Tsjechische gebruiken met Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Nopg enkele dagen en dan vertrekken we voor de 4e keer naar Tsjechie. Ditmaal voor het eerst in de winter en we hebben de hoop dat het nog gaat sneeuwen. :?:
Het lijkt ons leuk om een tsjechische kerkdienst bij te wonen op kerstavond. We zitten in Dolni Olsenice dus vlakbij Vrchlabi / Trutnov.
Wie kan ons vertellen hoe de tsjechen de kerstavond vieren ? Ga zij dan naar de kerk of juist niet ?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Michel Nas schreef:
Wie kan ons vertellen hoe de tsjechen de kerstavond vieren ? Ga zij dan naar de kerk of juist niet ?
Na het kerstdiner gaan velen naar de Middennachtmis; zelfs degenen die normaal niet naar de kerk gaan. De meeste kerken zijn die nacht dan ook volgeladen met mensen. De volgende twee kerstdagen gebruikt men doorgaans om de familie te bezoeken of ontvangen.

thedutchlion.nl
 
De kerstavond is voor de Tsjechen het meest belangrijke aan kerstmis. Een karper in bad, strikt aantal mensen aan tafel om de dood voor te zijn... Er is al zoveel over geschreven, gebruik de zoekfunctie.
 

Marcel

Moderator
Bron : Prague Daily Monitor

Poolse en Tsjechische milieu- en dierenactivisten protesteren tegen de bloederige kersttraditie van het "slachten" van de karpers. Op 20 december zijn er in Polen, Slowakije en Tsjechië protestacties gehouden tegen de karpermoorden (Praag, Brno, Pisek, Bratislava, Warschau).
De karpers die op straat verkocht worden, worden op ondierlijke wijze in tonnen gehouden met slecht water en krijgen amper te eten.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Deze week moest ik toch ook weer even slikken hoor.... We waren boodschappen doen bij de makro. Daarbuiten op de parkeerplaats stonden ze ook, zoals bij elke supermarkt karpers te verkopen. Bij de makro kreeg je bij boodschappen van meer dan 3.000 Kc een gratis karper en een fles Bohemia Sekt. Maar dan kreeg je de karper levend mee, dus ik zei nog tegen Lukas, laat maar schat. Dit jaar eten we schnitzels (vorig jaar hadden we karper en schnitzels) We hebben dezelfde gasten, dus we hadden hen de keuze voorgelegd, allebei weer of schnitzels, de keuze was schnitzels dus. Maar een echte tsjech zonder een stukje karper met kerstavond, was geen optie, dus Lukas ging toch even kijken bij de verkoopstand. Ik zei, schat, ik wacht hier op het hoekje wel even, en ja hoor 2 seconden later, hoor je een paar flinke klappen en daar kwam die aan met zijn tassie. Maar gister istie helemaal schoongemaakt, de schubben eraf gehaald, de schubben worden gedroogd (brengen financieel geluk, altijd handig :D ) En hij is nu gepaneerd en gebakken. Eigenlijk toch wel heel lekker ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Esthertje schreef:
Maar een echte tsjech zonder een stukje karper met kerstavond, was geen optie, dus Lukas ging toch even kijken bij de verkoopstand. en ja hoor 2 seconden later, hoor je een paar flinke klappen en daar kwam die aan met zijn tassie... Eigenlijk toch wel heel lekker ;)
Traditie Esther...en inderdaad lekker.
 
Als je er bij nadenkt hoe vrolijk een kip loopt, of de vriendelijke blik van een koe of het scharrelende varken op de kinderboerderij zou ik direct vegetariër worden.
Maar als het voorbereid bij de slager of de poelier ligt, kan ik het niet weerstaan.
Wel houd ik het op vlees etc. wat goed geleefd heeft. :eten:

Hilde
 
En niet eten vandaag, want dan zie vanavond het gouden varkentje.

