Rondreis Tsjechië 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Live verslag van de reis. Deel 7.

Het is maandag 5 mei en op weg naar Chrudim moeten we constateren, zoals we dat steeds weer doen op maandagen, dat alle bezienswaardigheden gesloten zijn. Het kasteel bij Hrádek u Nechanic is omgeven door een golfbaancomplex en de moeite van het zien waard. In Hradec Kralove hebben we een korte wandeling gemaakt door het oude deel van de stad en voor een verfrissing een terras aangedaan. Het blijkt dat de grote uitkijktoren in de steigers staat. Als we al naar boven hadden gewild, zat dat er nu niet in. In de loop van de middag arriveren we in Chrudim bij hotel Alfa.

023k.jpg
Kasteel bij Hrádek u Nechanic

Afgelopen dinsdag zijn we naar Trĕbechovice pod Orebem gereden. Stonden we er enekele jaren terug nog voor een gesloten deur, nu is het oude museum gesloopt. Een functioneel gebouw is er voor in de plaats gekomen. Ik heb het over museum Betlém. De verbouwing hebben we op dit forum kunnen volgen aan de hand van een fotoreportage. Binnen is een bewegende geschiedenis zichtbaar gemaakt rondom Christus. Het geheel is uitgevoerd in hout en prachtig om te zien. Begrijpelijkerwijs mogen er geen foto’s gemaakt worden.

051k.jpg
Het nieuwe museum Betlém

De middag waren er korte bezoekjes aan Kostelec nad Orlĭlĭ, de bossen rond Potstejn en het kasteel Nove Hrady. Langer waren we in Litomysl waar men bezig blijft allerlei verbeteringen aan te brengen rond het kasteel en haar omgeving. Ik was ook eindelijk in de gelegenheid om het plein in Litomysl eens van begin tot eind rond te wandelen. In alle aankondigingen valt het komende Smetanova festival op dat gehouden wordt van 13 juni tot 6 juli van dit jaar. Wij zijn, jammer genoeg, net te vroeg.

069k.jpg
Aankondiging van het Smetanova Festival in Litomysl

Woensdag hebben we Ležáky bezocht, waar een Memorial is ingericht in heuvelachtig terrein waar zich in de oorlog nog enige woningen bevonden. Deze zijn platgebrand, mannen ter plaatse gedood en andere inwoners afgevoerd en later vergast door de Duitsers. Op donderdag 8 mei is het Nationale feestdag in Tsjechië en wordt de bevrijding gevierd. Om 8.00 uur staat Alexandra, de receptioniste die een beetje Nederlands spreekt, voor onze slaapkamerdeur met het ontbijt. Ze was even vergeten dat ook het hotelpersoneel vrij is en lost haar probleem op deze manier op. Geweldig toch!!! We spreken af de sleutel in de brievenbus te doen. Je hebt echter een probleem als er geen brievenbus te vinden is. Ik ben teruggegaan in het hotel en heb geroepen: “Volluk, volluk, is hier iemand?”. Op de 2e verdieping reageerde iemand op mijn Nederlandse verzoek. Deze meneer hebben we de sleutel gegeven en hij heeft achter ons de deur op slot gedaan.

Wij op weg richting Melnik, via ondermeer Caslav waar ik door een voetgangersgebied ben gereden. Waarschijnlijk de enige overtreding in Tsjechië, tenzij thuis de brievenbus vol ligt met die bekende acceptgiro’s. In Kolin waren bevrijdingsfeesten aan de gang. Zo zagen we veel majorettes die hun kunsten vertoonden. Ook heel 112 was met demo’s vertegenwoordigd. Heel jammer in Kolin is, dat een grote kerk met twee spitse hoge torens en een uitkijktoren volledig door huizen is ingebouwd.

160k.jpg
Kolin. Vanaf het enige plekje, waarop drie torens zichtbaar zijn

Super gezellig en druk was het in Podebrady. Er is een leuk plein voor het kasteel waarop nogal wat terrasjes zijn opgesteld. Zeker met het weer van deze dag was het genieten. Aangekomen bij autocamp Melnik sluiten wij eveneens de dag af op ons terrasje bij de kamer.

177k.jpg
Kasteel Podebrady aan het water

Wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Live verslag van de reis. Deel 8.

