Wandelen in Zuid-Bohemen: Český Krumlov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eindelijk weer eens een verslagje van mij! De wandelingen stapelen zich op en de zomervakantie, met hopelijk nog meer leuke wandelingen, staat alweer voor de deur.

Deze keer geen verslag vanuit het Noorden maar reizen we vanuit het frisse Nederland via oa de binnenwegen van het prachtige Bayerischer Wald af naar Zuid-Bohemen en wel naar de toeristische trekpleister Český Krumlov. De reis gaat voorspoedig en al gauw passeren we de grens van Tsjechië. We laten onderweg nog even de hond uit nabij het Lipno-meer maar het prachtige natuurschoon van het Bayerische Wald zette het Lipnomeer even helemaal in de schaduw. Wel drinken we nog een drankje op een zonnig terras in Horní Planá om daarna snel weer verder te reizen naar het mooie Český Krumlov.

_MG_2745.jpg _MG_2432.jpg _MG_2669.jpg

Voor mij is het de eerste keer dat ik dit stadje bezoek, Gorrit was hier eerder maar ook dat is alweer lange tijd geleden, dus we laten ons verrassen door al het moois wat deze stad te bieden heeft.

Ieder jaar, in het derde weekend van juni, is er hier een groot festival, het “Slavnosti Pětilisté Růže” oftewel het vijfbladige-roos-festival. Tijdens dit weekend heerst er een atmosfeer van een Middeleeuwse stad en dat trekt uiteraard altijd enorm veel bezoekers. Gezien het laatste besluiten we er vier dagen van te maken om de stad ook echt te zien zonder drommen toeristen die op dit soort festiviteiten afkomen. We komen aan bij het heerlijk rustig gelegen pension Antoni, met uitzicht op de Moldau (Vltava) en vanwaar we via een trap (Plešivecké schody) direct in het oude centrum staan. Grote, nette kamers, een super ontbijt en lieve, vriendelijke Tsjechen die ook nog eens uitstekend de Engelse taal beheersen, een goede keuze!

_MG_2375.jpg

Voor wie slecht trappen kan lopen is dit pension geen goede keuze of zou moeten omlopen via de openbare weg. De voorspellingen zijn goed voor de komende dagen, wel kan er her en der een plensbui vallen. Als we aankomen is het weer geweldig, 25 graden en met enige witte wolkjes aan de lucht wordt het fotograferen een feest. Een blauwe lucht zonder wolken is over het algemeen saai en voegt niets toe aan een foto.

_MG_2664.jpg _MG_2479.jpg _MG_2480.jpg

Onderaan de trap staan we direct voor de brug naar Vnitřní Město, waar we gaan voor een cappuccino op een terras aan het water. Dit viel, ook door de ligging, zo goed in de smaak dat we alle andere dagen hier ook onze cappuccinootjes maar gehaald hebben. Er lopen naar schatting vele honderden toeristen in het oude stadsdeel maar dat is nog erg rustig met datgene wat ons te wachten staat.

Wordt vervolgd..
 

Ad Verschoor

Donateur
Lina, wat een heerlijk verhaal en wat een mooie foto's. Voor mij is het ook een feestje van herkenning, al is het alweer 3 jaar geleden. Wij waren er ook in een rustige tijd (begin mei) en dan is het een pracht stad. Ik zie uit naar het vervolg.
 
Mooi hoor en mooi op tijd, met mooie foto`s.

(Het zou nog mooier zijn als deel 2 binnen een week op het forum staat.
Mooi voor ons om mee te nemen Lina, want we gaan ook naar Český Krumlov deze vakantie.)
 
Als we gasten hebben is een rit naar cesky krumlov altijd vaste prik ,ben er zelf al tientallen keren geweest .Het blijft bekoren dit stadje .Meestal plakken we een bezoek aan Hluboka eraan vast omdat het dicht bij elkaar ligt
 
_MG_2621.jpg

_MG_2618.jpg

_MG_2391.jpg

_MG_2414.jpg

We kuieren wat door de stad, slenteren langs eentonige souvenir-winkels en belandden al snel op een ander terras voor een avondmaal. Vanaf hier hebben we zicht op één van de stuwen wat op zich al een vermaak is. Op de rivier wordt druk geraft en menig, onervaren kanoër slaat hier om.

_MG_2964.jpg

Na de maaltijd is het tijd voor een goede wandeling voor Vera en zoeken hiervoor een plek waar ze even lekker kan spelen en rennen. De stad is daarvoor niet ideaal dus pakken we de auto en rijden op de gok de Křížová hora (Kruisberg) op via een karrenspoor. Wauw denkt Vera, wat een ruimte om te rennen en te spelen, wauw denken wij,wat een uitzicht over de stad! We blijven totdat de zon achter de berg Klet' verdwijnt, mooier konden we de dag niet afsluiten.

_MG_2499.jpg

De volgende dag maken we ons op voor een tweede wandeling door de stad, we hadden helemaal niets voorbereid wat bezichtigen betreft maar het kasteel is toch wel een must.

_MG_2675.jpg

De stad heeft inmiddels een Middeleeuwse gedaanteverwisseling ondergaan, er heerst een gezellige drukte, veel marktkraampjes in aanbouw en vooral prachtige mensen in de meest mooie kostuums passeren de revue. Ik realiseer me dat ik later minder gelegenheid zal hebben om tussen de mensenmassa nog behoorlijk te kunnen fotograferen, dus ik maak mijn eerste foto's van welwillende personages.

