Ziektegeld

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

ik heb een vraagje. Ik ben van de zomer geveld door een tekenbeet en ondervind daar nu nog hinder van, zodat ik me ziek heb moeten melden. Nu is het me niet geheel duidelijk wat je na 3 weken (die door de werkgever worden vergoedt) exact aan betaling krijgt. Heb een onduidelijk Tsjechisch schemaatje gezien, maar daar maak ik uit op dat je maar 45% vergoed krijgt, lijkt me toch niet mogelijk??? Iemand ervaringen hiermee?
 

dennuzzz

Donateur
Via mijn vriendin hoor ik dat er met ziekte weinig betaald wordt, zou dus heel goed kunnen kloppen...
 
Nathalie,

Het leven hier is harder...

De eerste drie weken betaal je zelf (tenzij je een andere afspraak hebt met je werkgever) Daarna krijg je van je werkgever ca 60 procent over het gemiddelde van het laatste kwartaal. Let op, dit geldt alleen over het basissalaris, eventuele extra's, bonus etc tellen hierbij NIET mee. Heb je bijvoorbeeld naast je basissalaris een toeslag voor taalkennis, wordt dit in het gemiddelde niet meegerekend. Na de drie weken heb je ook recht op een toeslag van de staat, hoeveel dat precies is...

Bijvoorbeeld bij 25000 is dat iets van 600/700 kc vanaf de 4e dag ziekteverlof, maar hoe dat precies berekend wordt (en belast) weet ik niet. Wel dat je er heeeel lang op moet wachten. Ik was eens twee weken uit de running en na een maand of vier kreeg ik mijn toelage.

Als je wilt kan ik bij mijn werkgever eens navragen...
 
Dank je. Wat ik weet is dat de werkgever de eerste 3 weken betaalt, maat wat ik ook weet is dat dit internationale bedrijf de mensen met van alles voorlicht, maar over dit punt is er amper info. Beweeeeeeeeeeeeh. Benormailni :)
 
Bovenaan