Wonen en werken in Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en wilde graag wat advies en informatie over wonen en werken in Brno.
Ik heb gesolliciteerd op een functie in Brno en zij willen mij graag voor minstens een jaar daar hebben.

Echter heb ik nooit in het buitenland gewerkt of gewoond. Hoe is het leven in Brno? Is dit duur qua woonruimte, boodschappen e.d. ? Vind je snel een woonruimte in Brno?

Ik ben nog erg aan het twijfelen. Het bedrijf gaf aan dat het leven daar veel goedkoper is en ik omgerekend ongeveer 1300 euro zou verdienen per maand. Dit is natuurlijk vergeleken met wat ik hier in NL krijg, erg weinig, maar volgens hen is dat in Brno erg veel om van te leven.
Ook begreep ik dat er veel Nederlanders zijn in Brno?

Ik las op internet ook vreemde verhalen i.v.m. discriminatie... Klopt dit dat je als buitenlander (lees Surinamer) wordt gediscrimineerd? Sorry dat ik dit vraag, maar als vrouw ineens naar het buitenland alleen waar ik nooit ben geweest, wil ik me toch wel op mijn gemak kunnen voelen.

Ik hoop dat ik op deze manier leuke gezellige mensen kan leren kennen die ook vanuit NL nu in Brno wonen en wat meer kunnen vertellen.
 
Ik zit in Zuid Moravie, en het klopt dat leven hier goedkoper is, wat discriminatie betreft mijn beste vriend is Surinamer en de mensen die hier komen moesten of anders konden niet van zijn haar afblijven (kroeshaar). Aan de grens werd ik direct aan de kant gezet, reed met CZ kenteken, en toen hij paspoort moest laten zien (Schengen) werd er verbaasd gereageerd. Verder hebben we er erg weinig van gemerkt, ook niet in de stad, vergeet niet de roma's zijn ook erg donker. Maar dat verschilt denk ik ook per streek, ik ben aan het bouwen en heb hier veel roma's aan het werk, ze zijn vriendelijk en harde werkers. Dit is natuurlijk mijn ervaring.
 
dat is een behoorlijk hoog salaris.
woonruimte is er ook genoeg maar wel even zoeken.
volgens mij vinden Tsjechen de donkere mensen interessant (uitzondering romas)
nog nooit iets negatiefs gehoord in mijn omgeving.

ik zou zeggen ben je in de buurt kom maar langs .
en er zijn hier aardig wat nederlanders
 
Hartstikke bedankt voor jullie reactie.
Het is wel 1300 bruto, dus wat ik over hou zou ik dus ook nog mijn huis in nl en andere rekeningen van moeten betalen en woonruimte en leven in Brno. Dus dan is het niet erg veel.
Ik vind het een erg lastige keus. De uitdaging is super om in het buitenland te werken, maar financieel ga ik er enorm op achteruit.
Moet deze week een beslissing maken pffff moeilijk
 
Er wordt misschien een beetje te positief beeld geschetst. Discriminatie komt wel voor, maar dat komt in Nederland natuurlijk ook voor: Nederlanders affichiëren zich altijd als tolerant, ze zijn dit - in de hele geschiedenis - alleen geweest als er aan te verdienen viel. Een zeevarend kustvolk eigen.
In Tsjechië zijn mensen die er anders uitzien, zondermeer vreemden. Hun omgang met vreemden is er een van terughoudendheid en onwetendheid. Aan je haar willen voelen is misschien twee keer nog wel leuk te noemen - afhankelijk van wie het doet, op welke manier en in welke setting - maar voortdurend en ongevraagd is verre van leuk. Beoordeel je iemand slechts op het aanvoelen van zijn haar, wordt je ook niet als mens benaderd. Onwetendheid kan niet als blijvend argument gelden.

Je zult zien dat de omgang met jou anders is. Je zult je plek steeds opnieuw moeten bevechten. Maar dat is ook in Nederland niet vreemd: in Amsterdam merk je er minder van, maar een gesloten dorpsgemeenschap in Zeeland is weer heel anders. Ik weet niet waar je nu woont, maar misschien zou je gewoon eens alleen naar zo'n dorpje hier moeten gaan. Om proef te draaien.

En dan tot besluit die heel vreemde raad: het is ook zoals je er zelf instaat. Maar dat blijft gek als de anderen het doen, dat het aan jezelf zou liggen.

