Een (on)bekende Nederlandse Tsjechische

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De best articulerende Journaal-presentator is van oorsprong Tsjechisch: Eva Jinek. Haar betrap ik het minst op uitspraakfouten en verkeerde klemtonen.
'Na een weekje voerde ik al mijn eerste gesprekje in het Nederlands', zei zij die eigenlijk Eva Jinekova zou moeten heten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eva_Jinek
 
Ja het beroemde decolletéincident. Breed uitgemeten op internet. Het ging slechts om een decent knoopje.
 
..... Eva Jinek ..... die eigenlijk Eva Jinekova zou moeten heten.
Vrouwelijke verbuiging van haar achternaam zou dan Jinkova moeten zijn. Je hebt hier het fenomeen van de vluchtige "e", net als met namen als Hasek-Haskova of Jelinek-Jelinkova.

Verder is haar uitspraak inderdaad voorbeeldig te noemen, maar dat terzijde.
 

Marcel

Moderator
Eva Jinek stapt over naar Nieuwsuur

Uitgegeven: 9 maart 2010

HILVERSUM - Eva Jinek wordt vanaf september medepresentator van het nieuwe programma Nieuwsuur van de NOS en NPS op Nederland 2.

m1czvjta4bma.jpg


Dat meldden beide omroepen dinsdag. Eerder was al bekend dat ook Twan Huys anchor wordt en dat Clairy Polak voor Nieuwsuur interviews op locatie gaat maken.

Jinek is afkomstig van de NOS, waar zij het NOS Journaal en het Journaal op 3 presenteert.

Volgens een NOS-woordvoerster stopt ze per 1 mei met het presenteren van de journaals om zich voor te bereiden op haar nieuwe functie. Huys is als presentator van NOVA, dat gaat verdwijnen, een bekend gezicht van de NPS.

Nieuwsuur wordt een dagelijks programma met nieuws en achtergronden. NOS en NPS willen met het programma op een onpartijdige manier achtergronden en context geven bij het dagelijkse nieuws.

© ANP
 

kuurgast

Donateur
Eva Jinek van NOS naar WNL.

Nieuwslezer Eva Jinek stapt over van de NOS naar WNL. Bij WNL gaat ze samen met Merel Westrik (voorheen AT5) een nieuwe dagelijkse ochtendshow presenteren.

Daarnaast krijgt ze onder de titel 'Eva Jinek op Zondag' een talkshow op zondagochtend.

Eva Jinek werkte sinds 2004 bij de NOS, eerst bij de buitenlandredactie, sinds 2008 was ze presentator. In dat jaar presenteerde ze ook samen met Philip Freriks de nachtelijke live-uitzending rond de verkiezing van president Obama.

Jinek stond vorig jaar op het punt het nieuwe programma 'Nieuwsuur' te gaan presenteren, maar zag daarvan af toen de redactie aangaf problemen te hebben met haar relatie met advocaat Bram Moszkowicz.

Zie verder de bron:nos.nl/.
 

Ad Verschoor

Donateur
5530080.jpg

Eva Jinek toonde zich in het interview met Joost Hoebink een bevlogen vakvrouw met een sociale kant.

Collegetour met Eva Jinek boeit

HARDERWIJK Van de onhandelbare Jules Deelder die niemand liet uitspreken in haar talkshow en de kattenspecial met Geert Wilders tot haar driedaagse bezoek aan melkveehouder John, voor de intrigerende documentaire De Verenigde Staten van Jinek. De zesde JCI Collegetour met Eva Jinek was onderhoudend, luchtig en met veel humor. Een avond amusement en inspiratie voor bijna 500 bezoekers in het Dolfinarium, waarbij gespreksleider Joost Hoebink de 'talkshowkoningin' meerdere dilemma's voorlegde. Talkshowhost Eva Jinek (39) toonde zich geen ijskonijn, maar een vakvrouw met ambitie en oog voor de samenleving.

