Vakantie in Marenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjonge, wat een toevoegingen op dit verhaal; dank jullie wel.....:D
Die foto's van dat kleinspoormuseum behelzen dus ook het hele museum; dat was t dus. Nog een toevoeging op de grote klok; die draait 2 verschillende kanten op .....:stout:
Die site, Kuurtje, wat een info weer :D
Enne Ajeto; die staat op ons lijstje, maar wat hebben we gisteren gedaan............:D

Het was gisteren een schitterende dag; 's ochtends een prachtige mist op de velden achter ons huis, erg mooi. Het werd dan ook een lekkere zonnige dag met temperaturen tot wel 24 C. We wilden Harrachov gaan bezoeken; dus vroeg weg. Om 09.30 h al op pad, nadat uiteraard eerst Djessie was uitgelaten, die moest tenslotte een tijd alleen blijven.
Tommie had weer een uitstekende route voor ons door, ik moet helaas zeggen, soms wel wat armoedige gebieden, erg veel verpaupering van zowel huizen als oude fabrieksgebouwen. Maar hoe dichter we bij Harrachov kwamen hoe beter het er weer ging uitzien. We wilden als 1e de glasfabriek bezoeken (:D nog geen Ajeto) de N&S uit 1712; we waren hier 6 jaar geleden al eens geweest met de kids. Het was er lekker rustig en voor totaal 360 kroon hadden we 2 kaarten voor het hele complex (fabriek met rondleiding, klein bierfabriekje (hefebier), museum, gratis drankje, winkel met kortingsbon van 150 kroon). Het was erg rustig, een groepje van 6 mensen met een gids die zowel tsjechisch als ..... jaja Nederlands sprak. Het was erg leuk en interessant. Het verhaal over de hitte op de werkvloer en het drinken...... sommige nemen dan gewoon bier, wat er continu wordt gebracht; eigen barretje beneden. Ik moet wel zeggen dat het bier wat ze krijgen van een laag alcoholpercentage is :stout:. Uiteraard later de shop bezocht en de kortingsbon verzilverd......:stout:.
Daarna op pad naar de Mumlavawatervallen; kostte even tijd om ze weer te vinden en dan mn waar laat je de auto, maar het is weer gelukt en we hebben de wandeling van ca 45 min overleefd. Wat een prachtige waterval is dat he.....
Dan werd het tijd om terug te gaan naar Marenice want de tijd vliegt voorbij. Onderweg gestopt in Hermanice om bij de Ceske Hospoda te eten; was weer erg lekker en goed.

Vandaag wordt het wat rustiger denk ik, maar we zien wel.........
 
Ahoi beste forummers,

Gisteren weer een prima dag; zon en max 24 C; perfect uit te houden dus.

Nou mooi was dat....... dat verhaal van Ajeto. Ik laat het mijn vrouw lezen en ja hoor; rond 10 h zaten we al in de auto. :D Wel heel lastig voor Tommie dit keer, maar we kwamen wel in de buurt en daar stonden zowaar bordjes met Ajeto erop. We kwamen aan bij wat later bleek de achterkant van het complex. In het begin even mopperen over de beroerde parkeerplaats enzo, maar verder gelopen dachten we.... ohoh wij weer. Voor het complex dus een prachtig ruim parkeerterrein. :stout: Het restaurant binnengelopen (wat een leuk en mooi gebouwtje zeg, met veel oude spullen) waar toevallig een groep (Tsjechen) uitleg kreeg over het glasblazen van 2 glasblazers. Naast de bar een leuke verzameling glaswerk waar we weer wat van hun voorraad hebben afgenomen. :fluit: Je blijft je verbazen over hun prijzen. ;) De groep ging kort daarna op rondleiding waarna wij de tijd en kans kregen om beide glasblazers aan t werk te zien; er werden bierpullen op aanvraag (lange rij) in allerlei vormen en maten gemaakt. De rondleiding door de fabriek hebben we maar niet gedaan omdat we de dag ervoor in Harrachov al waren geweest bij N&S.
Daarna was de basiliek in Jablonné v Podještědí aan de beurt. Nu waren we daar rond half een en alles bleek dicht te zijn op een gang na achter wat hekken. Terwijl wij aan het eind van die gang een of nader kunstwerk staan te bekijken komt er een non langs die de hekken loopt af te sluiten.............. dus wij roepen wat en de non ziet ons gelukkig. Wanneer wij naar de uitgang willen lopen vraagt ze ons iets, wat wij niet begrepen, waarna ze in perfect Engels vraagt wat wij willen...... Nou graag de basiliek zien van binnen......... Zij legt uit dat er net een groepje Tsjechen binnen is die een (zeer uitgebreide) uitleg krijgt in het Tsjechisch, als we dat geen bezwaar vonden mochten we wel naar binnen........ Nou, dat vonden wij prima natuurlijk. Tsjonge..... wat een prachtige kerk of basiliek moet ik zeggen. Overal bordjes dat er geen foto's gemaakt mochten worden, maar dat gold volgens ons niet voor Tsjechen ...... Dus wij ook maar he..... Maar wat mooi was dat. Na afloop de non hartelijk bedankt en wij weer verder.... Kasteel Lemberk stond nog op t programma.
Tja....... de auto op het parkeerterrein netjes gezet en dan de weg omhoog via de asfaltweg; voor ons knap lastig maar goed we zijn bovengekomen. Viel ons een beetje tegen persoonlijk en besloten om geen rondleiding te doen, er waren trouwens ook geen andere gasten en het kassahokje ook niet bemand (of bevrouwd:D). De tuin was niet te vinden en de beren ook niet....... Bleek later ook te kloppen, ik had eea verwisseld met een ander kasteel ...:lache: Besloten om het pad door het bos terug te wandelen, nou dat scheelde zeg... die was stukken korter......
Uiteindelijk ook de kerk in Marenice met een bezoek vereerd... de trap op naar boven gelopen, want het hek en de deur van de kerk waren geopend. We konden echter alleen naar binnen kijken via een traliehek, want de kerk was verder afgesloten. Verder niet zo bijzonder vonden wij.

