Huis gekocht in Tsjechië: Spijt?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waarde forummers,

Ik las net op de weblog van Feijnenbuik de avonturen van een huis kopen.
Daarin lees je ook de vertwijfeling van: waar ben ik qaan begonnen.

Dat gevoel herken ik.
Je bent bezig en denkt, daar komt geen eind aan.
Weg met dat kolere huis.
De boiler valt uit.
Het dak gaat lekken.
De cv stopt er mee.
Waar ben ik aan begonnen?

En dan daarna toch weer genieten.
Blij dat het huis nog je eigendom is.

Zijn er eigelijk nog meer verhalen, of zelfs mensen die afgehaakt zijn.
Dat kan gebeuren, gewoon een droom in deugen.

Dit is niet bedoeld als leedvermaak, maar meer als lering.

Groet van Kukel.



Successen hoor je vaak genoeg, nu de tegenvallers dan maar.
 
Tegenvallers

De bovenverdieping van ons huis (een voormalige boerderij) bleek illegaal te zijn verbouwd:kwaad:

Twee jaar heeft het geduurd om e.e.a. te legaliseren. Hele vakanties zijn opgegaan aan het verkrijgen van stempels bij projektant, elektra, schoorsteen, waterleiding, septic, radonmeting en noem maar op. Uiteindelijk bleek een palafond in de slaapkamer 3 (!) cm te laag te zijn maar dat is door de vingers gezien.

Even later kwamen we er achter (een oproep om te stemmen in de bus) dat er een verstekeling in huis zat.
Dit heerschap was ingeschreven op ons adres met toestemming van de vorige (Nederlandse) eigenaresse. Met veel hulp van buren meneertje opgespoord en naar gemeentehuis gesleept alwaar hij zich heeft laten uitschrijven.

Frustrerende zaken en dan laat ik de SRO perikelen die we hadden met de veelbesproken heer Hutterd nog even buiten beschouwing..

Uiteindelijk heeft 't genot de overhand gehad dus geen spijt maar er waren van die dagen....
 

Tabe

† In Memoriam
Geen spijt.

Nee, geen spijt. Maar wel de vertwijfeling. Het is namelijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het lijkt zo leuk, een huisje in Tsjechie en DAT is ook leuk. Als je ook de negatieve kanten van een huis in Tsjechie kunt accepteren.

Elke keer weer die reis door Duitsland. Files, oponthoud, pech. Dan bij aankomst; staat het onkruid anderhalve meter hoog in de tuin. Het stucwerk dat vier jaar geleden is aangebracht aan de buitenzijde dondert er al weer af. De septictank die overloopt omdat er teveel gedoucht en gewassen wordt. De aannemer of bouwbedrijf die op zich laat wachten of totaal geen boodschap aan je heeft. De zaken die nooit helemaal zijn afgewerkt.

Maar het is en blijft leuk. Ons eigen huisje met dat mooie uitzicht. De rust en ruimte. De leuke Tsjechische buren. En met de woorden van Macek te spreken; geen geteisem in de buurt.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Tot nu toe nog niet, maar ik heb dan ook goede hulp gehad en heb geweldige buren. Ik vind het heerlijk om aldaar te genieten van de rust en de omgeving en wat ik al zo vaak heb gezegt, en ik meen het, hele groepen waar de meeste Nederlanders zich aan ergeren zijn daar niet.
 
Wij zijn 5 maanden intensief bezig geweest om ons huis en de grond te kopen. Er moet aan ons huis nog veel gebeuren en we gaan vast ook nog tegen veel zaken aanlopen die niet goed zijn.
We hebben inmiddels begrepen dat de voorkant van de Roubenka er geheel uitgelegen heeft en provisorisch weer is neergezet. Ik denk dat het nog een klus gaat worden om dat weer goed te krijgen.
En inderdaad als wij komen staat het gras weer minstens een meter hoog.

Maar het is toch heerlijk om weer lekker rustig buiten bezig te kunnen zijn om alles weer op orde te krijgen. Overal waar ik naar buiten kijk zie ik groen i.p.v. voorbij razende auto's, parkeerplaatsen en een flatgebouw. Ik hoor geen treinen voorbij denderen, maar het mekkeren en blaten van geitjes en schapen. Als ik bij ons het pad uitloop, loop ik zo het bos in. Soms ligt er achter de struiken stiekem een hert te slapen.
Ik zie niet de buurvrouw met een kwaaie kop buiten lopen, maar lieve mensen uit het dorp die hun eitjes komen brengen, waar ik ze heel graag dik voor betaal (ook al hoeft dit niet voor ze). Daana drinken ze gezellig een borreltje met ons.

