijden het dorpje Slibovice in en via dezelfde weg weer uit want de weg loopt er dood. Er stonden slechts een paar huizen en boerderijtjes.

24 DSCN8278.JPG 25 DSCN8298.JPG
We komen er steeds dichterbij...

27DSCN8373.jpg 27 DSCN8375.JPG
En dan hebben we het kerkje eindelijk in de (zoom)lens van de camera.

28 DSCN8327 vlkov nad lesy.JPG 29 DSCN8329.JPG
Maar daar staat het kerkje van Vlkov nad lesy dan toch en we bekijken de omgeving vanaf de top.
In het dorp staat zelfs nog een klein kasteeltje, al stelt dat niet zo veel voor.

30 DSCN8337.jpg
In deze streek is men druk bezig om boomgaarden aan te leggen aan de zuidzijde van de heuvelrug.

30 DSCN8412 chlumec.JPG
Op de terugweg rijden we langs het meertje bij Chlumec nad Cidlinou waar we - alweer - bij het kasteel eten.

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Maandag 6 mei - boodschappen in Pardubice:

DSCN8496.JPG DSCN8491.JPG
Eerst maar eens rustig wakker worden met een peuk. Daarna lekker ontbijten met een vers eitje. Die ene kip heeft haar best weer gedaan. Hmmm, het was alweer een dubbel-dooier-ei vandaag...

DSCN8508.JPG
Daarna rijden we naar Pardubice om de boodschappen voor thuis te doen...

DSCN8511.JPG
Onderweg zien we een kasteel liggen, maar ik ben er nog niet achter welke het is...

- wordt vervolgd -
 

Dat is ook mijn eerste idee als ik de combinatie kasteel en Pardubice hoor! Ik heb daar goede herinneringen aan: in 1994 was ik voor het eerst in Tsjechie, in Pardubice. In 1997 was ik er opnieuw, te gast bij een aantal jongeren die ik kende van 3 jaar eerder. Een van die jongens nam me toen mee naar Kuneticka Hora. Hij had van iemand een oude Skoda geleend, ik moest mijn voeten aan weerszijden van de automat neerzetten, daaronder was namelijk niets meer: een groot deel van de carrosserie was compleet weggeroest:lmfao: Maar de auto heeft het gehouden, en mijn voeten ook, en we hebben een geweldig leuke middag gehad!
 
Fotograferen: daar zit hem natuurlijk ook de truc in, veel foto's maken. Niet een, maar meerdere, van een onderwerp. Selectie doe je dan later. En niet steeds die verplichte familieopstellingen ervoor, want dan zie je nog niks.

En het hoeft helemaal geen goede of dure camera te zijn. Het gaat erom wat je er mee doet. Enorme lenzen zijn vaak zelfs een belasting, want die maken je minder snel.

Verder ben je ook niet bang van slecht weer, veel mensen fotograferen alleen met zon. Zodra die niet schijnt gaan ze flitsen (fout fout fout!). Die zware regenwolken geven juist die mooie lucht.

Het oog dus!
 

Pelhřimov

Donateur
dinsdag 7 mei 2013 - mise Velichovky (deel 3)

vervolg:
Wij plannen bijna nooit wat maar zien wel hoe de dag verloopt, want meestal komt er wel iets moois, leuks of interessants op je pad. Zo ook vandaag weer...

In Clumec nad Cidlinou, in de cukrárna (konditorei) waar we geluncht hadden, kocht ik een kado voor mijn schoonzus voor haar 65ste verjaardag. Dat werd heel mooi ingepakt, maar duurde nogal lang. Terwijl ik sta te wachten loopt André alvast naar buiten en ziet buiten in het kader van Bevrijdingsdag (8 mei 1945) en "mise Velichovky" een aantal militaire voertuigen staan. (Velichovky is een plaatsje ten westen van Jaroměř)

11 mise Velichovky.jpg
(bron foto)

12 klub 16. obrněné divize.jpg
vertaling: Op 8 mei 1945, kwam het "V corps, 3rd army" onder commando van luitenant-kolonel Pratt naar deze stad. Ze werden vergezeld door het "23rd cavalerie verkenning squadron van de 16e pantserdivisie". Deze Amerikaanse soldaten drongen 180 mijl (300 km) achter de vijandelijke linies door In een poging om bij te dragen aan het beëindigen van de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog. Het was het meest oostelijke voorwaarts penetratie van alle troepen van het "V corps".
(bron foto klub 16. obrněné divize)

meer info: in het Engels over het V corps en het 16th Armored Division (US)

