Het verhaal achter de foto's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Kamenice nad Lipou en het smalspoorlijntje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice

Het station Kamenice nad Lipou is gelegen langs het 79 km lange smalspoorbaantje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice (lijn 228 en 229 - 760 mm) welke aangelegd is in 1906.

Het station van Kamenice nad Lipou is uitgeroepen tot het op één na mooiste station van Tsjechië in 2008 en heeft nog steeds een aantal originele elementen (bijvoorbeeld een groot deel van mooie tegelvloer bij de ingang van het station)
Interessant is dat het station haar eigen printer heeft voor de klassieke kartonnen treinkaartjes.



De stations aan deze 2 smalspoor-lijnen zijn:

Obrataň - Obrataň zast. - Sudkův Důl - Křeč - Černovice u Tábora - Dobešov - Chválkov - Benešov n. Lipou - Včelnička - Kamenice n.Lipou - Rodinov - Žďár u Kamenice n.Lipou - Nová Včelnice - Nekrasín - Lovětín obec - Lovětín - Dolní Radouň - Horní Skrýchov - Jindřichův Hradec - Jindřiš - Jindřiš zast - Blažejov - Malý Ratmírov - Střížovice - Kunžak-Lomy - Kaproun - Senotín - Hůrky - Albeř - Nová Bystřice

Kamenice nad Lipou is een stad met ongeveer 4100 inwoners, liggend op het smalspoor van Obrataň naar Jindřichův Hradec en maakt deel uit van het district Pelhřimov. (ong. 20 km ten zuidoosten van Pelhřimov).
Kamenice nad Lipou is waarschijnlijk gesticht in het midden van de 13e eeuw.
Volgens de legende is de stadsnaam ("Kamenice bij de Lindeboom") verbonden met de monumentale linde in het kasteelpark, de boom is naar schatting 700 jaar oud.

Het kasteel dateert uit de 15de eeuw, verwierf zijn huidige renaissance verschijning in 1580 tot 1583.
Het torentje boven de poort is uit 1777, is de binnenplaats bekleed met arcades.
Overblijfselen van de stadsmuren zijn uit de 15e eeuw. Een deel van het park met de oude lindeboom staat open voor het publiek, het kasteel herbergt nu een sanatorium voor kinderen.
De oorspronkelijke gotische kerk, gebouwd in de 13de eeuw werd herbouwd in de 15e en 16e eeuw, de toren stamt uit de 17e eeuw.
Op de heuvel van Bradlo een bos kerkhof met een gotische kapel uit 1348, herbouwd in 1595.
Het plaatselijke museum biedt niet alleen etnografische tentoonstellingen, maar ook tentoonstellingen over de geschiedenis van de stad, guerrilla oorlogvoering in het Tsjechisch-Moravische hoogvlakte, glasproductie, en de Memorial Hall van een beroemde inwoner van de stad, de componist Vítězslav Novák (1870-1949)
Het omliggende platteland heeft ook beroemde schilders aangetrokken, zoals: A. Kalvoda, Fr. Danek-Sedlacek, K. Holan, J. Setelik.
Door de goede klimatologische omstandigheden, Kamenice is een geschikte recreatiegebied, hetgeen kan worden bewezen door een groot aantal sanatoria en in de zomer kampen in de omgeving.

Smalspoor

Jindřichohradecké místní dráhy afgekort JHMD is een naamloze vennootschap, die een smalspoor lijn van het Zuid-Boheemse Jindřichův Hradec naar Nová Bystřica en Obrataň exploiteert. Het was een van de eerste particuliere exploitant van openbaar vervoer per spoor in de Tsjechische Republiek. Meer...

Met "smalspoor" bedoelt men een spoorweg met een spoorwijdte kleiner dan 1435 mm ("normaalspoor").
In Nederland zijn tegenwoordig alle spoor-, metro- en tramlijnen uitsluitend op "normaalspoor" in gebruik (afgezien van museumlijnen), in België rijden met name trams nog op "meterspoor".