Dus spijt??? ABSOLUUT NIET!! Ik hou van Tsjechie, van de mensen, van ons huis en alles wat erbij hoort.
 
Spijt ?

We hebben er al heel lang over nagedacht om ook een huisje te kopen, maar we weten nog niet in welke omgeving, in het zuiden-oosten, in het Reuzengebergte, In Moravie, eigenlijk willen we in iedere kant wel een huis, dus hebben we besloten om 'voorlopig' nog niets te kopen. Hoewel we weten dat de prijzen zullen stijgen, hebben we samen besloten om het 'kopen' nog even uit te stellen.
We hebben ook nog 2 kinderen en die willen er in iedergeval niet jaarlijks gaan "wonen', maar willen nog lekker rondtrekken met de caravan. Dus wij hebben ons eigen "huis" bij ons en genieten daardoor ook 2 of 3x per jaar van de rust en vrijheid.
We hebben geen hoog gras, geen stucwerk wat van de muur valt, geen volle spetictank, en genieten daarom des te meer..............:)
 
SPIJT???
Ik heb ook een apartament gekocht,Brno-venkov,heb ik advokate genomen,met verblivfergunink is alles geregelg voor 14000Czk.Zonder enkel problem!
Iedergeval geld waard......
 
Spijt, wat is dat?
Je moet sommige dingen als avontuur zien.

Ik denk dat onze koop voorspoedig is verlopen, als ik de verhalen zo lees. In februari 2006 gestart om een s.r.o. op te zetten tot september 2006 was alles geregeld inclusief de koop van ons huis.

Als we nu gaan, klussen we wat en ondernemen ook leuke dingen. Maar alleen al de omgeving is heerlijk. Geen drukte, vriendelijke mensen. Gewoon iemand respect behandelen, wil ik zelf ook graag. En als je probeert telkens wat Tsjechisch woorden te gebruiken, dan is men echt bereid iets voor je te doen.

Natuurlijk hebben we de mazel dat wij inmiddels contact hebben met een vrouwtje die goed Duits spreekt. Zij wil nog wel een wat voor ons regelen.

Ook de diverse leuke contacten met allerlei mensen van de afgelopen jaren, hebben ons geen windeieren gelegd. We kunnen bij redelijk wat mensen aankloppen. Natuurlijk betekent dit niet dat wij overal hulp bij vragen. We willen alles in eerst instantie eerst zelf uitzoeken.

Maar het is een gaaf, mooi en vriendelijk land.
 
nee absoluut geen spijt.
tuurlijk ook bureaucratische toestanden gehad met s.r.o., notarissen, kamer van koophandel, advokaten, misverstanden met aannemer, niet kloppende rekeningen energiebedrijf, miskleunende boekhouders, provisie gerichte makelaar (met hele lange "tenen") etc. etc. kortom wat een ieder wel in een bepaalde mate mee maakt c.q. heeft gemaakt.

maar zoals bovenstaande schrijvers al stelden, het huis is heerlijk, de omgeving adembenemend, de mensen gastvrij en hartelijk kortom wat wil een mens nog meer.... wanneer ik dan weer eens een schrijven krijg van 1 of andere instantie die de zoveelste stempel wil hebben dan lach ik...

overigens ik kan een ieder aanraden te gaan vliegen met skyeurope kost een "habbekrats" en scheelt veel tijd en fileleed !

en over de tuin gesproken wij hebben de luxe dat een buurman ons gazon een paar keer per maand doet.. ik wilde hem ervoor betalen (niet meer dan logisch leek me) maar dat weigerde hij resoluut ! moet je hier in nederland eens mee aankomen !

ron
 
Spijt?
Absoluut niet.
Al gaat uiteraard niet alles van een leien dakje, er staat zoveel positiefs tegenover dat dat in het niet valt.
Wel ben ik blij dat we ons vorige huis verkocht hebben, het beviel goed, de locatie was goed, alleen was het s'winters niet warm te stoken!
Nu hebben we een kleiner huis wat zo warm is.

Wat wel opvalt is dat we de laatste tijd regelmatig de vraag van Nederlanders hebben of we hun huis willen verkopen.
Vaak is dit na een jaar of 2, dan blijkt dat ze niet kunnen wennen en liever weer naar Nederland terugkeren.
Of het lukt niet om genoeg inkomen te verdienen om van te leven.
Dit zijn uiteraard mensen die hier permanent wonen ( woonden ).
 