Tja omdat we vroeg op pad gingen waren we ook weer op tijd thuis en te vroeg voor het avondeten, besloten we om thuis te eten. Ik heb eindelijk de Speckacky boven een vuurtje geroosterd en opgegeten, bleek best lekker te zijn.
Vandaag weer verder met ........ geen idee; wordt straks wel besproken wat we er van gaan maken vandaag :denk:
 
Haha ja dat klop Kuur; ik had m ook wel op mijn lijstje staan maar het verkeerd in mijn gedachten op dat moment ....

Het weer is nog steeds uitstekend en het wordt eigenlijk steeds warmer; gisterenmiddag wel 27 C. :ja:

We hadden van Kuur voor vandaag 2 activiteiten doorgekregen maar we hadden besloten om geen gebruik te maken van een Indianenfeest voor kinderen in Novy Bor en de kermis in (ben t even kwijt??) ook links te laten liggen :D

Het is de dierentuin van Liberec geworden en daar gingen we heen voor mn de witte tijgers (Bila Sumatra). Dus weer de zo langzamerhand bekende weg naar Liberec en ook zelfs dezelfde afslag :D. De dierentuin blijkt (net als Artis in A'dam) midden in de stad te liggen; wel mooi in een soort parkachtige omgeving. Auto geparkeerd; de hele dag voor 60 kroon. Toegang was 120 kroon, wat goedkoop voor ons Nederlanders is als we de Nederlandse dierentuinprijzen gewend zijn.
De dierentuin is aardig, niet bijzonder, maar de ligging met de hoogteverschillen is prachtig. We vonden de olifant een beetje zielig; hij schijnt daar al 53 jaar alleen te staan (??) als ik eea goed begrijp. Ook de hokken voor mn de luipaarden zijn erg klein voor wilde dieren. De witte tijgers (we hebben er 3 gezien) zijn prachtig, maar ook hun hokken vinden we aan de kleine kant. Sommige andere dieren hebben wel grote ruimtes.
Na zo'n 2.5 h hebben we het wel gezien :D; het gevoel is positief; voor herhaling vatbaar.

We moesten ook weer voor wat boodschapjes langs de Globus waar het giga druk was; zaterdag he ......:stout:

Eten was niet spannend; is pizza geworden :ja: .

Begin me een beetje zorgen te maken over het weer voor de komende dagen; voor vandaag staat er weer een prima dag klaar, maar daarna............. heel veel wolken en regen helaas; ook veel mm neerslag volgens de site van Jan. Maar we zien wel......................:D ; er staan nog zoveel dingen te doen op ons lijstje waar we wel een beetje redelijk en vooral droog weer voor nodig hebben....