It all starts in the morning on December 24. Television is switched on in most families because the program is simple and beautiful – all day long only fairy-tales!! Czechs are proud on their fairy-tales. All members of the family watch those fairy-tales while decorating the Christmas tree. Typical breakfast on this day is a special Christmas cake with raisins and almonds called vanocka in Czech.
However, if you decide not to eat all day till the big Christmas dinner you will not suffer. According to the Czech tradition, if you fast, you will see a golden pig! Now you decide whether it is worth trying! If you don’t want to see the golden pig, there is usually only little lunch. You can eat Christmas sweets.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kajuna schreef:
En niet eten vandaag, want dan zie vanavond het gouden varkentje.
Over dat varkentje ... en meer schreef Pavla ooit (06-02-2004):

Een gouden varkentje zien was een beloning voor de kinderen, die braaf de hele dag (24.12.)mee deden aan het vasten.Volgens mij had dat twee goed bedoelde redenen:a)een kind leert zich beheersen, b)gezonheids redenen (- vasten is gezond en Kerstavond diner is stevig). En, ja, niet te vergeten: reliogieuze redenen - vasten op 24.12, op Goede Vrijdag en vele ook elke vrijdag ( of in ieder geval= s'vrijdags geen vlees eten /vis mocht/).
Het laat me denken aan nog een andere gewoonte bij ons thuis: wij mochten chocola van de kerstboom pas vanaf 6.1.(dus Drie Koningen) eten. En dat was elke dag een {=1} stukje, meestal met z'n allen, na het eten.Ook een goede training om je te beheersen - en overigens:niet zo wreed, want met 12 soorten 'vanocniho cukrovi' kwamen wij beslist niets te kort -
Ik herinner me nu nog een paar andere leuke gewoontes: op 24.12. mocht je licht aan doen pas nadat je een eerste sterretje aan de hemel kon zien.De dieren en de bomen kregen ook 'wat' van feestelijke maal van die dag - maar dat moest nog voor midddernacht gebeuren. S'nachts van 23.op 24.12., en de volgende nacht (op 'Bozi Hod' = Narozeni Pane = 1e Kerstdag dus) en verder op 1.1. en met het Pasen mocht geen was aan de waslijn hangen - het kon ziekte of zelfs de dood brengen...Op die dag lieten wij wierook branden ("Frantisek"en/of "Purpuru" - oudere Tsjechen kunnen zich zeker nog heel goed herinneren het liedje van Jiri Suchy: Purpura).
Wij aten in de keuken, dan liep onze vader altijd even "naar de WC"en vreemd genoeg hoorden wij kort daarna een belletje rinkelen! Wij stonden in de hal, de deur van woonkamer op kiertje-Je zag een prachtige kerstboom, met inderdaad nog echte kaarsen d'erop...Toen gingen wij samen en ook op z'n beurt Kerstliedjes (Koledy) zingen.Onze papa en mijn zus speelden viool, ik piano.Dan de kado's uitpakken en appels doormidden snijden.Toen wij (dochters) ietsje groter waren, gingen wij nog met een pantoffel gooien: je gooide dat naar achter, over je hoofd.Belandde die slof dan richting de (voor-)deur, ging je het komende jaar huis uit (=trouwen).
En nog de laatste, wat ook met Kerst te maken heeft: Barborky: Op de dag van Sv.Barbora (Heilige Barbara)nam je een kerstboomtakje (s'nachts) naar huis, deed je dat in een vaas met water en gingen die bloemknopen voor de Kerst open, zou je komend jaar gaan trouwen.
Beste mensen, sorry voor zo'n lang stuk, maar ik wou hiermee nog bijdragen aan dit mooie thema. Inderdaad, een van de (vele) voordelen van een 'rijpere leeftijd' is een feit, dat je nog in aanraking kwam met al die mooie gewoontes -
 
Tsjechische gebruiken met Kerst?

Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht in een piepklein dorpje in de buurt van Česka Skalice.
Nog altijd en steeds weer (we zijn er nu 4 x geweest) zijn we onder de indruk van de uitzonderlijk hartelijke ontvangst van de bewoners van dit dorpje. Zij laten ons vol enthousiasme kennis maken met hun gewoontes, we zijn uitgenodigd op hun BBQ, hebben samen met ze mogen drinken van allerlei drankjes en hebben mogen proeven van hun vlees. Ze laten vol trots hun paarden zien en zien graag dat wij daarop rijden (op onze manier dan, want wij zijn daar niet zo goed in). Wij op onze beurt doen er alles aan om het nodige terug te doen en te geven. Gelukkig lukt dat aardig.

Deze mensen zijn zo tevreden en gelukkig met het eenvoudige leven dat zij leiden, ook al moeten ze vaak "de eindjes aan elkaar knopen". Van het weinige dat ze hebben geven ze dan ook nog zomaar van alles weg.

Wij (mijn vriend Ruud en ik) vinden het leven daar geweldig. De rust, de natuur, de eenvoud, de warmte van de mensen etc. Onze hond (een twaalf jaar oude bouvier) leeft ook helemaal op als hij daar is. Hij kan heerlijk in de tuin rondstruinen, gaat af en toe eens bij de schaapjes en geitjes kijken of alles daar nog goed is en ploft tenslotte weer heerlijk in het groene gras om op zijn gemak "een lekker tukkie" te doen.

Groot probleem is dat ik telkens weer met geweldige pijn in mijn hart terug naar huis ga. De tranen staan letterlijk in mijn ogen als ik weer afscheid moet nemen van dit heerlijke dorp, de prachtige omgeving en deze fijne, warme mensen.

Nu zijn we weer terug in Nederland. Terug in mijn andere leven. Niet dat het hier zo slecht is hoor, maar het is zo anders. Nu gaat het een tijdje duren voordat we er weer naar toe gaan. Pas met de Kerstdagen. Eigenlijk willen we dan iets speciaals doen voor onze mede dorpsbewoners. Weet iemand misschien te vertellen over de typisch Tsjechische gebruiken met Kerst? Het zou leuk zijn als wij ze daar mee zouden kunnen verrassen.
 
Men neme een karper en een bad.
En voor de rest van het verhaal moet je even de zoekfunctie gebruiken.

Veel plezier.

Trouwens, je hebt een leuk verhaal geschreven.
Zo lekker herkenbaar.

Ga lekker door met schrijven!
 
Tis niet typisch Tsjechisch, maar wij kopen altijd kleine cadeautjes voor onze Tsjechische vrienden om onder hun boom te leggen...

en wat Kukel al zei: er wordt karper gegeten met de kerst (alle meren zijn dan droog en leeg :deuk: )
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kerstmis in Tsjechië smaakt zoet. U proeft er lekkernijen die u nooit meer zult vergeten. De meest geliefde soorten kerstgebak zijn:
  • vánočka (kerststol) – zoet rozijnenbrood, uit 9 stukjes wit deeg gevlochten
  • vanille halvemaantjes – kleine gebakjes gepaneerd in vanillesuiker
  • versierde Tsjechische kruidenkoekjes – plakjes kruidenkoek uitgesneden in allerlei vormen en versierd met glazuur
  • noten wespenesten – gebak uit notendeeg met rum
Het bakken van kerstgebak hoort tot de oudste Tsjechische tradities. De mensen maken er onderling een soort wedstrijd van wie de meeste soorten gebak maakt. En er worden niet zelden per persoon grote hoeveelheden (tientallen soorten!) gebakken.

De meeste mensen genieten hun kerstversnaperingen en traditionele kerstmaaltijden gezellig thuis. Maar toch heeft ook bijna ieder willekeurig Tsjechisch restaurant in de kerstperiode wel maaltijden op het menu die onlosmakelijk zijn verbonden met de Tsjechische kerst:
  • gebakken kerstkarper
  • aardappelsalade bij de karper
  • wijnworst – gemaakt uit varkensvlees en rundvlees en witte wijn
  • vissensoep– uit de karper gekookt
Aan een traditionele Tsjechische Kerstavond (24. 12.) gaat een dag van vasten vooraf. Wie er in slaagt op de 24 december overdag niet (of zeer beperkt) te eten, ziet ´s avonds het gelukbrengende gouden varkentje). In de avond wordt het kerstmaal geserveerd (vissoep, gebakken karper met aardappelsalade), Daarna gaat het gezin naar de versierde kerstboom, waaronder voor ieder cadeautjes liggen. In Tsjechië worden die gebracht door het Jezuskindje.

