Vakantie Brezova

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor de eerste keer naar Tsjechië! Vrijdagavond 19 augustus zijn we uit Zeeland weggereden en rond 04.00/04.30 uur kwamen we in Hrensko aan, net over de grens met DL. Omdat we daar de volgende morgen nog wat rond wilden kijken hebben we de auto neergezet op een mooi stil plekje en zijn wij tweeën ook gaan pitten. De 4 kids sliepen als marmotten... Rond 8.00 uur werden we met kleine oogjes wakker en aten een ontbijt op een mooi plekje net buiten Hrensko. We hadden het plan om bij Hrensko de Pravkircka Brana te bezoeken, maar konden die helaas met de auto niet vinden. Wel de wandelroute er naartoe, maar we wilde de auto met bagage niet zo lang alleen laten staan. We zijn dus maar gaan rijden richting onze bestemming Brezova vlakbij Broumov/Teplice/Mezimesti... snelwegen uitgezet op de Tomtom, dus mooie weggetjes gezien...! Aangekomen waren we veel te vroeg, dus nog terug gereden naar Teplice waar een soort van parkje was met wat speeltoestellen. De kids konden wat beweging na al die uren in de auto wel gebruiken.

Zondag goot het van de regen en bleven we 'thuis'. We stookten het vuur in de stookhut genoegelijk op en zaten daar heerlijk de halve dag. Toen het droog werd maakten we nog een wandeling in de buurt rond het dorpje...

Vandaag zijn we eerst naar Broumov gereden en hebben daar in de Pennymarkt boodschappen gedaan en ernaast bij de Zeman heerlijk vlees gehaald. Na de middag vertrokken we naar Hvesda waar we eerst rondkeken bij de kapel en daarna van het uitzicht over het Broumovdal genoten. We zijn daarna naar beneden gelopen en volgden de rode route... Omdat we beneden tot de conclusie kwamen dat de rode route erg ver was en we niet eens zeker wisten of het wel een ronde was, zijn we dezelfde weg terug naar boven gegaan. Erg mooi, maar ik zou het in het vervolg liever andersom doen :D! Onze kids genoten van de grote rotsen, klimmen klauteren... heerlijk! na een heerlijke bbq zit ik nu op de bank dit stukje te schrijven. Ik ga eens kijken of ik foto's kan toevoegen... morgen staat Ostas op de planning! Als we tenminste uit bed kunnen komen met die stijve spieren ;)!
 

Ad Verschoor

Donateur
Fantastisch om te lezen en ik kijk nu al uit naar je foto's erbij. Leuk om als nieuw lid nu al je verhalen met ons te willen delen. Jammer dat je verder geen mogelijkheden had om verder kennis te maken met Hrensko. Het is er zo mooi en niet alleen de Pravkircka Brana, maar ook de vaartocht over de Kamenice (Edmundova Souteska). Een heel goede vakantie nog met je gezin, want dat blijft toch het belangrijkste.
 
O mensen en wat is dat Tsjechisch moeilijk :D ! Verder als Goedendag en Dankuwel komen we nog niet ;)!
We hebben trouwens flink moeten zoeken voor we de kapel vonden. Nog een keer de weg gevraagd aan een bereidwillige oude meneer, maar helaas begrepen we hem niet helemaal ;)!
Gelukkig hebben we ontzettend aardige NL'se huiseigenaren tegenover ons wonen die ons van alle info voorzien...
 
Ah, ik weet het al!
Meneer A. Smit is bakker en bakt de gevulde pijpjes(Horalske trubicky), een plaatselijke specialiteit.
Tsjechische taal is zelfs voor de Tsjechen moeilijk.Maar wees gerust er zijn noch veel moeilijkere taalen zo als Ests en zo.
 
Ah, ik weet het al!
Meneer A. Smit is bakker en bakt de gevulde pijpjes(Horalske trubicky), een plaatselijke specialiteit.
Tsjechische taal is zelfs voor de Tsjechen moeilijk.Maar wees gerust er zijn noch veel moeilijkere taalen zo als Ests en zo.
Nope, ben geen bakker. Maar ik vindt de trubicky wel heel erg lekker........
En het is Teplice vlakbij Usti nad Labem waar ik werk.
 
Ja en " elisemier' heeft meteen mooie fotos geplaatst om te bekijken! Dat eerste foto is het kasteeltje Humprecht boven het stadtje Sobotka.Het gebouw is ovaal, niet hoekig, en binnen in de groote zaal is een bijzonder akustiek met een meervoudige echo...
Maar noch eens op de "Horalske trubicky" te koomen - die zijn 38gram met 212 kcal.Er zijn ook noch "Horicke trubicky".Die zijn een beetje anders en worden in Horice gemaakt.
Ik vraag me af of "elisemier" niet beeter via Polen haar vakantieadres bereikt had.Dat lijkt mij persoonlijk makkelijker en de wegen in Polen zijn toch ook goed.Maar aangezien dit Tsjechisch forum is zou het zeerwaarscheilijk niet zo juist zijn om het te gaan vermelden...maar Brezova ligt zo vlak aan de grens.
Trouwen was er niet ooit sprake van een nederlandstaalig boek uit deze streek bij Broumov dat over een beschermengel zou gaan?
 
