Zuid-Bohemen of Reuzengebergte?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik weet dat de meningen hierover flink verschillen, toch zou ik graag eens wat meningen horen....
We willen deze zomer op vakantie met de ouders van Marion (tegen die tijd mijn vrouw....oefff, dat klinkt gek).

Haar ouders houden van rust, ruimte, privacy en willen graag wandelen. Wij willen het liefst mooie, leuke, historische steden en/of kastelen bezoeken.....
Verder houden we alle 4 van lekker eten.....

Ik ben benieuwd of er nog dingen zijn waar wij zelf nog niet over nagedacht hebben.......
Een vereiste is in elkgeval dat we niet langer dan zo´n 10 a 11 uur moeten rijden vanaf omg. R´dam.
smiley29.gif
 
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

nou Arno, dat is niet zo moeilijk!
In de omgeving van Pisek ( zuid bohemen ) heb je meerdere kastelen, bossen genoeg en historische steden!
Wat wil je nog meer.
Verder zijn hier volgens mij toch niet zoveel Nederlanders als verder in het zuiden of in het reuzengebergte.
Eten kun je volgens mij in heel Tsjechie goed terecht, dus dat maakt niet zoveel uit waar je zit.
Ik ben benieuwd waar jullie uitkomen, en misschien zie ik je tegen die tijd wel hier in de buurt.
En de afstand valt mee, vanaf Arnhem is het ongeveer 800 km.
Succes!
 
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

En wat denk je van West-Bohemen? Vanaf de Duitse grens niet meer dan 700 km, je hebt er zowel voor jezelf als voor je schoonouders van alles te doen en lekker eten kun je overal in Tsjechie.
 
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

paula schreef:
nou Arno, dat is niet zo moeilijk!
In de omgeving van Pisek ( zuid bohemen ) heb je meerdere kastelen, bossen genoeg en historische steden!
Wat wil je nog meer.
Verder zijn hier volgens mij toch niet zoveel Nederlanders als verder in het zuiden of in het reuzengebergte.
Eten kun je volgens mij in heel Tsjechie goed terecht, dus dat maakt niet zoveel uit waar je zit.
Ik ben benieuwd waar jullie uitkomen, en misschien zie ik je tegen die tijd wel hier in de buurt.
En de afstand valt mee, vanaf Arnhem is het ongeveer 800 km.
Succes!

Omgeving Pisek is idd erg mooi... we moeten ook nog kijken wat er precies vrij is in het hoogseizoen....
Maar ik hou het in me achterhoofd.... en mocht het idd omg. Pisek worden geef ik wel een gil, kan je de koffie klaar zetten
smiley20.gif
 
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

Ga in mei uiteindelijk ook naar zuidbohemen, omgeving pisek.
hoe een deel van de leden over deze keuzemogelijkheid denkt is ook te lezen in de topic:
(omgeving) Liberec of Pisek
Wat betreft de afstand maakte het allemaal niet zoveel uit
(natuurlijk ook afhankelijk waarvandaan je vertrekt, maar dat zal nauwelijks schelen gok ik).

Rond Pisek schijnt er toch wat meer kastelen ed aanwezig te zijn en zit je ook vrij centraal voor daagjes naar grotere steden te gaan (praag, Karlovy, plzen en ceske B.)
De omgeving/streek op zich moet ook mooi zijn, maar dat kan ik nog niet uit ervaring beamen.

Is volgens mij in grote lijnen keus uit 2 soorten vakantie(gebieden).
Meer bergen en ruw berglandschap of
vlakke(re) natuur/watergebieden.

voor mijn (motor)vakantie met name zuidbohemen vanwege bovenstaande punten en de reistijden vanaf vakantielocatie. Zo weet ik uit ervaring inmiddels wel dat 100 kilometer door de bergen heeeel wat langer kan duren dan 100 kilometer over vlak(ker) terrein; en dan hoeft het niet eens een autobaan te zijn. zo zal ik rond pisek op een dag zo 10 kastelen aan kunnen doen (excl. bezichtigen), door de bergen zal ik er misschien 5 halen ??

voor jou zal pisek dus ook geschikt zijn;
en je schoonouders zullen meer ruimte ervaren rond pisek denk ik;
bij het reuzegebergte zitten ze mogelijk tussen de bergkammen "ingesloten"
wink.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

Dat is zondermeer waar. Rond Pisek zijn veel fraaie kastelen te bezoeken, maar kijk er ook eens bij een paar binnen, echt de moeite waard. Bijv. Konopiste of Hubloka
 
Re: Zuid-Bohemen of Reuzegebergte?

Arno schreef:
en mocht het idd omg. Pisek worden geef ik wel een gil, kan je de koffie klaar zetten
smiley20.gif

GIL !! Wordt een week Vodnany, vlak onder Pisek..
 
Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Hallo allemaal,

Ik ga eind december met mn vriendin voor het eerst naar Tsjechie op vakantie (nog niet geboekt), maar we twijfelen waarheen te gaan. De keuze gaat tussen Boheemse Woud en Reuzengebergte. We gaan met de auto vanuit Nederland.
Wat zijn de voor- en nadelen van beiden? De aanraders? Is het Boheemse Woud leuker dan het Reuzengebergte of juist andersom?