Feitelijk mag ik het relaas van de laatste vakantiedagen geen live verslag meer noemen. Ik had het voornemen om dit te schrijven op de laatste dag van ons verblijf in Tsjechië. Door omstandigheden die ik nog op papier zal vastleggen, is dit niet gelukt. Ook toen we thuis waren, hebben we het nog druk gehad met de afronding van deze gebeurtenis. Bovendien had ik enkele vergaderingen in de agenda staan op de dagen na thuiskomst. Met andere woorden drukte, drukte,……, enzovoort.

Nu terug naar ons verblijf in Tsjechië. Het is inmiddels vrijdag 9 mei en we willen het enigszins rustig houden met een korte rit door het ons vertrouwde Kokorindal. Toch presteren we het om volledig verkeerd te rijden (verdwalen zal ik het niet noemen) en terecht te komen op een van God en alle mensen verlaten weg vol kuilen bij Strednice. Het is hier dat we plotseling schrikken van de telefoon die overgaat. We krijgen via burgernet de oproep om uit te kijken naar een winkeldief in onze woonplaats. Hij heeft het volgende signalement ………. Enige tijd later krijgen we het bericht dat de dader is opgepakt.

Via Kokorin en Dobren bereiken we het dorpje Zelizy, ten noorden van Melnik. We zien er twee gezichten, die zijn gesneden in zandsteen in een rots met een hoogte van 9 meter. Het is een werkelijk prachtig beeldhouwwerk.

007k.jpg
Het beeldhouwwerk “Devil’s Head”

Zaterdag 10 mei staat in het teken van Praag. We gaan er op voorhand vanuit dat het wel druk zal zijn, omdat een dag later de marathon gehouden zal worden. De auto laten we achter in Melnik en gaan per bus naar ons einddoel voor vandaag. We kopen twee dagkaarten waarmee we ons de gehele dag per openbaar vervoer door Praag kunnen bewegen.

043k.jpg
Praag, altijd gezellig met wat levendige muziek

We bezoeken de Senaat, de Spaanse Burcht en het Gouden Straatje. Het zal rond half drie zijn dat we richting Karelsbrug willen gaan en het Straatje verlaten. Bij de uitgang verwijder ik me even voor een hoognodige plas en Marja maakt foto’s van een beeld van een naakte man, waarvan de piemel nog verlicht is ook. Zij is er zo door in beslag genomen, dat ze niet door heeft dat haar portemonnee wordt gestolen uit haar handtas. Ik keer terug van mijn bezigheden, tref haar enigszins ontredderd aan en besluit dat we deze diefstal moeten gaan aangeven.

108k.jpg
De drukte bij een kijkje op Praag

Bij de VVV informatiebalie vragen we naar het politiebureau om aangifte te doen. Het is een stukje lopen, maar te vinden in de Vlasska Ulice. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een formulier, dat ingevuld moet worden. We hebben er enkele vragen bij, maar onze agent spreekt alleen maar Tsjechisch. Dus roept hij er een collega bij. Na het invullen wachten we op wat komen gaat, in een verhoorkamertje. Het duurt ongeveer anderhalf uur, voordat het proces-verbaal klaar is. Gestolen zijn de identiteitskaart, het rijbewijs, een Visa Card, twee bankpasjes, twee geheugenkaartjes met in Tsjechië gemaakte foto’s, dagkaarten Openbaar Vervoer en ongeveer 2500 Tsjechische Kronen. Rond 17.00 uur konden we uiteindelijk richting bus en Melnik. Hier aangekomen hebben we verschillende rekeningen geblokkeerd en de reisverzekering gebeld. Geluk bij een ongeluk is dat we altijd geld en passen verdelen, zodat we nog voldoende geld tot onze beschikking hadden. ’s Avonds om negen uur zijn we klaar met alle telefoontjes en kunnen we op de laptop het songfestival volgen.

De volgende dag, zondag 11 mei, zijn we dichtbij huis gebleven en terecht gekomen in Roudnice nad Labem. Voor mij een onverwachts leuke plaats. Het leek me aardig om hier foto’s te maken vanaf de uitkijktoren. Kom ik, buiten adem, boven, zit er iemand om geld te innen en ben ik de portemonnee vergeten. Dat geeft een reactie van: tsjonge,tsjonge, tsjonge... Richting ons zomerpaleis krijgen we de eerste papiercontrole in deze vakantie. Gelukkig was alles in orde.