Spijt? Nee, beslist niet. We zijn nog steeds heel blij met ons huis, al hebben we het in het begin wel ervaren als een sprong in het duister. Gelukkig hadden we goede begeleiding. We hebben de luxe dat ons gras wordt gemaaid en de boiler aan staat als we komen. Kortom we hebben fantastische buren die goed op ons huis passen.
We hebben alleen nog een klein "conflict" (met een andere huiseigenaar, die er nooit is) over een pad waar we ook (net als anderen uit ons dorp) gebruik van maken, maar dat gaat zich ook oplossen.
Het is dus eigenlijk alleen maar GENIETEN !!!:cheers:
 
Spijt? Ammenooitniet!

Wij kochten een ruïne (dus we wisten daadwerkelijk waar we aan begonnen…) met de bomen en onkruid letterlijk door het dak heen, maar alle vrijheid die we ons wensen konden. Tuurlijk vergunninkje hier, (stapels) stempels daar, projectje zus en formulieren zo… en op z’n Tsjechisch dus traaaaaaaaaaaag als koude stroop (overigens is dit wel afhankelijk van de regio waar men zit) en niet altijd even eerlijk. Maar hier zijn geen files, bestaat geen haast-je-rep-je, moet je niet opzij, opzij, opzij… en ben je geen melkkoe zijn voor een onverzadigbare Nederlandse Staat. En als gulden regel geldt voornamelijk geduld, geduld, geduld… en alles komt goed.

Daarnaast doen we alles zelf (behalve sloop en machinaal werk) of onder eigen beheer.
Fouten en ondeugdelijkheden kun je dan alleen jezelf aanrekenen. En… door zo veel zelf te doen, naast ons gewone werk, hebben we door de jaren heen het respect van de dorpsbewoners verdient. Ook het huis- tuin- en keuken- tsjechisch wat we spreken zorgt voor spontaan gelach, en waar humor huist heerst goodwill.:yoyo:

Het wonen en werken in de vrije natuur maakt zo veel goed dat je ons niet hoort mopperen, en mocht dit per ongeluk wel het geval zijn dan wordt dat rap overstemd door een kakefonie van vogels in onze Eik, het gebrul van herten, het geknor van de zwijnen en gehinnik op de achtergrond. Een en ander dan ook nog voorzien van rust, ruimte en vrij uitzicht….
Wat wil een mens nog meer?

’s Avonds lekker kletsen bij het vuur, hetzij outdoor, hetzij indoor, en dan moe maar voldaan naar bed en elke ochtend weer vrolijk op.

Nee hoor, voor ons is het echt “home sweet home”.:top:

attachment.php
 

Bijlagen

  • Vergelijking foto Freddy.jpg
    Vergelijking foto Freddy.jpg
    238,5 KB · Bekeken: 143
Ook wij zijn nog steeds erg gek met ons huuske in tsjechië. Al was ik hem in het begin van onze "werkvakantie" wel goed zat, toen bleek dat wij een hele dierentuin op zolder en in huis hadden. Relmuizen (is eigenlijk een heel mooi beestje), gewone muizen. 's nachts nog e.e.a. beest die de hele boel opjaagde, zodat de muizen de hele tijd rond renden op de zolder. Weg nachtrust:kwaad:

Toen had ik wel zoiets, verkopen die rotzooi en waar zijn we aan begonnen. Maar na een paar dagen went alles en dan pak je het wel op. Proberen de beesten te vangen, plafonds slopen, wanden slopen, hele zolder leeghalen enz. Alles om er maar voor te zorgen dat die beesten straks niet meer in huis kunnen komen. Als we teruggaan dan hebben we nog wel een klusje.

Voor de rest vinden wij het een heerlijke plek, een prachtig huis en zijn we er zeer tevreden mee. Gelukkig hebben we niet zoveel grond en is de tuin wel te doen, ook al is een meter onkruid weghalen niet mijn favoriete klus, het is goed te doen.

het is gewoon een heerlijke plek en een prachtig land om naar op vakantie te gaan en wat is nu heerlijker om de vakantie in je eigen stekkie te vieren.

Van de bureaucratie in cz hebben we niet erg last van gehad, maar de begeleiding was goed en we hadden er zelf geen omkijken naar. Tot nu toe loopt het op rolletjes.
 

Bijlagen

  • relmuis.JPG
    relmuis.JPG
    56,5 KB · Bekeken: 36
Het is allemaal zo herkenbaar wat iedereen schrijft.

