Top 100 Bezienswaardigheden in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Top 100 bezienswaardigheden CZ

Wanneer er een Top 100 zou komen van Tsjechische bezienswaardigheden, wat zou er dan bij horen volgens jou? Ik zelf weet nog (veel) te weinig van Tsjechie, maar ik vond tot nu toe het bijbehorend "middeleeuws" restaurant van het kasteel Detenice zeer boeiend.

Hoe ziet jouw top-10 eruit ?
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

de burcht in friedland is erg mooi.
de boulevard in karlovy vary.
de fontein in marianske lanze
het klooster in tepla.

voor nu even
groetjes nonnelien
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

  • Praag natuurlijk! Daar heb je ogen te kort.
  • En dan is er ook nog Cesky Krumlov, een prachtig stadje!
  • Het kasteel in Hluboka.
  • Het zwarte meer of Cerne Jezero (dacht ik).
  • Het woud Boubin met zijn reusachtige bomen.
  • De apotheek in Susice, op het marktplein, en de mooie renaissancehuizen.
  • De burht in Karlstejn.
  • Het Orlikmeer met de burht Zvikov en het slot Orlik.
  • Het bedevaartcomplex van Svata Hora in Pribram.
  • Klim de toren op in Domazlice en je hebt een prachtig uitzicht over dit centrum.
  • Het kasteel in Dobris met zijn Franse en Engelse tuinen.
  • Het mooiste plein ter wereld in Telc.

En dan vergeet ik er nog zo veel...
laugh.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Praag even terzijde gelaten:

[*]Het plein van Telč natuurlijk
[*]De dierentuin van Jihlava
[*]Macocha
[*]Helfstýn
[*]Dierentuin van Olomouc bij Svatý Kopeček
[*]En de rest weet ik even niet meer
grin.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Dit onderwerp is voor mij zeer interessant en waarschijnlijk voor vele bezoekers. Misschien zouden jullie daarom duidelijker kunnen vertellen wat het is en waarom het een van de mooiste bezienswaardigheden in Tsjechie is. Wat is bijvoorbeeld "Macocha" en "Helfstyn" ?
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

-Wild West in Boskmovice
-De zilvermijnen in Kutna Hora
-Punkva grotten in Moravische Karst
-Dierentuin bij Zlin
-De kloof bij Hrensko
-Zandstenenbrug idem
-Praag
-Waterorgelfontein in Marianske Lazne
-Moeras van Soos bij Franziskovy Lazne
-Karlovy Vary
-Kapel met kunstwerken van menselijke botten bij Kutna Hora
-Karlsteijn (wel erg toeristisch)
Eigenlijk teveel om op te noemen
Ine
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

We kunnen ons voorstellen dat een Top 10 interessant is voor jullie. Hier volgt in willekeurige volgorde die van ons:
- Kutna Hora, bijzondere gotische kathedraal, fijne stad om in te wandelen
- Litomysl, prachtig kasteel
- Kromeriz, prachtige tuinen
- Praag, te veel om op te noemen, maar de kasteeltuinen zijn heel mooi opgeknapt.
- Cesky Raj, rust tussen imposante rotspartijen
- Lednice, wijn, park, kasteel en veel meer
- Cesky Krumlov, het mooiste stadje
- Radhost in Beskydy, perfect in de winter
- Karlovy Vary, voel je als iemand met blauw bloed, of een 16e eeuwse schrijver, als je door de collonade loopt
- Brno, voor toeristen op een stedentrip die Praag hebben gezien een bezoek van een paar dagen meer dan waard. Ook goed als uitvalsbasis voor dagtochten.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Mijn mooiste plekken in Tsjechie zijn:

1: Lipnice nad Sazavou , mooi rustig dorp met een oude burcht in de buurt van Humpolec (hier ligt ook Jaroslav Hasek begraven)

2: Kasteel Frydstejn , oude ruine in de buurt van Hodkovice en Turnov.

3: Jablonne v Podjestedi , leuk rustig dorpje tussen Novy Bor en Liberec. Oude koepelkerk met klein museum, en een heel goed restaurant op het plein.

4: Jizerka , klein gehucht in de middle of nowhere, vlakbij poolse grens op weggetje tussen Desna en Hejnice. Dorpje bestaat uit nog geen 10 huizen. Weg is de laatste jaren niet meer open. (alleen voor bosbouwpersoneel) Wel een goede kroeg met lekker eten (10 jaar geleden)

5: Bilina , een gewoon stadje gelegen in een grauw en lelijk industriegebied, met rokende schoorstenen, elektriciteitsmasten, benauwde lucht..
Ondanks dat het geen toeristische trekpleister is, heeft dat stadje een hoop leuke dingen en zn charmes.