143k.jpg
De Labe bij Roudnice nad Labem

De laatste dag voor vertrek gebruiken we voor een bezoek aan Melnik. Wat me al een tijdje bezighoudt is de dam in het kanaal bij Melnik. Vanaf kasteel Melnik is de afstand net te groot om ze goed te kunnen bekijken. We rijden erheen en zien van dichtbij een hele mooie dam, waarvan de schuif net gedeeltelijk wordt opengezet. Het levert een fascinerend en woest schouwspel op.

038k.jpg
De dam in het kanaal bij Melnik

Na nog een tijdje in Melnik rondgezworven te hebben, dineren we in hotel U Rytiřȯ, dat we iedereen kunnen aanbevelen.
’s Avonds onze spullen in de auto gezet om de volgende morgen vroeg te kunnen vertrekken.

041k.jpg
Met dit plaatje laten we Melnik achter ons

Gelukkig hebben we de vakantie zonder al teveel kleerscheuren kunnen afsluiten en zijn gezond weer thuis gekomen. Met dit verslag heb ik geprobeerd om jullie op de hoogte te houden van onze dagelijkse belevenissen.

Vervolg. Dit betekent echter niet dat ik nu dit verhaal afsluit. Jullie zijn van mij gewend om complete beschrijvingen te krijgen van de dingen die we hebben gezien tijdens ons verblijf in Tsjechië. Ook nu hoop ik de winter door te komen met het schrijven hiervan en het laten zien van onze foto’s. Ik zeg: "Tot dan!".

Wordt vervolgd.
 
Live verslag van de reis. Deel 8.

Feitelijk mag ik het relaas van de laatste vakantiedagen geen live verslag meer noemen. Ik had het voornemen om dit te schrijven op de laatste dag van ons verblijf in Tsjechië. Door omstandigheden die ik nog, op papier, zal vastleggen is dit niet gelukt. Ook toen we thuis waren hebben we het nog druk gehad met de afronding van deze gebeurtenis. Bovendien had ik enkele vergaderingen in de agenda staan op de dagen na thuiskomst. Met andere woorden drukte, drukte,……, enzovoort.

Nu terug naar ons verblijf in Tsjechië. Het is inmiddels vrijdag 9 mei en we willen het enigszins rustig houden met een korte rit door het ons vertrouwde Kokorindal. Toch presteren we het om volledig verkeerd te rijden (verdwalen zal ik het niet noemen) en terecht te komen op een van God en alle mensen verlaten weg vol kuilen bij Strednice. Het is hier dat we plotseling schrikken van de telefoon die overgaat. We krijgen via burgernet de oproep om uit te kijken naar een winkeldief in onze woonplaats. Hij heeft het volgende signalement ………. Enige tijd later krijgen we het bericht dat de dader is opgepakt.

Via Kokorin en Dobren bereiken we het dorpje Zelizy, ten noorden van Melnik. We zien er twee gezichten, die zijn gesneden in zandsteen in een rots met een hoogte van 9 meter. Het is een werkelijk prachtig beeldhouwwerk.
Bekijk bijlage 32386
Het beeldhouwwerk “Devil’s Head”

Zaterdag 10 mei staat in het teken van Praag. We gaan er op voorhand vanuit dat het wel druk zal zijn, omdat een dag later de marathon gehouden zal worden. De auto laten we achter in Melnik en gaan per bus naar ons einddoel voor vandaag. We kopen twee dagkaarten waarmee we de gehele dag ons per openbaar vervoer door Praag kunnen bewegen
Bekijk bijlage 32387
Praag, altijd gezellig met wat levendige muziek

We bezoeken de Senaat, de Spaanse Burcht en het Gouden Straatje. Het zal rond half drie zijn dat we richting Karelsbrug willen gaan en het Straatje verlaten. Bij de uitgang verwijder ik me even voor een hoognodige plas en Marja maakt foto’s van een beeld van een naakte man, waarvan de piemel nog verlicht is ook. Zij is er zo door in beslag genomen, dat ze niet door heeft dat haar portemonnee wordt gestolen uit haar handtas. Ik keer terug van mijn bezigheden, tref haar enigszins ontredderd aan en besluit dat we deze diefstal moeten gaan aangeven.
Bekijk bijlage 32388
De drukte bij een kijkje op Praag