Kerstkarper

De karper is een van de symbolen van de Kerst. Vlak voor de Kerst kunt u in de straten van alle Tsjechische steden grote vaten vol met levende karpers vinden. Dat zijn de plekken waar u de juiste karper kiest en koopt. U hoeft die kerstkarper overigens niet op te eten maar u kunt eventueel het dier ook volgens de Tsjechische traditie vrijlaten.
Karperschub

Als u een schub van de kerstkarper in uw portemonnee doet, dan hebt u gedurende het hele volgende jaar altijd genoeg geld.

bron: Czech Tourism
 
Bedankt voor jullie leuke reacties. Hier kan is zeker iets mee. Vooral dat met die karper vind ik bijzonder. Daar ga ik iets mee doen.
Nu ga ik eerst 4 maanden verlangen naar ons volgende verblijf daar. Ik hoop dat er sneeuw ligt als we er weer zijn. Het lijkt mij fantastisch weer eens echt winter mee te maken.:sneeuw:
 
Kerstartikelen

Wij gaan komende Kerst onze eerste Kerst in Tsjechie beleven. Ik kijk daar heel erg naar uit en wil het graag gezellig maken in en om ons huis.
Wat zijn eigenlijk wat dat betreft de gewoontes in Tsjechie? Zijn kerstartikelen daar duur of zijn ze goedkoper dan bij ons? En hangen zij ook verlichting op? Hebben zij een kerstboom binnen en zo ja, waar halen ze die dan vandaan?
Ik vind het heel leuk om wat cadeautjes mee te nemen voor de mensen uit het dorp. Of vinden zij dit misschien raar?
 
In Tsjechië zetten de mensen ook een kerstboom in huis. Het belangrijkste moment met Kerst is Kerstavond. De huizen worden aan de buitenkant niet zo massaal met verlichting versierd als in Nederland. Kerstversiering kan je vast kopen in de gotere suermarkten zoals Hypernova e.d. Meenemen uit Nederland is misschien net zo duur of goedkoop, met al dat Chinese spul wat hier verkocht wordt.
Een cadeautje voor je vrienden of goede buren wordt zeker op prijs gesteld.
 
Wat ik wel weet is dat de kerstboom pas op Kerstavond op gezet wordt en dat je op heel veel plaatsen een boom kan kopen. Haal er nooit een uit het bos daar krijg je een behoorlijke boete voor als ze controleren je moet je bon kunnen overleggen. Verlichting gebruiken ze ook dat blijft altijd heel lang hangen. De versiering die je in de winkels ziet is vaak erg bont van kleur maar ook wel van hout. De prijzen heb ik geen idee van wij vieren Kerst altijd thuis in NL. Wel is het traditie om karper en aardappelsalade te eten op Kerstavond. Kadootjes kan je natuurlijk altijd meenemen niet te groot want ze voelen zich verplicht om iets terug te doen. Wij nemen weleens Droste chocolade ( die heb je altijd in Kerstverpakking) of een NL drankje ( bijv. Heiniken) mee ook een Kerstbrood wordt erg gewaardeerd. Voor de rokers Panter sigaartjes ook dan succes verzekerd.

Vast een fijne voorbereidingstijd gewenst A3.
 
De kerstverlichting in Tsjechie is veel goedkoper als in Nederland, de rest van de versieringen ook maar de keus is veel kleiner.
Kopen kun je het bij elke hypermarkt.
Ook hebben die altijd een kerstbomen verkooppunt in december.
De laatste dagen voor de kerst kun je dan overal (levende)karpers kopen.
 
Bovenaan