14 DSCN8717.JPG
De Tsjechische televisie maakte ook opnames van deze jaarlijkse herdenking.

Het publiek kon de voertuigen uitgebreid bekijken en er werd een aantal dingen uitgelegd. Men gaf ook een schietdemonstratie. Wat een knallen. Na afloop kregen de aanwezige kinderen de lege hulzen, maar die waren nog wel warm...

15 DSCN8676.JPG 16 DSCN8700.JPG

17 DSCN8690.JPG 18 DSCN8683.JPG

19 DSCN8684.JPG 20DSCN8689.JPG

21 Chlumec-Hradec Kralove-Velichovky.JPG
De streek en de plaatsen waar zich alles afspeelde

film Mise Velichovky 1945
film Mise Velichovky 2013 - the last patrol in Czechoslovakia

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dinsdag 7 mei 2013 - mise Velichovky (deel 4)
Intussen zijn de voertuigen uit Chlumec nad Cilinou vertrokken. We besluiten om wat boodschappen te doen voor het ontbijt morgenochtend en willen nog een stukje toeren door de omgeving.

Dan zien we ze weer rijden in de verte en we besluiten om ze maar te volgen, want we willen eigenlijk wel weten waar ze naar toe gaan....

21 IMG_2134.JPG 22 DSCN8732.JPG

23 28 DSCN8743.JPG 24 26 DSCN8755.JPG

25 24 DSCN8736.JPG

26 29 DSCN8728.JPG
Onderweg staan er diverse mensen te juichen en te zwaaien.

... en zo komen we uiteindelijk in Hradec Králové uit...
27 30 IMG_2138.JPG 28 31 IMG_2139.JPG

29 DSCN8795.JPG 30 DSCN8806.JPG

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dinsdag 7 mei 2013 - Hradec Králové (deel 6)
Hradec Králové is ontstaan uit een burcht die in de 10e eeuw werd gebouwd bij de samenkomst van de rivieren de Elbe (Labe) en de Orlice. In de 13e eeuw kreeg het de allure van een stad. In de 14e eeuw werd het de bruidsschat voor Boheemse koninginnen, vandaar ook de naam (Hradec Králové betekent "Kasteel van de koningin"). In de 18e eeuw kwam de barokstijl er tot bloei, en tot de 19e eeuw was er een vesting.
In de 20e eeuw werd Hradec Králové een belangrijk centrum voor de Tsjechische stedenbouw, met architecten als Jan Kotěra en Josef Gočár. Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een industrie van onder meer machinebouw, chemie, textiel en muziekinstrumenten, waaronder Petrof-piano's.

Het driehoekige plein Velké náměstí is het centrum van de oude stadskern. Hier vindt men onder andere de Clemenskapel, de Heilige Geestkerk (1307) en de Witte Toren, de Mariakerk (17e eeuw) en een belangrijke galerie voor moderne kunst, Galerie Moderního Umění. Het drie verdiepingen tellende gebouw is ontworpen door de Praagse jugendstilarchitect Osvald Polívka. Ook is er op het plein een Mariazuil (1714) en een kast in jugendstil met erin een hydrograaf, thermometer en barometer.
Rond het oude centrum vindt men de stadsmuren waar men in de aanliggende parken het nodige groen kan vinden.

1 DSCN8793.JPG 2 DSCN8791.JPG

2 DSCN8871.JPG 3 DSCN8796.JPG

4 DSCN8835.JPG 5 DSCN8839.JPG

6 DSCN8849.JPG 9 DSCN8862.JPG

8 DSCN8858.JPG 7 DSCN8859.JPG

Na een snelle wandeling over het plein gaan weer terug naar "ons huis", want onze oppashonden zitten te wachten tot ze weer naar buiten mogen om te spelen.

