Reis door Tsjechië 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jaren geleden, is er een documentaire over gemaakt door National Geographic. Een filmploeg uit Australie heeft toen bij ons gelogeerd. Ik denk dat het ergens in 1998/ 1999 is geweest. Misschien kun jij het achterhalen kuur... ??
Ik zal eens navragen bij de dierentuin of ze hier nog wat van hebben.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nancy, je bent echt heel warm. Ik heb het verhaal gehaald uit de reisgids "Tsjechie & Praag" van National Geographic, uitgegeven door Kosmos uitgevers, Utrecht/Antwerpen ( Vierde herziene druk 2012). De teksten heb ik natuurlijk wel aangepast. Heel leuk overigens zo'n koppeling met jullie.
 
Ad ook ik vind jouw fotoreportages altijd prachtig en ik volg het dan ook op de voet.
Nu heb ik bij de laatste foto's een vraag.
Je hebt het bij één foto over "Antilopen en Drommedarissen", maar wat ik op die foto zie zijn (volgens mij) geen drommedarissen maar Wildebeesten, klopt dat?
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechie 2012

Dinsdag 29 mei (deel 1.)

Na het ontbijt deze morgen kwam Eric weer een poosje bij ons zitten. We vertellen dat Nové Město nad Metují op het programma staat. Hij geeft ons als idee mee, om even door te rijden naar Nachod en daar de grens met Polen te passeren. Na zes kilometer is daar een aardige markt te bezoeken. Voordat we richting Nové Město gaan, bezoeken we nog even de Tesco voor de nodige boodschappen en een schijfje voor in het Sony fototoestel van Ron. De plaats Nové Město nad Metují ligt ongeveer 7 kilometer ten zuiden van Nachod aan de voet van het Adelaarsgebergte, dat een geweldige sfeer geeft aan het panoramisch landschap. Het is bovenop een heuvel gebouwd en wordt aan drie zijden omgeven door de rivier Metují. De plaats werd gesticht in 1501 en telt nu ongeveer 10.200 inwoners. Het centrum van Nové Město staat onder monumentenzorg. Centraal in de stad is hier een marktplein te vinden: Husovo Náměstí. Het plein is geheel omringd door huizen met arcades. We zien er ook een Mariazuil uit 1663 en het opvallende witte "oude" raadhuis, waarin altijd nog de trouwzaal zich bevindt.

P1010473k.jpg
Het Marktplein met Mariazuil en "oude" raadhuis

Op één van de andere hoeken van het plein zien we de Kerk van de Heilige Drie-eenheid ("Kostel Nejsvětější"). De kerk werd gebouwd kort na de stichting van de stad in 1519, maar door brand verwoest in 1526. Vrij snel werd hij herbouwd. In 1528 het koor van de kerk en tussen 1530 en 1541 de toren. Sindsdien is er nog maar weinig veranderd.

P1010483k.jpg
Kostel Nejsvětější

Hier zien we enige beelden van het interieur van deze kerk. Als eerste het hoofdaltaar uit 1677 en vervolgens, zeer vermeldenswaard, dat het orgel gebouwd is in 1656.

SAM_2466k.jpg SAM_2470k.jpg

Op het plein zien we behalve de Mariazuil ook nog een beeldengroep met een voorstelling van de Heilige Drie-eenheid uit het jaar 1767. De stad heeft haar geplaatst als dank voor de beëindiging van de zevenjarige oorlog tussen Oostenrijk en Pruisen.

SAM_2472k.jpg

Voor informatie over deze stad kunnen we terecht in het museum. De volgende websites zijn ook gericht op het geven van informatie over deze mooie plaats: www.infocentrum-nmnm.cz, www.novemestonm.cz en www.muzeum-nmnm.cz Het museum biedt zicht op de geschiedenis van de stad Nové Město nad Metujien en het toont een barokke apotheek en een Kerststal.

P1010482k.jpg

Vanaf het informatiecentrum wandelen we richting het kasteel, langs onderdelen van de stadsverdediging die bewaard zijn gebleven.

P1010484k.jpg

wordt vervolgd (deel 2.)
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Dinsdag 29 mei (deel 2.)