Wij hebben het ook allemaal mee gemaakt.
En wat nog komen gaat daar denken we maar niet aan.
Ook wij genieten nog steeds na 5 jaar klussen en het duurt nog wel een aantal jaren voordat we alles willen hebben wat naar onze zin is.
Wij doen dan ook (bijna) alles zelf.
De eerste woning is nu klaar (ook voor de verhuur) en de tweede zal volgend jaar klaar komen.
Daarna pakken we de grote schuur aan.
Dan zijn we nog niet uitgeklust want er staat ook nog een klein huisje op onze grond.
Tja, we zijn nog lang niet klaar.
Spijt????????????
Nee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Sylvia
 
Spijt is niet het goede woord. Maar zo'n groot bezit geeft wel zorg en meer geregel dan ik had ingeschat. We hebben het huis totaal opnieuw opgebouwd, je geduld wordt dan wel op de proef gesteld evenals de onverwachte niet begrote uitgaven. daarvoor hebben we na drie jaar wel het mooiste huis wat je je kunt voorstellen. we zeggen wel eens, jammer dat er geen trekhaak onderzit (grapje moet je ook niet willen).
Toch overheerst het rijke gevoel daar te mogen zijn en waanzinnig te genieten van al het moois. voorlopig blijft die dus ook.
 
spijt? echt niet!!!!!!!

wij hebben ons huis pas een half jaar, dus wij kunnen nog niet echt oordelen.
maar wat is het heerlijk als je aan komt rijden en je komt thuis.
natuurlijk dat hoge gras hebben wij ook nog geen oplossing voor en wij moeten nog een hoop achterstallig onderhoud wegwerken om daarna pas aan de badkamer te beginnen (geld is nu op) maar we kunnen er heerlijk wonen en zitten er warmpjes bij en we gaan heerlijk genieten van al dat moois na jaren met de sleurhut door europa te zijn gecrost
na shledanou hanedoes
 
Ffffff dacht ik 8 jaar geleden wat moeten we hier maar Johan en Rick(mijn man en zoon ) zagen het helemaal zitten de plaats Dolni Lanov was perfect vlak bij de skigebieden een mooie tuin maar het huis wil je niet weten de geitenkeutels en het hooi lagen op de bovenverdieping een gemetseld blauw bad midden in het huis,
daar moet je dus doorheen kijken zeiden zij. Alleen de buitenmuren zijn blijven staan binnen is het verbouwd zoals wij het graag wilden.
Ook wij hebben hele fijne buren die ons huis zowel van binnen als van buiten bijhouden.
Inmiddels ook na vele strubbelingen vooral het eerste jaar zijn we helemaal ingeburgerd en genieten er van om regelmatig daar te zijn.
 

Marcel

Moderator
wij hebben ook geen spijt. we noemen ons huisje met tuin (2100 m2) ons eigen natuurreservaat.
de spechten vliegen je om de oren. elke dag zien we herten. de eekhoorntjes en steenmarters buitelen door de tuin. soms kruipt er een addertje door het gras. het plukken van paddestoelen in de naastgelegen bossen. de rust. het geluid van het kabbellende beek achter het huis. de vriendelijke mensen in het dorp. de geur van de buinkool gestookte fornuizen en kachels.

plus natuurlijk niet te vergeten : door Tsjechie op het tsjechie.net terecht gekomen, toch maar mooi hier een stapeltje nieuwe vrienden gemaakt.
 
Nee, zeker geen spijt. Ben juist heel erg blij met m'n Tsjechische stulpje! Wel één goede tip als je aan het kopen van een huis in Tsjechië begint: zorgen dat je een flinke dosis humor en flexibiliteit opspaart...!
 
Geen moment spijt gehad maar tijdens de verbouwing wel van "shit, waar zijn we aan begonnen? Er moet nog veel gebeuren en de klus die je moet doen staat 900 km verderop. Daat flits je niet elk weekend zomaar eventjes naar toe. De tsjechische aannemer waar we aanvankelijk mee in zee waren gegaan heeft ons letterlijk in de kou laten staan.
Uiteindelijk hebben we ook zelf heel veel moeten doen aan het huis en gelukkig kregen we in November vorig jaar contact met een jong tsjechisch stel die voor ons echt bergen werk hebben verzet.

We hebben inmiddels zeer goed tsjechische vrienden overgehouden aan ons huis en ook hebben we hele leuke contacten gekregen met andere landgenoten die ook een huis in ons straatje hebben (zie Ruud en Esther !) .
Alleen al daarom zouden we het zo weer overdoen, zeker weten.

Niets negatiefs dan? ja, tsjechische aannemers kunnen zo de politiek in.....prachtig lullen, maar werken, ho maar....
 
Bovenaan