22/09 en 29/09: Documentaire op ARD over Sudeten-Duitsers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
goeie tip. ik hoop dat ik niet vergeet om te gaan kijken of om het even op te nemen op de recorder.
 
documentaire

Vanavond om 21.00 uur komt op Duitsland 1 deel 1 van de tweedelige documentaire over Sudeten-Duitsers die na WO II uit Tsjechie moesten vluchten.

Deel 2 komt maandag 29-9

http://www.daserste.de/sudetendeutsche/

In een reactie vorig jaar, ook over Sudeten-Duitsers, heb ik voor de totale beeldvorming een linkje ingevoegd over een plek waar meerdere zaken door elkaar heen speelde, Tsjechen, (Sudenten)-Duitsers en verdrevenen. Misschien toch nog steeds actueel.
Te zien op http://www.joodseomroep.nl/radiotv_d...7b965389106988.
 
Net gekeken.

Deze uitzending ging over de aanloop in de geschiedenis.

Volgende week het vervolg.

Het is een interessant stuk geschiedenis, hoe treurig dan ook.
 
Een indrukwekkend verhaal.
het boek over Frydlant wat ik in de vakantie gelezen heb vertelt hetzelfde verhaal. Maar op bewegend beeld maakt het meer indruk.
De schreeuwerige toespraken roepen bij mij wel kippevel op.
Vooral als er in het huidige nieuws af en toe aanhangers van deze praktijken opduiken.

De rol van Groot -Brittanie was eigenlijk nooit zo duidelijk voor me in het geheel. Dus een heel verhelderende documentaire.

Angst, manipulatie, teleurstelling, verwarring, wanhoop.


Ik probeer zeker ook volgende week te kijken.

Hilde
 
Gebruik de link van Vašek voor de documentaire over de "Kinderen van Hartmanice"
__________________

Geweldige vorm die men heeft gekozen, erg indrukwekkend en ik herken
hoezeer bij velen ook "bij ons in de buurt" onwetend zijn van deze nog zeer recente geschiedenis.Dit geldt niet voor de sudetenduitsers in ons gebied, en dat zijn er nog veel zoals de namen verraden: Hoffman, Geisler, Mahler. Er is een boekje geschreven over de uittocht van de sudetenduitsers uit Starkov (Starkstadt) door een inwoonster van Starkov. Je leest dan hoeveel impact deze uitzetting had en hoezeer men niet snapte waarom.
 
Indrukwekkend.

Je voelt dat de mensen zich onbehaaglijk voelen als ze er over praten.
Een soort schaamte?

En toch ook herkenbaar.
Als kind kreeg ik van mijn ouders ook maar weinig informatie over deze periode. Ver weggestopt. Te erg om onder woorden te brengen.


Hilde
 

char

† In Memoriam
De kinderen van Hartmanice

Ik heb de film twee maal bekeken.

Gisteren was ik er stil van...

Vandaag nog stiller....

Char.
 
Nog recentelijk gedaan. Langs de deuren lopen en aan de deurknop zitten en zelf kijken vanuit de positie van de school. Je wordt dan nog stiller.
 
Ik heb gekeken.
Verschrikkelijk.
Het afschuwelijke wangedrag van de duitsers in Tsjechoslowakije. Mijns inziens net zo erg of nog erger dan in Nederland.
Maar ook de (begrijpelijke?) reaktie van de tsjechen na de bevrijding.

Wat me het meest heeft aangegrepen is de geschiedenis van Lidice.
Volledige verwoesting van het dorp, moord op ca. 175 mannen, vrouwen naar Ravensbruck en kinderen verspreid over de wereld.
Pure wraak van de duitsers voor de aanslag op Heydrich in Praag. Hij stierf 2 maanden later aan de verwondingen van die aanslag.

Lidice vertoont veel overeenkomst met de wraak van de duitsers op de aanslag op Rauter (hoogste SS- en politiechef in NL) in maart 1945 bij Woeste Hoeve (Apeldoorn).
Het verzet in Apeldoorn had een vrachtauto nodig om 3 ton vlees uit een slachterij in Epe te stelen. Per ongeluk troffen ze de auto van Rauter bij Woeste Hoeve op de weg Apeldoorn-Arnhem.
Rauter overleefde de aanslag maar er werden als vergelding 117 verzetsmensen bij de plaats van de aanslag terechtgesteld. En nog tientallen elders in NL. Er staat nu een monument.
Ook de deportatie van meer dan 600 mannen uit Putten was zo'n vergelding op een aanslag van het verzet.

Ik was al eens in Lidice, maar zonder kennis van deze achtergrond.
Ik ga er volgende maand nog eens langs, nu wel met deze kennis.

Een emotionele uitzending....
En ik weet niet, wat ik daarmee moet onder tsjechische vrienden...
 

char

† In Memoriam
Kees, je "moet" niets onder Tsjechische vrienden!!..
Tenzij, jij dat wilt!...
Het feit dat jij deze film gezien hebt, en je bent,.. net zoals ik, ..behoorlijk geraakt, betekent niet dat anderen (Tsjechen) van jou een uitleg/ mening willen...Zij hebben immers die film niet gezien!..
Misschien kennen ze wel het verhaal...

Ik ken het verhaal over mijn opa.. vlak voor het eind van de oorlog nog even, in Scheveningen, gemarteld en vervolgens doodgeschoten op het Hofplein in Rotterdam. Zijn naam kun je nog terugvinden, aan de zijkant van het stadhuis van Gouda.
Mijn vader (81) heeft nog steeds een oorlogstrauma....

Tsja,.. en dan denk ik...Waarom schrijf ik dit?...

Het zit toch wel diep.....

