Reis Bohemen - voorjaar 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Bohemen. Voorjaar 2011. (Deel 1.)

Nu ik vandaag de 10000ste bezoeker mocht ontvangen op mijn vorig reisverslag lijkt het me leuk mijn plannen voor dit jaar aan jullie te presenteren. Ik doe dit in 2 delen. De reis begint in april en duurt 16 dagen. Vanwege de komst van ons 7e kleinkind, half juni, hebben we de reis vervroegd en ingekort. De reis komt overeen met die van vorig jaar.
Sommige plaatsen willen wij gewoon nogmaals bezoeken (verdiepen en intensiveren) en verschillende plaatsen zijn nieuw opgenomen. Dit komt ook omdat we nu weer met onze vrienden uit Deventer gaan, die we graag laten meegenieten van prachtige, door ons al geziene, plekjes.

Vrijdag 29 april. Ron, Marijke, Marja en ik zijn van plan 's ochtends om 5.00 uur te vertrekken vanuit Hoogeveen richting Vimperk. We doen dit in onze blauwe (metallic) Peugeot 307 met het kenteken
27-XK-VV en voorzien van de "I love Tsjechie" sticker. Uiteraard hopen we op niet teveel oponthoud op de Duitse wegen.
Bij de grensovergang Philippsreut kopen we ons wegenvignet, die ik nu goed wil bevestigen. Een aardige anekdote is dat ik vorig jaar voor mijn kinderen een mapje met wetenswaardigheden had klaar gemaakt. Hierin ook de aanschaf en manier van bevestigen van het vignet. Groot was de hilariteit van hun om te zien dat alleen pa het vignet aan de buitenzijde geplakt had. Hun uitdrukking was duidelijk "Je zadelt ons op met een mapje met kennis, die jezelf niet leest". Korte tijd na de grensovergang verwachten we, dat onze autopapieren wel weer gecontroleerd zullen worden. Ik zal er rekening mee houden mijn snelheid direct aan te passen, zodat ik niet weer gelijk een bekeuring krijg.
Tussen 15.00 en 16.00 uur denken we aan te komen bij ons hotel Terasa (www.hotelterasa.cz) in Vimperk. Als vanouds worden we met open armen en bier ontvangen.

Zaterdag 30 april. We zijn van plan om met de bus naar Ceske Budejovice te gaan. Een stad waar we nog niet geweest zijn en waarvan we ons toch veel voorstellen, omdat velen hem aanprijzen.
Helaas hoorde ik van de VVV in Vimperk dat daar 's avonds geen heksen-verbranding is.

Zondag 1 mei. Zijn we uitgenodigd door de VVV in Vimperk om de opening van het toeristisch seizoen in het Zamek Vimperk bij te wonen. Hier zal dan ook de nieuwe expositie tentoongesteld worden.
Vanzelfsprekend koppelen we dit aan een museum bezoek.

Maandag 2 mei. We weten uit ervaring dat veel in Tsjechie op maandag gesloten is. De auto en chauffeur hebben 2 dagen rust mogen hebben en nu moeten ze er maar weer tegenaan. We rijden naar Freienau in Zuid-Beieren om in het Penninger-museum onze voorraad drank aan te vullen. Via Kvilda, het hoogst gelegen dorp in Tsjechie, gaan we terug naar Vimperk.

Dinsdag 3 mei. We rijden via Strakonice naar Klatovy. Vorig jaar waren we er in april en was alles nog gesloten. Nu hopen we dat we de kerken, het knekelhuis en de apotheek "open" zullen aantreffen. Via een werkelijk prachtige route (Susice, Kaspersky Hory en Stachy) rijden we voor de laatste maal alweer richting ons thuis deze dagen.

Woensdag 4 mei. We vertrekken al vroeg uit Vimperk om een bezoek te brengen aan het kasteel in Hluboka nad Vltavou, indien mogelijk, willen we nu ook naar binnen. 's Middags willen we naar Jindrichuv Hradec en later zoeken we dan een hotel in Chrudim.

Donderdag 5 mei. De autorit gaat dwars door Pardubicky Kraj. Vorige keer hebben we in de hoogte Zamek Caslav gezien. Nu willen we toch even naar boven om van dichtbij te kijken.
We vervolgen de rit naar Kutna Hora. Een stad om weer te bewonderen en nog andere plekjes te zien.

Vrijdag 6 mei. In de ochtend bezoeken we Pardubice met z'n historisch centrum en 's middags dan naar het poppenmuseum in Chrudim. Deze keer toch even binnen kijken.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast en Freddy bedankt voor jullie reacties op de verbranding van heksen.
Ik bedoel echter een verbranding in Vimperk en die is daar niet volgens de VVV. Ik rij namelijk niet 's avonds in het donker (nachtblindheid) en al zeker niet in Tsjechie.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vorige jaren schijnt er telkens een feest geweest te zijn. Dus zal het dit jaar ook wel gebeuren, het zou mij verwonderen dat er geen zou zijn. Even wachten tot volgende maand voor de aankondiging.
 