Bij de VVV informatiebalie vragen we naar het politiebureau om aangifte te doen. Het is een stukje lopen, maar te vinden in de Vlasska Ulice. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een formulier, dat ingevuld moet worden. We hebben er enkele vragen bij, maar onze agent spreekt alleen maar Tsjechisch. Dus roept hij er een collega bij. Na het invullen wachten we af, op wat komen gaat, in een verhoorkamertje. Het duurt ongeveer anderhalf uur, voordat het proces-verbaal klaar is. Gestolen zijn de identiteitskaart, het rijbewijs, een Visa Card, twee bankpasjes, twee geheugenkaartjes met in Tsjechië gemaakte foto’s, dagkaarten Openbaar Vervoer en ongeveer 2500 Tsjechische Kronen. Rond 17.00 uur konden we uiteindelijk richting bus en Melnik. Hier aangekomen hebben we verschillende rekeningen geblokkeerd en de reisverzekering gebeld. Geluk bij een ongeluk is dat we altijd geld en passen verdelen, zodat we nog voldoende geld tot onze beschikking hadden. ’s Avonds om negen uur zijn we klaar met alle telefoontjes en kunnen we op de laptop het songfestival volgen.

De volgende dag, Zondag 11 mei, zijn we dichtbij huis gebleven en terecht gekomen in Roudnice nad Labem. Voor mij een onverwachts leuke plaats. Het leek me aardig om hier foto’s te maken vanaf de uitkijktoren. Kom ik, buiten adem, boven zit er iemand om geld te innen en ben ik de portemonnee vergeten. Dat geeft een reactie van: tsjonge,tsjonge, tsjonge,….. Richting ons zomerpaleis krijgen we de eerste papier controle in deze vakantie. Gelukkig was alles in orde.
Bekijk bijlage 32389
De Labe bij Roudnice nad Labem

De laatste dag voor vertrek gebruiken we voor een bezoek aan Melnik. Wat me al een tijdje bezighoudt is de dam in het kanaal bij Melnik. Vanaf kasteel Melnik is de afstand net te groot om ze goed te kunnen bekijken. We rijden erheen en zien van dichtbij een hele mooie dam, waarvan de schuif net gedeeltelijk wordt opengezet. Het levert een fascinerend en woest schouwspel op.
Bekijk bijlage 32390
De dam in het kanaal bij Melnik

Na nog een tijdje in Melnik rondgezworven te hebben dineren we in hotel U Rytiřȯ, dat we iedereen kunnen aanbevelen.
’s Avonds onze spullen in de auto gezet om de volgende morgen vroeg te kunnen vertrekken.
Bekijk bijlage 32391
Met dit plaatje laten we Melnik achter ons

Gelukkig hebben we de vakantie zonder al teveel kleerscheuren kunnen afsluiten en zijn gezond weer thuis gekomen. Met dit verslag heb ik geprobeerd om jullie op de hoogte te houden van onze dagelijkse belevenissen.

Vervolg. Dit betekent echter niet dat ik nu dit verhaal afsluit. Jullie zijn van mij gewend om complete beschrijvingen te krijgen van de dingen die we hebben gezien tijdens ons verblijf in Tsjechië. Ook nu hoop ik de winter door te komen met het schrijven hiervan en het laten zien van onze foto’s. Ik zeg: "Tot dan !".

Wordt vervolgd.
Ook ik heb dit allemaal mee mogen maken. Het was weer een prachtige vakantie, die erg goed was voorbereid door Ad en dan zie je veel!! Minpuntje was de diefstal van mijni portemonnee, de rompslomp er omheen vind ik erger. Ontredderd is een groot woord, ik was kwaad, enerzijds op de dief, anderzijds op mezelf, dat ik niets gemerkt heb! Al met al was het weer een geweldige vakantie!!!
 
We hadden afgesproken dit jaar niet naar Tsjechie gaan, maar als ik dit lees, begint alles weer te kriebelen.:wow: Helaas, 16 dagen rondtrekken in het westen van de VS, is echt even genoeg geweest. Alhoewel ik wel aan de Adrspach moest denken toen we tussen de rotsen van Bryce Canyon liepen..
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2014

Maandag 14 april. Uiteraard heb ik al verschillende dingen die we beleefd hebben tijdens onze reis 2014, prijsgegeven in een wat ik genoemd heb live-verslag. Daarmee heb ik echter nog lang niet alles verteld en laten zien. Een uitgebreid vervolg met foto's en allerlei wetenswaardigheden is mijn doel voor het verdere verloop van het verslag.