6: Krystovofo Udoli , plaatsje 12 km van Liberec. Mooie huisjes en veel groen. Oud houten kerkje en 4 kroegen die haast altijd gesloten zijn.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Ik wil heus niet de draak steken met dit onderwerp, hoor. Maar ik vind heel Tsjechie wel aardig en een top-100 is erg moeilijk om in te vullen. Nu, ik ga eens even uit van die dingen, die Tsjechie te bieden heeft, maar niet tot de allermooiste behoren - doch weldegelijk een essentieel element vormen van het culturele erfgoed.

1) De brouwerij van Plzen - stel je eens voor dat die er niet geweest was!

2) Stodolní ulice in Ostrava - ulice, která nikdy nespí, dé uitgaansstraat van Tsjechie.

3) De Herna's, die stinken naar bier, rook en gokautomaten - ze zijn er gewoonweg overal.

4) De Panelák - de communistische woonblok - zelfs in het minst nietige dorpje - de communistische biotoop van samenleving.

5) De Hospoda - hoe meer rook, hoe meer bier en hoe meer dronken drinkers - hoe authentieker de kroeg!
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Monument en geboortehuis van Zyska (ik weet niet of de spelling klopt) in Trocnov. Er is ook een museum bij, maar dat was gesloten toen wij er waren.
De Regent-brouwerij van Trebon, waar we een rondleiding, inclusief proeverij, hebben gehad van ongeveer 4 uur.
Kasteel Hluboka.
Grotten van Chinov.
Cesky Krumlov, natuurlijk.
Svet in Trebon, prachtig meer.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Mn schoonmoeder staat op nummer 1 natuurlijk!
Dan al mn vrienden daar.

Daarnaast:

Oude stad Praag
Prachovske Skaly
Jested
Karlovy Vary
Hluboka
Cesky Krumlov
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

De rotsen van Cesky Ray, de Machocca grotten, de wild west in Boskovice, de mummies in Domazlice, de prachtige wandeling met zandstenen brug bij Hrensko, Soos, Karlovy vary, kloof America onder Praag, een geweldig restaurant met gewelven in Beroun, een leuk plein in Trutnov, een rozentuin op 'hoogte' in Decin, een ruine met hele grote glazen frisdrank en bier in een kiosk in Kdyne en natuurlijk Praag waar je nooit uitgekeken raakt en nog heel veel mooie dingen die ik nog ontdekken moet
yeah.gif
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Het kasteel Kuks onder Trutnov, erg mooi laantje. Jekunt er mooi om heen wandelen.
Cesky Krumlov, geen uitleg nodig.
Boubin een eeuwenoud bos in de Sumava.
Cerne jezero en Certovo jezero twee hoog gelegen meertjes midden in de bossen van de Sumava. Je kunt er alleen te voet komen, is wel klimmen, maar de moeite waard zelfs in de regen(zoals wij dat deden.
Het kasteeltje Loket inhet plaatsje Loket Bij karlovy vary, omdat het zo mooi pitoresk is.
Karlovy vary, ook geen uitleg nodig.
De camping in klasterec nad orhi, omdat ghet daar zo lekker rustig is en je er een prachtig uitzicht hebt.
Tja en dan heb ik nog niet alles opgenoemd, en je kunt bijna geen top zoveel maken want een kasteel is mooi maar een wandeling in een oud bos ook.
smiley20.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Voorlopige top 5 van Macek
Terras onder de Pravcicka Brana bij Hrensko.
De bierzaal van hotel Posta in Decin.
Pivnice Breznak, van hotel Senator te Decin.
Het terras met schitterend uizicht op de Labe bij hotel Belveder, 20 km van Decin.
Uitzicht van uit het cafe van "severni terras"in Usti nad Labem. Nazdravi
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

pff moeilijk hoor, ik heb ook nog lang niet alles gezien, aangezien in meestal in praag zit.

maar in ieder geval
karlvovy vary
Plzen de bierbrouwerij
karelstin (zo heet t toch?)
lipno meer cesky budjovice
die mooie grotten, weet ff niet meer waar t is.
 
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

Zoals Klara m.i. terecht opmerkt (als een apart onderwerp bij deze categorie onderaan de lijst te zien) kun je om te beginnen natuurlijk eerst de fotogalerij bekijken. Maar vergeet niet dat wat de een mooi vindt voor de ander gewoon is; en dan een top 100 lijkt me onbegonnen werk. Je zou een enquete kunnen houden of stemmen en dat dan als top 100 plaatsen op het forum? Lijkt mij, zeker voor mensen die nog niet in Tsjechië zijn geweest, heel nuttig in het maken van een keus waar ze naar toe willen gaan met vakantie of zo.
 
Bovenaan