Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bankzaken vreemde zaken en weet bij welke bank je pint.
Zo kun je zien dat het zeker loont als je bewust bij een bank gaat pinnen.
Als je de koers op dit forum ziet, moet je goed uitkijken om dat ook te ontvangen.
Zijn er nog andere leden die ook zulke verschillen hebben meegemaakt? Laat het me weten.

KB bank Nova Paka 13-12-13 ontvangen voor 1 € 25,262

CSOB bank Nova Paka 14-12-13 ontvangen voor 1 € 27,173

GEMB bank Nova Paka 18-12-13 ontvangen voor 1 € 27,404

Ceska sporitela Nova Paka 12-12-13 ontvangen voor 1 € 25,329

Het is dus zeer belangrijk dat je weet bij welke bank je je geld pint, dan kun je veel geld besparen.

Bij de banken waar je de hoogste koers ontvangt, staat de koers niet op het afschrift dat je krijgt als je pint.
Bij de banken waar je de laagste koers ontvangt, staat de koers op je afschrift en moet je akkoord gaan met die lage koers om het geld te kunnen ontvangen.

Arie cz
 
Als er op het scherm een koers verschijnt waarmee je akkoord moet gaan, kan je beter aan de linkerkant van het scherm kiezen voor het niet berekenen van de koers. Je eigen bank berekent dan de kosten en dan krijg je een veel betere koers. Het maakt dan ook niet uit bij welke automaat je pint.
 

Vodnik

† In Memoriam
Marwa, :top: dat is het juiste, als er gevraagd wordt, altijd in czk dan wisselt je eigen bank en dat is vrijwel altijd de beste koers (in een ander topic is dit ook al onder de aandacht gebracht).
 
Als er op het scherm een koers verschijnt waarmee je akkoord moet gaan, kan je beter aan de linkerkant van het scherm kiezen voor het niet berekenen van de koers. Je eigen bank berekent dan de kosten en dan krijg je een veel betere koers. Het maakt dan ook niet uit bij welke automaat je pint.
Marwa, als je dan maar niet bij de KB bank ben, omdat je dan 2 CZK minder ontvang als bij GEMB Bank.
 
Ik weet niet meer bij welke bank wij pinden, maar een jaar geleden gebeurde ons het volgende. Zowel ik als mijn vrouw pinden met onze ING pas beiden hetzelfde bedrag. Direct na elkaar. Bij thuiskomst in NL bleek dat er in de afrekeningen een verschil zat van drie euro. Rara hoe kan dat? Zo snel verandert die koers toch niet?
 
Dat verschil kan ontstaan doordat de één een ander pakket heeft bij de bank dan de ander. Bij het basispakket worden ook opnamekosten in rekening gebracht. Bij het betaalpakket of royaalpakket niet, daar heb je alleen de 1% koersopslag. Als ik op dezelfde dag pin bij een automaat en ook betaal in winkels met mijn betaalkaart, dan krijg ik altijd dezelfde koers.
Wereldreiziger, ik denk niet dat je bij je opname de koers ook al op het scherm zag staan. Dus berekent dan je eigen bank de kosten. Je laatste opname is dan ook nog een reservering, waarbij de koers later nog vastgesteld wordt en dan het definitieve bedrag wordt afgeschreven.
 
Ik kan het nog sterker vertellen.
Mijn schoonzus pinde 10.000 kronen deze zomer.
Ik gelijk daarna ook 10.000.
Bij thuiskomst bleek dat zij € 30,= meer heeft betaald dan ik.
Uiterst merkwaardig.
Geen idee hoe dat zo is gekomen.
 
Er zijn nog steeds Vietnamezen die een betere koers geven dan de reguliere banken. In Teplice zit een change onder Vietnamees beheer. Oude E51, ca 150 voor de OMV pomp richting Teplice, juist achter de rotonde.
 
In Kraslice is een Vietnamees, gewoon in een winkel, en daar kan je wisselen.
De koers is iets meer, ik heb het één keer gedaan maar waar haalt hij dat geld vandaan?
Dus dat doe ik niet meer.
 
Vandaag de proef op de som genomen.
4000 kronen

bank bood me die aan voor 157,68 niet geaccepteerd ##### dat is 25,36
ING brengt me 147,27 in rekening. ##### dat is 27,16
Tel uit de winst van de CZ banken !!

Dat is bijna 2 Kc verschil , dus opletten !!!!!
 
Vandaag de proef op de som genomen.
4000 kronen

bank bood me die aan voor 157,68 niet geaccepteerd ##### dat is 25,36
ING brengt me 147,27 in rekening. ##### dat is 27,16
Tel uit de winst van de CZ banken !!

Dat is bijna 2 Kc verschil , dus opletten !!!!!

Niet allen de Cz banken ABN AMRO kan er ook wat van via de zakelijke rekening, een goede koers geven en 3 maanden daarna een rekening onder het kapje transactiekosten. kmdKl. banken.
 
Bovenaan