De eerste dag in Tsjechië willen we niet te veel kilometers maken. Het is koud, maar droog. Na het voortreffelijke ontbijt rijden we vanaf Splzov naar Semily om er de VVV te bezoeken, die we vinden in het museum en de galerie van het Pojizersko gebied. In het museum zijn tijdelijke tentoonstellingen, maar ook twee die permanent te zien zijn. Het zijn "De bekende persoonlijkheden van de Semily-regio" en het "(Niet) te vergeten verleden". Het gebouw, in barokstijl, dateert uit 1760. Het is het geboortehuis van de Tsjechisch-Joodse schrijver en journalist Ivan Olbracht, die hier in 1882 is geboren en er zijn kindertijd doorbracht.

006k.jpg
VVV en museum Semily

De stad Semily telt ongeveer 9000 inwoners en ligt in het Boheems Paradijs, of "Český Ráj". In de omgeving zijn prachtige vergezichten en diepe dalen te vinden, maar ook zogenaamde rotssteden. Uniek is het diepe ravijn van de rivier Jizera, de dolomietgrotten van Boskov en het Rieger-wandelpad. Dit pad is genoemd naar Dr. František Ladislav Rieger, die op 10 december 1818 geboren is in Semily. Hij is bekend geworden als publicist, maar vooral als nationalistisch politicus. Een goed Duits sprekende VVV-informatrice legt ons uit hoe we kunnen komen bij het begin- en eindpunt van dit wandelpad, de "Riegrova Stezka". Een pad dat loopt van Semily naar Zelezny Brod, langs de rivier Jizera. Ondanks de goede uitleg en de aankoop van een topografische kaart, lukt het ons niet de route naar Bitouchov te vinden. Gelukkig zien we agenten, die gezellig een praatje staan te maken. We vragen ze de weg en er vindt kortstondig overleg plaats. Waarschijnlijk spreken ze af ons maar even te brengen naar het startpunt. Ons wordt aangegeven om ze te volgen. We scoren een ervaring met de politie op z'n best. Met veel buigingen en nog meer "dank je wel" nemen we afscheid en beginnen een wandelingetje.

009k.jpg
Loopbrug in het begin van het Riegerpad

Al direct zien we borden met uitleg over het pad, dat loopt langs de Jizera. Eén van de bekendste plekken in de route is een bijna 80 meter lange loopbrug, die zo'n meter of zes boven de rivier hangt. Even verderop zien we een stuw met woning, die destijds gebouwd is voor de sluiswachter.

020k.jpg
Sluis met woning bij Bitouchov

Veel over deze wandeling zal ik verder niet prijsgeven, omdat deze schitterend beschreven en voorzien van foto's is door Lina in dit topic. De wandeling eindigt bij de Hydrocentrale van Podspálov, die gebouwd is in 1926. Het water wordt er via een 1300 meter lange tunnel aangevoerd. In 2002 vond er een renovatie plaats, zodat het bouwwerk nog steeds zijn werk kan doen. Ook komen, zoals op de foto te zien is, de rivieren Jizera en Kamenice hier samen.

033k.jpg
De centrale bij Podspálov

Het is nog te vroeg om onze kamer al op te zoeken en daarom rijden we voorbij vanaf Zelezny Brod voorbij Splzov om bij Lizny de Jizera over te steken. Via een lange oplopende weg bereiken we de rotsstad Suché Skály.

037k.jpg
Suché Skály

Deze rotsstad is te vinden tegenover Mala Skala, dat we hiervandaan van bovenaf zien liggen. Opstekende wind, regen, hagel en onweer dwingen ons de auto snel op te zoeken en beneden aangekomen nog maar even een plaatje te schieten van het altijd mooie Mala Skala.

041k.jpg
Maloskalsko

We zijn nu vlakbij Hruby Rohosec. Een kasteel waarvan we de naam al jaren tegenkomen op de borden. Het ligt in wezen vlakbij ons logeeradres, maar we zijn er nog nooit geweest. Het is te vinden op de route tussen Turnov en Zelezny Brod op een kalkmergelrots hoog boven het dal van de Jizera. Het kasteel werd in 1280 gebouwd, als een versterkte gotische burcht.

