Fietsen langs de Elbe

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,
Wij gaan volgend jaar op de fiets naar Praag en vandaar willen we met het openbaar vervoer naar de bron van de Elbe en dan deze volgen tot Cuxhaven.
Hoe kom ik het simpelst, zonder te fietsen, bij de bron. Daar willen we overnachten en dan de volgende dag op weg.

Groeten,
Frits
 

kuurgast

Donateur
Je kan via mapy.cz de OV-route zien.
Als je op toeristische dagen gaat is er een rechtstreekse bus (08:15 – 11:40) van Praha, Černý Most naar Vítkovice, Horní Mísečky en even later volgende bus naar Vítkovice, Zlaté návrší, daarna 3,1 km lopen tot de bron (uurtje lopen).
Of laatste 6,6 km fietsen van Vítkovice, Horní Mísečky tot nabij de bron. Het laatste stukje van 1,1 km naar de bron mag je niet fietsen, alleen lopend (23 minuten) te bereiken.
Zal je moeten uitzoeken of de fiets mee kan met de bus of anders ander tijden reizen met de trein van Praag naar Vrchlabí.

Wat betreft mapy.cz dat blijf ik benadrukken, is gratis app in NL-taal en de routeplanner werkte onlangs zelfs offline toen ik in NL reed terwijl ik geen simkaart had ivm overgang andere provider.
 

kuurgast

Donateur
Zal je moeten uitzoeken of de fiets mee kan met de bus of anders ander tijden reizen met de trein van Praag naar Vrchlabí.
Dankzij mapy.cz kwam ik terecht op de site van een hotel dichtbij de bron en daar staat in Tsjechisch hoe je er kan komen met oa fiets.
Goochelvertaling brengt je dan verder en zie je link naar fietsbussen (in meerdere talen), die elk jaar rijden van eind april tot eind oktober volgens vaste dienstregeling.
Je kan dan met fiets in de trein van Praag centraal naar Jilemnice reizen en dan de fietsbus nemen.
fietsbus.PNG
Handig overzicht op Jízdní řády Krkonošských cyklobusů pro rok 2023 - plakát formát pdf (2.56 MB)

Bedankjes zijn niet verplicht, maar een reactie wordt wel gewaardeerd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik deed enkele jaren geleden de rit Vrchlabi (nabij bron) naar praag. Zeer mooie rit die in enkele dagen te doen is. Evenwel vanuit Praag volg je de Elbe 'stroomopwaarts' tot de bron in het Reuzengebergte om nadien of terug te keren (stroomafwaarts) naar Praag of je fietst verder door het Reuzen en Ertsgebergte. Lijken me flink wat klimmen waardoor dit mindere alternatief is.
Mijn advies: Start bij de bron, ga van Praag naar de bron per trein of bus en vertrek van daar uit. De rit naar Praag is zeer prachtig en valt vlot te fietsen naast de rivier.
De Bikeline-fietsgids is hier bruikbaar.
 
Bovenaan