Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
In een vorig topic heb ik beloofd ons concept-programma voor de reis aan jullie kenbaar te maken. Vandaag begin ik niet zonder reden met het eerste deel daarvan.

Zondag 25 april 's Ochtends om 5 uur vertrekken Marja en ik vanuit Hoogeveen naar Vimperk. Juist op Zondag, omdat het dan rustiger is op de autobanen door het ontbreken van het vrachtverkeer. We rijden via Bielefeld ( Wanneer is daar eindelijk de weg klaar ?), Kassel, Wuerzburg, Neurenberg en Regensburg om vervolgens bij afslag Hengersberg af te slaan richting grensovergang Philippsreut naar Vimperk.
Zonder tegenslag hopen we dan om ongeveer 15.00 uur te arriveren in ons hotel Terasa (www.hotelterasa.cz) en staat voor mij een halve liter klaar.:cheers:

Maandag 26 april We hebben geleerd ons na zo'n lange reis niet direct te druk te maken en houden het dus heel rustig. Per auto en wandelend willen we Vimperk nog beter leren kennen, zodat ik ook dit forum kan voorzien van mijn indrukken over deze plaats en eerdere verhalen kan uitbreiden.

Dinsdag 27 april Volgen wij een anwb-route door de Sumava. We rijden via Kasperske Hory, Hartmanice, Prasily, Filipova Hut naar het hoogst gelegen permanent bewoonde dorp van Tsjechie, te weten Kvilda. Na inmiddels mijn hoogtevrees overwonnen te hebben reizen we dan terug naar Vimperk. Na een reis van 75 kilometer mag dan die halve liter wel weer.

Woensdag 28 april Even een uitstapje naar Zuid-Beieren. Neureichenau,omdat we jaren geleden hier eerder geweest zijn en het Penninger Museum in Spiegelau. Voor niet kenners is Penninger een drankfabriek en ik, als drankorgel, ben gek op hun drankjes met de bizondere naam Lusen-Hexe.:verslaafd:

Donderdag 29 april Voor Marja en mij een heel belangrijke dag. We zijn dan 40 jaar getrouwd. Wat een onthulling. Ik heb Marja en dat terwijl bij mij de romantiek volledig ontbreekt, uitgenodigd voor een romantisch samenzijn in de oerbossen van de Boubin.:lache:
Ja,ja, per treintje vanuit Vimperk naar het hoogst gelegen treinstation van Tsjechie 'Kubova Hut'.
Een rugtas met daarin ruimte voor 2 champagneglaasjes en een hele fles gaat mee op deze dag.:champ:

Vrijdag 30 april Deze dag zouden wij rijden naar Tyn nad Vltavou, omdat we een groot huis gehuurd hadden om op 1 mei de 6 kinderen en 6 kleindochters te kunnen ontvangen voor een leuke vakantieweek.
Helaas een voorbereiding van een jaar valt in het honderd, omdat door omstandigheden, afgelopen dinsdag bleek dat dit huis niet meer beschikbaar is. :snotter:

Veranderingen zijn altijd spannend Topic Travel (overigens keurig opgelost en geen klagen over hun handelwijze) heeft ons o.a. een huis aangeboden in Oost-Bohemen, die wij gisteren dan ook gekozen hebben.
Vergeten moest ik nu Pisek, Hluboka nad Vltavou met haar kasteel en dierentuin, Cesky Krumlov en "Paula" dus ook geen Bechyne.
Vandaag (donderdag) was al de bevestiging van Topic Travel binnen en de gisteren door mij gevraagde folders en kaarten over Oost-Bohemen bij het Tsjechisch Verkeersbureau ( www.Czechtourism.com of e-mail: info-nl@czechtourism.com) zijn eveneens vandaag al binnengekomen (Wat een service !!).
Het mag duidelijk zijn, dat ik praat over een voor mij volledig onbekend gebied. Om deze reden is het eigenlijk ook wel weer erg leuk.
Ik ga mij nu bezig houden met een nieuw programma voor deze week.
Wij bevinden ons dan in Hroubovice een gehucht even ten zuiden van Pardubiche.
Het lijkt me een prachtig en bosrijk gebied en voor mensen die wonen in Hoogeveen en tientallen jaren ook vakantie houden in Dwingeloo dus geweldig.
M'n programma maak ik nu op in de cirkel van 50 kilometer rondom Hroubovice. Ik kom dan plaatsen tegen als Hradec Kralove, Kutna Hora,Litomysl, Svitavy, Policka en Hlinsko.
Dus nu op zoek naar een leuke dierentuin voor de kids en ja "Kuurgast" nu komt toch ook het aquapark in Hradec Kralove alsnog dichtbij.
Mochten jullie aanbevelingen voor me hebben dan zou ik dat heel fijn vinden.
Helaas, "Lina" in dit concept geen foto's, maar ter compensatie zal ik morgen nog wat foto's in de galerij plaatsen.
Na afronding van het programma met de kinderen zal ik de rest van de plannen bekend maken.
Voor alle forum deelnemers en lezers een hartelijke groet:doei::doei::doei: en vrolijk Pasen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sorry, ik had dit uiteraard willen plaatsen onder "Hoe was jouw vakantie in Tsjechie", omdat later ook het verslag verschijnt.
Kan iemand dit alsnog voor mij wijzigen ?
Bijvoorbaat bedankt
 

kuurgast

Donateur
Ad leuk dat je al beschrijft wat je plannen zijn en Oost Bohemen is ook erg mooi.De dierentuin van Hradec Králové is echt een aanrader.:top: En zo zie je maar hoe handig dit forum is als de plannen gewijzigd moeten worden. Als er meer nieuws is over het aquapark dan zal ik het melden.
 
Ad leuk dat je al beschrijft wat je plannen zijn en Oost Bohemen is ook erg mooi.De dierentuin van Hradec Králové is echt een aanrader.:top: En zo zie je maar hoe handig dit forum is als de plannen gewijzigd moeten worden. Als er meer nieuws is over het aquapark dan zal ik het melden.

Hallo Kuurgast, waar ligt de dierentuin in Hradec Kralove ???
Geen idee. \

Het aquapark in Hradec is leuk, maar niet beter of spectaculairder dan de andere zwembaden in de omgeving.
Ik vind het water erg koud, wanneer we een kwartiertje zwemmen moet ik met de kleinste een half uur opwarmen in een heel klein bubbelbadje waar het water 37 graden is en het altijd erg druk is.
De glijbaan mag alleen gebruikt worden door kinderen vanaf 10 jaar.
 

kuurgast

Donateur
Sorry Nancy ik heb het te snel geschreven en niet goed nagekeken.:bloos2:
Het moest natuurlijk ZOO Dvůr Králové zijn.
Het aquapark waar we het over hadden is een nieuwe die in Mei open gaat.

*edit*het is waarschijnlijk hetzelfde zwembad wat jij beschrijft maar wordt uitgebreid met nieuwe attracties.
 
weet je hier iets meer over kuurgast, want ik kan er weinig over vinden. In een krantenartikel staat in de koptekst dat het aquapark het hele jaar open zou zijn, maar als ik verder lees is het seizoensgebonden. Ik heb er verder ook niets over gehoord, je begrijpt het, ik ben heel nieuwsgierig.
 

kuurgast

Donateur
LetniKoupaliste.jpg
1137596044.jpg
1137677328.jpg


Er komt een nieuw buitenbad met grote glijbanen,een nieuw gedeelte binnen met golfslagbad,wirlpool,
Finse sauna,Squash banen,fitnesscentrum etc.Als je hier op de foto's klikt kan je zien hoe het is/wordt.
Het binnenbad is het hele jaar open en het buitenbad zal wel seizoensgebonden zijn.