Ik had geen idee wat ik mij moest voorstellen van een plaats als Nové Město nad Metují, maar met wat ik tot nu gezien heb is het een alleraardigste plaats. In principe had ik me voorgenomen om het kasteel te zien en met name de tuin, waarin een houten brug te vinden is. Ik zag er wel tegenop,om hierheen te gaan, omdat ik geregeld toch wel enige angst heb om bergen in te trekken. Gelukkig valt dat steeds weer erg mee in Tsjechië. Ook nu we in deze plaats zijn. Inmiddels naderen we het kasteel, dat ooit aan de familie Wallenstein toebehoorde. Oorspronkelijk stond er een burcht , die na eerst in renaissancestijl verbouwd te zijn uiteindelijk in vroegbarokke stijl werd gemoderniseerd. De architect was Carlo Lurago.

SAM_2439k.jpg
Kasteel gezien vanaf het centrum

SAM_2443k.jpg
De entree tot het kasteel

In 1908 werd het kasteel aangekocht door de textielbaron Josef Bartoň. Hij liet het gebouw, dat flink in verval was geraakt, door de Slowaakse architect Dušan Jurkovič in jugendstil restaureren. In het kasteel is een herdenkingszaal voor de componist Bedřich Smetana ingericht.

SAM_2450k.jpg
De binnenplaats van het kasteel

Ook de kasteeltuin werd flink onder handen genomen. We zien er een hele reeks van dwergen, gemaakt door Matthias Braun in de periode rond 1713 Bij het herstel van de kasteeltuin zijn ze opgekocht door de textielbaron. Overigens is het ontwerp van deze dwergfiguren van de Fransman Jacques Callot.

SAM_2445k.jpg
Te vinden aan de centrumzijde naast de brug

SAM_2453k.jpg
Eveneens naast de brug

SAM_2489k.jpg
Een deel van de dwergen, die te vinden zijn in de kasteeltuin

In de tuin is zeer opvallend aanwezig een overdekte houten brug uit 1910, die naar het kasteel leidt. Het midden van de brug bestaat uit een 14 meter hoge toren. De brug is rijk versierd met folkloristische motieven. Zowel tuin, als brug, zijn eveneens ontworpen door de architect Jurkovič.

P1010494k.jpg
De schitterende terrastuin met z'n dwergen en z'n toren

P1010500k.jpg
De overdekte houten brug uit 1910

Bij het verlaten van Nové Město nad Metují zien we nog het raadhuis. Ik moet zeggen, dat ik geen moment spijt heb gehad van het bezoek aan deze plaats en kan het iedereen aanbevelen het op te nemen in een reisschema.

SAM_2491k.jpg
Het huidige raadhuis

wordt vervolgd (deel 3.)
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechie 2012

Dinsdag 29 mei (deel 3.)

Vanuit Nové Město nad Metují zijn we langs Nachod naar Polen gereden. Lieve lezers, we zijn dus ook in Polen geweest. Yes !!!!!!!!!!!!!! Wat opvalt is het groot aantal borden langs de weg.

SAM_2498k.jpg
Veel, of niet veel ?

Een paar kilometer over de grens is een markt, die we bezocht hebben. Er is werkelijk van alles te koop en op de meeste plaatsen is de markt ook overdekt. Bij het parkeren van de auto, komt er direct iemand aangelopen om parkeergeld te innen. "Zouden ze nu ook op mijn auto letten ?", vraag ik me af.

SAM_2506k.jpg
Eén van de vele kledingstallen, maar ook veel schoenen zien we er

SAM_2511k.jpg
Ook de wereld aan afgrijselijke kunstbloemen

SAM_2515k.jpg
Lappen stof met verschrikkelijke opdruk, nog meer kleren, het is er allemaal

Na dit bezoek rijden we naar het kuuroord Kudowa Zdrój. Een plaats met iets meer dan 10.500 inwoners, die op 400 meter boven de zeespiegel ligt. In de geschiedenis is deze plaats voor het eerst genoemd in 1354. In de 17e eeuw werd er een waterbron ontdekt, waarna er in 1636 het eerste zwembad kwam. Hierdoor is het een historisch kuuroord geworden waar hart- en circulatiesysteem ziekten werden genezen.