Smalspoorwegen zijn makkelijker en goedkoper aan te leggen. De boogstralen zijn ook veel kleiner, wat gemakkelijker is in de bergen of in steden (bij trams bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat smalspoor minder stabiel is: bij hogere snelheden begint het materieel veel meer te schudden, dan bij normaal- of breedspoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral waar de snelheid minder belangrijk is, maar kleine boogstralen wenselijk zijn. Smalspoorlijnen zijn vooral te vinden in berggebieden. Ook in de industrie en mijnbouw werd smalspoor veel gebruikt.

De ontwikkeling van smalspoorbanen in de Tsjechische Republiek is vooral gerelateerd aan de industriële ontwikkeling in de tweede helft van de 19e eeuw en meer de noodzaak om de grondstoffen en de toegenomen productie en de vraag naar vervoer.
Er bestaan verschillende maten smalspoor van 500-1000 mm.
De smalste maten werden in de mijnen (ertsen en kolen mijnen) gebruikt, spoorbreedtes van 600-700 mm werden gebruikt bij industriële ondernemingen (molens, smederijen, steengroeven), in de landbouw om gewassen te vervoeren (suikerbieten), voor het verzamelen van hout uit het bos.
Maar ook werd het gebruikt om materiaal aan te voeren voor grote gebouwen, wegen of de bouw van dammen (in de bouw van dammen op de rivier de Vltava waren smalspoor-gebruikte nog in de jaren '50 van de 20e eeuw).
Net daar waar de noodzaak was om grote hoeveelheden materiaal te vervoeren, vond de toepassing van smalspoor plaats. Sommige banen bestaan nog steeds zoals het smalspoorbaantje tussen Nová Bystřice en Obrataň. (lijn 228 en 229 - 760 mm), maar de overgrote meerderheid van hen verdwenen door de naoorlogse ontwikkeling van de vrachtwagens. Ze overleefden alleen in gebieden waar het autoverkeer niet kon worden uitgevoerd.

meer links, foto's en tips voor trips in Kamenice en omgeving:
http://www.svazeklipa.cz/clanek/ces...ti/kamenice-nad-lipou---pamatky-a-zajimavosti
http://www.kamenicenl.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=6257&id=77793

Helaas lukt het invoegen van foto's niet...
 
Leuke info idd.

Weet iemand of er nu ook nog stoomtreinen rijden op deze smalsporen? Ik kan deze info niet vinden.

Ik ben al een paar keer in de Harz in Duitsland geweest en daar hebben ze ook nog een uitgebreid smalspoornet. Daar rijden dagelijks nog diverse stoomtreien rond; dit is voor de liefhebbers prachtig om te zien. In Wernigerode is ook nog een groot station voor deze stoomloc's. Voor de liefhebbers om van te watertanden....
 

Pelhřimov

Donateur
het verhaal achter de foto's (deel 2)

het Slovácké muzeum en de mozaïeken van Jano Köhler

Het verhaal bij deze foto, die ik in "waar is dit?" plaatste:

J_20060720_036.jpg oktober.jpg
------------------------------------------------------------------ oktober

De mozaïeken stellen de 12 maanden in een jaar en 2 mozaïeken van een vrouw en een man in folklore kleding voor.

Deze kleurrijke geglazuurde keramische mozaïeken, welke te zien is op de zijgevel van het Slovácké museum in Uherské Hradiště, was aanvankelijk geplaatst op de gevel van het in 1905 gebouwde huis van de befaamde architect Dominika Feye uit Uherské Hradiště .
De auteur was Jano Köhler (1873-1941), een belangrijke schilder uit de regio Slovácko.
Toen het huis (Na Tuni 302) moest worden afgebroken om een tegenwoordig belangrijk verkeerskruispunt te maken, werden de mozaïeken in 1984 overgebracht naar de zijgevel van het museum.