Het is wel 1300 bruto, dus wat ik over hou zou ik dus ook nog mijn huis in nl en andere rekeningen van moeten betalen en woonruimte en leven in Brno. Dus dan is het niet erg veel.
Ik vind het een erg lastige keus. De uitdaging is super om in het buitenland te werken, maar financieel ga ik er enorm op achteruit.
Werken in het buitenland loont zich alleen als je een zeer goed betaalde baan krijgt of als je al je schepen hier achter je verbrandt, zodat je geen dubbele kosten hebt. Zodat je er niet financieel op achteruit gaat. Maar dan moet je wel weten voor hoe lang het ongeveer is.
Voor je CV is het natuurlijk een ontzettende pré: het is een waardevolle aanvulling, toont lef en initiatief.

Succes met de beslissing!
 
1300 bruto dus 33.000 czk bruto en dan hou je ongeveer 23000 over (plus neem ik aan food tickets).
Huur reken op circa 6000 als je bij anderen woont en zelfstandig reken maar het dubbele.
Maar reken 1500 czk for internet en telefoon en tv.
Nog wat reiskosten etcetera en dan hou je denk ik minder dan 3500 czk per week over.
daar moet je van kunnen leven. maar sparen kun je wel vergeten want een avondje stappen loopt vaak wel in de duizenden (10 bier a 40 czk 5 wodka red bull a 120 czk entree 100 czk taxi 200 czk en 6 broodjes worst 150 czk)

o ja mij is opgevallen dat het gebied tussen brno en oostenrijk het meest rechts extreem is van cz.
maar in brno zijn veel buitenlandse studenten te vinden (india, pakistan etcetera) die vaak hun studie in engeland niet kunnen afronden ivm overschrijding van hun verblijfsvergunning (geloof max 3 jaar mogen ze in UK zijn).
Dus over algemeen geen enkel probleem. En als je niet op een zigeuner lijkt (surinaams is dat vaak niet, heb ik begrepen) dan zal je weinig discriminatie tegen komen.
 
maar sparen kun je wel vergeten want een avondje stappen loopt vaak wel in de duizenden (10 bier a 40 czk 5 wodka red bull a 120 czk entree 100 czk taxi 200 czk en 6 broodjes worst 150 czk)

Ik hoop dat dit voor meerdere personen is, want volgens mij ben je niet goed bezig als je dit in 1 avond gebruikt!

Maar Lady35, waarom kom je niet eens naar Brno? Blijf er een paar dagen en kijk zelf rond of het wat is? Sommige mensen vinden het een leuke stad, maar anderen totaal niet.

Als je een jaar in het buitenland wil werken om ervaring op te doen denk ik dat je beter een land kan uitzoeken waar dat meer uitnodigend is. Het is erg lastig om in Tsjechie te wonen als je de taal niet spreekt, en niemand direct om je heen hebt die je kan helpen hierbij. Zeker in Brno, daar spreken weinig mensen Engels of Duits.

Er zijn zat andere landen waar je gemakkelijk een baan vindt, en waar de taal en cultuur minder een probleem gaan vormen.

Verder zijn de banen die aangeboden worden in Brno (Infosys, Monster e.d.) niet de leukste banen. Het is allemaal saai kantoorwerk, dus of dit echt zo goed op je CV gaat staan?

Kwa geld lijkt het me geen probleem. Het ligt eraan of je jezelf aan dit inkomen kan aanpassen?
Sommige mensen komen rond van 500 euro in de maand, gaat prima. Maar andere komen met 3000 nog te kort.
 
Ik hoop dat dit voor meerdere personen is, want volgens mij ben je niet goed bezig als je dit in 1 avond gebruikt!

Dat lijkt mij ook, maar ook dan is het bedrag van duizenden kronen ietwat overdreven, want als ik er vanuit ga dat een broodje worst, zelfs in Praag, geen 150 kronen per stuk kost, maar voor alle 6 samen, kom ik op een totaalbedrag van Kc 1450. Zelfs met de dure worsten kom ik op een totaal van Kc 2200 en dat is bij nog niet echt een bedrag dat in de duizenden loopt.
 
Of het nu wel of geen duizenden kronen kost om hier een avondje uit te gaan, wat Cert maar wilde aangeven is dat het geen vetpot wordt. En daarin heeft hij denk ik gelijk als je van dit salaris ook nog allerlei onkosten in Nederland moet betalen. Verder kan ik het verhaal van Bjka onderschrijven. Zelf woon ik tot volle tevredenheid even buiten Brno, maar als ik de taal niet zou spreken zou het denk ik een stuk minder leuk zijn.
 
Ik kwam van Brno, heb ik daar tot mijn 30 gewoond. Het is hele mooie stad, maar niet echt schoon of gerepareerd. Ik heb altijd een beetje shock als ik na lange tijd weer daar kom. Even wennen. Maar die omgeving is mooi, ze hebben mooi meer en bossen en ook meerdere parken in het centrum.Ik hou van die stad.

