Hallo, Ik ben ook nieuw hier. en heb een aanbod gekregen om in Brno te gaan werken voor de firma Monster. (monsterboard.nl) dit voor een bedrag van 25000 Kronen bruto per maand. Is dit een inkomen waar je in Brno goed rond mee kan komen? heeft iemand daar ervaring mee? ik zou per 1 september moeten beginnen. dus het is wat aan de korte kant
Voor 1000 euro per maand zou ik daar niet rond kunnen komen of je moet daar gratis in de kost liggen. de prijzen in de supermarkt liggen haast net zo hoog als hier in nederland.
nee. ik moet zelf een woning/appartement zoeken. eerst een tijdelijke verblijfplaats. en vandaar uit kan je gaan zoeken. ik ben zelf net terug van vakantie uit tsjechie. en ik moet zeggen dat de boodschappen bij lange na nog niet dezelfde prijs heeft als in nederland.
Ik ben het wel met Schumm84 eens hoor. In de supermarkten is het nog een stuk voordeliger dan in Nederland. Het uit eten idem dito. Luxe artikelen zijn naar mijn ervaring echter duurder dan in nederland.
De vraag was: kan ik van dat bedrag rond komen. Niet of iets duurder/goedkoper is dan in Nederland. Dus: kan je er mee rond komen?
En dan moet dat woordje IK iedereen zelf maar invullen. Hangt dus sterk af van je levensstandaard dat je wil. Als ik alleen ben kan ik dat zeker wel. Maar ja...wie ben ik?
Hallo luitjes, Ik woon zelf in Tjechie en ik vind voor 1 persoon 25 duizend kronen net kan gaan. Brno is een leuke stad..dus je zult ook wel wat uitgeven met uitgaan. maar schumm je praat daar over brutto dus je kunt alleen van het netto leven.
ja natuurlijk. heb op dit forum al een fantastische link gezien en berekend dat je ongeveer 18.000 netto overhoud. ik ben inderdaad alleen. en aangezien ik werk zal ik dus ook niet teveel uitgaven thuis hebben. maar inderdaad de stad bezichtigen en dergelijke. maar met 18.000 netto is dus wel rond te komen.
Het ligt er maar net aan wat je kwijt bent aan huur, electra, verzekeringen, etc. En natuurlijk of je daar in een auto(tje) rond gaat rijden. Ik vind het loon aan de minimale kant. Maar het loon is natuurlijk wel afhankelijk van jouw functie.... En de vraag is: voor hoelang heb je deze baan...En heb je in Nl nog vaste lasten? Char.
schumm, voor het werk dat je gaat doen, zou je in NL ook minder dan duizend Euro verdienen? zo nee, waarom helemaal naar Tjechie verhuizen? Tis misschien allemaal wel net goedkoper dan in NL, maar als je helemaal met 0 begint moet je in het begin wel heel wat uitgaven doen!
verzekering gaat via mijn werk dus dat is al in het netto bedrag meegenomen. huur is 8000 kronen incl g/w/l en ik heb geen auto. en ga die ook niet aanschaffen. dus gewoon met het ov. dat schijnt goed te doen te zijn in brno. verder heb ik in nl geen vaste lasten. sebastiaan
dat valt allemaal wel mee. ik heb wat gespaard dus ik kan wel rondkomen. verder is het huisje wat ik gevonden heb gemeubileerd. dus daar hoef ik me niet druk om te maken. en voor het werk zou ik in nederland meer kunnen verdienen. maar het gaat me niet om het geld. ik vind tsjechie een prachtig land. en het gaat me ook om de ervaring. hier op het forum met wat ik gelezen heb. word alles terug gerekent naar euro's en dan gekeken of je daarmee in nederland rond zou kunnen komen
dan heb je dus 10 duizend om van te leven, dat gaat wel, kun je zelf nog van sparen, als je zuinig leeft!! wij doen het hier met zn tweetjes met 10duizend, dus kun je nagaan...we koken wel elke dag want uit eten hier is best ongezond en aangezien we beiden healh freaks zijn koken we liever zelf!! Succes man, tja Brno is een beetje te ver voor ons..(heb ook geen auto)
daarom. ik ben zelf ook niet echt van het ongezonde eten dus dat gaat helemaal goed komen. af en toe uiteten gaan is niet erg. maar in je eentje is ook niet alles haha.. dus eerst maar is contacten maken daar en dan zien we wel verder.
Houdt er wel rekening mee dat die 25.000 bruto is he, weet niet hoeveel je netto overhoudt. Ik kom trouwens met 20k hier vrij makkelijk rond elke maand.
Er zijn in Tsjechie veel gezinnen die met minder moeten leven. Als je alleen bent, voor 8000 wonen kan, en niet aan de luxe kant bent, moet het meer als genoeg zijn
Hi Schumm, Waarom zou je naar Brno willen gaan, als Monster ook in Praag zit? Ik heb trouwens ook bij Monster in Praag gesolliciteerd (een half jaar geleden), maar ik moet zeggen dat ik weinig gecharmeerd was van hetgeen dat ik zag. Ook van vrienden (die ook professioneel met Monster te maken) had ik toen gehoord dat Monster ietwat onstabiel was op dat ogenblik (ik spreek nu wel over 4 maanden geleden) vanwege heel wat managers die het toen aan het afbollen waren. Ivm je loon, ik weet niet precies wat je gaat doen, maar stel dat je een junior ontwikkelaar bent, zou je in Praag daarvoor toch beduidend meer voor moeten vangen.
de functie die ze me aanbieden was dus in Brno. en ze zochten niemand in praag. verder heb ik net te horen gekregen dat ze mijn loon hebben verhoogd naar 28.000 dus 20.000 netto. dus dat is ook mooi meegenomen. ik ben in praag geweest en vind het een relatief dure stad. dus ook met de huur. ik vang meer geld maar meot ook meer huur betalen. dus in principe schiet ik er niet meer mee op. wat ik nu begrepen heb is dat monster zich weer in goed vaarwater bevind en het dus absoluut niet slecht is om daarvoor te gaan werken