Ik vraag me af of "elisemier" niet beeter via Polen haar vakantieadres bereikt had.Dat lijkt mij persoonlijk makkelijker en de wegen in Polen zijn toch ook goed.Maar aangezien dit Tsjechisch forum is zou het zeerwaarscheilijk niet zo juist zijn om het te gaan vermelden...maar Brezova ligt zo vlak aan de grens.

dat klopt, maar we wilden graag Hrensko zien dus zijn we via Hrensko lekker toeristisch naar Brezova gereden. De terugweg eind volgende week gaan we de snelste route pakken!
 
Hanengekraai vanuit de tuin van onze vakantieburen wekt ons bijtijds... Aan het ontbijt zoeken we op waar we moeten zijn om bij Ostas te wandelen. Zo rond de middag parkeren we bij de camping waar de route begint die we willen lopen. We volgen de blauwe route, en zijn daarin niet alleen ;) af en toe is het een kunst om geen mensen op de foto te krijgen, of alleen de mensen die ik er graag op wil hebben.... Maar wow wat is het hier prachtig!! We kijken onze ogen uit! De oudste 3 kids klimmen en klauteren en hebben het geweldig naar hun zin. En wij ook! Na iedere bocht sta ik weer stil om een paar foto's te maken! En nu ik ze (totaal 238 :o ) op de laptop zet denk ik: in het echt was het toch echt veel mooier ;)! Zoals altijd kun je het nooit precies weergeven hoe het was... Wat ik erg leuk vind is dat we heel veel mensen met (gelukkig de meeste) ergonomische draagzakken/draagdoeken tegenkomen. Dragen is mijn grote hobby en dan is het leuk om 'soortgenoten' te zien :D ! We hebben zo een aantal uurtjes geklommen en rondgekeken en eenmaal weer beneden hebben we genoten van een biertje/koffie/ijsje en het speeltuintje onderaan... Na nog wat boodschappen gedaan te hebben in Broumov en kaarten op de post gegooid voor Nederland, reden we weer naar ons vakantiehuis terug. Na alweer een BBQ maakten we nog een wandeling in de schemer in de hoop reeën te spotten, maar helaas... ik vraag me af of dat gaat lukken met 4 kids erbij... Ach we hebben nog 1,5 week dus wie weet...

Morgen staat Adrspach Skaly op de planning! En na afloop willen we graag ergens uit eten... Maar het aanbod is zo groot... Heeft iemand van jullie nog een goede/lekkere tip in de buurt van Adrspach/Broumov/Brezova ??!

Ik ga nog wat foto's uploaden...

P1150195.JPG P1150209.JPG P1150238.JPG P1150279.JPG P1150284.JPG P1150314.JPG P1150332.JPG P1150342.JPG P1150344.JPG P1150419.JPG

[EDIT - Fotoformaat aangepast naar groot.]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Laatst bewerkt:
Dankjewel Punkenstein! Ik ga zometeen proberen het wel goed te doen. Het is zo simpel lijkt me.. en toch ging er iets mis..

Vandaag op naar de Adrspach. We waren ondanks het goede voornemen vroeg te gaan, toch later weg dan we wilden. We hadden namelijk een verjaardag te vieren :) dus een lekker ontbijtje is dan wel gezellig! De route van ons huis naar de Adrspach is al erg mooi! Het weer was heerlijk, zo rond de 23 graden, prima wandelweer! Onderweg kwamen we langs Teplické Skaly waar we ook nog een keer heen willen. Het was prachtig bij Adrspach maar we vonden het toeristische wel erg jammer. Je kon nergens lang stilstaan of even rustig foto's nemen zonder mensen er op. Maar desondanks was het erg indrukwekkend. De lengte van de groene route + stukje geel met boottocht was prima te doen voor de kids. De boottocht vonden wij erg tegenvallen. Ik had er meer van verwacht denk ik. Het was erg kort en ik dacht dat we meer rotsen zoden zien. Het laatste stuk van de groene route was steil, hoog en prachtig! heel mooi! We waren van plan nog een keer terug te gaan naar het meer om daar nog rond heen te wandelen maar vanwege hoge toiletnood bij een paar van de kids hebben we de kortste route naar de uitgang moeten nemen.

We zijn daarna uiteindelijk op aanraden van de huiseigenaar hier wezen eten:
http://www.ugeneralalaudona.cz/
Erg lekker eten, voor een heel goede prijs. Er stond een grote trampoline buiten en binnen was er speelgoed voor de kinderen. Aardige bediening, en met hulp van Google Translate hadden we een aardig idee wat we bestelden :D! Voor ons een ideaal restaurantje dus... gezien onze kids niet zoveel zitvlees hebben is wat te bewegen en te doen wel fijn!

Eenmaal thuis waren de kinderen snel in dromeland... moe van het wandelen en weer een dag vol indrukken van dit mooie land!

Nu nog bedenken wat we morgen gaan doen. Iets met niet teveel wandelen.. het moet voor de kids ook behapbaar en leuk blijven... ik ga de tips van Kuurgast dus maar eens bekijken! P1150443.JPG P1150472.JPG P1150475.JPG P1150558.JPG P1150564.JPG P1150572.JPG P1150575.JPG
 

Bijlagen

  • P1150572.JPG
    P1150572.JPG
    309,5 KB · Bekeken: 17
Bovenaan