044k.jpg
Hruby Rohosec

Verschillende keren vonden wisselingen van eigenaren plaats, tot 1628, toen het kasteel in handen kwam van de Franse familie Desfours. Deze familie is tot 1945 eigenaar geweest van dit kasteel en hebben het herhaaldelijk verbouwd. In 1822 ontstond het huidige empire uiterlijk. Tegenwoordig is een groot deel van de burcht toegankelijk voor het publiek.

049k.jpg
De intree tot de burcht

Voor meer informatie: www.semily.cz, www.zelbrod.cz, www.turnov.cz, www.cesky-raj.info, www.mala-skala.cz en www.hruby-rohozec.cz

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2014

Dinsdag 15 april. De dag is begonnen met de nodige natte sneeuw, waardoor de bomen in de omgeving zich wit kleurden. Wij hebben ons er toch niet van laten weerhouden om na het ontbijt richting Jicin te rijden. Nu eens niet via Turnov, maar we nemen de richting van Semily om vanaf daar binnendoor die kant op te gaan. Het gebied dat we doorkruisen is prachtig. Op zo'n 9 kilometer van Semily komen we terecht in Lomnice nad Popelkou.

061k.jpg
Het raadhuis van Lomnice nad Popelkou, gebouwd in 1864

Het is een stadje met zo'n 6000 inwoners op een hoogte van 478 meter boven de zeespiegel. Het ligt in het brede dal van de rivier de Popelkou, of Assepoester, op de grens van het Boheems Paradijs. De plaats heeft bekendheid gekregen in begin 1800, toen de productie op gang kwam van de Lomnicker koekjes. Het was bakker Antonin Kyncl, die het recept voor het koekje samenstelde en in 1810 waren er al 20 koekjesfabrikanten in Lomnice. Begin 1900 is begonnen met de export van het koekje, waarbij het winnen van de Grand Prix op de wereldtentoonstelling in Parijs in 1927 voor een geweldige opleving zorgde. In 2007 ontving het product een beschermde status binnen de Europese Unie met als geografische aanduiding dat het een gegarandeerde specialiteit is uit Lomnice nad Popelkou.

066k.jpg
Husova Náměstí met de Pestzuil uit 1713

Meer nog is er te zien in Lomnice, maar het was zo koud dat we ervoor gekozen hebben om weer supersnel in de auto te gaan zitten. Andere bezienswaardigheden, zoals een houten klokkentoren, bewaren we voor een volgend bezoek. Rond het middaguur bereiken we Jicin, waar wat activiteiten hadden plaatsgevonden in de ochtenduren. Wij houden het maar even bij onze jaarlijkse visite aan de Cekrarna op Valdštejnovo Náměstí, voor heerlijke koffie met gebak.

083k.jpg
Op hoogte nabij Bukvice zien we Jicin in de diepte liggen

Via Bytrice en Liban (hier is het nog armoe troef) komen we bij kasteel Staré Hrady u Jičina. Dit kasteel wordt voor het eerst in de geschiedenisboeken vermeld in 1340. De oorspronkelijke burcht is ontworpen door de architect Petr Parléř. Later is er nog een stuk aangebouwd met bewaard gebleven sgraffito-afbeeldingen . Helaas is het kasteel gesloten als wij voor de poort staan. Nadat het jaren in de vergetelheid was geraakt is het nu opengesteld voor bezoekers en worden er rondleidingen gegeven. Deze zijn vooral gericht op families met kinderen, waarbij grappige en sprookjesachtige verhalen worden verteld.

090k.jpg
Kasteel Staré Hrady u Jičína

Ook kasteel Dětenice blijkt gesloten te zijn. Jammer, want na ons bezoek in september 2007 hadden we het graag nog een keer gezien. In het kasteel worden sprookjesvoorstellingen en historische programma's georganiseerd. Er is een bierbrouwerij waar op traditionele manier bier wordt gebrouwen. Leuk is het middeleeuws restaurant, waarin je eet tussen de schedels, heksen, opgehangen mensen en schreeuwende bedienden. Het kasteel is te bezoeken en ook het park met een prachtige fontein is de moeite van een bezoekje waard.