Char.

_____________________________________________________
Char. ...even zonder handtekening...
 
Heel diep.

Aangrijpend vond ik de beelden van mensen met hun hele hebben en houwen op de kar en dan nog uitgezwaaid worden.

En Char, mijn oom, excact hetzelfde, net voor het eind van de oorlog doodgeschoten op het Hofplein. De andere oom spoorloos verdwenen in de oorlog.

Dit heeft diepe wonden geslagen in de familie.

Er werd nooit over gepraat, het was te erg...............
 
Ook wij hebben gekeken.

En je vraagt je af, hoe zoiets kon gebeuren.

Wraak en woede zijn zo begrijpelijk, maar belanden vaak bij de verkeerde slachtoffers.

Ooit las ik een gedenkschrift op een steen. Ik heb nog steeds spijt dat ik de tekst niet heb opgeschreven.

de strekking was ongeveer:
Oorlog is een gevecht tussen twee `heren` die elkaar kennen die wordt uitgevochten door vele mensen die elkaar niet kennen.Waarbij de slachtoffers vallen bij de mensen en de heren elkaar later de hand drukken.


Hilde
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik heb gekeken.
Verschrikkelijk.
Het afschuwelijke wangedrag van de duitsers in Tsjechoslowakije. Mijns inziens net zo erg of nog erger dan in Nederland.
Maar ook de (begrijpelijke?) reaktie van de tsjechen na de bevrijding.

Wat me het meest heeft aangegrepen is de geschiedenis van Lidice.
Volledige verwoesting van het dorp, moord op ca. 175 mannen, vrouwen naar Ravensbruck en kinderen verspreid over de wereld.
Pure wraak van de duitsers voor de aanslag op Heydrich in Praag. Hij stierf 2 maanden later aan de verwondingen van die aanslag.

Lidice vertoont veel overeenkomst met de wraak van de duitsers op de aanslag op Rauter (hoogste SS- en politiechef in NL) in maart 1945 bij Woeste Hoeve (Apeldoorn).
Het verzet in Apeldoorn had een vrachtauto nodig om 3 ton vlees uit een slachterij in Epe te stelen. Per ongeluk troffen ze de auto van Rauter bij Woeste Hoeve op de weg Apeldoorn-Arnhem.
Rauter overleefde de aanslag maar er werden als vergelding 117 verzetsmensen bij de plaats van de aanslag terechtgesteld. En nog tientallen elders in NL. Er staat nu een monument.
Ook de deportatie van meer dan 600 mannen uit Putten was zo'n vergelding op een aanslag van het verzet.

Ik was al eens in Lidice, maar zonder kennis van deze achtergrond.
Ik ga er volgende maand nog eens langs, nu wel met deze kennis.

Een emotionele uitzending....
En ik weet niet, wat ik daarmee moet onder tsjechische vrienden...

bron:Puttenaer vrijdag 3 oktober 2008
PUTTEN - Al vele jaren bestaan er contacten tussen gemeenten in Europa, die - net als Putten - in de Tweede Wereldoorlog onder de naziterreur te lijden hebben gehad. Te noemen vallen Oradour-sur-Glane, Lidice, Marzabotto, San Pancrazio en Televåg. In wisselende samenstelling vinden er ontmoetingen plaats, zoals in het kader van de plaatselijke herdenkingen. Bij de 60-jarige herdenking van de razzia in Putten waren de burgemeester van Oradour-sur-Glane en vertegenwoordigers van Televåg aanwezig. Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur en van Stichting Oktober 44 hebben verschillende malen herdenkingen in o.a. Lidice, Oradour-sur-Glane, Marzabotto en Televåg bijgewoond.

De gemeente Lidice (Tsjechië) organiseert in dit kader van 1 t/m 4 oktober 2008 een internationaal congres in Praag met als thema “Present-day threat of Neo-Nazism and Signs of Xenophobia". Een vijftal vertegenwoordigers van de gemeente Putten is uitgenodigd dit congres aan de Karels Universiteit in Praag bij te wonen. Aansluitend zullen bezoeken worden gebracht aan de gedenkplaatsen Lidice en Ležáky.
Van gemeentewege is contact gezocht met de Stichting Oktober 44 om mede via deze stichting een delegatie te laten vormen. De stichting zag echter geen kans - mede vanwege haar eigen activiteiten op 2 oktober a.s. – een delegatie af te vaardigen.
Om die reden is de organisatie door de gemeente geregeld. Een delegatie, bestaande uit gemeenteraadslid Janneke Brons, raadsgriffier Marieke Florijn en wethouder Ard Kleijer reizen op dinsdagmiddag 30 september af naar Praag en keren op zaterdag 4 oktober terug. Burgemeester Jan van Putten en zijn echtgenote vertrekken donderdagavond 2 oktober - na de razziaherdenking - naar Praag om vanaf 3 oktober aan het programma deel te nemen.
Aansluitend opent burgemeester Van Putten op maandagmorgen 6 oktober 2008 samen met de Nederlandse ambassadeur in Tsjechië de stedenbandconferentie “Future of partnership of Czech and Dutch municipalities". Deze opening vindt plaats in het Ministerie van Buitenlandse Zaken te Praag. In zijn hoedanigheid van voorzitter van het Platform voor Europese Stedenbanden vervangt de burgemeester mevrouw Jorritsma-Lebbink, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
 
Helaas hebben wij deel twee niet kunnen zien, nu geprobeerd via de site van www.daserste.de de aflevering te bekijken maar we krijgen alleen een trailer van 28 seconden te zien.
Doen we iets fout of is de aflevering niet via internet te bekijken?
 
Bovenaan