De verschillen tussen Nederland en Amerika en de weg naar het succes passeerden de revue. Jinek ziet zichzelf daarbij als rolmodel voor veel vrouwen. ,,Wees jezelf en houd vol.'' Haar talkshow Jinek, die 4 december weer van start gaat, trok het afgelopen seizoen dagelijks een miljoen of meer tv-kijkers ondanks het late tijdstip om 23.00 uur 's avonds. ,,Nu gaat het goed, maar je bent nooit zeker van de gunst van het publiek. Ik ben in geen enkel opzicht veranderd en het is nog altijd spannend'', gaf Jinek, die nu 10 jaar op tv te zien is, aan. ,,In het begin had ik als jonge vrouw wel veel te bewijzen. Je moet inhoudelijk meer brengen dan een man om geloofwaardig te zijn. In elk interview gebruik ik het woord ambitie. Je moet doelen formuleren en het is niet erg om te zeggen dat je ergens goed in bent. Ik kan niet zonder mijn redactie van 36 mensen, maar ík ben verantwoordelijk voor dit succes'', zei ze onomwonden.

GENADELOOS
Haar ouders emigreerden in '68 als politiek vluchteling van Tsjechië naar de VS. Daar groeide Jinek (geboren in Oklahoma) op tot haar elfde, voor ze naar Nederland verhuisden. Zelf kwam ze niets tekort: haar vader werkte bij de Wereldbank. ,,Mijn ouders hebben het daar gemaakt, maar mijn moeder had er genoeg van om in het sterk gesegregeerde Washington te wonen. Ze kon de verschillen tussen arm en rijk niet meer aanzien. In de grote steden van Amerika is de samenleving genadeloos en hard. In dit land redt niemand je uit de afgrond. Je ziet overal daklozen en drugs is het grootste probleem in Amerika. In zo'n land wil ik niet leven. Ik ben een 'Nederlandse liberaal' en geloof enorm in eigen verantwoordelijkheid. Zelf ben ik nooit wat tekort gekomen. Ik wil leven in een beschaafde samenleving en mensen niet laten creperen op straat. In Nederland zorgen we meer voor elkaar en het mooiste vind ik de pragmatische nuchterheid en het doorzetten.''
5530079.jpg

Voor haar serie De Verenigde Staten van Jinek bezocht ze 'gewone Amerikanen'. ,,Dat zijn zulke hartelijke lieve mensen. Ze geloven allemaal oprecht in hun American dream. In een kapsalon hoorde ik allerlei misstanden in de zwarte samenleving, maar toch vinden ze Amerika het beste land ter wereld. Als je Amerikanen hoort praten, brengen ze het met overtuiging. Melkveehouder John had elf Mexicanen in dienst en zorgde zo goed voor ze dat een baby naar hem was vernoemd'', zei ze in een moment van emotie.Balans vinden in haar drukke leven blijft een uitdaging. Haar privéleven komt om de tweede plaats en op een kinderwens ging ze niet in. ,,Ik werk hard als ik werk en het lijkt alsof ik heel veel offers heb gebracht, maar dat is niet zo. Ik neem wel een half jaar afstand van het sociale leven, maar organiseer het zo, dat ik bijvoorbeeld niet hoef schoon te maken. Ze zeggen altijd dat je 10.000 uur iets moet doen voor je kunt excelleren. Alles wat echt goed is, kost tijd en vaak duurt het twee keer zo lang als je denkt. Je kunt niet parttime werken om de top te bereiken. Het komt uiteindelijk naar de mensen toe die volhouden.''

Bron: hetkontaktharderwijk.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Eva Jinek viert kerst op Tsjechische wijze

om7xl83amcwt_wd640.jpg


Eva Jinek viert kerst bij haar ouders, vertelt ze in een video op Instagram. Ze vieren het feest al jaren volgens een vaste traditie, op z'n Tsjechisch. Het eten dat daarbij hoort: vissoep.

Ook legt de talkshowpresentatrice uit waarom ze wél heel veel (kerst)foto's maakt van haar pasgeboren zoontje Pax, maar deze niet deelt op social media.

"Dat is iets wat nooit meer verdwijnt en ik weet helemaal niet of hij dat zelf wil. Ik wil de keuze graag aan hem laten. Dat hij nou zo'n gekke moeder heeft die op televisie wil zijn, daar kan hij niks aan doen."
 
Bovenaan