091k.jpg
De toegang tot het middeleeuws restaurant in Detenice

Nu het kasteel en alles er omheen gesloten is, laten we het snel achter ons en rijden terug naar Jicin. Door allerlei wegwerkzaamheden is het , althans voor ons, moeilijk de juiste weg te kiezen. We rijden enige tijd in verschillende rondjes door nieuwbouwwijken van Jicin, maar uiteindelijk lukt het ons de weg naar Turnov weer te vinden. Halverwege hebben we de weg verlaten om even rond te neuzen in Rovensko pod Troskami. Het is een plaats met rond de 1300 inwoners, waarvan het centrale plein een middeleeuwse uitstraling heeft. Op het plein vinden we het raadhuis, dat zijn huidige uitstraling heeft gekregen in 1905, nadat het oorspronkelijke gebouw uit 1803 volledig door brand was verwoest.

096k.jpg
Het raadhuis van Rovensko pod Troskami

In het raadhuis bevinden zich verder nog een museum, een café, een bibliotheek en een grote zaal met podium en goede akoestiek voor voorstellingen en concerten. De hele dag was het regen, sneeuw, droog, regen, zon, natte sneeuw bij een temperatuur van 10 graden. Eén van de redenen, dat wij de unieke klokkentoren van deze plaats hebben gemist. Dat toch maar weer een andere keer. Bij het wegrijden zien we vanaf het plein de trotse torens van Trosky, welke zo beeldbepalend zijn voor het Boheems Paradijs.

100k.jpg
Trosky gezien vanuit Rovensko

Voor meer informatie: www.lomnicenadpopelkou.cz, www.kislomnice.cz, www.zamekdetenice.cz, www.starehrady.cz en www.rovensko.cz

wordt vervolgd
 
Is inderdaad jammer dat de kastelen gesloten zijn, in de herfstvakantie zijn wij de laatste jaren met kinderen geweest die graag naar een kasteel wilde maar er is dan bijna niets open.
 

kuurgast

Donateur
Lijstje van gemiddelde openingstijden die je het beste kan aanhouden zijn:
Oktober t/m april zaterdag: + zondag van 10 tot 16 uur.
Mei, juni, september dagelijks behalve maandag 10 - 18 uur.
Juli en augustus dagelijks 10 - 18 uur.

@ Ad ,ook al had je tijdens je reis al het een en ander laten zien ,het blijft mooi om al de foto's te zien en achtergrond info te lezen. :toppie:
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2014

Woensdag 16 april. Een dag in het teken van de Heilige Zdislava.

Op de heenreis naar Tsjechië was het ons al goed bevallen om vanaf Liberec richting Jablonec nad Nisou te rijden en vervolgens binnendoor naar Zelezny Brod, waarbij je dan vlakbij ons pension Formanka uitkomt. Het gebied tussen deze plaatsen is mooi en we besluiten er ook vandaag in tegengestelde richting door te trekken. Het is koud en het zal de hele dag niet warmer worden dan 10 graden. Op het programma staat de streek tussen Liberec en Novy Bor. Langs de weg staat een aanduiding naar zamek Lemberk. Het zegt me niet zoveel, maar we gaan er wel kijken. Kort rijden we door landelijk gebied en parkeren de auto beneden aan de heuvel, waarop zich het kasteel bevindt. Deze heuvel Krutina is 352 meter hoog en ligt boven de vallei van de Panensky Kreek. We wandelen op ons gemak ernaar toe en zien een oorspronkelijk middeleeuws kasteel uit de eerste helft van de 13e eeuw. Eén van de eerste eigenaren was Havel z Lemberka, die was getrouwd met Zdislava van Lemberk. Deze Zdislava is in 1995 Heilig verklaard. Sinds 1945 is het kasteel eigendom van de staat, grondig verbouwd en opengesteld voor het publiek. Helaas voor ons was het tijdens ons bezoek gesloten en moeten wij het doen met de buitenzijde.

105k.jpg
Kasteel Lemberk

De weg die wij gelopen hebben kronkelt zich voor het kasteel langs aan de andere kant weer naar beneden, waarbij we nog veel opdoen over de historie van dit kasteel. Zo passeren we zomerhuis "Bredová", dat gebouwd is in 1674 door de van oorsprong Nederlandse familie van Breda. Zij beheerden kasteel en landgoed van circa 1600 tot de verkoop aan de familie Clam-Gallas in 1726. Het huis grenst aan een grote tuin, omringd door een stenen muur waarbinnen verschillende fonteinen en beeldhouwwerken zijn waar te nemen.