Maar... maar ik ben wel mee eens met Bjka. Ik zou nooit voor zo'n geld naar Brno gaan. Natuurlijk is het voor veel Tsjechen hele mooie salaris, maar als salaris voor iemand wie moet verhuizen, komt van andere land. Nee dat is het te weinig. En die discriminatie is in Brno wel. Ik zou wel voorzichtig zijn, vooral in het donker. Ik weet waarover ik praat, ik werkte als politieagent in Brno. Denk wel aan en kom misschien een keer gewoon kijken.
 
I am sorry, I am not confident in my Dutch so my comment will be in English.

I moved from Brno to the Netherlands this March so I can provide you with another opinion.


First, you should ask yourself, why do you want to go to Brno and how long do you plan to stay. If it is just for the short amount of time, it can be worth of it. If you want nothing but money, forget it and stay in the environment that you are familiar with. However, if you want to support your personal growth, meet new people and "get out" of the box, I would consider this.

Some people think that the Czech Republic is not the best choice but to be honest, neither is the Netherlands! I have been here for 8 months and I am still not able to figure out what is soo good about this country and what is sooo bad about so called "Eastern European" countries. If you are afraid of discrimination, I am surprised that you are not afraid of being here because I already experienced different types of behaviour that can be also easily read as kind of discrimination and I am a white (highly educated) girl! Idiots are everywhere and unfortunately, if they are the very first people you meet after your arrival to another country, it may harm your opinion about the whole nation forever.
Fortunately, there are also good people but sometimes you really have to search for them.

Well, now to the facts:

1) Salary + prices. The offer you got is probably much more lower than what you have here. On the other hand, it is much more higher than a lot of Czech people will ever get. I used to be a scientist and my netto salary was cca 560 E/ per month. And I surprisingly survived! :tong:
Here (in the Netherlands), I have much more, on the other hand, if I ever go back, I do not expect I can keep the same amount of money, that would be too naive!
Surprisingly, even with such a nice salary I have right now, I had to downgraded my life standarts significantly (small ugly flat, no car, etc.). Why? Not only because Dutch taxes are something insane but also because everything is terribly expensive here!
In Brno, I had a nice rent apartment for 300 E/month all incl. and it had one bedroom, separate kitchen, separate toilet, bathroom with bathtube, balcony and storage room. Here I live in a studio for more than 800 E/month all incl. and it is nothing but a rathole with two windows, no space for furniture so most of my belongings are still in boxes. For the same flat I used to have in Brno I would pay at least 1500 E/month plus energies here! And for 800 E/month you can get even a nice rent house in Brno, sometimes with your own swimming pool!
I also buy most of the things like shoes and clothes whenever I am back in the Czech Rep. because it si far more cheaper than here!
So the best thing would be to have Dutch salary and to live in the Czech Republic. Under such circumstances, one would be awfully rich. :D

(By the way, I see no reason why a foreigner should get more money than a native worker.. just because he or she is a foreigner.. very often it is the other way round. I also heard some rumors about expats not being paid as good as Dutch people for the same job (in the Netherlands) but I do not want to increase my scepticism :D so I am not searching for more info.
But the truth is that a Japanese colleague of mine has much more lower salary here compared to what he had in Japan.. but that is natural since it is different country, I guess.... so we just have to deal with it..)

2) Living costs. If you are under Czech contract, your health insurance is retracted from your salary so the netto amount you will get is the money you use for other expenses like food, living, transportation, etc.
The overall prices are lower than here except for the fuel. The overall quality of food is also lower but if you know where to buy what, you can easily survive.

3) Discrimination. If you want to blame someone, please blame gypsies. Trust me, that Czech people have very good reasons to dislike/hate them (...) so they are usually carefull with people who have the similar look. Some Czech people also try to "outsmart" foreigners but this type of behaviour you can also meet in different countries.
The rest depends not only on people around you but also on your own behaviour. If you behave like an arrogant idiot, giving everybody the feeling that they are good for nothing primitives, spreading info about your salary (that will be probably higher than theirs), showing no respect towards people who have been much more longer than you, than please, be aware that you will have to deal with consequences.
On the other hand, I see NO reason for a foreigner not to fit into Czech environment easily if he or she is friendly and respectful. Czech people (especially the young ones) are curious people, open to everyone who is willing to get along with others. It is 100% much more easier to fit into Czech working environment than into Dutch one. I can tell because we also had a lot of foreign visitors and temporary co-workers in my previous job. None was left out!

As for other people:
- Czech estate agents are the same thieves and liars as here
- overall knowledge of English is lower than here but if you contact younger people (under, let`s say, 40) there should not be a problem. Brno is the second biggest city, capítal of Moravia, in fact, full of universities and not the last village on the edge of the world!