Fey1.jpg en Fey2.jpg


Het Slovácké Muzeum in Uherské Hradiště
Het gebouw werd in 1929 aangekocht om er een museum van te maken. Na de nodige verbouwingen ging het in augustus 1931 open voor het publiek.
Sinds de jaren '40 was de eerste verdieping gewijd aan etnografie (= volkenkunde) en de begane grond was bestemd voor oa. de fotogalerij, aardewerk, archeologische vondsten en andere zaken.
In de loop der jaren volgden meerdere verbouwingen en aanpassingen.
De belangrijkste aanpassing was in 1984. Toen de mozaïeken van gekleurde tegels van Jano Köhler, waar ik hierboven over schreef, geplaatst werden op de rechter zijgevel van het pand.

muzeum.jpg

In het museum is o.a een selectie van 28 klederdrachten uit Slovácko en toont de verschillen tussen de subregio's Dolňácko, Horňácko, Moravské Kopanice, Podluží, Luhačovské Zálesí en het Hanácko-Slovácké grensgebied.

A_20060720_4419.jpg J_20060720_144.jpg

Klederdracht had tot voor kort een sociaal karakter nl. de uiting van de status en de leeftijd van de persoon. Aan de klederdracht was ook vast te stellen uit welke regio of zelfs van welk dorp men afkomstig was.
In het museum zijn ook voorbeelden te zien van gereedschappen, werkkleding, borduurwerk en kant etc..

Op de website van het museum staat ook deze mooie videofilm met een beknopt overzicht van de collectie.


Slovácko
Slovácko (of Moravské Slovensko - Moravisch Slowakije) is een gebied in het zuidoosten van Tsjechie, aan de grens met Slowakije en staat bekend om zijn karakterestieke folklore, muziek, wijn, klederdrachten en tradities. Het ligt deels in de regio Zlin en deels in Zuid Moravië.
De belangrijkste stad van dit gebied is Uherské Hradiště welke in het stroomgebied van de rivier de Morava ligt.


links:
http://www.slovacko.cz/
http://www.vitejte.cz/objekt.php?oid=5055&j=cz
http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~mlejnek/hornacko.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Moravian_Slovakia


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~​

voor wie geïnteresseerd is geraakt:
in het Comenius museum in Naarden is nog tot 30 mei 2010 "Van lente tot winter: Rituelen uit Comenius' geboortestreek" te zien
 
In de bekende "boogjes-plafonds" die je in huizen zit, is de ligger die de boogjes ondersteunt niet zelden een stuk spoorstaaf. Die spoorstaven werden "geleend" bij de kolenmijnen.

In de voormalige drogerij in Malé Svatonovice (Nu het Ida-areal) lag tot enkele jaren geleden nog een aardig voorraadje.
n1.jpg

Helemaal bovenin het voorste gebouw heeft een goede vriend zijn timmer-werkplaats
 

Pelhřimov

Donateur
het verhaal achter de foto's (deel 3)

Proudové rozmrazovače - ontdooi-straalmotoren deel I

Ik plaatste onlangs in "ra,ra,ra wat is dit?" o.a. onderstaande foto uit december 2004, gemaakt in het spoorwegmuseum in Zubrnice, van een platte wagen waar voorop een vliegtuigmotor gemonteerd is.

(Het spoorwegmuseum in Zubrnice is een onderdeel van het museum van volksarchitectuur met dorpse huizen afkomstig uit Noord-Bohemen.)

1.1 zinopa.jpg

Over deze vreemde wagen heb ik onlangs informatie ingewonnen bij Zinopa

Pavel schreef me:
"Het is een jet van vliegtuigmotoren.
De apparatuur werd gebruikt voor het reinigen van (blazen) van sneeuw van het spoor.

Ik vond een site op het internet, met andere Tsjechische jet blowers, maar de machine in het spoorwegmuseum van Zubrnice is uniek

Dit is de website: http://www.kirow.wz.cz/snih/snehobijci3.htm

De motor werkt op kerosine (vliegtuigbrandstof). Het werkt op hete rookgas van de motor die wordt gebruikt voor het aandrijven van vliegtuigen, in ons geval voor het blazen van sneeuwhopen op de baan."



