Rondreis Tsjechië 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2015 (Deel 1.)

We krijgen er maar geen genoeg van !!!!!!!!!!!!!!!

Vooraf. Ook dit jaar zijn we in de gelukkige omstandigheid een reis naar Tsjechië te maken. Het uiterste oosten van het land laten we deze keer rusten. We willen nu wat meer zien van West-Bohemen, de omgeving van Ceský Krumlov en het Jeseniky-gebergte. Uiteraard zijn wij met de opening van het toeristenseizoen in Dolni Brusnice en bezoeken we de meeting van Nederlanders in Dolni Lanov. Vorige jaren had ik in mijn reisprogramma nog rustdagen opgenomen, maar de ervaring leert dat dit niet nodig is omdat er toch dagen zullen uitvallen. We hebben dan gewoon even geen puf en bewaren dat deel van het programma voor een volgende keer.

Het eerste deel van het programma.

Zondag 12 april. Vertrek om 4.00 uur in de morgen van Drenthe naar Becov nad Teplou (745 km.) via Hannover, Halle, Chemnitz en de grensovergang: Boži Dar. We logeren 5 nachten in: Penzion U Zamku (www.penzion-uzamku.cz)

Maandag 13 april. Cheb en Marianske Lazne

images



Dinsdag 14 april. We rijden een ANWB-route 21 en zullen daarbij de plaatsen Sokolov, Loket en Lazne Kynzvart aandoen

Woensdag 15 april. We wijken vandaag af van een gewoonte om binnen een straal van 50 kilometer van ons logeeradres te blijven. We willen naar Horsovsky Tyn en Domazlice (89km.) in het uiterste Zuidwesten, dat al langer op ons verlanglijstje staat

Donderdag 16 april. Tepla en Konstantinovy Láznĕ (steengroeve)

Vrijdag 17 april. We verlaten West-Bohemen en rijden 295 kilometer via Nepomuk, Vimperk, Lipnomeer, Frymburk, Vyssi Brod en Rozmberk nad Vltavou naar Rancice. We logeren er 5 nachten in: Penzion Stilec (www.stilec.cz)

Ma. Tsjechie 2010 0001 (66)k.jpg
Zicht op kasteel Vimperk

Zaterdag 18 april. Al eerder waren we in Cesky Krumlov, waarmee we toch wat uitgebreider willen kennismaken. Bij voldoende tijd is gaan we nog langs Zlatá Koruna en Holasovice

IMGP5716k.jpg
Kasteel Cesky Krumlov

Zondag 19 april. Zo af en toe is het leuk een buurland te bezoeken. Deze keer is het Linz in Oostenrijk (90 km).

Maandag 20 april. Jaren achtereen zijn we er langs gereden en het was alsof we er tegenop zagen om erheen te gaan. Waarschijnlijk was dat ook wel zo. Nu kunnen we er vanaf ons pension met de bus heen: Ceske Budejovice

Dinsdag 21 april. Nové Hrady, Zumberk, Borovany


wordt vervolgd. Deel 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2015 (Deel 2.)

We krijgen er maar geen genoeg van !!!!!!!!!!!!!!!

Woensdag 22 april. Vertrek vanuit Rancice naar Lipova Lazne. Een rit over ongeveer 358 km. We doen onderweg de volgende plaatsen aan: Ústi nad Orlici, Jablonne nad Orlici, Jindrichov en Velke Losiny. Volgens de kaart moet het een bergachtige rit worden met veel natuurschoon. We eindigen deze dag bij Hetty en Ger Rothoff van Penzion Nas Palac (www.pension-naspalac.com) in Lipova Lazne waar we de komende 6 nachten onderdak hebben geregeld.

662k.jpg
Weer even terug in Velke Losiny

Donderdag 23 april. Gelet op de lange overtocht van gisteren blijven we in de buurt. We maken een wandeling over het leerpad Rejviz, vlakbij Jesenik. Vorig jaar was het er heel druk en werd het restaurant verbouwd. We gaan voor een herkansing, want volgens insiders moet het er heel mooi zijn.

Vrijdag 24 april. Even kijken bij de Bedevaartskerk van de Maagd Maria, die te vinden moet zijn in de buurt van Zlaté Hory. Vervolgens maken we een rondje langs Janov, Jindrichov, Mesto Albrechtice, Krnov, Hostalkovy en Karlovice. De plaats Krnov willen we wat uitgebreider bezichtigen.

Zaterdag 25 april. Bij ons noemen ze een dag als vandaag: Een tochtje rond de kerk. We blijven wat rondhangen in Lipova Lazne, Jesenik en Priessnitz.

198k.jpg
Het is genieten met Priessnitz in de buurt

Zondag 26 april. We zijn hier vlakbij Polen en het lijkt de moeite waard om te gaan kijken in Glucholazy, Nysa, Otmuchow en Paczkow.

Maandag 27 april. Al eerder waren we in Karlova Studanka, maar in de buurt moet ook de stuwdam Dlouhé Stránĕ te vinden zijn met een meer hoog in de bergen. Het is even afwachten of we er met de auto kunnen komen. Ook de grote waterval en de plaatsen Rymarov en Sobotin staan op mijn lijstje.

