In de krant die in Turnov wordt uitgegeven staat weer een verhaal over de planning van een nieuwe snelweg die in Turnov aansluit op de snelweg van Liberec naar Praha. Deze nieuwe weg moet eindigen in Hradec Králové. Twintig jaar geleden werd er al over gesproken. De huidige weg loopt over het Joodse Kerkhof met een viaduct en gaat daarna door veel dorpen. In de krant van vandaag staat een afschuwelijk enorm viaduct gepland bij Rovensko pod Troskami. Ik ben zo vrij een artikel vertaald door Google over te nemen van een site. Heb die op een aantal plaatsen wat aangepast.
Op dit moment is de meest besproken geplande transportconstructie het deel van de snelweg R35, dat door het landschap van het Boheemse Paradijs loopt. Er is een golf van verzet tegen de constructie ontstaan, maar dat neemt niet weg dat er een transportoplossing zal moeten worden gevonden. Het zal in ieder geval waarschijnlijk een compromis worden tussen verschillende belangen. Hoe ziet de situatie er op dit moment uit en wat zal R35 mogelijk opleveren voor de eigenaren en geïnteresseerden in onroerend goed in het Boheems Paradijs?
De geschiedenis van deze transportconstructie gaat terug tot het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Het was toen dat het plan voor de trans-Europese snelweg Berlijn-Istanbul op de kaarten verscheen, dat soms zelfs in de Hamburg Istanbul-variant in de media wordt gepresenteerd. Het genereuze project van de Europese Unie is geleidelijk naar het stadium gekomen waar de concrete uitvoering ervan wordt verwacht. De binnenlandse druk om een snelweg aan te leggen neemt toe in hetzelfde tempo als de snelweg D1 overvol raakt. De nieuwe weg zou deze verstopte verkeersader van de republiek aanzienlijk moeten ontlasten en vooral een uitgebreidere reconstructie mogelijk maken, die nu al nodig is in de toekomst. De specifieke route van de nieuwe R35 passeert echter in de nabijheid van het Boheemse Paradijs en dit heeft tot ernstige meningsverschillen geleid.
Drie varianten van de R35-weg in het gedeelte tussen Turnov en Jičín werden aan het publiek onthuld. De zogenaamde supernoordelijke optie, die zou leiden van Železný Brod naar Semily, Lomnica nad Popelkou en verder naar Jičín, is definitief afgewezen. Steden in deze corridor zouden in principe een gemakkelijker toegang tot het vervoer verwelkomen, maar een enorm probleem zijn de complexe geologische omstandigheden, grote valleien die moeten worden overbrugd door enorme en dure bruggen. Ook grote stukken bos die gekapt zouden moeten worden, zouden in de weg staan. Een snelweg langs deze corridor zou de reis naar het Reuzengebergte en het IJzergebergte versnellen, maar de prijs en de milieukosten staan een gemakkelijke implementatie in de weg. Daarom blijven vandaag alleen de zogenaamde noordelijke en zuidelijke varianten in het spel betrokken.
Tegenstanders van de noordelijke optie pleiten (ik zou dit ook de meest logische keuze vinden!) voor de tweede, zogenaamde zuidelijke route. Deze zou van Mnichov Hradiště naar Sobotka leiden en vervolgens naar Jičín, vanwaar het via Hradec Králové en Brno naar het exotische, oosterse Istanbul zou kunnen gaan. Het profiel van het landschap op deze plaatsen vormt kleine obstakels op de weg en de specifieke route ligt verder weg van de kern van het Boheemse Paradijs. Het grootste nadeel is dat deze optie zo'n 20 kilometer langer is dan de voorgestelde noordelijke. Daarom moet serieus rekening worden gehouden met het bezwaar dat automobilisten hun reis langs de oorspronkelijke weg door de Libuňka-vallei zullen blijven verkorten, die ten koste van extra financiële kosten volledig zou moeten worden gereconstrueerd en toch zou moeten worden uitgerust met gemeentelijke bypasses (zou anders door veel dorpen blijven lopen).