_MG_2627.jpg

Deze prachtige en opvallende ruwe bolster blijkt wel een hele blanke pit te hebben,
want wanneer we een dag later op het plein toevallig aan een tafeltje schuiven bij een zeer ernstig gehandicapte dame, zijn hij en zijn verloofde de enigen die stoppen om haar persoonlijk even aandacht te geven.

_MG_2667.jpg

Wordt vervolgd...
 
Dank u, en nee hoor, ik heb geen statief Hendrikus. ( Alleen op mijn werk) Bij een zonsondergang als deze is dat ook niet nodig, er komt zoveel licht van de zon in het objectief dat je een automatisch een supersnelle sluitertijd hebt en zelfs enkele stops moet onderbelichten om geen fletse foto's krijgen. ;)
 
Heerlijk om te lezen en jullie reis mee te beleven. Jaren geleden waren wij er ook en die herinneringen komen nu weer "haarscherp" boven. Mede dankzij de heel mooie foto's. :top:
 

Tabe

† In Memoriam
Leuk verhaal en mooie foto's, Lina, en heel veel herkenning. Al is het al ruim 20 jaar geleden daar voor het eerst zijn geweest. Bevriende Tsjechen, Mira en Martin, hebben ons toen meegenomen naar dit mooie middeleeuws aandoend stadje. Veel, voornamelijk Tsjechische toeristen. Uiteraard ook met een rubberboot de rivier af. Een heel avontuur voor onze jongens. Alles heel betaalbaar. We zijn daar later nog vele malen geweest. Erg veel huizen en andere panden zijn in de loop der opgeknapt en gerestaureerd. Het gevolg is wel geweest dat het toerisme massaler is geworden. Maar het blijft een stad dat gezien moet worden.
 
We laten de trap naar het slot nog even links liggen
6123.jpg
en lopen weer door de meander van het oudste gedeelte van Český Krumlov, Latrán.

In deze hoofdstraat, welke dezelfde naam draagt, staat een diversiteit aan zeer interessante panden.
Niet alleen zijn de gevels qua vorm interessant, ook de muurschilderingen (barok-gotisch-renaissancistische) zijn meer dan de moeite waard. Wie hierin geïnteresseerd is raad ik zeker aan vooraf een informatieboekje aan te schaffen waarin de mooiste schilderingen en gevels zijn te vinden en beschreven staan.
2615.jpg
Latrán werd vroeger bewoond door de ambachtslieden en kasteelarbeiders die voor de heren van Krumlov werkten.

We verlaten even de drukte en schieten een steegje in dat leidt naar de tuin van het voormalige Minorietenklooster. Onvoorstelbaar, behalve een oudere dame op één van de bankjes, geen mens te zien! De restauraties zijn nog lang niet afgerond maar over de staat van het geheel, beide foto's zeggen genoeg:
_MG_2780.jpg 410.jpg
Buiten de kloostertuinen gekomen lopen we langs het ronde bastion uit 1500, (met overnachtingsmogelijkheden) en nemen het pad langs de Moldau.(Náplavka)
Rechts van ons de muren van de stadsbrouwerij met zijn eeuwenoude geschiedenis en daarna aaneengesloten de muren rond de voormalige adellijke tuinen en het voormalig ziekenhuis.
_MG_2595.jpg _MG_2601.jpg
Tijdens het communistische tijdperk raakte Český Krumlov behoorlijk in verval, ondanks dat vele gebouwen sinds de val van de muur in '89 gerestaureerd zijn valt er hier nog heel wat werk te verzetten.

_MG_2599.jpg De kasteeltoren en de daken van het oude Látran
Af en toe komen er wat dreigende luchten voorbij dwalen, met de zon op de voorgrond geeft dat weer mooie plaatjes. Gelukkig is er tot dusver geen drup gevallen, we strijken neer op het bij ons inmiddels bekende cappuccino-terrasje onder de toren van de voormalige St Joostkerk.
_MG_2406.jpg
Wordt vervolgd
 

kuurgast

Donateur
Lina wat mooi om de foto's van dit levendige "openluchtmuseum" te zien. :toppie:
Dit blijft een van mijn favoriete plaatsen alleen voor mensen met rollators en rolstoelen een ramp met die onmogelijke steentjes. Dat klooster moet in 2014 klaar zijn zie hier met onderaan foto's.
Wacht geduldig op de foto's van de festiviteiten. :stout:
 
Goed opgemerkt Bianca! Ik schreef eerder al over de hordes toeristen die de stad bezochten tijdens het weekend. Deze foto is dus niet op de dag zelf gemaakt. ( Sterker nog, deze foto is zelfs niet eens door mij gemaakt! :D) En Kuurgast, je hebt gelijk, voor rolstoelgebruikers of slecht ter been zijnde mensen zijn die keitjes een drama.
 
En Kuurgast, je hebt gelijk, voor rolstoelgebruikers of slecht ter been zijnde mensen zijn die keitjes een drama.

Niet alleen voor rolstoelgebruikers (hoewel die het volgens mij echt wel het moeilijkst hebben) maar voor de nodige dames op hakken ook. Ik heb ze aardig zien zwikken voor mijn neus. Ik loop persoonlijk het liefst op slippers of andere platte schoenen daar.
 
Bovenaan