Ad Verschoor

Donateur
Ja, Kuurgast en in jouw lijst staat Vimperk vermeld met vanaf 17.30 uur een optocht door de stad en theatervoorstellingen met muziek. Toch nog maar een mailtje sturen naar de VVV over een paar weken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Bohemen. Voorjaar 2011. (Deel 2.)

Zaterdag 7 mei.
Deze Zaterdag verlaten we Chrudim en vertrekken we naar ons pension Formanka (www.formanka.cz) in Splzov, dat te vinden is een paar kilometer voor Zelezny Brod. Het ligt aan wegnummer 10 vanaf Turnov. Bij aardig weer kunnen wij er in de tuin zitten, die gelegen is aan de rivier de Jizera met haar prachtige natuur. Een omgeving om tot rust te komen. Op weg hier naartoe bezoeken we Hradek Kralove en het kerststal museum van Trebechovice pod Orebem.

Zondag 8 mei. De Zondag gebruiken we om Hrad Kost (Burcht Kost) te bezoeken. We trekken hier de hele dag voor uit, want hier worden dan kasteeldagen gehouden. Niet alleen is de burcht te bezichtigen, maar er lopen ook zeer veel vrijwilligers rond in klederdracht, zijn er oude ambachten te bewonderen en er zijn riddergevechten.
Het lijkt me een unieke gebeurtenis.

Maandag 9 mei. Veel is op maandag gesloten in Tsjechie en wij gaan daarom naar Liberec om daar het centrum te bezichtigen en te winkelen in het hele grote "NISA" winkelcentrum. Op maandag is ook het restaurant van het pension gesloten, zodat het waarschijnlijk eten wordt bij McDonalds in Liberec.

Dinsdag 10 mei. Even naar Jicin. Een stad die voor iedereen aan te raden is om te bezoeken. Wij willen vooral genieten van de natuur bij de rotsenstad "Prachovske Skaly" op korte afstand van Jicin. Een wandeling van 3,5 kilometer ligt ons daar te wachten. Om in de stemming te komen, alvast dit filmpje van het gebied.

Woensdag 11 mei. We verlaten Splzov weer en zoeken een hotel in Decin. Onderweg willen wij kijken naar "Panska Skala" even voorbij Novy Bor. Helaas is dit bij regen niet toegankelijk en dan is er het alternatief van Sloup v Cechach en Ceska Lippa. Voor de middag staat dan een bezoek aan kasteel Decin op het programma.

Donderdag 12 mei. We rijden via de Oostkant van de Labe (Elbe) naar Litomerice en vandaar naar Teplice. Enkele jaren geleden hebben we Terezin bezocht en niet uit te sluiten is dat we dat weer zullen doen.

Vrijdag 13 mei. We gaan per trein vanuit Decin naar Kurort Rathen in Duitsland (Saksisch Zwitserland) en daar per pont naar de andere zijde van de Labe. We bezoeken daar de Basteibrug van Ferdinandstein. We hopen dat we, qua natuur, het mooiste voor het laatst bewaard hebben. Hoe mooi het er is staat op dit filmpje.

Zaterdag 14 mei. Het wordt, helaas, de hoogste tijd om naar huis te gaan. Er moet vandaag nog een verjaardag worden gevierd van een kleindochter en over een maand dient kleinkind nummer 7 zich aan.
We hopen ook deze keer weer op een fantastische reis.
 

kuurgast

Donateur
7 en 8 mei zijn de speciale dagen op Hrad Kost met een markt ,ambachten ,riddergevechten ,valkerij demonstraties en nog veel meer entertainment. Dit is van 9:00 tot 17:00uur.
De toegangsprijs is 200Kč voor volwassenen en 100Kč voor kinderen ,senioren en studenten.
 
Net even de foto's uit het verslag weer bekeken. Wat kon ik daar naar hartenlust fotograferen, één van mijn mooiste reportages tot nu toe, (en extra bijzonder geworden door Freddy's aanwezigheid), dus camera meenemen Ad! Ik hoop voor jullie dat het weer net zo mooi is als verleden jaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Bohemen. Voorjaar 2011. (Deel 3.)
Het blijft toch heel leuk om je reis voor te bereiden en steeds voor verrassingen te komen staan. Zo heb ik nu de 2e week van onze reis enigszins moeten omgooien. Op zaterdag 9 mei zouden we naar Splzov, maar in dat weekend wordt er gewerkt aan het pension Formanka. Wij kunnen er daardoor pas op maandag 9 mei terecht.
Ik had mij voorgenomen het programma zoveel mogelijk in tact te laten.
Zeker gelet op ons bezoek aan de kasteel-dagen in Hrad Kost.
Dus op zoek naar een hotel voor 2 nachten, ergens in het Boheems Paradijs of tussen Hradek Kralove en Jicin.
Het heeft me, na heel veel mailverkeer, ongeveer 14 dagen gekost om een vervangend hotel te vinden.
Uiteindelijk is het Hotel Pariz in Jicin geworden, die ons nog onderdak kon bieden in dit weekend.
Het programma in de 2e week ziet er nu alsvolgt uit:

Zaterdag 7 mei. De bezoeken blijven staan echter de dag eindigt in hotel Pariz in Jicin. Het lijkt me leuk om eens in de avonduren door deze plaats te wandelen. Het hotel ligt dan ook echt middenin het centrum.

Zondag 8 mei. Hrad Kost en z'n Kasteel-dagen.

Maandag 9 mei. Op ons gemak vertrekken we richting de rotsenstad "Prachovsky Skaly" om daar 3.5 km te wandelen. In de loop van de dag dan toch naar Splzov. Met mooi weer wordt dat heerlijk zitten
in de tuin aan de Jizera.

Dinsdag 10 mei. Liberec

Woensdag 11 mei. Kuurgast liet onlangs beelden zien (letterlijk en figuurlijk) van Kacanovy met z'n Kopicuv Statek en dat leek me boeiender dan het bezoek aan Litomerice. Vandaar dat dit nu in het programma staat en dan ook maar even langs bij Hruba Skala.

Donderdag 12 mei. Vertrek richting Decin met onderweg de nodige stops en bezienswaardigheden.

Vrijdag 13 mei. Toch maar Kurort Rathen en de Basteibrug. Al blijft Hrensko, waar Edmundskloof nu weer open is, toch wel trekken.

Jullie zien, dat omstandigheden en suggesties vanuit dit forum een programma kunnen doen omgooien en dat is gewoon leuk.
Eind april vertrekken we dan ook in de wetenschap dat in Tsjechie nog weer wijzigingen zullen plaatsvinden.
De komende 2 weken even ervoor zorgen dat mijn jongste zoon en z'n vrouw op onze dag van vertrek (29 april) hun nieuwe huis kunnen betrekken, oftewel gaan verhuizen. M.a.w. sauzen, laminaat leggen, babykamer klaarmaken, enz.,enz.
Tussendoor dan de vakantie voorbereidingen treffen, zoals auto naar de garage, koffers pakken en nog veel meer.
Deze periode weinig tijd voor het forum, alhoewel soms even tijd maken. In ieder geval meld ik mij weer half mei en hoop dan snel mijn verslag te schrijven voor jullie.
 
De bezoeken blijven staan echter de dag eindigt in hotel Pariz in Jicin. Het lijkt me leuk om eens in de avonduren door deze plaats te wandelen. Het hotel ligt dan ook echt middenin het centrum.
Jičín is zeker geen slechte vervanging Ad. ;) Volgens mij zit dit hotel (geen idee of het een goede is) boven een supermarktje en is er een klein loket waar je heerlijke (soft) ijsjes voor een paar kronen kunt kopen. Lekker uit eten's avonds? Bij de Harmonie op het grote plein of bij de mexicaan, aan een zijstraat van het grote plein, die is echt super.
 
Hotels waar we een goede ervaring mee hebben in Jicin en omgeving zijn: Hotel Jicin in Jicin is zeker een aanrader, een heel goede keuken.Hotel Skalni mesto, midden in het Boheems paradijs bij de Prachovske skaly. Met beide hotels werken we inmiddels alweer 15 jaar samen bij onze wandel en fietstrektochten.

Jicin uiteten: inderdaad de mexicaan, Lina. Ook leuk is hotel Bohemia, net buiten het centrum. Of de kleine pizzeria aan de rand van het plein, erg lekkere soep.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nee hoor, Lina. Vast en zeker geen all-in. Doodgewoon logies met ontbijt.
Feitelijk, gezien mijn zoekwerk naar onderdak, was Pariz m'n laatste ? mogelijkheid, die ik met beide handen heb aangegrepen. Overigens Nancy Bohemia heb ik ook aangeschreven, maar nooit iets van terug gehoord. Alle genoemde restaurantjes zal ik meenemen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo allemaal, wij staan er goed voor. Vrijdagmorgen om 4.00 uur vertrek richting Vimperk. Voor een reisje door Bohemen van 15 dagen. Graag had ik weer een heksen-verbranding meegemaakt, maar helaas, de agenda van Vimperk geeft dit verder niet aan. Maar ach, wat een zeur ben ik toch. Ik geloof dat de rest van het programma vele verrassingen in zich heeft.
Ik hoop jullie snel na de vakantie onze belevenissen te mogen schrijven.
groetjes
Ad en Marja
 
Bovenaan