In de tekeningen is er zelfs een soort superzuidelijke variant, die ervan uitgaat dat de snelweg vanuit Duitsland via de Šluknovský-kaap wordt verbonden, verder gaat langs Česká Lípa naar Mnichovo Hradiště en verder naar Jičín. De R35 zou Liberec, dat vandaag al overbelast is, vermijden en zelfs korter zijn dan de bestaande zuidelijke en noordelijke varianten. Er is echter niet veel vernomen over dit alternatieve project.
Het hele geschil is momenteel onbeslist, maar het zal niet lang duren om een antwoord te vinden op waar de R35 naartoe zal leiden. Er moet nu al een oplossing worden gekozen omdat de gemeenten hun ruimtelijke plannen moeten oplossen en een onevenredig aantal plaatsen wordt getroffen door de bouwsluiting. De overbelaste D1 zal niet eeuwig zo kunnen blijven, evenals de zenuwen en gezondheid van de autoweg tussen Turnov en Jičín. Het Brusselse bestuur van de EU oefent zeker grote druk uit op internationaal vlak. De noordelijke optie blijft nog steeds een lichte favoriet omdat deze, naast het ministerie van Milieu, wordt gepromoot door de meeste staats- en regionale instellingen. De definitieve aanwijzing van het tracé R35 zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor de vastgoedmarkt in het Boheems Paradijs. In ieder geval zullen we waarschijnlijk een verdere ontwikkeling van recreatie en toerisme zien in de Libuňka-riviervallei. De gemeenten op de route tussen Turnov en Jičín zullen tot rust komen en interessant onroerend goed aanbieden. Het Boheemse Paradijs maakt dit gebied tot een aantrekkelijke zone.
Het is ook belangrijk dat de meeste gemeenten in staat zullen zijn om hun territoriale plannen definitief te maken, en dat er logischerwijs nieuwe mogelijkheden voor bouwen en ontwikkelen zullen ontstaan. R35 zou ook voor aanzienlijke verkeersverlichting naar Turnov moeten zorgen (hoe is mij onduidelijk!). Elke optie heeft een buitengewoon positief voordeel voor Jičín. Deze microregio is momenteel vanuit praktisch alle richtingen moeilijk bereikbaar met het vervoer. Tegelijkertijd is het lokale landschap prachtig en nog onontdekt. Het biedt geweldige mogelijkheden voor wonen of recreëren. Lagere vastgoedprijzen en een groot huidig aanbod van huizen in alle categorieën komen ook overeen met de ontoegankelijkheid van Jičínsk. Snelle communicatie zal deze regio openen voor nieuwe mensen die geïnteresseerd zijn in huisvesting, vooral omdat het gemakkelijk bereikbaar zal zijn vanuit Praag, Liberec en Hradec Králové. De superzuidelijke optie zou op dezelfde manier geïnteresseerden in huisvesting naar de prachtige regio rond Česká Lípa kunnen halen. Ook hier is dit een gebied wat betreft vraag naar onroerend goed nog niet ontdekt en daarom kunt u hier tegen interessante prijzen kopen met een bovengemiddeld aanbod. De huidige felle strijd om de specifieke routering van de R35 door het Boheemse Paradijs zal hopelijk uiteindelijk tot het best mogelijke compromis leiden. Vanuit het oogpunt van transportinfrastructuur zal de R35 echter zeker een aanzienlijk voordeel zijn.
Drie varianten blijven in het spel. De regio wil daar de meest geschikte van selecteren. De nieuwe vierbaansweg R35 van Turnov naar Jičín zal de verbinding met de naburige regio's Hradec Králové en Pardubice verbeteren. Eind juni (mij niet bekend in welk jaar: vermoedelijk enkele jaren geleden) stemde de gemeenteraad van Turnov al voor steun aan de zuidelijke corridor van de snelweg vanaf Mnichov Hradiště, maar op voorwaarde dat er een afrit naar Semily buiten het stadscentrum wordt aangelegd en de bestaande weg I/35 tussen Turnov en Jičín wordt gerepareerd, inclusief de bypasses van sommige gemeenten. "De ontwikkelaars van de studie hebben ons verzekerd dat het project op die gebouwen rekent", voegde de burgemeester eraan toe. Volgens haar keren de vertegenwoordigers in september nog een keer terug naar de snelweg. Tot nu toe hebben ze de mogelijkheid om de snelweg door het centrum van Turnova door de tunnel onder Vyšinka te laten lopen, niet volledig afgewezen.