Voor het adres mapy.cz bij 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

De week met de kinderen (Ook weer in concept)

Ik heb altijd geleerd om je niet te snel in de luren te laten leggen.
Vandaar dat ik na het niet doorgaan van het huis in Tvetec weer snel op zoek ben gegaan voor een aardig programma.:D
Mijn kinderen zeggen overigens geregeld "Pa stel je niet zo aan. want wij zijn echt wel gewend om met vakantie te gaan en laat het toch gewoon over je heen komen".:fool:
Aan de andere kant vind ik het gewoon leuk om deze voorbereidingen te doen inclusief het samenstellen van een reismapje

Zaterdag 1 mei. Komen de kinderen aan:top:. Wij gaan om 15.00 uur de sleutel regelen van het huis en zijn al in de buurt. Wij zijn de nacht ervoor waarschijnlijk in een hotel in Skutec op 7 kilometer van Hroubovice.
Vrijdag kijken of en waar supermarkten open zijn op zaterdag 1 mei (nationale feestdag) en anders vrijdag al de inkopen doen.

Zondag 2 mei. Dan willen wij gewoon met de kinderen onze trouwdag vieren met een borrel en hapjes.:cheers: Vooral ook even bijkomen van de reis en als ze zin hebben naar Zumberk ( 5 km) om de ruine daar te bekijken. Moet heel aardig zijn.

Maandag 3 mei. Wil ik dwars door het beschermde natuurgebied van Pardubicky Kraj naar Kutna Hora om deze stad te bezoeken.
Me dunkt dat je hier de hele dag je kunt vermaken.:clap:

Dinsdag 4 mei. Vrij te besteden. Enkele momenten ingebouwd waarin wij thuis blijven en zij het maar even moeten uitzoeken.
Mijn ordners met folders en kaarten liggen dan klaar voor ze om wat leuks op te zoeken.

Woensdag 5 mei. Bezoek aan Litomysl en Svitavy, waarbij we langs een aardig sprookjeskasteel moeten komen. Voor 6 kleindochters van 1 tot 8 jaar altijd leuk:knuffel:.

Donderdag 6 mei. Bezoek aan Hradec Kralova met onderweg de Kuneticka bergtop met haar kasteel. Op de terugweg op suggestie van "Freddy" naar Chrudim en haar poppenmuseum.:gezellig:
Als alternatief voor de dierentuin lijkt met dit heel leuk, omdat ze er ook zelf mee mogen spelen.

Vrijdag 7 mei. Lekker weer zelf invullen, omdat de volgende dag dan voor hun alweer de terugreis is. We hopen dat ze het naar hun zin gehad hebben en nog eens Tsjechie zullen bezoeken.

Het vervolg van onze reis maak ik later bekend en of het dan 3 of 4 weken wordt of misschien zelfs nog wel langer laten we afhangen van de ervaringen die we opdoen.

Ook heb ik natuurlijk gebruik gemaakt van jullie reacties tot nu toe. Geweldig vind ik dat. "Brenda en Marcel" aardig bedoeld maar te ver van Hroubovice. "Kuurgast" ook ik ben even op het verkeerde spoor gezet, temeer ook omdat de dierentuin voorkomt op een website die gaat over Hradec Kralove.
"Nancy" ik heb je website bezocht en vind het geweldig hoe jullie allerlei vernieuwende variaties aanbrengen in jullie aanbod.
"Kuurgast" het lijkt echt een mooi zwembad te worden en wie weet gaan de kinderen er nog wel heen. Zwemmen allemaal:zwem:en de drie oudste kleindochters hebben hun c-diploma. De 3 jongste natuurlijk niet dus dat wordt dan oppassen voor opa en oma.

Reacties zijn welkom, want in een onbekend gebied pas ik graag mijn programma aan. Vrolijke paasdagen !!!!!!!!
 
LetniKoupaliste.jpg
1137596044.jpg
1137677328.jpg


Er komt een nieuw buitenbad met grote glijbanen,een nieuw gedeelte binnen met golfslagbad,wirlpool,
Finse sauna,Squash banen,fitnesscentrum etc.Als je hier op de foto's klikt kan je zien hoe het is/wordt.
Het binnenbad is het hele jaar open en het buitenbad zal wel seizoensgebonden zijn.