Nu weer eerst gaan bedenken wat het vandaag gaat worden ..............:zwaai2:
 
..... de dierentuin van Liberec ..... We vonden de olifant een beetje zielig; hij schijnt daar al 53 jaar alleen te staan .....
Gelukkig is dat niet zo, Aad; toen ik er jaren geleden was, stonden er meerdere olifanten. Zie ook deze foto in de fotogalerij.

NB. Ik vond de dierentuin in Liberec overigens een nogal trieste bedoening qua leefruimte voor veel dieren en zou er niet gauw nog een keer heengaan.
 
Nou .... wakker gedonderd.... maw het bliksemt, dondert en regent hier op dit moment.... Vind Djessie (onze hond) ook erg leuk...:nee: hij is doodsbenauwd voor onweer, dan wijkt ie geen mmm meer van mijn zijde......:slik:

Goed, over gisteren nu: Het was weer een prachtige dag; wel wat wolkjes al, met zon en tot wel 26 C. Aan het eind van de middag werd het al duidelijk koeler....

We hadden besloten om deze voorlopig laatste mooie dag te benutten om de Basteibrug in Lohmen in D te gaan bekijken. Tommie geprogrammeerd mbv de coördinaten van Pehlrimov (exact adres is lastig) en dat leverde een schitterende route op van ca 1.5 h over allerlei bijzonder mooie weggetjes, waarvan je normaal denkt.... moeten we hierin??? maar Tommie weet goed de weg. Verwarrend was wel dat toen we op ca 2.5 km voor de Basteibrug kwamen aan rijden er al een groot parkeerterrein was waar we moesten parkeren volgens de borden.... de doorgaande weg was verboden voor auto's, tenminste dat stond op de verkeersborden. Even getwijfeld, vele auto's reden wel door, maar toch maar geparkeerd, want we zagen op een ander bord dat er een pendelbus reed. Dat vonden we prima, scheelde 45 min lopen :D. 3 Eurries voor een mooie parkeerplek en 3 Eurries (voor 2 personen) voor de heen en terugreis met de pendelbus... valt mee dus.
Haha en toen bleek dat er vlak voor de Bastei ook een groot parkeerterrein was waar je gewoon kon parkeren, tja ...........
Maar goed, de Basteibrug..... je moet nog een klein stukje lopen voordat je er bent, maar dan moet je je eerst voorbij diverse hotels, restaurants etc worstelen.... wat een toeristische zooi zeg, maar daarna kom je bij de uitzichtplekken en de brug............ wat mooi is dat !!:D Het was wel enorm druk maar de moeite echt waard. Uiteraard weer vele foto's genomen en een heel stuk na de brug nog naar beneden gewandeld. Toen terug, maar mbv de trapsgewijze paden ging dit toch redelijk makkelijk. Echt genoten hiervan. De moeite waard !!:)
Terug weer met de pendel naar de auto en weer de 1.5 h mooie route terug naar Marenice.

Ondanks het wat vroege tijdstip toch besloten om door te rijden naar Hermanice waar onze vaste ober van de Ceske Hospoda ons weer met een blij gezicht verwelkomde. We hebben ons vandaag enigszins verwend door na het hoofdgerecht, wat zoals gewoonlijk daar, weer prima was, de bekende Palacincka met alles erop en eraan te bestellen. Tsjonge wat was dat weer lekker...........

Maar ja... nu vandaag......... Geen idee wat we gaan doen met dit weer maar dat bespreken we zo wel en vertel ik morgenochtend weer.:D
 
Vanaf die grote parkeerplaats is het nog geen 300 meter lopen .

ook een mogelijkheid is gewoon doorrijden tot het hotel, daar draaien en een parkeerplaats zoeken, het hoogseizoen is geweest.

Dit was een eerder geplaatst bericht Ad .

Maar alles is goed gekomen lees ik met vreugde.

Ik kan me vinden in wat je schreef: "wat een toeristische zooi zeg."

Maar je kunt heel ver weg kijken.

P1270074.JPG P1270059.JPG P1270076.JPG

Maar ook dichtbij is het er best mooi.
 
Goedemorgen lezers van mijn vakantiebelevenissen,

Ik ben erg blij met jullie toe- en aanvullingen; het wordt een mooi verhaal zo... :top: Jeanne en Hr Baan; jullie hebben helemaal gelijk met jullie opmerkingen, maar ik had er niet meer aan gedacht. Vroeger zonder Tommie waren dit soort bezoeken vele malen moeilijker met alleen maar een kaart. We hebben toen wel dagen met de kids gehad dat we maar terug naar ons huis gingen omdat we het doel van de reis niet konden vinden ......:stout:
Enne Kuur, de Sloup v Čechách staat nog op onze lijst; het was maandag gisteren he ..... ;)

Maar goed, gisteren: zoals vermeld begon de dag slecht, maar in de middag werd het droog, maar vielen er regeNmatig wat buien...., niet warmer dan 14 C geworden.
Op dit moment hangen de regen/mistwolken boven de bergen hier en verpesten mijn uitzicht......:oeps: Nu 9 C buiten.....