SAM_2517k.jpg
Aankomst in Kudowa Zdrój

Op de foto hierboven zien we dat er een groot natuurpark in de buurt ligt "Park Narodowy Gór Stotowych". Hier bevinden zich heel veel felsen, of tafelbergen. Het ligt op eenzelfde lijn, als de felsen bij het Tsjechische Adrsprach. Op de foto onder zien we een gebouw waardoor de plaats, als kuuroord, onder andere zijn bekendheid heeft gekregen. Het is het voormalig sanatorium Polonia, dat nu toch wel in verval lijkt te geraken.

SAM_2518k.jpg
Het voormalig sanatorium Polonia

In het kuuroord spreken we af richting "thuis" te rijden. Ikzelf heb vandaag , voor het eerst deze vakantie, een slechte ogen dag (staar). Vermoeidheid speelt dan een grote rol. Je moet je uiterst inspannen, waardoor dan weer hoofdpijn ontstaat. Gelukkig is hier nu weer in positieve zin verandering in gekomen. Bij het terugrijden zien we ook in Polen vijvers voor karpers en forellen.

SAM_2524k.jpg
Een forellenvijver

Rond drie uur zijn we terug in Brusnice en als we de berg Zvicinou oprijden richting hotel worden we opgehouden door een prachtig landschappelijk schouwspel.

SAM_2849k.jpg
Een kudde koeien, die een heuse wegblokkade vormen

SAM_2852k.jpg
De boer begeleidt ze en zal later de weg weer toegankelijk maken

Na deze dag was ik blij weer terug te zijn in ons hotel, waar ik 's avonds voor het slapen gaan nog even een bericht op het forum heb gezet om te laten weten hoe goed wij het hebben. Voor nu welterusten en morgen gezond weer op.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Leuk, Baan. Ik heb zoiets ook is meegemaakt met Keesi en straatmakers in Kutna Hora

Bezoek aan Kutna Hora 2010
Kees bij de voorbereiding van onze reis door Tsjechie (mei 2010) heb ik gebruik gemaakt van je bloemlezing. Het is een werkelijk geweldige beschrijving van je wandeling door Kutna Hora. Gelet op de vele foto's in de galerij zal ik er maar 2 plaatsen van de Barbara en de steen-bronnen.​
Een andere foto wil ik je echter niet onthouden en die plaats ik bij deze reactie. Jullie waren 21 mei 2010 in Kutna Hora en wij op 6 mei.​
Op de foto dezelfde straatmakers in dezelfde kleren. Hoe vaak zouden deze kerels op de foto zijn gezet ?​
Kees bedankt voor je bloemlezing en wie weet komen we elkaar nog eens tegen, want in Kutna Hora scheelde het niet veel.​
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Woensdag 30 mei (deel 1.)

De dag begint zonnig en op het programma staat voor vandaag Adršprach en Trutnov. Op het terras van het hotel komt een grote groep kleuters aan. Ze gaan een lange boswandeling maken en eten hier eerst hun broodje. Het is een op en top vrolijke boel. Bij het ontbijt feliciteren we eerst onze vrienden en reisgenoten met hun trouwdag. Jawel, inmiddels ook alweer 37 jaar. Op ons gemak rijden we naar Trutnov en zetten de auto op een parkeerplaats bij het station. Een mevrouw komt aangelopen en weet ons duidelijk te maken dat we moeten betalen. Let wel, het enorme bedrag van 20 Czk voor 24 uur bewaakt parkeren.Voor de niet Tsjechië kenner is dat 80 euro cent.

SAM_2596k.jpg
De parkeerwachter

Op naar het treinloket voor kaartjes. Met mijn vingers geef ik aan dat het gaat om vier personen naar Adršprach. Vervolgens laat ik het briefje van Nancy zien, waarop zij heeft geschreven dat het om een retour gaat. Per persoon betalen we € 2,13 voor een retour.