4) Brno is a wonderful city with a lot of amazing places. I wish Eindhoven was at least a bit as Brno but this will never change. :nee:

5) Some people told you that you should visit Brno to see.. but I am not sure if this is the smartest move you can make. I also went to the Netherlands before my translocation but you will get just a shallow picture of "what could this thing be all about" and it is never correct. As a tourist, you can never understand..


6) Plus/minus:
- Czech people can be envious
- Czech shop assistants are not smiling that much/at all
- Czech people can be cautious around you

+ Czech health care is really health care! Even if you have cold, the doctor will do the check-up and try to help you.
+ Czech people will definitely open to you if you do not treat them in the unappropriate way
+ You can get friends among your colleagues
+ If in doubt or troubles, they will help you

(If you do not meet idiots)


I could continue forever.. but what I wanted to say, is that you have to have a strong reason why you want to go abroad (and no, money is not a good reason). You need to be aware of the cultural shock thing (it can come and hit you really hard). You need to have strong will to never give up. You need to have luck not to meet idiots as your first thing.

But I insist, that even if my home country is small and has the most stupid government ever, it is still worth of consideration. Challenges are for brave people only and they are never easy!

I wish you to have the same luck I had when I went to England (best days ever!) and not the same experiences I have had since I moved to the Netherlands!
:D
 
Ari heeft hele mooie brief geschreven en ze heeft gelijk!

Ik ben helemaal mee eens, behalve die geld. Ik vind het veel te weinig. Maar het gaat ook over, als jij zou willen een auto hebben of niet en wat zijn jouw hobby's. En kleding en schoenen zijn niet zo goedkoper. Ik koop ook in Brno veel, maar alleen merken die in Nederland niet te vinden zijn.

Ik wil niet dat iemand teleurgesteld wordt van mijn geliefde Brno! Maar Arie ziet het veel meer positief dan ik en dat is ook goed!!! Ervaring is iets wat niemand van jou kunt pakken. En een jaar is niets.

O ja, en in Brno hebben wij een echte zomer (boven 30 graad) en bijna echte winter (met sneeuw, soms).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal! :D

I really think that one year is nothing. My sis went to Denmark as a participant of Erasmus programme few years ago. I still remember her crying during first two months of her stay there whenever she called home. Now she is back, even and stronger than ever.
I remember myself crying when I had to go back home from England because I was so happy there! And I also remember myself crying this June every day, not knowing what to do anymore.. Even if I had hard times (and I still have them), I never truly regretted my decision to go to the Netherlands. This is such a good school of life! It is not about money. It is not about the nice row in my CV. It is about my personal growth. I did not get what I wanted or expected but I got exactly what I needed!
So I highly recommend to everybody: if you can go, just go, even if it is for a short period. No matter how hard this is, it is always benefitial. For you :D
 
Mij valt op bij het kijken naar het Tsjechische kookprogramma Prostreno (Come, dine with me) dat de meeste mensen
uit de buurt van Brno sympathiek zijn en plezier hebben met elkaar.
 
Mij valt op dat de meeste mensen uit de buurt van Brno sympathiek zijn en plezier hebben met elkaar.
Ja, nu ik me het bedenk, dat klopt ook wel. En ik ken er ook een paar die - alhoewel ze Praag goed kenden en leuk vonden - waarvan de meesten uiteindelijk toch Brno liever hadden en het bewierrookten om zijn gemoedelijkheid. Toen ik er was, danste de wereld er op straat, tot Mongoolsen toe, maar dit zal niet elke dag zo zijn.

Mij valt op bij het kijken naar het Tsjechische kookprogramma Prostreno (Come, dine with me) ...
Terzijde, zou men dat in het eten ook terugproeven?
 
Mij valt op bij het kijken naar het Tsjechische kookprogramma Prostreno (Come, dine with me) dat de meeste mensen uit de buurt van Brno sympathiek zijn en plezier hebben met elkaar.
zou best wel eens kunnen, persoonlijk vindt ik de pragenaren een stuk minder sociaal. maar zo vaak kom ik niet in praag.
mensen uit de kleine dorpjes zijn altijd wel vriendelijk en behulpzaam.
 
Tja, Tsjechië lijkt meer op Nederland dan sommigen zouden willen... ;)

Zeg je in de grote stad iemand gedag bij de bushalte, dan is de kans groot dat de mannen in de witte jassen je al snel komen ophalen. Op het platteland wordt men schichtig als je niets terugzegt...
 
hoe meer naar het zuiden hoe gemoedelijker denk ik. (noorden is meer duits en zuiden is meer slowaaks).

btw de consumptielijst is grotendeels voor 1 persoon. dat het in de duizenden gaat lopen is meestal omdat het later nog al makkelijk vrienden/innnen maken is en er ook nog wel eens wat word uitgedeeld.
 
Bovenaan