Op dit moment is de meest besproken geplande transportconstructie het deel van de snelweg R35, dat door het landschap van het Boheemse Paradijs loopt. Er is een golf van verzet tegen de constructie ontstaan, maar dat neemt niet weg dat er een transportoplossing zal moeten worden gevonden. Het zal in ieder geval waarschijnlijk een compromis worden tussen verschillende belangen. Hoe ziet de situatie er op dit moment uit en wat zal R35 mogelijk opleveren voor de eigenaren en geïnteresseerden in onroerend goed in het Boheems Paradijs?
De geschiedenis van deze transportconstructie gaat terug tot het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Het was toen dat het plan voor de trans-Europese snelweg Berlijn-Istanbul op de kaarten verscheen, dat soms zelfs in de Hamburg Istanbul-variant in de media wordt gepresenteerd. Het genereuze project van de Europese Unie is geleidelijk naar het stadium gekomen waar de concrete uitvoering ervan wordt verwacht. De binnenlandse druk om een snelweg aan te leggen neemt toe in hetzelfde tempo als de snelweg D1 overvol raakt. De nieuwe weg zou deze verstopte verkeersader van de republiek aanzienlijk moeten ontlasten en vooral een uitgebreidere reconstructie mogelijk maken, die nu al nodig is in de toekomst. De specifieke route van de nieuwe R35 passeert echter in de nabijheid van het Boheemse Paradijs en dit heeft tot ernstige meningsverschillen geleid.
Drie varianten van de R35-weg in het gedeelte tussen Turnov en Jičín werden aan het publiek onthuld. De zogenaamde supernoordelijke optie, die zou leiden van Železný Brod naar Semily, Lomnica nad Popelkou en verder naar Jičín, is definitief afgewezen. Steden in deze corridor zouden in principe een gemakkelijker toegang tot het vervoer verwelkomen, maar een enorm probleem zijn de complexe geologische omstandigheden, grote valleien die moeten worden overbrugd door enorme en dure bruggen. Ook grote stukken bos die gekapt zouden moeten worden, zouden in de weg staan. Een snelweg langs deze corridor zou de reis naar het Reuzengebergte en het IJzergebergte versnellen, maar de prijs en de milieukosten staan een gemakkelijke implementatie in de weg. Daarom blijven vandaag alleen de zogenaamde noordelijke en zuidelijke varianten in het spel betrokken.
Tegenstanders van de noordelijke optie pleiten (ik zou dit ook de meest logische keuze vinden!) voor de tweede, zogenaamde zuidelijke route. Deze zou van Mnichov Hradiště naar Sobotka leiden en vervolgens naar Jičín, vanwaar het via Hradec Králové en Brno naar het exotische, oosterse Istanbul zou kunnen gaan. Het profiel van het landschap op deze plaatsen vormt kleine obstakels op de weg en de specifieke route ligt verder weg van de kern van het Boheemse Paradijs. Het grootste nadeel is dat deze optie zo'n 20 kilometer langer is dan de voorgestelde noordelijke. Daarom moet serieus rekening worden gehouden met het bezwaar dat automobilisten hun reis langs de oorspronkelijke weg door de Libuňka-vallei zullen blijven verkorten, die ten koste van extra financiële kosten volledig zou moeten worden gereconstrueerd en toch zou moeten worden uitgerust met gemeentelijke bypasses (zou anders door veel dorpen blijven lopen).
In de tekeningen is er zelfs een soort superzuidelijke variant, die ervan uitgaat dat de snelweg vanuit Duitsland via de Šluknovský-kaap wordt verbonden, verder gaat langs Česká Lípa naar Mnichovo Hradiště en verder naar Jičín. De R35 zou Liberec, dat vandaag al overbelast is, vermijden en zelfs korter zijn dan de bestaande zuidelijke en noordelijke varianten. Er is echter niet veel vernomen over dit alternatieve project.