Dinsdag 28 april. Een korte reis is het maar naar ons volgende logeeradres. We rijden via Polanica Zdroj, Wambierzyce, Radkow en Kudowa Zdroj naar Dolni Brusnice. De komende 5 nachten verblijven we in Hotel pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz).

Woensdag 29 april. Onze 45-jarige trouwdag. Sinds kort is het historisch ziekenhuis van Kuks na renovatie weer geopend voor het publiek. We gaan vanzelfsprekend even kijken hoe het geworden is. We gaan langs bij het kuuroord in Velichovsky en gaan op herhaling voor een visite aan de dierentuin en safaripark Dvůr Králové.

215k.jpg
In 2014 stond Kuks nog in de steigers.

Donderdag 30 april. Het gebied ten noorden van Trutnov kennen we nog niet en dat moet veranderen. Eerst even Polen in naar Krzeszow en Kamienna Gora. Bernartice, Zacler, Stachelberg en Hostinne kennen we niet en verdienen een langsgaan. In de avonduren zijn er heksenverbrandingen, die we deze keer opzoeken in Dvur Kralove.

Vrijdag 1 mei. Ook nog een onbekend gebied voor ons is de streek rondom Broumov. De rit die we hier maken besluiten we met een herhalingsbezoek aan Adršpach.

P1010562k.jpg
Het rotsgebied van Adršpach

Zaterdag 2 mei. In de ochtenduren gaan we langs in een plaatsje waar we om onbegrijpelijke redenen nog niet geweest zijn: kuuroord Lazne Belohrad. 's Middags zijn er in en rond hotel Pod Zvicinou activiteiten in het kader van de opening van het toeristenseizoen.

Er volgt nog een deel drie en dan is ons programma voor deze vakantie weer bij jullie bekend. Mocht het zo zijn dat jullie ideeën hebben, die onze reis completer maken en nog mooier, dan hoor ik het graag. Veel uit ons programma is al op suggestie van forumleden en wij zijn ze hiervoor zeer dankbaar. Ik realiseer mij dat sommige uitstapjes zich afspelen in Polen, maar ze worden bereikt vanuit Tsjechië en liggen in het grensgebied. Zo beredeneerd kan het toerisme er baat bij hebben om juist in Tsjechië vakantie door te brengen.

wordt vervolgd deel 3.
 

kuurgast

Donateur
kuuroord Lazne Belohrad
Dan moet je even binnen koffie drinken in het kuuroord. Je ziet langs de weg het hoger gelegen gebouw en daar de rechter ingang is een koffiebar met heerlijke gebakjes en die mooie belegde broodjes obložené chlebíčky. :toppie:
Je kan een Brožurka over Lázně Bělohrad in DE en EN vinden aan rechterkant op website lazne-belohrad.cz.
Zaterdagmiddag zijn de winkels in dorpjes gesloten.
Zijn jullie al eens in Zámek Humprecht geweest ,dat is niet zo ver daar vandaan.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
zit vrijdag vlakbij frymburk, bij lipno nad vltavou....vertrek zaterdag weer bij het lipnomeer vandaan...Misschien tijd voor kop koffie? ;)

Dennuzzz lijkt me leuk. Ik heb alleen geen idee hoe laat we daar zullen zijn. Even een PB met je logeeradres ?


Zijn jullie al eens in Zámek Humprecht geweest ,dat is niet zo ver daar vandaan.

Kuurgast daar zijn we geweest en is heel leuk in combinatie met Prachovsky Skaly en Kost. Zou jij me overigens kunnen helpen. Ik ben op mijn route op zoek naar een moment dat een bevrijdingsoptocht van oude legervoertuigen in de buurt is en kan dit niet vinden. Ik heb ergens gelezen dat zo'n tocht gehouden wordt met wel 250 voertuigen. Ik zou je hulp, of die van anderen zeer op prijs stellen.
 
als je daar bij broumov bent zou ik ook Ostas aanraden een kleiner gebied maar wel mooi. en bij Zlaty hory de zilvermijn bezoeken in het bos vonden wij ook erg leuk. bij zacler kun je ook een bovengrondse mijn in en de toren beklimmen vonden wij ook erg interessant vooral bij mooi weer mooi uitzicht over polen en tsjechie. hij ligt op de weg als je zacler uitrijd.
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, ik heb wat voor je gevonden in mijn vakantieverslag waarmee je misschien verder kunt zoeken

Kalendář akcí je průběžně doplňován, aktuální verze k 6.1.2015:
Kopidlno 18.4. 2015
Cheb 24.4 - 26.4. 2015
16th AD Liberty Run 26.4. - 30.4. 2015
Slavnosti svobody 1.5. - 6.5. 2015
Mise Velichovky 7.5. - 8.5. 2015
Karlovarsko 15.5. - 17.5. 2015
Zahájení sezony VHÚ Lešany 23.5. 2015
Bailey Bridge 30.5. 2015
Tankový den Lešany 29.8. 2015
Kovářská 11 - 13.9.- 2015
Den veteránu VHÚ Žižkov 11.11. 2015
 
Bovenaan