Koersdaling Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vanaf april dit jaar staat de Euro onder grote druk en dit heeft voor mij, uiteraard ook vele anderen, grote financieele gevolgen. Ik ontvang nl mijn WIA-uitkering op mijn Nederlandse Bank en wanneer nodig boek ik een x-bedrag over naar mijn Tsjechische bank wanneer ik geld nodig heb.
Ik woon nu 3 jaar in Tsjechie en zie dat de koers inmiddels 2 eurocent gedaald is, en erger nog, elke dag vliegt er weer een behoorlijk stuk af.
Ik wil niet als paniekvogel overkomen, maar vraag me wel af wanneer aan deze daling een eind komt.
Zou het zinvoller zijn om het UWV rechtstreeks mijn uitkering naar Tsjechie te sturen of is er misschien een andere mogelijkheid om deze koersdaling te kunnen opvangen.
 
Zou het zinvoller zijn om het UWV rechtstreeks mijn uitkering naar Tsjechie te sturen of is er misschien een andere mogelijkheid om deze koersdaling te kunnen opvangen.

Dat kun je vragen, maar het heeft voor je financiële situatie weinig gevolgen. UWV maakt namelijk in euro's over.
Zolang de Tsjechische kroon nog bestaat zal hier wisselkoersrisico bestaan, kan positief zijn, maar zoals nu dus ook negatief. Resultaten uit het verleden ...

Zorg voor een inkomen met een mix uit euro en CZK, als dat gaat, zou ik zeggen. Succes!
 
ja, de gouden tijden van 32 Kc voor een euro zijn al lang voorbij. Maar de vraag is eigenlijk, stijgt de Kroon of zakt de euro. Maar zolang een maandloon nog maar zo een 20.000 Kc( 23,000 bij lidl achter de kassa) is zal het met een uitkering uit nederland nog wel te overleven zijn.
 

dennuzzz

Donateur
Vind reactie tikkeltje overdreven....koers obv 27 en 25.5 laat bij een inkomen van 5000 euro een verschil zien van 300 euro....
 
Maar ja, een WIA uitkering is geen 5000 EURO..

Anderzijds, met een Nederlands inkomen, ook al is het WIA, heb je het nog altijd beter dan de modale Tsjech..

Voor de mensen die een hypotheek in Tsjechie hebben en dit betalen met een Euro rekening uit Nederland, wordt bij een lineaire hypotheek, het maandbedrag wel steeds hoger..
 

dennuzzz

Donateur
Heer olivier snapt toch wel dat ik niet zomaar een hoog inkomen heb genomen?
Met een lagere uitkering is het verschil dus nog lager...

Overigens zegt het type uitkering (wia) toch niets over de hoogte ervan. Mijnheer kan bestuurder geweest zijn van een grote bank of mss hoogleraar oid...;)
 
haha klopt. Je hebt gelijk. Als ik WIA zou krijgen van mijn salaris van de R.U.G. zou je mij niet horen klagen. Althans niet over geld. Wel over het gebrek aan intellectuele uitdaging.
 
haha klopt. Je hebt gelijk. Als ik WIA zou krijgen van mijn salaris van de R.U.G. zou je mij niet horen klagen. Althans niet over geld. Wel over het gebrek aan intellectuele uitdaging.

Zal toch tegenvallen. Wia uitkering is gekoppeld aan een maximumdagloon. De maximale wia uitkering is € 3150 bruto per maand
 
Vind reactie tikkeltje overdreven....koers obv 27 en 25.5 laat bij een inkomen van 5000 euro een verschil zien van 300 euro....

Moet wel familie zijn van Mark ettuR, zuigen allebei uit dezelfde duim of te vaak met een fles Fanta in de Efteling gelopen.

Voor de mensen die een hypotheek in Tsjechie hebben en dit betalen met een Euro rekening uit Nederland, wordt bij een lineaire hypotheek, het maandbedrag wel steeds hoger..

U legt de vinger bijna op de goede plek.

Zal toch tegenvallen. Wia uitkering is gekoppeld aan een maximumdagloon. De maximale wia uitkering is € 3150 bruto per maand

U bent een van de weinige mensen zie zijn huiswerk goed maakt en dan pas reageert, waarvoor mijn dank.
 
Moet wel familie zijn van Mark ettuR, zuigen allebei uit dezelfde duim of te vaak met een fles Fanta in de Efteling gelopen.

U legt de vinger bijna op de goede plek.

U bent een van de weinige mensen zie zijn huiswerk goed maakt en dan pas reageert, waarvoor mijn dank.
Als ik uw reactie zo lees, zit u momenteel aan een flesje lekkers. Of reageert u altijd zo paternalistisch?
 
Mijn koffie smaakt goed, mocht u dat bedoelen.

Zou het echter op prijs stellen dat er wat meer inhoudelijker op het topic gereageerd zou worden .
 
Als ik uw reactie zo lees, zit u momenteel aan een flesje lekkers. Of reageert u altijd zo paternalistisch?

Als we zulke dure woorden gaan gebruiken haak ik af, gezien de koers hier daalt past bevoogdend, vaderlijk beter. ;)
De mensen die werken en in euro betaald krijgen zijn niet beter af, maar je kan natuurlijk altijd nog gewoon terug naar nederland.
 
Mijn koffie smaakt goed, mocht u dat bedoelen.

Zou het echter op prijs stellen dat er wat meer inhoudelijker op het topic gereageerd zou worden .

Wellicht even voor de goede orde. Ik zie dat u nogal nieuw bent als forumlid. Ik zie verder dat u zich nog niet heeft voorgesteld. Of ik kijk niet goed en heeft u dit al wel gedaan, dan in deze Mea maxima Culpa.

Er van uitgaande dat dit nog niet is gedaan, is het de gewoonte dat we ons aan elkaar voorstellen. Voor wie ik ben en wat ik zoal doe verwijs ik naar mijn profielpagina dan wel ergens in het voorsteltopic. Even zoeken indien u wenst.

Kunt u wellicht ook een tipje van de sluier oplichten? Wat is uw relatie tot Tsjechie? Ik zie dat u er woont, maar ongeveer in welke regio? Hoe bent u hier uitgekomen?

Noem het beleefdheid gekoppeld aan nieuwsgierigheid.
 
Kunt u wellicht ook een tipje van de sluier oplichten? Wat is uw relatie tot Tsjechie? Ik zie dat u er woont, maar ongeveer in welke regio? Hoe bent u hier uitgekomen?

Bij deze dan. Woonachtig in Regio Bohemen, gehuwd met een Tsjechische, 4 kinderen, voormalig laborant in biochemie, Google leidde mij de weg tot dit forum, hoogachtend
 
Bovenaan