Ervaringen met sauna's mede n.a.v. recente prijsverhogingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik geef prijzen voor 65+ per persoon. Andere moet u zelf opzoeken. Soms heb je geen korting.

In mijn dorp is geen vrij toegankelijke sauna. Jaren geleden zag ik in Turnov, de dichtstbijzijnde grotere plaats voor mij, een aanduiding van een sauna. Toen ik er naar binnen stapte kwam een persoon naar mij toe en vertelde dat hij mijn 'buurman' is, sprak Engels, en ik begreep dat je alleen na het sporten van de sauna gebruik kunt maken en dan als groep moet komen. Nadien nooit meer enig contact gehad (afstand naar hem ruim 1 km).

Ik ga veel naar de sauna van het 'sportfondsenbad' in Liberec. Die hadden een systeem dat wanneer je als oudere vóór 14 uur op een werkdag kwam je voor 2 uur plus 20 minuten omkleedtijd 70 kronen betaalde. Men heeft aparte sauna's voor beide geslachten. Wil je als hetero-koppel komen dan kun je alleen op maandag op een bepaalde tijd terecht. Men heeft een droge sauna voor 20 gasten. Een dompelbad en je kunt een emmer koud water over je laten vallen. Een machine die ijsblokjes maakt heeft enige tijd gewerkt, maar beviel niet en is uitgeschakeld. Zit- en ligruimte prima. Voor een stoomsauna moet je het zwembad weer in. Dat geldt ook voor allerlei whirlpools. Heb je belangstelling in een Kneipkuur dan kan dat ook. De prijs was wel erg laag zodat die enige tijd geleden aanzienlijk is aangepast. Nu moet je kiezen tussen 2 of 3 uur zonder extra's (ik ga er vanuit dat voor mijn lezers 1 uur onvoldoende is). Op werkdagen geldt nu voor 65+ een prijs van 150 kronen voor 3 uur (2 uur vind ik te kort). Je kunt gebruik maken van eigen laken en baddoek. Je moet 100 kronen geven als borg voor de sleutel van de klerenkast.

Veel ben ik in Jicin geweest. Daar een veel kleinere sauna. Ook weer vrouwen en mannen apart met een extra tijdsperiode voor koppels. Hebben maar 10 kasten voor je kleren. Wanneer die allen in gebruik zijn krijg je een kastje toegewezen in het zwembad. Daarnaast krijg je een apparaatje mee voor de tijdregistratie (2 uur maximaal) en een kaartje dat je moet afgeven aan een dame die de sauna's in de gaten houdt en je dan een set van laken en baddoek geeft. Hier kun je ook in de openlucht zitten, wat bij vrieskou een bijzondere ervaring is. Voor de stoomsauna en whirlpool zou je het zwembad in moeten. Dat doet men niet. De prijs inclusief huur van laken is 155 kronen. Men is gestopt met het vragen van geld voor de sleutel.

Mlada Boleslav heeft in het centrum een zwembad met vergane glorie. Aan de rand van de stad is een nieuw zwembad gebouwd met een luxe sauna. Daar twee droge sauna's, een stoomsauna, whirlpool en Kneipkultur. Veel mogelijkheden om te rusten waarbij een gedeelte op verwarmde banken. Je kunt ook buiten zitten of liggen. Hier is sprake van een gemengde sauna zoals in Nederland meer gebruikelijk is. Men is gestart met op woensdag op gezette tijden te zwaaien met een handdoek. Blijkbaar toch te kostbaar zodat ik dat niet meer tegenkom op de site. De aanleiding deze tekst te maken is dat de prijzen per 1 mei aanzienlijk zijn gestegen. Voor die tijd betaalde je voor 3 uur 121 kronen plus 50 kronen voor de huur van laken en baddoek. Nu betaal je 280 kronen plus 50. Daarbij is een particulier opgezette sauna met veel meer voorzieningen attraktiever geworden. Voor de sleutel van de kast, heel mooi elektronisch, vraagt men een borg van 200 kronen.

Saunia, op veel plaatsen in Tsjechië te vinden, rekent 369 Czk voor een onbeperkte tijd op werkdagen mits je vóór 17 weer vertrekt. Dit bedrag is inclusief huur van laken en baddoek. Kortingen wanneer je vaker gaat. Ze hebben veel meer voorzieningen dan de eerder genoemde sauna's! Vergelijk maar met de sauna's in Nederland. Dan zijn ze hier aanzienlijk goedkoper. Borg?

Lang geleden ging ik een enkele keer naar Jablonec nad Nisou. Daar heb je twee kleinere sauna's. Soms gemengd en anders aparte dagen voor mannen of vrouwen. Weinig voorzieningen. Prijs nu voor 2 uur plus 10 minuten voor omkleden 150 kronen plus 30 kronen voor de huur van laken en baddoek. Borg?

Ook ben ik een keer naar de sauna van het zwembad Podolí in Praha geweest. Dat is me zeer slecht bevallen: men hangt de kleren op in een kastje waarvan het nummer niet correspondeert met de label die je ontvangt bij het kopen van je kaartje. Ten tweede stonk het in de sauna. Prijs nu inclusief zwemmen 440 kronen voor 3 uur. Borg?

Natuurlijk maar een selectie van mogelijkheden bij mij in de buurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga veel naar de Saunovy ray Holice. Vrij kleine sauna en is gemengd. Er lopen zelfs kleine kinderen
daar tussen de volwassenen. Er is ook een speciale dag voor de vrouwen en kinderen.
Er zijn 2 stoomsaunas, 2 droge saunas, 1 licht sauna, lavendel sauna, whirepool, massage en de diverse
bedden om te rusten.

De prijs is hier behoorlijk omhoog gegaan. Betaalde ik voor Corona nog 330CZK pp voor 3 uur. Nu is dat
490CZK pp.

De sauna is op zich heel rustig. Vaak zijn er tussen 15:00 en 16:00 maar een handjevol bezoekers. Soms zijn we
de enige.
 
Bovenaan