Top 100 Bezienswaardigheden in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Voor de liefhebbers van kastelen: Kost [tussen Melnik en Decin], Bezdez [idem] Tocnik en Zebrak [aan de snelweg van Praag naar Pilsen], Rabi [in de Sumava]. In de buurt van Decin/Hrensko: een wandeling langs/door een bosbeek startend bij de bron in Jetrovice tot de monding in de Elbe bij Hrensko ['natte' schoenen meenemen!]
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Wat schattig en grappig dat niemand over me heen is gevallen tot nu toe. Bij het nalezen van allerlei reacties in deze rubriek heb ik mezelf op een "ernstige" fout betrapt. Het Zyska-monument is in Trocnov en niet in Trutnov. Daarom niet minder mooi en vooral heel imposant.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

En het is Žižka en niet 'Zyska'
59.gif


Maar ok, je schreef al dat je aan de spelling van de naam twijfelde
grin.gif


Er staat van Jan Žižka (the guy with one eye) ook een monument in Praag op het Žižka-heuvel. Dit standbeeld schijnt de grootste ruiterbeeld van de wereld te zijn. Het is zo'n 9 meter.

Als ik een top 10 zou maken van bezienswaardigheden in CZ, dan komt dit er zeker in.

Ik heb de film over jan Žižka gezien. Wow, wat een film!
shocked.gif


Oja, het standbeeld van Jan Žižka in Praag is te zien in de videoclip van de Zweedse band Lambretta.
Het nummer heet... 'Bimbo'
monkey.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Ik heb nog lang niet alles gezien (m.n. west en oost niet zoveel; noord, midden en zuid wel), en kom tot het volgende:


[*]In Praag: vanaf Burchtplein door Nový Svet naar Loreta lopen: zo rustig en mooi maar toch midden in de stad.
[*]Krkonosse: de weg 'Polske-ceskoslovenske bratrstvi' (of zoiets) over de bergkam vanaf Snezka
[*]Bij Melnik, de inham van Kokorin: mooi tussen de rotsen lopen; de burcht aldaar is wel erg nep helaas
[*]In Cesky Krumlov: 's avonds in het donker zitten op het bankje op de burcht, bijna aan het einde van het burchtcomplex: in het verlengde van het brug-gebouw over de kloof heen
[*]Het plein van Nove Mesto nad Metuji: prachtig typisch Tsjechisch plein
[*]Burcht Krivoklat: nog echt middeleeuws, binnen wel een beetje kaal...
[*]Cervena Lhota, de rozezode sprookjeswaterburcht.
[*]Een gewoon mooi plaatsje: Bechyne, mooi kerkje, paleis met mooi uitzicht over het dal, bijzondere spoorbrug (heel hoog over kloof heen), vertrekpunt voor wandelingen door het dal en de bossen langs Luzyne. Persoonlijk hoogtepunt is daarbij het kamp 'Dopravacek" van de Praagse MHD, tussen Tyn en Bechyne in; hier kwamen kinderen van MHD'ers (en dus ook m'n vrouw) op zomerkamp. Is nu overspoeld geweest en dus geruineerd.
[*]En verder inderdaad Kutna Hora (kerk, plein, gebeente-kapel); de vele bossen, riviertjes en mooie rustige plaatsjes.

Bart
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Ik ben alleen nog maar in het noorden geweest het reuzengebergte vanuit vrglabi en gaan dit jaar weer voor de derde keer zo mooi vinden wij het daar nog.
mischien dat het volgend jaar tijd word om weer een andere richting te kiezen. Maar we willen alles goed gezien hebben want het is een erg mooie omgeving.
yeah.gif
yeah.gif
yeah.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Cesky Krumlov (zaaaaaaalig), Praha (ondanks z'n enorme drukte en "verwestering") Pisek (klein maar gezellig), Kutna Hora (kathedraal, ertsmijn, doodshoofdenkapel in Ledec), de vakantiewoning van Jiri & Ludnika weggemoffeld in de bossen bij Lipnice Nad Sazavou (Humpolec), etc....etc....je mag ons eigenlijk overal achterlaten in Tsjechië, 't is er gewoon fantastisch.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Daar kan ik je wel wat meer over vertellen hoor
smiley20.gif