We willen ook Oud en Nieuw vieren in Praag (trein), is dat een aanrader of is het er met Oud en Nieuw niet heel bijzonder dat jullie kenners weten?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen?

Groeten,

Torero
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Torero, je kan in ieder geval bij de zoekfuncties beginnen te zoeken bij reuzengebergte en zuid Bohemen, en verder zijn er vast wel forumleden die in allebei de gebieden zijn geweest, die reageren vast nog wel.
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Ik ben in beide gebieden geweest....
Beide gebieden zijn even mooi.... In het reuzengebergte zijn de bergen iets hoger.... (je lijkt daar toch het meest verzekerd van sneeuw zo eind december....)

Verder is het Boheemse Woud natuurlijk dichterbij... de wegen zijn daar ook wat beter begaan baar...(tenminste dat is mijn ervaring).
Tja, verder zal het echt afhangen waar je in het reuzengebergte of het Boheemse woud terecht komt.....
Ik zou zo niet 1,2,3 een voorkeur kunnen aangeven....

misschien iemand anders...
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Tuurlijk, Torero ik zou zeggen Reuzengebergte!
smiley20.gif
Maar ja ik woon er dan ook, kijk maar eens op onze site. http://www.vysnenydum.com Daar vind je ook wat foto's e.d. van de omgeving. Ik zou je wel adviseren wanneer je met de kerst of oud en nieuw ergens naartoe wilt, je niet zolang meer moet wachten hoor, want anders zit al het leuks vol. Succes
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Ook ik ben in beide gebieden geweest,en vind ze allebei even mooi.Het Reuzengebergte is wat ruwer en zijn de bergen hoger,dus wandelen is zwaarder.[het pension van Estertje is een aanrader]Als je voor de sneeuw gaat is dit gebied beter lijk mij om te skieen.Het Boheemse woud is heel mooi,veel meertjes en het lipnomeer lig daar natuurlijk ook.De wegen zijn iets beter ,meer vlakker.Dan die oerbossen,die zijn geweldig
smiley20.gif

Praag ben ik ook geweest,maar niet met Oud en nieuw,daar heb ik geen ervaring mee.
Wel een heel mooie stad,daar moet je gewoon geweest zijn,misschien ook wel met oud en nieuw.Veel succes met het uitzoeken van je bestemming.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

aangenaam.gif
En dan nog dit, ga je specifiek voor de wintersport, skiën, snowborden etc, of is mijn hobby het drinken van pils
smiley20.gif
ook aan jullie besteed?Nazdravi!!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Ho, ho ik ben een gigant in apres ski. Nazdravi
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Oud en Nieuw in Praag is heel erg leuk. Het beste is die uren voor middernacht door te brengen ergens in leuke club, cafe... maar voor middernacht zeker naar buiten, het liefst een plekje op Karelsbrug veroveren - dat is niet makkelijk - en dan gewoon genieten met fles champagne in hand!
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Torero schreef:
Is het Boheemse Woud leuker dan het Reuzengebergte of juist andersom?

Deze zomer een dagje naar Krkonoše (Reuzengebergte) geweest, maar tot spijt van alle liefhebbers moet ik zeggen....geef me maar Šumava (Boheemse Woud).
Maar het is heel persoonlijk, met Šumava heb ik een hechtere band vanwege vele vakanties, die ik daar met mijn ouders en oma heb doorgebracht.
 
Re: Reuzengebergte of Boheemse Woud?

Het is natuurlijk zeer persoonlijk, maar ik ben het met Barbie eens, geef mij maar Sumava, ik hou niet zo heel erg van (hoge) bergen.
 
kan sumava zo mooi zijn als het reuzengebergte???

Wij zijn vorig jaar naar reuzengebergte geweest, buurt van Trutnov (prachtig huisje gehuurd!)Het was daar FANTASTISCH voor natuurliefhebbers.
Het jaar daarvoor hebben we gehuurd in de buurt van Trhovy Sviny (zuid bohemen) en het jaar daarvoor in het Tsjechisch paradijs, buurt van Turnov.
Deze keer willen we het zoeken in de buurt van Sumava. Wat we absoluut willen vermijden is het zacht glooiend landschap van twee jaar geleden. Ik zoek meer iets waar de hogere toppen zich bevinden of in de buurt van het oerbos Boubin (?). Heeft er iemand tips? Wat zijn zo de attracties ginds? Als je die buurt op de wandelkaart bekijkt (ik heb er hier al één gekocht op voorhand) dan lijken daar precies niet zoveel wandelpaden te liggen alhoewel men bij al die huisjesbeschrijvingen spreekt van veel wandelpaden...
Alle tips met bezienswaardigheden of mogelijke uitstapjes zijn meer dan welkom. Het oerbos wordt dikwijls beschreven als 'heeeel mooi' maar wat moet ik mij voorstellen bij eenoerbos?
 
Bovenaan