Voor het adres mapy.cz bij 2.

dit zwembad bedoel ik, hier zwemmen we regelmatig, maar het water is hier brrr koud, zeker voor de allerkleinste. Rob van 4 vind de 'zee' helemaal geweldig, het bad verandert ieder uur in een golfslagbad. De glijbaan is alleen toegankelijk voor kinderen vanaf 10 jaar.
 

kuurgast

Donateur
Jammer dat het koud water is. Die regeltjes kennen we in NL niet maar in Tsjechië kom je vaker van die oude regels tegen. Zal hier in de nachtvlinder binnenkort meer over vertellen hoe dat in het kuuroord gaat.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

De resterende tijd gaan we weer samen op stap.

Dit stukje hadden jullie, zoals beloofd, nog tegoed. Ik werk dit deel niet meer uit in datums, omdat we zelfs niet weten of we er nog 2 of 3 weken aan vastplakken. ;) Wel geef ik aan wat we graag willen gaan zien.

Na Hroubovice willen wij naar Veltrusy.

Van hieruit willen wij bezoeken brengen aan kasteel Veltrusy, Lidice, kasteel Karlstejn en Velka Amerika.
Natuurlijk mag Praag niet ontbreken en dat moet dan ons 3e bezoek worden aan Praag. :top:
Ook aan het Kokorindal, het Machameer (Doksy, Bezdez en Stare Splavy) en Melnik bewaren we goede herinneringen, zodat deze mogelijk ook nog worden aangedaan.

Van Veltrusy naar Zelezny Brod.

De plaatsen die wij zeker aandoen zijn : Turnov en de Dlaskuv Statek/ Farm, Liberec, Jablonec nad Nisou, Tanfeld om vandaar uit per trein naar Harachov te gaan.
Een tocht door het Boheems Paradijs met haar Prachovske Skaly :foto: en Jicin, vinden wij 'een must'.
Zeker ook een bezoek aan de Dolomietgrotten van Boskov.

Onze laatste standplaats Boheems Zwitserland.

Boheems Zwitserland lijkt ons als gebied zeker de moeite waard met Tisa, Sneznik en de uitkijktoren Tetschner Schneeberg. :afwachten:
Helaas, Hrensko zit er vanwege het loopvermogen van Marja gewoon niet in.
Wel weer de plaatsen Decin met haar kasteel, Litomerice en Teplice.
Na een bezoek eerder aan Lidice, laten we nu Terezin aan ons voorbij gaan. De herinnering hieraan zullen wij nooit vergeten en we denken dezelfde herinnering over te houden aan Lidice.

Terugkomst.

Na terugkomst (rond 23 of 30 mei) :snotter: hopen we dat we kunnen terugkijken op een mooie reis, een plezierige week met kinderen en kleinkinderen en bovenal een voortzetting van het "I love Tsjechie" gevoel. :yess:
Wij hebben overigens geen laptop bij ons, zodat jullie het verslag met foto's daarna tegoed hebben. :doei:

groeten Ad en Marja
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Ja Cor, misschien zwaar, maar we hebben dan ook alle tijd. Bovendien de hele dag in een hotel of op een terras kost me ook teveel halve liters.
Wij kiezen er graag voor om in Tsjechie, indien mogelijk, lekker actief te zijn. In juli/augustus hebben we weer 3 weken caravan in Dwingeloo en dan hebben we vakantie. Jippie !!!!!
Kuurgast de link Jicin kende ik nog niet is een boeiende, maar eens kijken hoeveel tijd we hebben om alles op te nemen en Nancy ik bezoek waar mogelijk synagoges en ben daar altijd voor in.
Ik heb onlangs een kleine synagoge bezocht in Bourtange (Groningen) en daar werd ook schitterend bij verteld. Geeft altijd iets extra's aan zo'n bezoek.
Overigens ons vorige bezoek aan Jicin in 2007 (reisgezelschap) was te kort en heel veel regen.
 
Bovenaan