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Woensdag 8 mei - opruimen etc. (dag 11)
Vandaag blijven we thuis en nemen we uitgebreid tijd voor de dieren.
Omdat ik weer eens met krukken liep, hadden we afgesproken dat André het zware werk zou doen zoals de paardjes voeren en mest ruimen. Onze vrienden komen vanavond al weer thuis dus maken we alles schoon en pakken onze koffers in zodat we morgen bijtijds kunnen vertrekken.

1 DSCN8894.JPG 2 DSCN8900.JPG
De honden achtervolgen ons overal en willen spelen, terwijl de kat alles rustig in de gaten houdt...

5 DSCN8927.JPG 6 DSCN8929.JPG
In de verte bloeit het koolzaad en bij de buren staan de fruitbomen te bloeien

7 DSCN8923.JPG 8 DSCN8955.JPG
Het weitje is een beetje kaal gevreten, dus André voert de paardjes wat bij

9 DSCN8941.JPG 10 DSCN8942.JPG
Ondertussen ruimt hij de mest

11 DSCN8965.JPG 11 DSCN8976.JPG
Onze vrienden zijn inmiddels weer terug. Het gras en de paardebloemen zijn in een paar dagen enorm gegroeiden en ze verhuizen de paardjes naar het weitje voor de boerderij.

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Donderdag 9 mei - vertrek uit Chlumec nad Cidlinou: (deel 1)
We nemen afscheid van onze vrienden en rijden binnendoor via Mladá Boleslav richting Mělník en dan via Libechovice, Česká Lípa naar Chřibská waar onze andere vrienden een pension hebben.

1 DSCN8985.JPG

2 DSCN9009.JPG 3 DSCN9027.JPG

4 DSCN9044.JPG
In Mladá Boleslav rijdt een gepimpte Trabi voor ons

5 DSCN9054.JPG 6 DSCN9062.JPG
We rijden eerst langs het Škoda muzeum en de Škoda autofabriek.
Dan keren we om en gaan we nog even door het centrum en langs kasteel Mladá Boleslav.

7 DSCN9073.JPG 8 DSCN9074.JPG

9 DSCN9075.JPG 10 DSCN9081 kasteel Mlada Boleslav.JPG

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Donderdag 9 mei - bezoek aan graf van Pepo nabij Mělník (deel 2)
We gaan verder richting Mělník. Mělník is een stad in de Tsjechische regio Midden-Bohemen en ligt op 30 km ten noorden van Praag. De stad ligt op de rechteroever van de Elbe tegenover de monding van de Moldau. Mělník is de belangrijkste rivierhaven van Tsjechië en heeft een containerterminal. De binnenstad van Mělník ligt op een heuvel, die aan de kant van de Elbe voor wijnbouw wordt gebruikt.

12 IMG_2251.JPG 11 DSCN9099 Melnik.JPG
Ik wilde graag het graf van Pepo bezoeken

13 IMG_2248.JPG
We hadden onderweg een hele mooie bos rozen gekocht.

14 DSCN9121 druiven.JPG
Op de heuvels langs de Elbe staan vele wijnranken.
Vanaf het kerkhof waar Pepo ligt kan je dit zien liggen.

De dag was zo zonnig begonnen. Echter, als we de begraafplaats verlaten zien we de lucht in de verte betrekken.

14 DSCN9124 Krivenice.JPG
Bij de elektriciteitscentrale EMĚ van Mělník

15DSCN9128.JPG 16 DSCN9134.JPG
We nemen bij Hněvice de brug over de Elbe en stoppen in Štětí voor een peukenpauze. Jeanne voert daar wat overgebleven brood aan de eendje, maar dan moet ze snel terug de auto in want het begint te regenen.

17 DSCN9135.JPG

18 IMG_2262.JPG 19 DSCN9147.JPG
Tussen Liběchov en Želízy liggen de in de rotsen uitgehouwen Čertovy hlavy (duivelshoofden 1841-1846).
Ze zijn gemaakt door de beeldhouwer Václav Levý (1820-1870). We kijken er van een afstand naar want het gaat steeds harder gaat regenen. In de rotsen in de omgeving schijnen nog meer werken van hem te zijn, waaronder Klácelka (1845) en Harfenice (1851). We houden het vandaag echter snel voor gezien en bewaren dit voor een volgende keer.

- wordt vervolgd -
 
Bovenaan