We hadden besloten om Novy Bor te gaan bezoeken voor Egermann en Ajeto (glaswerkfabrieken dus). Ik had zowel op internet als hier in het archief een You Tube filmpje gevonden die over een rondleiding bij Egermann ging, een of andere depresieveling spreekt daarbij het commentaar in en heeft het over Kafka.... best wel geinig filmpje


Dus aangekomen bij Egermann... idd hetzelfde inrijpad als in het filmpje, alleen er was een slagboom die gesloten was... In het aanwezige hokje aan de zijkant van de weg zat niemand en zag er ook uit alsof daar de laatste weken niemand had gezeten, maar dat zegt hier in Tsjechie niet zoveel... Geen verder info en dus helaas... Geen bezoek.
Aan dezelfde weg (Dvorocka of zoiets) zat, had mijn vrouw gezien, aan een klein pleintje een winkeltje die wat glaswerk buiten had staan. Wij er naar toe en als enige op het parkeerplaatsje de auto gezet. Het bleek een soort eenmanszaakje te zijn waar een glasblazer en een assistent aan het werk waren (1 oventje). Er was een trap aan de zijkant waar een klein verhoginkje was gemaakt waar een paar mensen konden kijken, wat wij enige tijd hebben gedaan; hij was een mooi versierd (met verschillende kleuren) glas aan het maken; helaas bleken beide heren alleen maar in het Tsjechisch te kunnen communiceren en wij helaas niet.
Daarna op zoek naar Ajeto, waar je vanuit een restaurant het werk van de glasblazers kan bewonderen... Dit bleek vlakbij te zijn... Ook daar waren we de enige bezoekers. Het restaurant bleek ook het enige te zijn wat open was; zowel museum als shop waren gesloten, zal wel met de maandag te maken hebben (ja Jeanne, je had het al voorspeld :D). Het restaurant is aardig (zeer modern) maar niet bijzonder, wel exclusieve gerechten op de kaart. Hier verder (het was vroeg...) geen gebruik van gemaakt. Het glasblazerswerk was ook niet zo spannend om daar wat langere tijd door te brengen. Daarna nog even verder in Novy Bor rondgekeken maar ik vind het niet bijzonder; je wordt er, net als de Kafka commentator, een beetje depressief van... :deuk:.

Daarna, via Varnsdorf, een Albert bezocht, maar weer naar Marenice gereden. Lekker de rest van de dag thuis met een Dan Brown op de bank en ook maar thuis gegeten deze keer.

En vandaag.......... we zien straks wel weer......:stout:
 
Ahoi vanuit een nog donker en koud Marenice,

Het is gisteren eigenlijk best een aardige dag geworden; nadat de mist optrok kwam de zon en werd het wisselend bewolkt met max 17 C. Viel best mee dus na de toch wat sombere weersvoorspellingen met veel regen. Wel is het aan het eind van de middag tot diep in de nacht gaan (soms stort-)regenen.