Het hele geschil is momenteel onbeslist, maar het zal niet lang duren om een antwoord te vinden op waar de R35 naartoe zal leiden. Er moet nu al een oplossing worden gekozen omdat de gemeenten hun ruimtelijke plannen moeten oplossen en een onevenredig aantal plaatsen wordt getroffen door de bouwsluiting. De overbelaste D1 zal niet eeuwig zo kunnen blijven, evenals de zenuwen en gezondheid van de autoweg tussen Turnov en Jičín. Het Brusselse bestuur van de EU oefent zeker grote druk uit op internationaal vlak. De noordelijke optie blijft nog steeds een lichte favoriet omdat deze, naast het ministerie van Milieu, wordt gepromoot door de meeste staats- en regionale instellingen. De definitieve aanwijzing van het tracé R35 zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor de vastgoedmarkt in het Boheems Paradijs. In ieder geval zullen we waarschijnlijk een verdere ontwikkeling van recreatie en toerisme zien in de Libuňka-riviervallei. De gemeenten op de route tussen Turnov en Jičín zullen tot rust komen en interessant onroerend goed aanbieden. Het Boheemse Paradijs maakt dit gebied tot een aantrekkelijke zone.
Het is ook belangrijk dat de meeste gemeenten in staat zullen zijn om hun territoriale plannen definitief te maken, en dat er logischerwijs nieuwe mogelijkheden voor bouwen en ontwikkelen zullen ontstaan. R35 zou ook voor aanzienlijke verkeersverlichting naar Turnov moeten zorgen (hoe is mij onduidelijk!). Elke optie heeft een buitengewoon positief voordeel voor Jičín. Deze microregio is momenteel vanuit praktisch alle richtingen moeilijk bereikbaar met het vervoer. Tegelijkertijd is het lokale landschap prachtig en nog onontdekt. Het biedt geweldige mogelijkheden voor wonen of recreëren. Lagere vastgoedprijzen en een groot huidig aanbod van huizen in alle categorieën komen ook overeen met de ontoegankelijkheid van Jičínsk. Snelle communicatie zal deze regio openen voor nieuwe mensen die geïnteresseerd zijn in huisvesting, vooral omdat het gemakkelijk bereikbaar zal zijn vanuit Praag, Liberec en Hradec Králové. De superzuidelijke optie zou op dezelfde manier geïnteresseerden in huisvesting naar de prachtige regio rond Česká Lípa kunnen halen. Ook hier is dit een gebied wat betreft vraag naar onroerend goed nog niet ontdekt en daarom kunt u hier tegen interessante prijzen kopen met een bovengemiddeld aanbod. De huidige felle strijd om de specifieke routering van de R35 door het Boheemse Paradijs zal hopelijk uiteindelijk tot het best mogelijke compromis leiden. Vanuit het oogpunt van transportinfrastructuur zal de R35 echter zeker een aanzienlijk voordeel zijn.
Drie varianten blijven in het spel. De regio wil daar de meest geschikte van selecteren. De nieuwe vierbaansweg R35 van Turnov naar Jičín zal de verbinding met de naburige regio's Hradec Králové en Pardubice verbeteren. Eind juni (mij niet bekend in welk jaar: vermoedelijk enkele jaren geleden) stemde de gemeenteraad van Turnov al voor steun aan de zuidelijke corridor van de snelweg vanaf Mnichov Hradiště, maar op voorwaarde dat er een afrit naar Semily buiten het stadscentrum wordt aangelegd en de bestaande weg I/35 tussen Turnov en Jičín wordt gerepareerd, inclusief de bypasses van sommige gemeenten. "De ontwikkelaars van de studie hebben ons verzekerd dat het project op die gebouwen rekent", voegde de burgemeester eraan toe. Volgens haar keren de vertegenwoordigers in september nog een keer terug naar de snelweg. Tot nu toe hebben ze de mogelijkheid om de snelweg door het centrum van Turnova door de tunnel onder Vyšinka te laten lopen, niet volledig afgewezen.