SAM_2612k.jpg
Station Trutnov met onze conductrice op de voorgrond

De trein waar we instappen bestaat uit twee wagons. Een machinist bestuurt de trein en er is de conductrice. Onderweg wordt natuurlijk ook nog even koffie gedronken. Maar het maakt allemaal niet uit, want het is genieten van de omgeving.

SAM_2643k.jpg
Prachtig landschap met het Reuzengebergte als decor

Halverwege de rit, na het stationnetje Janovice u Trutnova, wordt gestopt en moet onze conductrice heel ver gaan lopen om een wissel om te zetten. Als dit schouwspel klaar is, rijdt de machinist naar haar toe om haar weer verder mee te nemen.

SAM_2650k.jpg
De wisseldirectrice

Het bezoek aan Adršprach ervaar ik als fantastisch. Allerlei namen komen we tegen. Suikerbrood, Duivelsbrug, Dondersteen, Het Liefdespaar zijn zo maar een paar namen. Van wat ik heb meegemaakt is dit gebied toegankelijker dan Prachovske Skaly bij Jicin. We moesten weer op tijd terug om de trein te halen en zijn niet verder gekomen dan de kleine waterval. Voor mij staat het vast, dat we een volgende keer meer tijd voor dit bezoek uittrekken en de gehele wandeling van 3,5 kilometer zullen lopen.

SAM_2674k.jpg
Aankomst in Adršprach

Om tot mijn beschrijving bij de foto's te komen heb ik gebruik gemaakt van een folder van het rotsgebied van Adršprach, in de Nederlandse taal, met een uitvoerige beschrijving van de wandelroutes. Vele eeuwen wist men over de rotssteden van Adršprach niet veel. De bewoners van de streek betraden ze slechts, als zij zich in hun huizen bedreigd voelden. In de rotsen vonden zij toen in oorlogstijd een schuilplaats en bescherming. Pas rond 1700 begonnen de eerste pioniers van het toerisme uit het naburige Silezië Adršprach te ontdekken.

P1010539k.jpg
Graverij in de vroegere zandgroeve. Er om toe een toeristische route van 1,5 kilometer

We zien hier het Gotische Poortje (Gotická Branka), dat werd gebouwd in 1839 door Ludvik Karel Nádherný. Hij liet ook een netwerk van toeristische paden, bruggen, vlonders en trappen bouwen. Hier was ook de oorspronkelijke ingang tot de rotsen.

P1010550k.jpg
Het Gotische Poortje

Hier zien we zo'n vlonder tussen de rotsen gebouwd door Nádherný. Het was het jaar 1824 dat er in het gebied een grote brand ontstond, die enkele weken duurde en die het bos volledig in de as legde. Pas toen werden de door rotsen gevormde doolhoven beter toegankelijk en kon men gaan werken aan de routes.

P1010551k.jpg
Goed begaanbaar toeristische route

P1010556k.jpg
De duivelsbrug ( čertův most) met zijn gewelf dat 21 meter hoog is

Rechts van deze waterval ontspringt onder de rots een drinkwaterbron. In 1840 wordt deze plaats als volgt omschreven: "...eindelijk komen wij op een kleine open plaats die omsloten wordt door rotsen, wilde struiken en bomen en waar een klein beekje naar toe stroomt. Er staan hier tafeltjes om uit te rusten, harpspeelsters spelen op hun instrumenten, rustende wandelaars schertsen en verfrissen zich bij het aan de rand staande kraampje met peperkoek. Een zilveren bron ontspringt uit een donkere barst in de rots, die omringt is door kleine liefelijke vergeet-mij-nietjes".

P1010564k.jpg
De kleine waterval (Malý vodopád)

Met voorgaande omschrijving lijkt het gehele gebied op een droom, die werkelijkheid wordt.

wordt vervolgd (deel 2)
 
Ad, jullie hebben bij de Bila (duurdere supermarkt) geparkeerd, en ja dat parkeergeld is een lachertje:lmfao:
En wat leuk dat jullie de trein genomen hebben naar Adrsprach, wij zijn er ook al diverse keren geweest, iedereen die bij ons op bezoek komt laten wij deze mooie plaats zien. Maar met de trein ernaar toe staat nog steeds op ons verlanglijstje en gaan we zeker komend voorjaar doen.
 
Bovenaan