Ik ben hiermee verder gaan zoeken op internet en kwam onderstaande info tegen die ik geprobeerd heb om te vertalen.


Proudové rozmrazovače - ontdooi-straalmotoren

1.2 zinopa.jpg 1.3 zinopa tekst.jpg

1.4 zinopa.jpg 1.5 zinopa.jpg

De legendarische MiG 15 straaljager werd eind van de jaren 50 vervangen door moderne gevechtsvliegtuigen - de MiG 17 PF en MiG 19.

1.6 PR M701.jpg
M 701

Enkele handige Tsjechische mensen bouwde de verouderde MiG 15 straaljager-motoren M 701 om, om ze te gebruiken als hulpmiddelen voor het ontdooien van wissels en om sneeuw van de spoorrails te blazen.
Het voordeel was dat het direct effect had bij het ontdooien, maar het nadeel was dat het water lekte in kwetsbare schakelverbindingen
De jet en de kerosine tank waren gemonteerd op platte wagens.
Later werden de ontdooi-jets wat verfijnder
Het meest interessant is de "Hurvínka" M 131.1377, die had zelfs twee motoren.

1.7 M131 1377 snehomet C Trebova 1970.jpg
"Hurvínka" M 131.1377
 

Pelhřimov

Donateur
vervolg Proudové rozmrazovače - ontdooi-straalmotoren

Proudové rozmrazovače - ontdooi-straalmotoren deel II

2.1 Tryskace.jpg

De ČSD (Tsjecho-Slowaakse spoorwegen ?) gebruikten in de winter van 1961/62 drie straalmotoren van de MiG 15 straaljagers, gemonteerd op platte wagons omdat dit een zeer effectieve manier van verwijderen van sneeuw was en om het centraal station van Ostrava te ijsvrij te maken.
Ze hadden deze geleend van Praagse vliegveld Ruzyně.
Later werden deze "ontdooi-straalmotoren" in diverse uitvoeringen gebruikt, niet alleen voor het nationale spoorwegnet, maar ook in aanhangwagens bij bijv. NHKG Ostrava, Kladno SONP, Východočeské Semtín chemische fabrieken, Skoda Mlada Boleslav, ....

2.2 MiG-15 SB.jpg
Mig-15 SB

2.3 ontdooien.jpg 2.4 vuilverwijdering.jpg
ontdooien in het voorjaar ---------- ---------- vuilverwijdering van het spoor

In de winter 1962/63 was er geen noodzaak om sneeuwruimers in te zetten.
De jets zijn daarna ook gebruikt voor het schoonmaken (verwijderen van roet en as) uit de tunnel in Mosty u Jablunkov.
In mei 1964 werd de lijn tussen de stations Blansko - Adamov gereinigd.
Deze reiniging ging met een snelheid van 15 km per uur.

2.5.jpg 2.6.jpg

Tegenwoordig wordt een moderne versie (PR M-701) gebruikt, zoals in de Praagse metro en het centraal station van Bratislava.
Beperkende factor zijn de hoge exploitatiekosten en de "bijwerkingen" waaronder het lawaai en het verdwijnen van het grind tussen de rails.


Voor bovenstaande informatie heb ik gebruik gemaakt van de volgende bronnen en links:
http://www.kirow.wz.cz/snih/snehobijci3.htm
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003485-Prudove-rozmrazovace-trochu-inak.asp
http://www.tratovestroje.wbs.cz/Prudove_rozmrazovace.html
http://vytopna.hekttor.biz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009040004#tryskace
http://www.doprava.unas.cz/?id=107320

meer over straalmotoren kan je oa. vinden op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straalmotoren
http://cs.wikipedia.org/wiki/Proudový_motor
 

Pelhřimov

Donateur
De PC is de komende dagen druk in gebruik door mijn wederhelft voor zijn studie, dus volgende week maar weer verder....

Maar ik heb inmiddels wel weer een nieuwe waar is dit gevonden in mijn archief.
 
Bovenaan