Horeca Restaurace Salamander, Malé Svatoňovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Restaurace "Salamander” in Malé Svatoňovice heeft een grote opknapbeurt gekregen.
Het restaurant heeft een nieuwe eigenaresse (die de dochter van onze achterburen bleek te zijn).

Ze heeft het gehele interieur aangepakt zodat alles er weer schoon en fris bij staat.
De sfeer en decoraties uit de tijd van de eerste Tsjechische republiek en de gebroeders Karel en Jozef Čapek zijn in ere gehouden!

P6060035 bew.JPG P6060041 bew.JPG

Er is een nieuwe menukaart samengesteld, waarbij veel gasten het zullen weten te waarderen dat er minder gefrituurde gerechten op de lijst staan.

Heel gemakkelijk: behalve de Tsjechische menukaart is er ook een in het Nederlands.

Buiten is het terras opgeknapt en voorzien van nieuwe speelmogelijkheden voor kinderen.

P6060036 bew.JPG

Wat sommige bezoekers een grote verbetering van het terras zullen vinden: tegelijk met de totale renovatie van de gemeentelijke riolering is ook de septic van de Salamander aangepakt. Aan de hinder van soms (als de wind verkeerd stond) een vleugje onaangename lucht is dus een eind gekomen.

Contactgegevens: www.salam-and-dr.cz

of op Google maps: Restaurace a penzion Salamandr Nádražní 128, 542 34 Trutnov - Malé Svatoňovice ‎
 
En wat kooken zij daar zo als? Ook iets uit de tijd van Karel Capek wat zo toen in zwang was? Bij voorbeeld aardbeienknoedels met kwark of zo iets? Of Zemelbaba ....ik ben trouwens benieuwt naar die nederlandse menukaart. Soms is het wel lachen, hoor. Of hebben Jullie Doma het helpen vertaalen?
 
Ter vergelijk: de gemeente Rozendaal (Gelderland) is de kleinste Nederlandse gemeente die geen Waddeneiland is. Rond de 1500 inwoners. En daarmee even groot als Male Svatonovice.
Stel dat daar in Rozendaal het plaatselijke pannenkoekenhuis van eigenaar verandert, dat die naast suikerstroop ook vers fruit als vulling voor de pannenkoek aanbiedt en er een nieuwe schommel is geplaatst, is dat dan een onderwerp dat op een zichzelf respecterend forum over Nederland voor zou moeten komen?

Ikzelf denk van niet. Nieuwswaarde krijgt het pas als je het waarom van de aanwezigheid van herinneringen aan Karel en Josef Capek uitlegt, wie het waren en wat Karel voor de wereldliteratuur betekende. En waarom het restaurant Salamander heet.

Het lijkt me dat het restaurant zich daar beter mee profileert dan met het feit dat de geur van de sceptictank minder is geworden. Want dan blijft er toch een luchtje hangen.
 
Voor iedereen: Salamander is niet zozeer een toeristenrestaurant, maar wordt druk bezocht door lokale mensen. Toeristen zijn er echter ook hartelijk welkom.

@ Mazackova, iets speciaals uit de tijd van de gebr. Čapek ? Ik denk het niet, maar het is misschien wel een idee!
Salamander heeft overigens al zolang als ik er kom (nu een jaar of 6) ook menukaarten in het Nederlands. Een paar typefouten daargelaten waren die gewoon goed leesbaar en dat is nog steeds zo gelukkig.
De vele Nederlandse gasten die weinig of geen Tsjechisch begrijpen zijn er hartstikke blij mee.

@ PuNkEnStEiN, bedankt voor de link naar de menukaart. De website is deels overgenomen van de vorige eigenaar/beheerder. Ik ben het met je eens dat die nog geactualiseerd moet worden.
Wat ik wel goed vind is dat ze op de website in ieder geval behalve het menu, ook informatie geven over de achtergronden van de naam Salamander en de gebr. Čapek. Voor wie echt geïnteresseerd is, is dat leuke info, niet te uitgebreid.

@ Vašek, bedankt voor je reactie. ’t Ziet er goed uit en het smaakt ook prima. Wij gaan er ook geregeld langs voor een “denní menu za pouhých 69Kč včetně polévky” tussen de middag. De porties zijn gewoon groot en de smaak is goed.

@ Dieter, jammer dat je de website van Salamander niet even gelezen hebt. Daar vind je in ieder geval het antwoord op een paar van je vragen.
Bezoek de volgende keer dat je in Malé Svatoňovice komt ook het Čapek museum. Het ligt vlakbij het restaurant, dus kun je dat mooi combineren. Of ben je er al geweest?
Jouw reactie geeft exact aan waarom wij het de afgelopen 5 jaren in Tsjechie zo geweldig naar ons zin hebben gehad. Zoveel vriendelijkheid, zelfredzaamheid en behulpzaamheid als wij in die periode hebben ondervonden hier!

Er zijn ook veel Nederlanders die Salamander de laatste jaren wat achteruit zagen gaan. Het interieur werd slecht bijgehouden, eten werd minder goed en inderdaad, als het niet altijd fris ruikt vallen enkele van deze mensen daar over.
Het is 100 % zeker dat de gasten die er komen en nog zullen komen positief zullen reageren op de vernieuwing.
Ik denk dat we de nieuwe eigenaresse een eerlijke kans moeten geven en het wordt zeer gewaardeerd dat een jong iemand zoiets oppakt. Beter dan het gejank uit NL van klagende middenstanders en horecaondernemers.

Volgens mij heeft het gestarte topic wel degelijk nieuwswaarde, maar toegegeven, hoofdzakelijk voor degenen die Salamander al kennen en/of die er komende zomer naar toe willen gaan.
 
Dank, maar ik wist de antwoorden natuurlijk al. Maar ben verheugd te horen dat er een Capekmuseum is, dat wist ik nog niet. Als ik dat een keer bezoek, zal ik zeker van een maaltijd gaan genieten in Salamander.
Wat je zegt over het gezeur van de horeca hier, kan ik helemaal onderschrijven. Ze zouden een beetje meer durf moeten hebben en dat hebben de mensen van Salamander vast. Ik wens ze alle succes.

En leuk dat ook zij wat doen aan de nagedachtenis van de gebroeders Capek. Karel heeft toch het feit achter zijn naam staan, dat hij een persoonlijk bedacht woord toevoegde aan bijna alle talen. Voor wie het niet wist: robot!
 
Bovenaan