We hebben er een kastelen dag van gemaakt en zijn de route van Ad gaan volgen volgens mij; dus eerst naar de Sloup v Čechách en daarna naar Zamek Zakupy; voor hem was dit toen een wat mindere ervaring .........:stout:.
Tommy geprogrammeerd om naar Sloup v Cechac te rijden. Dit was al op zich een prachtige ervaring; hele mooie route. Daar aangekomen konden we idd naast het kasteel (beneden dan he :stout:) parkeren voor 30 kronen en begonnen we aan de klim naar boven, wat best mee viel. Na een aantal trappen kwamen we bij de kassa en moesten we 2 x 60 kronen voor de toegang betalen; nou dat was het driedubbel waard :D. Wat een ervaring......... dit vonden wij nu het voorbeeld van een kasteel zoals wij dat nog vaker zouden willen zien. Het was een kasteel wat vroeger in en op de Felsen is gebouwd. Je loopt letterlijk door de muren/rotsen en komt allerlei ruimtes/kamers tegen die we mbv de Duitse plattegrond met verklaringen (7 kronen :D) konden volgen wat het vroeger was; zelfs een oude kapel........ Hier hebben we wel een behoorlijk tijdje doorgebracht; prachtig ........
Daarna door naar Zakupy via een alweer schitterende route met vele mooie vergezichten van de bergen en rotsen..... Ik had de opmerking van Jeanne goed onthouden.... parkeren naast het kasteel...... Dat hebben we dan ook maar gedaan, maar of dat ook de bedoeling was ......:zwijg:. Voor het kasteel (of ernaast) was een groot parkeerterrein die helemaal leeg was. Wij dus door gereden naar de even verder liggende oprijlaan; geen bordjes ofzo.... Dan maar de oprijlaan in en naar boven waar we voor een poort aankomen. Poort door, paste net en komen op een klein binnenplaatsje uit naast de gracht (droog hoor) waar de beer (eindelijk he) rondliep. Stond 1 auto in een hoek geparkeerd; wij dus daar ook maar de auto bijgezet. Die beer heeft best wel een aardig stukje waar hij de bekende rondjes kan afleggen. Eerst maar de tuin gaan bewonderen... we kunnen er gelukkig in; tenminste het hekje staat open en komen dan voor de terrastuinen te staan die wel gesloten blijken te zijn; we kunnen dus helaas niet die terrastuinen op. Ervoor staand valt de erbarmelijke staat ons op van de beelden op; het merendeel van de zeemeerminnen en -mannen is er slecht aan toe; veel afgebrokkeld, de bovenste laag met beelden ziet er nog slechter uit. Maar als we de tuin naar achteren lopen is het wel een mooi gezicht van afstand met de 2 terassen. Naast dit park blijkt er ook nog een park te liggen. Terug naar de Zamek..... Er waren verder geen bezoekers op dat moment; kassa was onbemand (-vrouwd) en zijn dus zonder rondleiding weer vertrokken. Gaf niks want wij waren al helemaal blij van de Sloup v Cechac.

Dan moesten we nog iets in Novy Bor doen... mijn vrouw had de vorige dag een winkel (glas uiteraard) gezien die dicht was. Maandag he dachten we. Dit bleek een glas shop van Egermann te zijn die ook gesloten was, maar nu definitief....... Gaat niet goed dus met Egermann daar.
Nou had ik ergens, ik weet alleen niet meer waar, gelezen dat de Crystallux glasfabrieken failliet en gesloten waren in Novy Bor. Onderweg naar de Lidl in Novy Bor komen we dus langs een behoorlijk complex van Crystallux met een glas shop. Dus............... tja; wij daar naar binnen. Mooie shop waar een film werd gedraaid over hoe daar nu bij Crystallux de glazen ed worden gemaakt. Nou dat gaat daar nu dus bijna machinaal; wel iets anders dan we gezien hebben bij N&S in Harrachov en Ajeto. Desondanks ook daar de kas nog wat gespekt.

Nu weer verzinnen wat we vandaag gaan doen; het weer zou hetzelfde zijn/worden gisteren ; fris en droog dus :D
 

Pelhřimov

Donateur
Nou Aad, hier in Nederland was het weer gisteren behoorlijk slecht. Af en toe scheen de zon, maar tegelijkertijd regende het tussen de buien door :D

Bij Zakupy waren we 10 jaar geleden en toen waren ze het aan het renoveren.
Ik heb wat foto's voor je gezocht van toen....

11 Zákupy.JPG 02 Zákupy.JPG
zo moet het er vroeger uitgezien hebben

03 0187-2003-10-20 13-26-53.JPG 04 0179-2003-10-20 13-22-15.JPG
we hebben toen 1 bouwvakster zien lopen met een kruiwagen

06 0156-2003-10-20 13-13-41.JPG 10 0100-2003-10-20 12-49-17.JPG
de beren en de tuin

07 0184-2003-10-20 13-25-41.JPG 08 0183-2003-10-20 13-25-23.JPG
de tuin met beelden

09 0108-2003-10-20 12-52-06.JPG 12 0112-2003-10-20 12-53-39.jpg
André gluurde over het muurtje om te zien of daar nog wat moois was, maar dat viel wat tegen...
 
Dank je wel Jeanne. De terrastuin waar jullie op hebben gelopen was nu dus gewoon afgesloten.....:slik: helaas. Verder ziet het er nu hetzelfde uit. We hebben wel 1 vrouwtje gezien die aan t werk was in de tuin; op haar knieën onkruid tussen de keitjes vandaan te halen.............:snotter:
 
Bovenaan