Het ligt inderdaad in de buurt van Blansko, zuid Moravie.Maar het ligt wel in Boskovice in het bos.
Er is daar een wild west show, wel in het Tsjechiesch maar alleen wat ze al doen daar moet je al om lachen.in de rest van het park zijn cowboy en indianen spelen te doen zoals lassowerpen, met een bijl proberen een stam te raken, rodeostier rijden enz. Mijn kinderen van 13 en 15 jaar vonden het erg leuk, precies genoeg om daar een middag te vermaken. Ook kun je daar eten en drinken, de entre was, behalve voor de show, in 2003 gratis.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Op een forum vol met mensen die van Tsjechië houden valt het niet mee om niet in superlatieven uit te barsten. Als ik jullie aanraders doorneem dan tref ik ook erg veel aan van hetgeen ons gezin ook al aan moois heb ervaren. Zonder rekening te houden met al hetgeen al genoemd is voegen wij in willekeurige volgorde de eerste 10 die in onze gedachten komen toe:
1. Weggetje langs riviertje tussen Strazné en Dolni Dvur
2. Dolni Dvur
3. Obecnu dum in Praag
4. Kampa in Praag (zo dicht bij de drukte van de Karelsbrug en toch zo heerlijk rustig)
5. Prachovske skaly bij Jicin
6. Dierentuinen in Zlin / Jihlava / Ostrava / Praag / Brno / Olomouc / Vyskov
7. Kromeriz
8. Openluchtmuseum in Roznov pod Radhostem
9. Tabor
10. Uitzicht vanaf de Snezka
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Het is zoals Gieneke schreef. Ondanks dat alles in het Tsjechisch was vonden wij en onze kinderen (toen 16 en 12)het erg leuk.
Ze hebben een website (ook in Duits en Engels): www.wildwest.cz
Wij moesten destijds betalen (2000)maar sinds een paar jaar betaal je alleen voor de shows
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Brenda
Ik ben het helemaal met je eens. De Ardspach vinden wij één van de mooiste gebieden qua natuur. En dan niet beginnen bij het meest toeristische stuk, maar aan de andere kant. Wel ca. 6 a 7 uur lopen, maar zeeer de moeite waard. Wij vonden het geweldig. Wij hebben veel gezien van Tsjechie, maar de Ardspach heeft de meeste indruk bij ons achtergelaten
Margreet
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

De meeste indruk, en nu serieus, was Machoca, die muziek en de overweldegende natuur schitterend. Raad een ieder aan daar te gaan kijken. vr. gr. de pivonist.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Macek, wat is Machoca, ik kan de combinatie muziek en natuur niet echt samen plaatsen???
Heb je wat uitleg hierover?
Dank je wel, wij gaan de 16 e naar Tsjechie voor 3 weken met de caravan.
confused.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Machoca is een grottencomplex met een enorme grote ingestorte grot. van boven kan je in de diept kijken vanaf een houten balkon, ik dacht 140 meter diep. Tijdens de excursie word je door het complex geleid en beneden kijk je naar boven naar het houten balkon, ik dacht zo'n 140 meter hoog. Beneden in de grot wordt stemmige muziek ten gehore gebracht wat bij de pivonist zeer indrukwekkend overkwam.
Verder kan je ook met bootjes varen in het ondergrondse complex, wat wederom bij mij zeer indrukwekkend overkwam. Het complex ligt bij de stad Blansko, 80 kilometer boven Brno, veel plezier een prettige vakantie en de groeten van de pivonist Macek. Wil je nog wat weten dan zie ik het wel.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Macec, Hartelijk bedankt voor deze tip dit is zeker de moeite waard.
We hadden het al eens gehad over te gaan varen met een bootje door de grotten, wisten alleen nog niet waar, maar met dat balkon enzo erbij en die muziek.....
Geweldig je hebt me overtuigd, dit gaan we zeker doen.
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

vaak is het zo druk voor de bootjes dat het niet meer mogelijk is om te reserveren dit overkwam ons en aangezien we te ver weg zaten om nog eens terug te komen hebben we dit overgeslagen misschien kun je op jullie camping reserveren of heeft iemand anders een tip
 
Bovenaan