Jaarlijkse controle van de schoorsteen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van onze buren hoorden we gisteren dat per 1 januari een wettelijk verplichte keuring komt op schoorstenen. De reden is dat er jaarlijks zeer veel schoorsteenbranden zijn, omdat het onderhoud van de schoorstenen slecht is. (naar men zegt meer dan 40.000) Vanaf volgend jaar moet dus iedereen door een officiele instantie de schoorsteen laten keuren. Kosten Ck 300,00. Het bewijs van goedkeuring is ook van belang voor de verzekering, mocht het toch een keer mis gaan.
Commentaar van onze buurman: "Zo genereert onze regering nieuwe inkomsten. Elke druppel helpt"!! :kwaad:
 

kuurgast

Donateur
Het heeft in de krant (rozhlas?) gestaan ,voor vakantiehuisjes zijn minder strenge regels maar gewone woonhuizen moeten dacht ik meer dan 1 keer per jaar de schoorsteen laten reinigen/nakijken door een bevoegd bedrijf.
Zal het artikel nog terugzoeken en hier linken.

rozhlas.cz+denik.cz.
 
1x per jaar schoorsteen schoon laten maken en bewijs van goedkeuring is vanaf 1 januari wettelijk verplicht. Je hebt voor elke kachel in je huis een goedkeuring nodig.
 

Vodnik

† In Memoriam
Van onze buren hoorden we gisteren dat per 1 januari een wettelijk verplichte keuring komt op schoorstenen. De reden is dat er jaarlijks zeer veel schoorsteenbranden zijn, omdat het onderhoud van de schoorstenen slecht is. (naar men zegt meer dan 40.000) Vanaf volgend jaar moet dus iedereen door een officiele instantie de schoorsteen laten keuren. Kosten Ck 300,00. Het bewijs van goedkeuring is ook van belang voor de verzekering, mocht het toch een keer mis gaan.
Commentaar van onze buurman: "Zo genereert onze regering nieuwe inkomsten. Elke druppel helpt"!! :kwaad:

Helaas, de regering verdiend hier niets aan, wel de schoorsteen vegers en daar zijn er te weinig van! Dus . . volgend jaar ergens in de zomer je schoorsteen laten controleren / vegen, dan hebben ze nog tijd.
 
Ja dat weet ik dat heeft mijn sleutelbewaarde mij gezegd, hij was er niet over te spreken om dat hij vond dat hij het net zo goed kon en dat het alleen maar was om je geld uit je zak te kloppen.

Arie cz


 
Trouwens, valt olie ook onder deze verplichting ? En hoe zit dat met zg bijkachels (zoals ik bv de kachel in de huiskamer heb voor de gezelligheid) wet iemand dat ?
Hierover zijn de kranten niet echt duidelijk.

Ja, we moeten dit ook voor de oliekachel doen. Maar dit is allemaal nog veel gecompliceerder.

De extra bijkachels moeten allemaal gecontroleerd worden en een papier met een stempeltje hebben. Ik heb net vorige week controle gehad en een heel lijstje met wat me te doen staat.
 
he Rojo ... ik heb hier zopas bij ons (regio Brussel) een halve dag rondgebeld om een nog betaalbare schoorsteenveger te vinden. Dat kost tussen de 65 euro tot 85....!!
Als men ginder de euro krijgt wordt het "getal" wellicht ook kleiner dan "300"... Wanneer gaat de euro zijn intrede doen ?
 
In DNES van dinsdag 16-11-2010 in bijlage C - C6 - C7 uitgebreide informatie over de controle, reinigen en kosten m.b.t. het vegen van de diverse schoorstenen, met een voorbeeld van het controle bewijs: Priloha C. 2k narizenei vlady c. 91/201- Sb. (Vzor zpravy o provedeni anebo cisteni spalinove cesty).
 
LET OP..!! De meeste schoorstenen, vooral van de wat oudere huizen bevatten meerdere kanalen..
als de schoorsteenveger komt zal hij in principe alleen DIE kanalen vegen waar een kachel op aangesloten is..
het is dus zaak dat u ALLE kanalen laat vegen, teneinde te voorkomen dat U op een kanaal gaat aansluiten wat niet geveegd is, simpelweg omdat in dat vertrek geen kachel stond..!!
 

Marcel

Moderator
Helaas, de regering verdiend hier niets aan, wel de schoorsteen vegers ...

er zal wel BTW gerekend worden ? dat vloeit naar de staatskas ...
de schoorsteenveger zijn vrouw gaat boodschappen doen. de BTW hierover vloeit naar de staatskas.
de winkelier geeft zijn centjes uit aan een schoorsteenveger. de BTW vloeit naar de staatskas.
van elke 100 kronen, vloeien er uiteindelijk minimaal 95 naar de staatskas.
 
De gangbare prijzen voor het reinigen van de diverse schoorstenen hebben uitgebreid in de kranten gestaan met van - tot prijzen.

Dus niemand hoeft zich te laten naaien!

Trouwens wat moeten we denken van de "Schoorsteenveger praktijken in Nederland"?
 

Vodnik

† In Memoriam
er zal wel BTW gerekend worden ? dat vloeit naar de staatskas ...
de schoorsteenveger zijn vrouw gaat boodschappen doen. de BTW hierover vloeit naar de staatskas.
de winkelier geeft zijn centjes uit aan een schoorsteenveger. de BTW vloeit naar de staatskas.
van elke 100 kronen, vloeien er uiteindelijk minimaal 95 naar de staatskas.

Mmm, dat vind ik een beetje onzinnige redenatie.
Als ik die 300 kroon aan de schoorsteen veger betaal kan ik dat niet uitgeven aan iets anders en over dat "iets anders" wordt ook DPH betaald.

En minimaal 95% naar de staatskas?

De gangbare prijzen voor het reinigen van de diverse schoorstenen hebben uitgebreid in de kranten gestaan met van - tot prijzen.

Dus niemand hoeft zich te laten naaien!

Trouwens wat moeten we denken van de "Schoorsteenveger praktijken in Nederland"?

Je hebt zeker Radar bekeken een paar weken geleden. Was een item over schoorsteen vegers.

Hoe heet een schoorsteenveger eigenlijk in Het Tsjechisch ?

Ben met het nieuwe pand wel de l.l ,dit heeft 9 schoorstenen

Kominik
 
er zal wel BTW gerekend worden ? dat vloeit naar de staatskas ...
de schoorsteenveger zijn vrouw gaat boodschappen doen. de BTW hierover vloeit naar de staatskas.
de winkelier geeft zijn centjes uit aan een schoorsteenveger. de BTW vloeit naar de staatskas.
van elke 100 kronen, vloeien er uiteindelijk minimaal 95 naar de staatskas.

Marcel, dit vereist toch wel nadere uitleg..
de geheven BTW vloeit naar de staatskas ok dat is 20%..
dat houdt in de praktijk in dat van elke 100 kronen er 20 naar de staat gaan...
hoe kom je dan aan 95 Kc..??
 
Bovenaan