110k.jpg
Huize Bredová

Verderop, aan het einde van een 350 meter lange linden laan, zien we een kapel. Het blijkt de kapel van de vroegere begraafplaats. In een crypte zouden een aantal eigenaren van het kasteel hier hun laatste rustplaats hebben gevonden.

114k.jpg
De Zdislavina kapel op de begraafplaats

Aangekomen aan de voet van de Krutina wandelen we langs de Panensky kreek en lopen we langs de Zdislava Bron. Deze bron is geplaatst in een Hier is het dat we gaan begrijpen waarom Zdislava Heilig verklaard is. Zij heeft zich gedurende haar leven ingezet als weldoener voor de armen, de zieken en de leprapatiënten. Later werden genezingen aan haar toegeschreven, ondermeer door de wonderbaarlijke krachten in het bronwater dat van zeer hoge kwaliteit is.

118k.jpg
De geneeskrachtige bron van Zdislava

Even verder bij de kreek stellen we vast hoe belangrijk het watersysteem in dit gebied geweest moet zijn en waarschijnlijk nog is. In de eerste helft van de 18e eeuw is hier door Philip Joseph Gallas een waterwerk gebouwd. Het is een gebouw geworden, dat je in veel kuuroorden in Tsjechië terugvindt, als wellness centrum.

128k.jpg
Een opvallend waterwerk

Inmiddels zijn we weer in de buurt van onze auto en hebben we bezoek gekregen van een hond, die niet van plan is ons te verlaten. Helaas heb ik toch moeten besluiten hem hier achter te laten, ook al liep hij nog een eind met de auto mee in de richting van Jablonné v Podještědí. De plaats ligt op loopafstand van het zojuist beschreven kasteel Lemberk. Het is gesticht in 1240 en is daarmee één van de oudste dorpen van Bohemen. Het is centraal gelegen aan de handelsweg tussen Praag en Zittau en in zijn eerste jaren werd het een belangrijke handelsstad. Na het jaar 1250 werd in de stad door Havel van Lemberk en zijn vrouw Zdislava een Dominikanen klooster met kerk opgericht. In het jaar 1699 liet de keizerlijke gezant František Antonin Berka de oude kerk afbreken en begon met de bouw van de Dom over het graf van Zdislava. Het project werd toevertrouwd aan de beroemde Weense architect Jan Lukas Hildebrandt. Met de nodige vertraging werd de Dom in 1729 opnieuw in gebruik genomen. Op 21 mei 1995 verklaarde Paus Johannes Paulus II, Zdislava van Lemberk heilig en kreeg de kerk de titel Sv. Vavřince a Zdislavy, of de basiliek, die gewijd is aan de heiligen Laurentius en Zdislava.

145k.jpg
Sv.Vavřince a Zdislavy

In de gevel van de basiliek zijn beelden te zien van de heiligen, wiens naam aan deze kerk gegeven zijn. Door een grote brand in 1788 is de inrichting van de basiliek van na deze tijd. Het rijke interieur versterkt de heiligheid van de plaats waar de heilige Zdislava begraven ligt. Tegenwoordig kan de basiliek bezichtigd worden en wordt er sacrale kunst tentoongesteld.

034k.jpg
Tentoonstelling van sacrale kunst

Tot nu toe heeft alles wat ik beschreven heb een link met Zdislava. Op het Náměstí Miru staat een Pestzuil, waaraan zij niet is gekoppeld. De zuil dateert uit 1686 en heeft een sculptuur van Christus de Verlosser. Hij wordt omgeven door beelden van Tsjechische patroonheiligen. Na een restauratie in de jaren 1991 tot 1994 is de zuil in 2002 en 2005 de dupe geworden van brutale diefstal en vernielingen. Dankzij de gemeenteraad en subsidies kan de zuil opnieuw hersteld worden.

132k.jpg
De pestzuil op Náměstí Miru

Op de terugweg richting Liberec kwamen we in een file terecht. We hadden dit in dit deel van Tsjechië nooit eerder meegemaakt. Aan het einde van de file bleek dat een paar auto's elkaar hadden gezoend. In het winkelcentrum Nisa hebben we snel nog wat inkopen gedaan en zijn vervolgens weer binnendoor naar Splzov gereden om deze dag te besluiten.

Voor meer informatie: www.jablonnevp.cz, www.zdislava.cz, www.zamek-lemberk.cz

wordt vervolgd
 
Bovenaan